Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:44

gelukkig drinkt hij nu kabayo, en zelf rustig aan.

Pomsky, bij de 300 zou ik me niet druk maken dan zou ze over 2,5 week ongeveer veilig zijn.

Dit was zondag bij mij toen zat ze op de 302, gok dat zij echt net de 320 haalt net als haar oma en moeder.

Afbeelding

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:52

317 dagen, chablis :')
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 17:49

Mirjamalvaro dat ziet er nog triest uit :')

Butengeweun ben benieuwd of je gelijk hebt. Zou wel grappig zijn dat ze allemaal hetzelfde doen. Ze heeft er wel zin in in ieder geval :j

Cyrina lief hè <3 Oh jeetje wat heftig. Uiteindelijk uitgedroogd of zo? Of antistoffen niet goed? Wat een horror… bah
Fijn dat ze beide veilig zijn! *\o/*

Carika Jaa is echt een look a like. Zo leuk. Ben benieuwd wie er nu als eerste gaat van Zilver en ikzelf

Ania Jaa is haar eerste veulen. Ze wordt over ongeveer 10 dagen 4 jaar oud.

Nou vooruit nog even baby spam
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 18:31

Dank jullie wel, dat stelt mij gerust. Ik weet het natuurlijk zelf ook wel maar op de een of andere manier ben ik voorbereid dat het mis gaat. Soort zelfbescherming denk ik!

Kabayo, hij is echt heel erg gaaf! Was het de bedoeling dat hij blijft?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 18:34

Gefeliciteerd Kabayo *\o/* ! Fijn dat hij nu wel goed drinkt.

En inderdaad Pomski, ik zou me hier ook geen zorgen om maken!

Hier dag 333 en nog geen melk te testen. Dat heb ik echt nog nooit gehad :roll: . Er komt echt niks uit. Hebben jullie dat vaker?

Meestal kan ik echt wel wat testen vanaf 325.

Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:00

Ayasha dat is wel balen zeg als ze zo laks zijn en je niet serieus nemen -O- snap idd dat je een volgende x een andere begeleiding pakt. De uier kan idd ineens vollopen. Maar in mijn ervaring gebeurt dat niet zo heel vaak. Toch niet dat ze ineens vollopen en bevallen binnen een paar uur. Wel wat ze vollopen op bv 2tal dagen en dan bevallen. Ik heb er wel meerdere gehad die zonder knalvolle uier bevallen. Daar moest ik het hebben van andere tekenen zoals ph, ineens spenen die wel vollopen, ander gedrag of overdreven slappe banden ineens. Goed in de gaten houden en je merrie een beetje kennen kom je al ver mee.

Anvixa hoe is het met je merrie nu? Hopelijk bellen ze toch nog optijd als ze begint.

Maribor Soms hoeft een maiden niet eens een knalvolle uier te hebben. Jackie haar uier kon eigenlijk ook echt nog voller. Klinkt alsof velvet echt aan de laatste loodjes bezig is en je elk moment een veulen kunt verwelkomen :):) .

De kleine man doet het super. Heerlijk sociaal veulen ook <3 ik ben alleen sinds gisteren flink ziek dus weinig energie om veel dingen te ondernemen buiten het nodige :\

Myrthee hoe is het bij jou? Nog vooruitgang?

EdKingEnzo ik zou kijken of je DA het toch thuis wilt doen met eventueel een roesje. Desnoods wat minder roesje en de praam erbij op. Als je ze met de kont in de staldeur opening zet, een plank (die tot boven sprongewricht paard komt) in de deur opening zet dan is de DA ook wat beschermd. Zo doen wij het altijd als we niet in de opvoelbox kunnen.

Paint_lover Fijn dat de scan goed was en je wat gerust gesteld bent. Nu aftellen naar de bevalling. Ben benieuwd of ze idd vroeger gaat zijn.

Friesfanaat je kunt met een merrie dus al lekker aftellen :D

Redd Fijn dat alles goed is gegaan. Nu lekker genieten. Is ze nou een vosje idd?

Lyona spannend, ik ben gok dat je deze week wel een veulen hebt bij Kina :):)

Mirjamalvaro wat is er mis met woensdagen? Chablis heeft nog geen haast. Ze doet het nu dus anders al normaal zo te horen.

Kabayo Fijn dat het drinken nu goed gaat. Minthe lijkt heel wijs met dr kind :+: maar het is dan ook echt een heel knap veulen hoor. Super mooi getekend zo <3

Pomski dat is zeker normaal kwa uier en aantal dagen dracht.

Cyrina yess jouw merries ook veilig *\o/*

Icecrystal ik heb hier al een paar x gehad dat ik niet kon testen omdat er niks uit kwam. Bij 2 kon ik pas op de dag van de bevalling testen :+

Hier gaat alles goed met Elvis. Moet dringend weer wat fotos maken maar ik ben sinds gisteren flink ziek dus weinig fut om andere dingen te doen.

Fleur gaat wel vooruitgang kwa uier. Gok nog 7-10 dagen als ze zo doorgaat. Zij heeft overigens best een kleine uier, zelfs als deze vol is. Dus dat vertekent wel wat soms.
Afbeelding

Nina schiet totaal niet op. Ben ik echt niet gewend van dr. Als ze zo doorgaat loopt ze dadelijk nog 2 weken over ( ze is maandag uitgeteld)
Afbeelding

En Lizzy is nog nergens mee bezig :')
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Quir - Nens - 353 dagen
Maribor - Velvet - 341 dagen
Butengewuen - Cookie - 338 dagen
Nieky1993 - Nina - 335 dagen
baudyh - Ivoorprinses - 334 dagen
Icecrystal - Romee Total - 333 dagen.
Carika - Nena - 331 dagen
Nieky1993 - Fleur - 331 dagen
Myrthee_ - Illustrade - 324 dagen
Nieky1993 - Lizzy - 323 dagen
Mer1980 - Rapunzel - 323 dagen
Lyona - Kina - 321 dagen
Shadow33 - Her - 320 dagen
Stal_hd - Maraya - 310 dagen
Cyrina - Gretha van Warnsdorn - 301 dagen
Cyrina - Zeeveld's Sky Full off Stars - 300 dagen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:02

Prachtige veulentjes !

Mijn nichtje heeft een Shetlander. Mijn dierenarts zei : is deze ook drachtig?

Ik zei, nee als het goed is niet. Ze heeft wel bij hengst gelopen en zou leeg zijn.
Maar ze heeft wel veulentje al gehad. Haar uier lijkt wel iets ontwikkeld ?

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:08

Gefeliciteerd iedereen! Wat een mooie veulens!

Hier blijft ze ons verassen elke keer denken we nu zal de uier wel volledig ontwikkeld zijn en toch gaat ze steeds nog wat verder. Nu denk ik dat hij toch echt wel klaar is?? Momenteel was ze nog heel rustig dus ben benieuwd of het vannacht eindelijk gaat gebeuren of dat we nog moeten wachten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:14

Spannend !

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:29

Beterschap Nieky.

Weer spannende nachten komen eraan.

Wat er mis is met woensdagen. Vorige woensdag dus Blossom haar veulen. Vandaag ging castratie hengstje bijna mis. Godzijdank staat hij nu veilig hier op stal, maar hij heeft iedereen goed laten schrikken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:45

Gefeliciteerd met de veulens! Tot nu toe allemaal hengsten?
Dat beloofd niet veel goeds hier haha.

Nieky1993 beterschap!

Kabayo rustig aan doen hoor,jouw kleine mannetje is ook heel belangrijk nu.
Hoe staat zilver ervoor?

Mirjamalvaro oei iets mis met de verdoving? Of reageerde hij niet goed?

Ik zie een hele hoop spannende merries voor de komende dagen.
Wij mogen ons er ook bij voegen.

Pepper zit op dag 329,haar 13de veulen maar ze is maar 1x overtijd gegaan.
En dat was maar 2 dagen.

Vind haar buik anders sinds vanmorgen en haar uier gaat super hard.
Als ik het vergelijk met 2 jaar geleden dan zou ze dit weekend haar veulen wel kunnen krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ellie gaat nog altijd goed,vandaag wel even wat schrik gehad omdat ze heel minimaal vieze afscheiding had dus de veearts is meteen gekomen om te scannen maar alles gaat goed met het veulen.
Die was al heerlijk aan het trappelen en doen.
Placenta zag er ook goed uit.
Die minimale afscheiding was waarschijnlijk wat slijm en bloed van een geknapt bloedvaatjes.

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:48

Ik wil merrietjes please :')

Eilinora, waarschijnlijk heftige reactie op verdoving en daardoor kelderende bloeddruk. Hij ging echt volledig knock out. := Duurde lang voor we hem weer bij hadden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:50

Dat is wel heel spannend ja,zit je hart in je keel geloof ik wel.
Wel gelukt met castreren? Tenminste neem aan dat het daarvoor was?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:53

Ja hij is nu een ruintje :P

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 21:10

Ik denk echt dat Velvet wat aan het brouwen is! Ligt al voor de 2e x. Onrustiger. Hopelijk vannacht eruit want dan kan je weer verder
Maar tepels voller en nattig. We gaan het zien. Mijn man is onrustiger met mn paard dan toen ik zelf moest bevallen :+

Ellinora, dat is al snel dit weekend! En met 13 veulens zal ze de 14e vast niet ver er af zitten :D serieus uier in elk geval.

Mirjam, dat meen je. Pffff lekker he, dieren hebben. Maar je nieuwe ruintje komt er weer goed bovenop nu?
Ooh die Chablis mag nog wel even doorgroeien haha

Anvixa, dat lijkt wel melk ook dat zelfs uit de huid lijkt te komen? Heeft Velvet ook sinds gisteren. Volgens mij waken wij samen :)

Janine: een scan zou je het zeker kunnen vertellen denk ik

Nieky: beterschap! Wat vervelend voor je. Vast door die gebroken nachten ;)
Je hebt gelijk qua uier. Opeens begint het wat te doen trouwens. Geniet lekker van Elvis, en miss Fleur ook al gauw dus. Leuk!!! Haha Lizzy neemt haar tijd! En Nina heeft toch al best wel wat? Of vertekend het?

Ice Chrystal: toevallig pas gisteren melk eruit kunnen krijgen (339 dagen). Was gortdroog. Ze werd onrustiger en opeens ook witte vlekjes over haar tepeltjes. Kennelijk gebeurt alles op zn tijd ;)

Pomski: ik snap dat het dan nu best een spannende tijd is, als het vorig jaar mis ging. Maar ook ik denk dat het normaal is. Ze moeten toch een x beginnen :)

Kabayos, die lange witte benen zijn ook echt supergaaf! En verder best donker, en symmetrisch wit, niet? Heel mooi beestje <3. Fijn dat het nu goed gaat. En hopelijk niet te veel last van alle inspanning voor jezelf. Ook mijn angst, met een maiden, dat ze beetje overreageren. Als ik zie hoe drollig het soms met mijn maidenschapen gaan kan :+

Redd: heb je al meer fotos? Gaat alles goed? Ben heel benieuwd :)

Butengewoon: ze heeft de zin in!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 21:14

Nieky, beterschap! Je zou bij ons zeggen dat ie wel eens moet komen:

Afbeelding

Maar mevrouw staat nog heerlijk rustig te scharrelen. Dus we waken weer.

Elinora, spannend!

Mirjam, kan me goed voorstellen dat je de woensdagen zo even zat bent. Gelukkig alles nu oke.

Anvixa,dat zijn serieuze spenen zeg. Hopelijk komt ie snel!

Kabayo, blijf vooral stammen he. Houden we van.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 21:58

Redd en kabayo gefeliciteerd. Mooie veulens.

Oei dat is idd eng als ze niet vlug weer bijkomen. Fijn dat hij er weer is pfffff.

Hier wacht maraya vast op beter weer. En dat mag van mij. Pfff wat een natte dag vandaag.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 22:13

Kabayo, mooie droogfotos. Lekker gaan genieten.

Maribor, o spannend hopelijk vanacht voor jou ook een veulen

Mirjam, o spannend maar gelukkig alles goed gekomen.

Eilinora, gaat ook al de goede kant op.

Anvixa, daar kan echt niets meer bij.

Janinevv, kon de da niet uitwendig scannen hebben wij wel eens gedaan bij een tinkermerrie.

Nieky, o beterschap en meerdere dames bijna. Hopelijk geven ze je even rust dat je ka uitzieken.

Maribor, die dame moet het toch echt nog even 2 weken binnen houden.

Niet scherp maar van de week met de mist kwamen de dames zo mooi tevoorschijn

Afbeelding

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 23:36

Kabayo en Redd, gefeliciteerd met jullie gezonde veulentjes!

Kabayo, hij is stoer getekend!

Mirjam, ik snap dat je de woensdag even wil overslaan na deze ellende. Gelukkig was het goed afgelopen.

Haar uier loopt ook steeds voller. Afgelopen nacht is ze bijna alleen maar aan het eten en scharrelen geweest en vanavond lijkt dat weer zo te zijn.
Ze staat er verder rustig bij, maar omdat ze ons vorig jaar ook ineens verraste, heb ik voor de zekerheid toch maar een wekker gezet…
Vandaag 327 dagen (met inie minie hars puntjes)

Afbeelding

Dit was haar uier vorig jaar, 12u voor de bevalling (Maiden)

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:50

Geen baby’s?

Marjoleinvde spannend! Minthe beviel ook met ieneminie harsjes. Bijna niet eens te zien. Ben benieuwd of je nu een veulen hebt

Butengeweun dankje! Mooie foto zo in de mist

StalHD het was maar triest weer gister. Gelukkig niet koud. Vandaag een betere dag maar morgen weer heel nat, balen

Myrthe goh je zou toch zeggen dat dat uier er helemaal klaar voor is?
Dan spam ik gewoon door hoor O:)

Maribor Ohh klinkt wel hoopvol als ze zich zo gedraagt! Minthe was juist de hele avond en nacht heel rustig. Ze had ineens veel honger voor de bevalling. Normaal eet ze nooit (zo veel) stro
Jaa hij heeft redelijk gelijke benen, erg leuk om te zien. Ik heb gelukkig weinig last nog van m’n lichaam, alleen wel moe haha. Maar dat ben ik wel vaker :P

Anvixa ongelofelijk dat paard van jou. Ik snap er niks van dat je nog geen veulen hebt := Hoop dat je niet te lang hoeft te wachten nog

Mirjamalvaro bah zo heb je zo maar weer wat… gelukkig toch goed afgelopen. Kost je wat jaren en grijze haren…

Eilinora volgens mij zijn er 2 merries geboren. De Fries en die van Redd toch? Meende ik.
Ja je hebt gelijk. Ik doe vandaag niet zoveel. Zo even de stallen en dan weer languit op de bank. Even tot 10 tellen. Wil vaak te veel doen. Zilver vordert ook snel dus met wat geluk tussen zondag en dinsdag nog een veulen er bij.
Ben benieuwd of je gelijk hebt met pepper. Uier ziet er al heel vol uit. Schrikken met Ellie maar gelukkig lijkt de scan vooralsnog goed. Lijkt mij vreselijk die spanning

Janinevv ja simpel antwoord maar je kan scannen of afwachten. Het is altijd lastig te zeggen. Vooral met Shetlanders vind ik die dik worden van lucht (en dan dus ook vocht vasthouden in oa uier)

Nieky Jaa gelukkig is ze er wel heel wijs mee. Het was puur de pijn denk ik dat ze zo reageerde. Arm paard was ook helemaal in shock na de bevalling. Mijn ouders hebben haar nog overeind geholpen en daarna kwam er weer wat leven in. Maar ze was wel zo beduusd. Arme ziel :(:)
Oh bah, ziek zijn is niet leuk, vooral niet als de merries op knappen staan. Beterschap! Maar aan de uiers en je uitleg te zien kan je nog een weekje aansterken

Icecrystal ik zou dan denk ik niet gaan testen als er toch niks in zit. Ik doe het vaak als het uier duidelijk vol is. Bij m’n maiden niet gedaan overigens

Pomski begrijpelijk hoor dat je nu voorzichtig bent. Ik weet nog niet of ik hem hou of niet. Hij is wel erg leuk… Zal er nog even over nadenken

Nou de nacht is goed gegaan. Hij is heel levendig, sterk en helder. Zie er niks verkeerds aan.
Ik had nog een vraag. Wanneer testen jullie antistoffen? Sommige doen het standaard. Maar zijn er mensen die het ook doen bij twijfelgevallen? Ik vroeg mij af wanneer je dat nou doet, als het veulen futloos oogt? Ziek lijkt?
Ik zie namelijk niks verkeerds aan het veulen. Ik heb ook nog nooit antistoffen getest zolang het veulen verder gezond en fit lijkt eerlijk gezegd. En daar neig ik nu weer naar. Dierenarts is gister geweest en die drong er ook niet perse op aan. Meer als ik het wou zouden ze het wel kunnen doen. Het is kliniek Wolvega dus niet een of andere ‘fietsenmaker’ om de hoek haha.
In ieder geval, iedereen heeft goed geslapen. Hij mag vandaag ook weer even lekker naar buiten
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:05

Ik heb nog nooit antistoffen getest :o

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:38

Kabayo: hij is heel knap <3

Ik ben ooit 1 veulen verloren aan de veulenziekte, dat is meer dan 20 jaar terug maar ik laat sindsdien een bloedje trekken. De veearts toen vond het onzin, maar ik had daarmee echt zoveel narigheid kunnen voorkomen. Maar als ze echt goed fit zijn zou het niet nodig hoeven zijn.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:41

Wij hebben dat 2 jaar gedaan voor de zekerheid omdat de merrie bij de vorige eigenaar het jaar voordat wij haar kochten een veulen heeft gehad die na een week is overleden. Maar de veulens zelf waren goed fit verder, dronken goed en de merrie had toen ook voldoende melk (testjes waren ook goed).

Ik meen dat dat toen 48 uur na de geboorte kon.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:44

Minimaal 24 uur gaf de veearts aan vorig jaar. Ik had er 1 die wat prematuur leek ondanks 10 dagen overdragen, maar bloed was wel goed.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:49

Bij een maiden merrie doe ik standaard bloed test als veulen 24 uur oud is. En jou veulen duurde wel even voordat die melk kon drinken dus zou ik voor de zekerheid wel testen.

Heb een veulen gehad die heel levendig en pienter was maar de test was wel op t randje.