Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro29
Berichten: 8080
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:13

Ik heb met dank aan revali ook nog Panenka op mijn lijst :o
Lijst wordt zo alleen niet korten maar hoe vaker ik de video’s bekijk hoe blijer ik ervan wordt.

revali2

Berichten: 21
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:49

caro29 schreef:
Ik heb met dank aan revali ook nog Panenka op mijn lijst :o
Lijst wordt zo alleen niet korten maar hoe vaker ik de video’s bekijk hoe blijer ik ervan wordt.



Haha sorry :') ik heb hem juist van mijn lijstje afgehaald. Ik ga toch voor een meer bewezen hengst(zeg ik nu :D)

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:52

Haha Caro jij hebt dus ook een lijst die steeds niet korter wordt, herkenbaar.

Ik had nog geïnformeerd naar Quabri en zolang het lijkt dat de OS door gaan is hij met dv beschikbaar.

revali2

Berichten: 21
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:53

besita schreef:
Als je merrie al toontredend is in stand dan zou ik daar niet nog een volbloed gaan opzetten
Volbloeden geven geen best exterieur mee en al helemaal geen goed fundament
Ik zou daar zeker rekening mee houden :j
En zeker met toontredend moet je je afvragen of je er echt mee moet gaan fokken want zoiets is echt erfelijk en wil je eigenlijk niet doorfokken


De merrie zit goed in in elkaar. Is niet toontredend. Misschien iets week gekoot. Maar ik zie het nu ook niet zitten om er een volbloed op te zetten. Eerst maar eens zien wat de nakomelingen gaan doen in de toekomst

revali2

Berichten: 21
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:58

Lami schreef:
_lautje_ schreef:
Contendro moet je wel opletten op maat en type. Zit soms zo een in elkaar gedrukte pony van 1,60m tussen.
Net als Jaguar Mail. Jaguar heeft vreselijk veel gedekt en een hoop daarvan heeft zijn type, maar niet zijn kwaliteit :')
Dat is een hengst die een hele correcte merrie moet hebben.

Diarado krijg je iig wel altijd een mooi paard van.


maar ook een gedrongen 'pony' is niet uitgesloten bij Diarado, ik zie ze op concours toch ook wel regelmatig. Wel met een 'mooi koppie'

Voor eventing Douglas, maat en formaat en bewezen.


Douglas? Die wil ik niet op stal haha... Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om Douglas te gebruiken.

Marijkeeee
Berichten: 6313
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:03

Haha Revali ;) herkenbaar. Wel komt uit mijn oude fokmerrie een fijne 1 van hem die heeft mij zus gefokt. Was voor een Douglas ook nog een mooi paard. Maar ken ze ook wel anders :P

_lautje_

Berichten: 9317
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:20

Ja en hij heeft idd veel goeie eventers gegeven. Maar eigenlijk allemaalnuit Ierse merries met (heel) veel bloed.
Dus een hengst die denk ik een hoog in bloed staande merrie nodig heeft.

caro29
Berichten: 8080
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:28

MizzMontana schreef:
Haha Caro jij hebt dus ook een lijst die steeds niet korter wordt, herkenbaar.

Ik had nog geïnformeerd naar Quabri en zolang het lijkt dat de OS door gaan is hij met dv beschikbaar.


Ik heb er 3 op de lijst en het blijft 3 al begin ik steeds meer naar panenka te neigen. Veulens die ik heb gevonden zien er erg bloederig en chique uit

Kim_W

Berichten: 592
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:30

caro29 schreef:
MizzMontana schreef:
Haha Caro jij hebt dus ook een lijst die steeds niet korter wordt, herkenbaar.

Ik had nog geïnformeerd naar Quabri en zolang het lijkt dat de OS door gaan is hij met dv beschikbaar.


Ik heb er 3 op de lijst en het blijft 3 al begin ik steeds meer naar panenka te neigen. Veulens die ik heb gevonden zien er erg bloederig en chique uit


Welke heb je nog meer op je lijst staan?

caro29
Berichten: 8080
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:50

Citaat:
Welke heb je nog meer op je lijst staan?


Dourkhan hero en for treasure vdl

Antonius

Berichten: 2321
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:12

Weten de kenners wat Carthago voornamelijk doorgeeft?
Ik kom geregeld hengsten tegen met Carthago bloed die mij aanspreken, maar mijn merrie heeft Carthago als grootvader, ze is een Codex (v Carthago) x Township xx.

Voor mijn merrie zoek ik hengsten die souplesse en rijdbaarheid kunnen toevoegen en ik zie graag wat 'snelheid' in de sprong. Mijn merrie is zelf qua type eerder klassiek en niet echt bloederig om te zien ondanks het hoge volbloedpercentage en ik zie haar nakomelingen graag wat moderner.
Een medewerker van Zangersheide zou daarom Carthago net afraden, maar wou hier ook eens horen...

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:03

_lautje_ schreef:
Ja en hij heeft idd veel goeie eventers gegeven. Maar eigenlijk allemaalnuit Ierse merries met (heel) veel bloed.
Dus een hengst die denk ik een hoog in bloed staande merrie nodig heeft.


Dat klopt wel maar die zijn er genoeg toch. Mijne uit bloedtype van Voltaire is knap genoeg en loopt 4 ster. Zo zijn er meer en niet alleen uit z'n ierse tijd
Afbeelding

revali2

Berichten: 21
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:10

Antonius schreef:
Weten de kenners wat Carthago voornamelijk doorgeeft?
Ik kom geregeld hengsten tegen met Carthago bloed die mij aanspreken, maar mijn merrie heeft Carthago als grootvader, ze is een Codex (v Carthago) x Township xx.

Voor mijn merrie zoek ik hengsten die souplesse en rijdbaarheid kunnen toevoegen en ik zie graag wat 'snelheid' in de sprong. Mijn merrie is zelf qua type eerder klassiek en niet echt bloederig om te zien ondanks het hoge volbloedpercentage en ik zie haar nakomelingen graag wat moderner.
Een medewerker van Zangersheide zou daarom Carthago net afraden, maar wou hier ook eens horen...


Ik ben gek van Carthago in de moederlijn! Ken 2 hengsten waarvan de moeder van Carthago is. Zijn idd paarden met behoorlijk been werk. Maar in doen en laten wel weer bloed. Maar voor jouw merrie zou ik idd carthago bloed laten staan.

Ik heb zelf voor Luigi D'eclipse gekozen omdat ik een moderne hengst wilde gebruiken. Catoki zelf kan misschien ook?

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:25

Voor Catoki moet je de merrie bij zangersheide zelf neerzetten toch?

Hier ook fan van Carthago bloed. Conthargos stond op mijn lijst maar die is nog 300 euro duurder geworden dit jaar, en ook nog eens ontzettend populair dus ik vraag me af of je dan als NL’er nog wel vers sperma krijgt.

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:52

Ben geen mega fan van Carthago ,verder weg geen probleem mee
Zou niet terugfokken op Carthago ook niet


Emerald ook vers beschikbaar vanaf volgende week

Laurentii

Berichten: 2098
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:03

Kim_W schreef:
Kim_W schreef:
Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie mening willen over hengstenkeuze voor mijn merrie. Dit is de eerste keer dat ik met mijn paard ga fokken (alleen ervaring met shetlanders). Dus voor mij is alles nog nieuw :D Mijn merrie heeft wel al 2 x een veulen gehad op 4 en 5 jarige leeftijd (wordt dit jaar 15). In principe is het de bedoeling om het veulen te houden. Het is puur voor de hobby, dus er hoeft geen mega dure hengst op :o
Mijn paard is een Unaniem x Wolfgang. Ze heeft een heel fijn relax karakter en dit zou ik zeer zeker graag terug zien in het veulen!
Paar verbeterpuntjes van haar:
- voor staat ze toontredend en achter beetje koehakkig
- amper schoft, waardoor rug en lendenen wat strak zijn
- ze loopt erg op de voorhand, instructrice noemt haar een duikboot, dus hengst meer opwaarts
- meer souplesse
- kleine merrie (1.62)
- liefst geen schimmelhengst om de kans op geen schimmel veulen te vergroten :D

Vooral karakter vind ik erg belangrijk. Lekker braaf en nuchter. Niet zo snel ergens van onder de indruk. Zij is een grote knuffelkont. Qua karakter echt een topper en zoiets hoop ik ook terug te krijgen in haar veulen. Ik heb ook graag dat het veulen zeker niet kleiner is als haar, maar hoeft ook geen giga reus te worden.

Hebben jullie tips voor een leuke hengst? :D


Hebben jullie misschien nog hengstentips voor mij? :)


Ermitage Kalone kan wel passen.
Dourkhan Hero
Pegase vh Ruytershof

caro29
Berichten: 8080
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:59

Wat vinden jullie van de hengst Paneka de kavalerie? Wat voor merrie zou er geschikt voor zijn?
Ik wil karakter (nuchterder en werkwillendheid verbeteren), meer vermogen en lichaamsgebruik verbeteren. Vergroten hoeft niet maar weet dat zowel mijn merrie niet uit een kleine lijn komt en hengst ook niet
(Foto van merrie als 3jarige in mijn profiel) ultimo x numero uno

hoogendroog
Berichten: 3290
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:18

Carthago geeft een zeer goede galop mee.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:18

Besita, waarom ben jij geen fan van Carthago?

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:46

Ben zowieso geen fan om de oude garde hengsten terug te halen .. met de proeven die de paarden tegenwoordig voorgeschoteld krijgen
Lightness is the key :)


Carthago galoppeerde bvb heel wijdbeens achter en dat zie je in vele van zijn nakomelingen terug

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:22

Aha, snap ik ja.

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:47

Besita: maar je bent dan wel fan van Cicero? Das toch ook Carthago :D

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:57

Ja dat heet vooruitfokken :j

Maar dan nog :ik ben fan van Cicero omdat ik er veel goede sportpaarden van tegenkom ( ook mindere ) maar bvb bij mijn merrie ( veel bloed ,heel scherp ,modern Libero tupe) heb ik er dan weer een compleet Carthago type uitgefokt ( goed paard ,1.60 gp gelopen maar niet mijn type )

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:01

:) Duidelijk! Ik hou wel van het carthago/cassini bloed, maar niet meer als vaderdier zelf idd. Maar wat verderop vind ik het wel altijd goed. Zijn in mijn ervaring vaak eerlijke fijne dieren om te hebben.

Ik ben eens benieuwd wat uit onze cannabis merrie gaat komen met cicero erop. Die van vorig jaar is in elk geval wakker en lichtvoetig genoeg :D En als die ook zoals de jouwe 1.60m gaat lopen maar wat bonkerig is zit ik er niks mee in :D

Revali

Berichten: 1216
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:12

Ik heb mijn oude account weer terug gekregen van bokt :Y)

Ik vind dus dat carthago wel kwaliteit geeft (in de merrielijn) maar exterieurmatig ben ik er ook niet zo weg van