_Esther_87_ schreef:Allereerst iedereen gefeliciteerd met de mooie resultaten!~
Ik val hier eigenlijk alleen even binnen om jullie mening te vragen...Ik lees met veel interesse mee en heb gemerkt dat er best wat ervaren mensen tussenzitten. Dus wat mij betreft heb ik er even meer aan om hier mijn vraag te stellen dan om een nieuw topic te openen...Hoop dat jullie het niet erg vinden.
Situatie is als volgt: Kennis van me heeft een nu 4 jarige merrie. Vorig jaar zijn we daarmee naar de keuring geweest waar ze in het stamboek is opgenomen met (ik geloof) 65/65 of 60/65 pnt. Merrie liet zich ten eerste voor geen meter zien. Kennis van me heeft haar (ietwat tegen mijn advies in) zelf voorgebracht waardoor ze en niet voordelig stond, en niet doorstapte. In draf en galop was ze, ondanks prima in conditie en goed in het voer, simpelweg doodrelaxed om zich heen aan het kijken en vergat te lopen.
Daarnaast had ik zelf het idee dat ze wat is 'afgerekend' op het totaal nog niet 'af' zijn. Paard is inmiddels ruim 1.75 en begint nu pas wat in balans te komen. Was heel slungelig en opmerking die ik me zo nog kan herinneren was dat de verbindingen in de bovenlijn te zwak waren (exacte omschrijving moet je me niet vragen, maar zoiets was het). Imo is dit een stuk verbeterd het afgelopen jaar.
Zou het zin hebben om over een aantal maanden met dit paard een Ibop te gaan rijden? Of word ik dan sowieso erg afgerekend op de lage score van vorig jaar? En is het enigszins te doen om daar als amateur een paard voor te stellen? Eigenaar gaat er geen prof opzetten.
Ik heb enkele foto's van het paard (geen topkwaliteit maar voor een eerste indruk). Via pb te krijgen, gezien het niet mijn eigen paard is.
Sorry als ik teveel offtopic ga nu, per pb reageren is uiteraard ook heel welkom. Maar was toch benieuwd of er hier iemand ervaring heeft met dit soort situaties.
Hoi Esther,
Ik denk dat het weinig uithaalt aangezien het paard op exterieur al niet haar punten behaald heeft ,je kunt aan bespiering en het paard sterker maken veel doen maar een exterieur matig kun je zelf weinig.
Als ze op de keuring al hun punten niet behaalt heeft heeft een ibop volgens mij ook geen nut, mocht ze nou exterieur matig wel de punten behaalt hebben dan is een ibop zinvol.
Wij hebben kennissen die hun paard de eerste keer naar de keuring gedaan hebben en die was niet genoeg getraind wij hebben dat paard een paar jaar later nog een keer voorgebracht en goed getraind de beweging was een stuk beter maar het exterieur blijft hetzelfde en ze kijken toch altijd wel naar de vorige keuring die ze gelopen hebben.Wij zijn zelf ook amateur en als je goed weet hoe je een paard moet trainen en voorstellen kan een amateur het net zo goed.