Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

UpperclassK: gefeliciteerd :) heel zijn mama :)

nieky1993: Jij ook gefeliciteerd! Die is echt onwijs gaaf getekend zeg! Wat ik weet is dat ze ik dacht kleine maand had overgedragen denk ik weet het niet meer 100% zeker maar die DA waar ze toen stond zei al dat ze naar daar moest gaan terwijl ze totaal geen teken gaf, dus eigenlijk heeft ze maand of ik dacht zelf langer bij de DA gestaan en dat wil ze nu gewoon voorkomen dat ze de merrie te vroeg wegbrengt. Ze gaat ze wegbrengen naar de zelfde plaats waar ik Mira twee jaar geleden gebracht heb.

AM_Horses: Heel benieuwd hoor naar deze veulentjes ook :D .

Kabayo: Ja leuk dat ik ook even kan mee praten hoewel het niet mij paard is. Stiekem mis ik wel dat uitkijken naar hoor zo'n kleintje wel. We verwachten er wel twee van stal maar is niet hetzelfde. Je hebt mij vraag wel beantwoord. Gewoon wat jullie er van vinden, of hoelang het nog ong zou duren. Ofja hoe moet ik het zeggen. Zowel ik als mijn vriendin weten dat dat heel moeilijk is om een tijd op te plakken. Maar is vooral, zoals ik al zeg tegen nieky, dat we ze niet te vroeg wegbrengen naar te DA. Misshien heb ik in mijn vorig bericht wat moeilijk verwooord :) .

Cyrina

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

Upperclass gefeliciteerd! Wat een stoer ding!!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:36

AnsoDM, brengen ze die merrie naar de DA om daar te bevallen? Er is iets met bacteriën waaraan een merrie op tijd gewend moet raken voor de bevalling, volgens mij kan je ze niet een dag van tevoren verhuizen toch? Ik dacht twee weken van tevoren naar de beval stal, maar weet het niet precies.
Ik denk dat anderen in dit topic er meer over kunnen vertellen. De DA zou het vast ook wel weten.
Wellicht het aan oordeel DA overlaten wanneer de merries daar dan heen moeten worden gebracht?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:10

Dacht zelfs een maand van te voren naar bevallingsstal ivm bacterien.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Net weer gaan kijken, er lijkt eindelijk weer wat verandert te zijn! De andere tepel die een beetje “achter” bleef leek nu ook nat te zijn dus de melk begint ook echt op gang te komen. Ook leek de achterhand nog harder ingevallen (al wist ik niet dat dat kon).

Ben heel benieuwd hoelang ze ons nu nog laat wachten! Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:30

gefeliciteerd met de baby upperclassk!! echt een knap manneke!

die verwacht je toch direct anvixa! wat een mega vol uier!

hier nog niets spannends, binnen dit en 2 weken wil ik ze wel op stal gaan halen voor goede controle.

UpperclassK

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:53

Anvixa schreef:
Net weer gaan kijken, er lijkt eindelijk weer wat verandert te zijn! De andere tepel die een beetje “achter” bleef leek nu ook nat te zijn dus de melk begint ook echt op gang te komen. Ook leek de achterhand nog harder ingevallen (al wist ik niet dat dat kon).

Ben heel benieuwd hoelang ze ons nu nog laat wachten! [ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Spannend zeg! :D en bedankt allemaal! Moeder en zoon stellen het goed :)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:58

Anvixa, dat moet vanacht toch wel komen!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

Ze moeten voor het mooie idd wel een tijdje in de stal komen al om te wennen aan de omgeving en "klimaat" waar onderandere de bacteriën onder vallen.
Verwacht bij de dierenarts wel andere bacteriën dan bij iemand op stal omdat het veel vaker ontsmet wordt, wat niet perse positief is.

Ik haal de merrie ook pas sinds gisteren naar binnen dus ook niet perse lang genoeg voor genoeg antistoffen maar overdag loopt ze nog gewoon buiten dus het zal toch half half zijn.

Afbeelding

Flinke box voor een pony :+

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

Ik wilde net zeggen, wat een heerlijke box zeg!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:27

AnsoDM ik zou denken aan de hand van dat uier nog een week of 3. Maar ja, geen pijl op te trekken soms haha
Ja snap dat je het fokken mist, het is een mooie gebeurtenis toch elke keer. Van het uitzoeken naar het insemineren en uiteindelijk het waken en de bevalling. En een veulen van een ander is dan niet hetzelfde

Anvixa eindelijk vannacht? Moet toch bijna wel?

Redd hopelijk dan vannacht een veulen!

Shadow wat fijn over een paar uur veilig *\o/* Ik duim met je mee dat de regen weg blijft. Al ziet het er morgen niet bepaald droog uit helaas

Saul dat vond ik al met mei veulens, dat je lang moet wachten := De helft heeft hier zn kleintje dan al. Heel moeilijk om dan nog geduld te hebben haha

Friesfanaat hoop voor je dat ze snel opschiet :D

Upperclass wat een plaatje <3 Heerlijk kind

Palousaboy meestal als het uier nog zo vol en leegloopt dan duurt het nog wel eventjes. Hopelijk zet het voor jou toch snel door. Mooie box heb je, niet te klein? :')

Maribor oh heerlijk 18 graden! Zilver is zondag 320 dagen. En ergens rond die datum verwacht ik ook wel dat ze gaat bevallen

Minthe lijkt toch eindelijk het laatste te vullen na twee weken geen ontwikkelingen meer te doen
Afbeelding
En eindelijk een drupje hars aan de tepel *\o/* Het is echt minimaal en niet het bekende ‘stipje’ voor het vuil, maar echt hars. Maar kreeg het slecht op de foto
Afbeelding
Ze is verder wel rustig en in gedrag merk ik niet zoveel. Ze is nu wel ineens aan het bunkeren, normaal slaapt en rust ze maar nu honger blijkbaar. Dat doet ze normaal echt nooit. Ze heeft wel even geslapen vanavond al. Ben benieuwd wat de nacht brengt

Zilver ontwikkeld ook mooi door. Zondag veilig en verwacht ook wel ergens dan het veulen
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

Terror is ons voor de gek aan het houden. :+ dan is ze onrustig,, dan weer eten, uier is nu weer minder dan gisteren. Gisteren kegelde ze wat… :roll: 318 dagen vandaag maar Joy is op 316 geboren dus ik ben al blij dat ze deze langer draagt. Ze is het wel zat. :=

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

Het zou heel leuk zijn als het eindelijk vannacht is, maar ik durf al niet meer hopen om 20u was ze nog gewoon rustig aan het eten, maar dat kan natuurlijk nog snel omdraaien ook!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

Sterkte Mirjam & Blossum, wat super verdrietig :(

Ook sterkte voor jou Paint Lover. Spannend met je merrie!

Wauw wat een mooie veulentjes zijn er al geboren! <3 en spannend voor iedereen waar elk moment al wat kan komen.

Mijn merrie is (nog maar) 205 dagen drachtig dus wij hebben nog even.
Ze is trouwens dicht gezet met insemineren, het is haar eerste keer. Is er bij een dichtgezette merrie veel minder kans op placentitis? En wat raden jullie aan voor het open maken? Hoe ver voor de 320 dagen? Ik hoorde laatst ook dat je het ook zo kan laten maar dan scheurt het uit en heb je grotere kans dat het daarna weer gehecht moet worden?

Sorry voor de vele vragen :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:42

Anvixa schreef:
Het zou heel leuk zijn als het eindelijk vannacht is, maar ik durf al niet meer hopen om 20u was ze nog gewoon rustig aan het eten, maar dat kan natuurlijk nog snel omdraaien ook!

Gek hè, als je wacht, elke keer dat ze niet bevallen denk je meer ‘zal wel niet voor vannacht zijn’ terwijl ze alleen maar dichter bij het bevallen komen. :+ mijn 1e merrie droeg 366 dagen en ik ging er meer en meer van uit dat t ‘morgen wsl weer niks zou zijn.’ Terwijl ze gewoonlijk niet blijven steken … :=

Terror zou nu erg onhandig zijn als ze morgen/vannacht bevalt want ik moet naar het ziekenhuis. Dus als ze op een ellendig moment mikt… :+ dan heb ik morgen een veulen. :+
Door haar wisselend gedrag vind ik het heel moeilijk inschatten nu. :\

Rêve was dacht ik dicht gezet maar na controle drie vorige week bleek dat ze de draadjes er waarschijnlijk te vroeg uit gekregen heeft want ze was niet dicht. Tegen mij is toen gezegd twee weken voor de uitgerekende datum. Ik heb vroeger laten controleren omdat Rêve met haar vorig veulen vroeg was…

Maar er zijn ongetwijfeld mensen hier met veel meer ervaring die beter kunnen antwoorden.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

Mer1980 hopelijk voor jou ook een mooi bont veulen dan :D

Maribor sommige merries hebben wel gewoon melk maar laten het niet "schieten" als je probeert te melken. Ik heb het al 2x meegemaakt met merries met knalvolle uier en ik kon pas ph testen op de dag van de bevalling :+ dus wie weet had ze toch wel echt kegeltjes. Hoe is dr uier nu?

Anvixa die uier is gewoon pijnlijk vol := . Als ze dus begint wordt je gebeld eventueel en kun je erheen rijden?

Mirjamalvaro Chablis draagt dus niet anders kwa aantal dagen tussen hengst en merrie. Maakt ze nog steeds geen haast?

Paint_lover ik ben benieuwd wat je DA zegt ivm eventueel toch van een cyclus eerder drachtig te zijn. Theoretisch gezien kan het niet zoals Caily zegt. Maar de theorie werkt niet altijd in de praktijk :+ . Ik heb ooit een merrie gekend die zich zelfs drachtig gewoon liet dekken. Dus zeg nooit nooit.

Myrthee hoe is het vandaag met je merrie? Dr uier kan niet voller zou je zeggen

UpperclassK nogmaals gefeliciteerd <3 wat een leuk hoofdje zit erop.

Friesfanaat op hoeveel dagen dracht zit ze nu?

Shadow33 jouw merrie heeft dus ook nog geen haast zo te horen.

Redd hopelijk zet je merrie door vannacht.

AnsoDM ow op die manier bedoel je idd. Ik zou ze dan stilletjes aan al wegbrengen. Ze raden idd aan om een maand van te voren ze in de stal te zetten waar ze moet bevallen.

Palousa_boy die heeft zeker plaats genoeg :D

Kabayo dat ziet er veelbelovend uit *\o/*. Wie weet bevallen jullie alle 3 deze week :D

Ayasha hoe doet ze het nog kwa uier?

EdKingEnzo ik heb helaas geen ervaring met dichtzetten enz.

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Quir - Nens - 352 dagen
Redd - star - 343 dagen
Maribor - Velvet - 340 dagen
Butengewuen - Cookie - 337 dagen
Nieky1993 - Nina - 334 dagen
baudyh - Ivoorprinses - 333 dagen
Kabayo - Minthe - 333 dagen
Icecrystal - Romee Total - 332 dagen.
Carika - Nena - 330 dagen
Nieky1993 - Fleur - 330 dagen
Myrthee_ - Illustrade - 323 dagen
Nieky1993 - Lizzy - 322 dagen
Mer1980 - Rapunzel - 322 dagen
Stal_hd - Maraya - 309 dagen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:02

Uier is nu kleiner dan toen ik me zorgen maakte voor vroeggeboorte. >;) wel uier maar spenen niet meer uit elkaar en ‘ruimte’ voor meer zeg maar.

Wel slappe banden en vulva al verslapt. Ze wil naar de avond toe graag naar binnen wat haar ‘Safe place’ is maar ze valt mijn man nog niet aan. := (de laatste 24 uur en de eerste twee weken met veulen kan ze geen mannen meer rond zich verdragen. := )

Wel veel staart hoog houden en ze plast heel anders. Meer een emmer water leeg gooien dan een straal zeg maar maar dat heb ik ook nog nooit gezien eerlijk gezegd. Heb ook nog maar twee drachten van dichtbij gevolgd dus dat is ongetwijfeld mijn gebrek. Degene die zou begeleiden doet er imo wat makkelijk over want heb ook een andere DA gebeld voor het open zetten. :x :x
Als ik nog eens fok i.i.g. niet meer via deze begeleiding. Was hoog aan geschreven maar vindt het erg laks. Ze had slijmverlies, ‘is normaal’ zonder verdere vragen. Daar is ook de DA voor genomen die haar gecontroleerd heeft ivm open maken. :\ Denk je goed te zitten word je af gescheept met ‘geen koorts geen probleem’ en kan je nog een andere DA gaan bellen. :\

Ze oogt nu ook moe. Staat veel meer te soezen dan normaal. Stuurt haar ruin (is ze mee op gegroeid) als ze iets wil bereiken dat meer vereist dan wandelen. :+ dus ik denk wel dat ze bezig is aan de laatste loodjes maar kwa uier is ze dan weer minder. Nu kan die ook ineens vol lopen als ze bevallen meen ik?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op Gisteren, 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:06

Nieky1993 ik hoop dat ze me opbellen ja want ik zou het toch graag zien gebeuren! Maar ik ben niet zeker of ze dat gaan doen, zal er vanaf hangen hoe snel ze het opmerken denk ik als het alarm pas afgaat als het veulen er al deels uit is dan gaan ze daar hun aandacht aan besteden denk ik. Het is de eerste keer dat ze deze alarmen gebruiken (normaal zouden ze sneller moeten melden dan degene die opgenaaid worden) maar dat valt dus nog af te wachten.
En ik moet de komende 3 dagen om 6u40 al op het werk staan dus als ze tegen de ochtend aan gaan veulen krijgt word het ook lastig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:08

Anvixa schreef:
Nieky1993 ik hoop dat ze me opbellen ja want ik zou het toch graag zien gebeuren! Maar ik ben niet zeker of ze dat gaan doen, zal er vanaf hangen hoe snel ze het opmerken denk ik als het alarm pas afgaat als het veulen er al deels uit is dan gaan ze daar hun aandacht aan besteden denk ik. Het is de eerste keer dat ze deze alarmen gebruiken (normaal zouden ze sneller moeten melden dan degene die opgenaaid worden) maar dat valt dus nog af te wachten.
En ik moet de komende 3 dagen om 6u40 al op het werk staan dus als ze tegen de ochtend aan gaan veulen krijgt word het ook lastig.

Bellen die alarmen geen voor geprogrammeerde nummers? Met Rêve is er even sprake van geweest en gezien haar karakter zouden ze mijn nummer er dan bij in zetten. Maar inmiddels zodanig vertrouwen verloren dat ze daar niet bevalt want ze mag daar ook pas begin april heen en dat red ze niet denk ik.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:14

Ayasha schreef:
Anvixa schreef:

Bellen die alarmen geen voor geprogrammeerde nummers? Met Rêve is er even sprake van geweest en gezien haar karakter zouden ze mijn nummer er dan bij in zetten. Maar inmiddels zodanig vertrouwen verloren dat ze daar niet bevalt want ze mag daar ook pas begin april heen en dat red ze niet denk ik.

Ja er kunnen maar 2 nummers opgegeven worden ze bellen en sms’en dan beide nummers als er een alarm afgaat. Maar er hangen 3 alarmen op 1 zender dus ze kunnen onze nummer helaas niet opgeven want er hangt ook nog 1 alarm op een merrie van hunzelf en dan 1 die ook bij hun staat om te veulenen

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

Kennelijk toch wel wat paardjes mogelijk vannacht. Leuk!! Hoop dat het doorzet voor de wakers.

Ah Nieky, bedankt voor het meedenken. uier zelfde. Vol maar kan voller. Al zegt mijn man dat het met een maiden ook gewoon out of the blue vol kan schieten op moment van bevallen en dat je er weinig peil op kan trekken zo een eerste keer. En idd, er is dan vast wel melk dus maar het schiet nog niet de goede kant op ;)
Hoe doet je kleine man het?

Ayasha, met 366 dagen zou ik ook beetje moedeloos zijn geworden. Maarrr het moet er toch een keer uit:) je zal zien, met als het niet uitkomt.. ;) vervelend dat het niet begeleid wordt maar je zin. Klinkt wel alsof ze met laatste loodjes bezig is.

Edking, sorry geen ervaring mee

Anvixa, je zou denken dat het met melk en al toch wel gaat komen

Kabayos, hoe fijn dat ook Zilver nu ook in de buurt komt! Jijzelf dan nog wel even de benen over elkaar ;) anders wordt het echt een drukke boel. Vooral nu Minthe ook haast gaat maken :) hoe gaaf een kegeltje

Palousa haha lijkt wel een binnenbak zo groot. Heerlijk!

Velvet is ook wat aan het veranderen lijkt het. Mijn man vindt haar onrustig (ik niet echt). Ze houdt wel veel de staart af en vond de billen echt veel losser. Wiebelt veel met de kont.
Ik houd de in de gaten.
En kreeg dus ook te horen dat met een maiden dat uier ineens vol kan schieten. Dat er echt geen melk druppels aan vooraf hoeven te gaan. Om het even makkelijker te maken :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:26

Altijd open laten maken. Dicht zetten is tegen lucht zuiden dus opzich logisch dat er dan minder rotzooi naar binnen komt. Vaak is wrl: eenmaal dicht is altijd dicht ongeacht of je fokt..
Hier ook vuist regel 2 weken van tr voren maar puntje bij paaltje kijk ik naar de merrie en wisselt het. 1 was rond de 315 en een ander rond de 325

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:47

Wat klinkt het voor een aantal al weer spannend.

Hier is het uier vol, voller, volst. Toen mijn vriend weg ging zei hij dat er een druppel aan hing, maar ze staat nog heel rustig te eten nu. Ben over een kwartier klaar met werk, dus vanaf dan mag ze onrustig worden _O- . Vanochtend was het uier wel terug gelopen, dus mijn gevoel zegt dat het nog niet komt. Ga het zien vannacht. Wekker gaat al aantal dagen elk uur.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:13

Hier een merrieveulen <3

Van Sir Donnerhall x Johnson
Voorlopig lijkt het vos, maar misschien met schimmel :+

Afbeelding