fokkerij en afstamming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucas03

Re: fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:30

[***] schreef:
Hou dan ook op met zeuren:

en dat bedoel ik dus met gebrek aan respect!

Jammer dat leuke forum Bokt, waar je afgezeken wordt waar je bij staat. Als ik voor je neus sta zeg je zulke dingen toch ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:05

lucas03 schreef:
Als ik voor je neus sta zeg je zulke dingen toch ook niet?

Eh nou, het zou best eens kunnen van wel Clown

Ik houd er niet van als mensen alleen maar naar anderen wijzen. Je kan zelf ook wat ondernemen. Als je dat zoals je zegt niet wilt, moet je het ook niet van anderen verlangen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:33

Dat is ook wel weer zo.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:29

sarabande schreef:
Ik zou graag een discussie willen aanzwengelen over het discusieren over fokkerij, waar dit forum voor bedoeld was.
Met stijgende verbazing lees ik de afgelopen maanden de toename van het aantal kleuren topics, stickys door de mod over kleuren etc.
Ieder ras of soort heeft een eigen subforum op Bokt en dat zijn degene die over het algemeen geintereseerd zijn in kleuren. De discussies over de sportfokkerij van paarden is volledig verzand. Vragen, die vaker gesteld worden worden niet meer beantwoord en het forum is voor KWPN fokkers totaal oninteressant geworden.

Waarom geen stickies over de veel gestelde vragen omtrent de fokkerij
Zoals wat zijn predicaten en hoe krijg de merrie die
etc.
Zijn er hier uberhaupt nog mensen geintereseerd in fokkerij kwesties???

Om even terug te komen op je begin post..

Nee, ik ben totaal niet geinteresseerd in fokkerij kwesties.. Sterker nog, mijn merrie is geeneens vruchtbaar.. Toch worden mijn specifieke tinkervragen naar hier verplaatst (blagdon-sabino pigmentvlekjes bij mijn tinkerveulen, wilde weten of dat ook bij andere tinkers wel eens gezien was) tussen de sportpaardenfokkers die vervolgens nooit weer antwoord hebben gegeven op mijn specifieke tinkervraag.. logisch, want fokkers van sportpaarden weten weinig van tinkers, net als dat ik weinig van sportpaarden weet. Sinds de discussie over de kleuren is aangewakkerd, worden massaal de topics naar hier verplaatst, im mijn ogen als excuus te kunnen zeggen dat er inderdaad maar 2 centrale plaatsen zijn waar over kleur gediscussieerd wordt. Eerst stonden al deze topics namelijk verspreid over heel bokt en kregen we de opdracht alles te gaan temmen... Zodat jullie waardevolle fokkerij-forum vreselijk verziekt wordt met onze kleurenpraat... Ja, ben het gloeiend met jullie eens dat deze vragen hier helemaal niet passen... Helaas heb ik niet de macht om het aangenamer voor jullie te maken, maar heb hierdoor wel mijn eigen forum opgericht, omdat ik zelf alles centraal op 1 plaats wilde hebben.

Ik ben ook van mening dat een goed paard geen kleur heeft. Voor mij is het exterieur en gangenwerk ook veel belangrijker. Heb niet voor niets een meervoudig kampioens Irish Cobmerrie. Fokken kan ik met haar niet, haar kleur vind ik ook niet belangrijk, wilde nooit een bonte, maar vond haar exterieur belangrijker en ze zou een zeer goede aanvulling kunnen zijn op de fokkerij van Cobs. Pas later ben ik erachter gekomen dat ze onvruchtbaar is.

Dat ik zelf zo geinteresseerd ben in kleuren heeft met fokkerij niets te maken en al helemaal niet met warmbloeden, maar met mijn opleiding en werk. Ik interesseer me mateloos in genetica of het nu van mensen is of van dieren. Graag had ik gezien dat de kennis van mij en vele anderen op een centraal punt met anderen gedeeld kon worden, zodat iedereen hiervan kon leren. En niet op deze plek, zodat de fokkers van warmbloeden vinden dat Bokt hen niet serieus neemt.. En terecht... Vind ik.

Dan wordt er verwezen naar Wiki, waar bijna alles over kleuren beknopt is uitgelegd.. Wat men vergeet is dat je daar niet kan discussieren over kleuren en hun genetische grondslag. Wat daar staat, moet maar als waarheid aangenomen worden. Ondanks nieuwe ontwikkelingen binnen de tests voor deze genetica. Nieuwe kleur-ontdekkingen worden daar pas ingezet als iemand de moed heeft om daar wat te schrijven.. Het spijt me heel erg, maar ik vind het teveel moeite en open liever gewoon een discussietopic hierover.. Maar nogmaals, liever niet op deze plek... Genetica vind ik niet algemeen... Genetica gaat ook niet alleen over kleur, maar ook over erfelijke ziektes. Soms gaan deze samen met een kleur, maar soms ook niet. Het jammere is, dat genetica gezien wordt als een onderdeel van warmbloeden/kwpn fokkerij....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 09:42

Teuntje bedankt voor je zeer heldere uitleg. Helaas heb ik ook te horen gekregen dat de beslissing de beslissing is.
Dat F&A algemeen helemaal niet voor sportpaarden is maar voor alle fokkerijen waar geen eigen subforum voor is (dat het KWPN het grootste stamboek in Nederland is en op bokt ook de meeste users heeft wordt helaas genegeerd)
Voor de veel voorkomende vragen over fokkerij wordt ook naar de wiki verwezen, terwijl ik daar voor nieuwe users geen wegwijzer voor zie, daarbij de paar keer dat ik op de boktwiki iets zocht stuitte ik op zulke onzin dat ik dat verder maar voor gezien houdt.

Er is geen oplossing buiten dat we elkaar gewoon negeren Haha! Alhoewel ik deze bijdrage van jou wel weer heel erg boeiend vind.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 12:41

Er is nog iets anders en dat is de Boktcultuur.
Vanaf het begin van het onstaan van Bokt moest je het hebben van KWPN paarden verdedigen, dat was iets waar je je eigenlijk voor moest schamen.
Als je dat verdedigde kreeg je onmiddelijk een groot aantal users + moderators over je heen.
De samenstelling van de F&A users is inmiddels gelukkig wel wat veranderd, buiten een enkeling die nog steeds persoonlijk uitpakt in discussies, maar de houding van het boktbeheer dus niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:10

Kunnen we niet gewoon tot in vervelens toe gaan zeuren om een apart kleurenforum? Als degenen met alle kleurenvragen dat nu ook doen moeten ze toch een keer om lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:30

Ik vind het een totaal onbegrijpelijke beslissing.
De kleurentopics moeten centraal (lijkt me trouwens leuk) dus dump maar bij Fokkerij Algemeen, zonder van te voren na te denken over de gevolgen voor dit stukje van het forum. En eens besloten blijft besloten dus kan het niet veranderd, want het beheer maakt nooit fouten. Ik vind het ontzettend kinderachtig en ik ben nog geen enkel logisch en duidelijk argument tegengekomen tégen een apart subforum, behalve: de beslissing is al gemaakt.

Normaal zou ik me niet druk maken over zoiets maar ik vind dit echt onterecht en jammer voor de paar fokkerijliefhebbers die nog postten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 13:35

anneliesdj schreef:
Kunnen we niet gewoon tot in vervelens toe gaan zeuren om een apart kleurenforum? Als degenen met alle kleurenvragen dat nu ook doen moeten ze toch een keer om lijkt me.

Die hebben dat al gedaan en daarop is die beslissing genomen. Toen die in werking trad en dit topic als eerste tegen de gevolgen daarvan protest aantekende, zijn de argumenten van de posters hier nooit meer in behandeling genomen.
F&A is niet voor sportfokkers, er is geen enkel forum op Bokt voor sportfokkers, 90% van de paardenfokkers in Nederland hoort dus niet op Bokt Verward
Vraag me af wat de adverteerders daarvan denken Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:42

stef schreef:
tja maarja, momenteel loopt er geen verrichtingsonderzoek toch? Dus logisch dat er dan geen topic over is

Er loopt toch wel een verrichtingsonderzoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:35

Ik zou trouwens een nieuw sportpaardenfokkerij forum niet eens zo'n gek idee vinden. En dan zonder een WIKI die boordevol flauwekul staat.
Ik kom ook wel op fokt maar daar hangt natuurlijk een duidelijke anti KWPN sfeer. Als je niet met een EASP hengst dekt krijg je geen reaktie op topics over hengstenkeuze en de topics die er lopen over verrichtingsonderzoeken/afstammelingenkeuringen/pavo cups zijn bijna alleen bedoeld om het KWPN af te zeiken hoe slecht ze het wel niet doen (...)
Open je op bokt een topic over bijvoorbeeld een hengstenkeuze dan krijg je nagenoeg alleen reaktie's van kinderen met pony's die nog nooit een veulen gefokt hebben.

Dus wie een apart forum over sportpaardenfokkerij of KWPN forum wel zou zien zitten moet me maar even pb-en. Er is tenslotte ook een groningerpaardenforum, shetlanderforum etc. Ik heb geen idee hoe je een forum op moet zetten, maar als er meer enthousiaste mensen zijn komen we er vast wel uit.

Toen ik net op bokt was vond ik Fokkerij Algemeen best leerzaam maar die tijd is wel geweest. Tegenwerking om interessante stickies te plaatsen en nu de 'wat voor kleur heeft mijn pony' invasie zorgen ervoor dat mijn aardigheid er wel afraakt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 16:29

Veel van die nieuwe forums zijn toch vrij beperkt met name omdat de toegankelijkheid kleiner is.
Ik zie nog geen speciaal fokkerij forum ontstaan met het bezoekersaantal en de impact die dit forum heeft.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:36

sarabande schreef:
Veel van die nieuwe forums zijn toch vrij beperkt met name omdat de toegankelijkheid kleiner is.
Ik zie nog geen speciaal fokkerij forum ontstaan met het bezoekersaantal en de impact die dit forum heeft.

Maar het kan wel een mooie aanvulling zijn op Bokt, ook al is het maar met een beperkt aantal gebruikers.

Persoonlijk snap ik ook niet wat al die kleurtopics op FA algemeen doen en zo te lezen vindt niemand de situaties zo fijn. De mensen die zich verdiepen in kleurvererving (wat ik op zich best interessant vind en zeker mee zou lezen op een apart gedeelte) niet en de mensen die geinteresseerd zijn in de serieuze fokkerij.
Helaas blijkt er geen oplossing voor te zijn en dan kan een forum erbij best een leuke optie zijn.
Ik stem voor.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:25

ThePast03 schreef:
Persoonlijk snap ik ook niet wat al die kleurtopics op FA algemeen doen en zo te lezen vindt niemand de situaties zo fijn. De mensen die zich verdiepen in kleurvererving (wat ik op zich best interessant vind en zeker mee zou lezen op een apart gedeelte) niet en de mensen die geinteresseerd zijn in de serieuze fokkerij.
Helaas blijkt er geen oplossing voor te zijn en dan kan een forum erbij best een leuke optie zijn.
Ik stem voor.

Grootste probleem is... een [KG]-subforum zou betekenen dat er één plaats is voor ALLE kleurenvragen en dan moet men de [WN]-groep een deel van hun privileges afnemen... en om de één of andere reden kan dit niet...

Liever 2 grote groepen [F-AM] en [KG] in de kou laten staan en ontevreden stellen, dan de heren en dames van [WN] Koe voor het hoofd stoten.

Begrijpe, wie begrijpe kan... Verward arm, arm team... Gestoord

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:07

Dan nog zou er een optie zijn voor een speciaal kleurenforum en de WN-ers hun eigen kleurentopics te laten houden.

Ik heb daar geen probleem mee. Ze hebben al zoveel privileges dat ik me daar echt niet meer druk over kan maken. Dan is iedereen blij en tevreden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:28

Wie zijn de WNers?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:29

NatasjavE schreef:
Wie zijn de WNers?

Western Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 18:31

De Western fokkers en gebruikers. In verhouding tot KWPN fokkers en gebruikers een marginaal aantal, maar hier op bokt een eigen forum met diverse subfora.
Dus het kan wel als men maar wil (of een paar moderators heeft die belangen erbij hebben Pling )

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:34

Suzanne F. schreef:
stef schreef:
tja maarja, momenteel loopt er geen verrichtingsonderzoek toch? Dus logisch dat er dan geen topic over is

Er loopt toch wel een verrichtingsonderzoek?

Dat dacht ik eigenlijk ook, maar kon het niet vinden op de site van het KWPN.
Najaarsonderzoek met o.a. Apache is nu toch bezig?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:36

O maar die mogen van mij ook die priveleges hebben.
Het is enorm sneu als je nog steeds je kindertijd niet ontgroeid bent en je hele leven cowboytje speelt en het moet doen met een dikbilpony Huilen van het lachen

Nee daar kan ik ook wel mee leven.

--sorry beetje flauw--

wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:42

asjemenou schreef:
Dat dacht ik eigenlijk ook, maar kon het niet vinden op de site van het KWPN.
Najaarsonderzoek met o.a. Apache is nu toch bezig?

Ja er loopt nu wel een verrichtingsonderzoek. Maar sinds dit jaar is het najaarsonderzoek verkort en moeten de hengsten eerst een paar keer voorgereden worden door de eigen ruiter/amazone. Dit telt wel al mee voor de beoordeling.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:44

Oke!
Vandaar dat er zo weinig over te vinden is.
Heb ook geen paardekrant meer, dus dan is dat zowiezo wat moeilijker te volgen.

wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:47

17 september is de 2e zadelpresentatie van het najaarsonderzoek
Volgens mij heeft er ook nog niks in de paardenkrant oid gestaan. Of ik heb dat gemist...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:36

Over de kleurentopics op F-AM, jullie hebben duidelijk nooit de charter gelezen van F-AM. Voordat de aanvraag van een kleurenforum kwam stond het al lange tijd in de charter van F-AM dat die vragen hier thuis hoorden. Het is dus niets nieuws.

En de volgende reactie geef ik vanuit mijn niet moderator-kant maar gewoon als gebruiker, want dat zijn mods ook nog af en toe. Knipoog

sarabande schreef:
Er is nog iets anders en dat is de Boktcultuur.
Vanaf het begin van het onstaan van Bokt moest je het hebben van KWPN paarden verdedigen, dat was iets waar je je eigenlijk voor moest schamen.
Als je dat verdedigde kreeg je onmiddelijk een groot aantal users + moderators over je heen.
De samenstelling van de F&A users is inmiddels gelukkig wel wat veranderd, buiten een enkeling die nog steeds persoonlijk uitpakt in discussies, maar de houding van het boktbeheer dus niet.

Grappig genoeg vind ik dus als niet KWPN-fokker en niet-gebruiker van KWPN-hengsten dat je door bepaalde users niet serieus genomen wordt op F&A. Niet door allemaal, maar er zijn bepaalde mensen die je ondergeschikt met je fokkerij vinden, want buiten de KWPN telt het allemaal niet mee.
Zover ik weet is F&A nooit voor alleen KWPN-ers geweest, maar sommige stralen dat wel uit naar andere gebruikers. Dit is dus mijn gevoel, het gevoel wat ik al vanaf mijn aanmelding op Bokt heb en dus al jaren heb voordat ik mod werd. En dan vind ik het niet gek dat er gebruikers en mods er moeite mee hebben, besloten voor KWPN is het nooit geweest, al werd/wordt wel af en toe door een aantal mensen het zo gemaakt.
Ik vind het jammer dat er door sommige minderwaardig over andere fokkerijen wordt gedaan. Natuurlijk heeft iedereen een eigen voorkeur, maar zoveel voorkeuren, zoveel gebruikers, zoveel gebruikersdoelen. En voor ieder gebruikersdoel is een bepaalde fokkerij. Niet alleen voor de topsport, er is een heel groot deel paardenliefhebbers dat topsport absoluut niet ambitieert en liever lekker 1 is met de natuur en heerlijk door de bossen crost op een paard. Lachen
Ik probeer ieders fokkerij te respecteren, ook al is het een fokkerij die niet mijn type paarden is. Ook die paarden moeten er zijn, zoveel mensen, zoveel smaken. Ik heb bijvoorbeeld niets met tinkers, maar vind het wel erg interessant om over die fokkerij te lezen en de fokdoelen te begrijpen en hun visie erop, en waarom ze bepaalde keuzes maken. Erg leerzaam. Precies hetzelfde voor mij bij de KWPN. Ik zal zelf nooit KWPN gaan fokken, liggen mijn ambities totaal niet, maar ik interesseer me wel voor de fokkerij, het is altijd enorm leerzaam en vaak ook toe te passen op je eigen fokkerij.
Ik vind het erg jammer dat hier op F&A sommige fokkerijen en aspecten van de fokkerij met de nek aangekeken worden.
Zo kreeg ik de rillingen van een bepaalde reactie in dit topic richting de fokkerij van Peterina. Waarom niet verdiepen, proberen te begrijpen, en wat meer respect naar elkaar hebben?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:53

Nou dan wordt het misschien tijd om wel een sportpaarden forum op bokt te creeren. Onder rassenpraat heb je al iets voor de duitse stamboeken..terwijl dat geen rassen zijn maar net als het KWPN stamboeken. En veel mensen die met KWPNers fokken hebben soms ook nog wel een duitser op stal staan of gebruiken graag een duitse hengst.

En iets anders wat wel rechtvaardigt dat "wij" ook een eigen plekje krijgen is dat het KWPN wel tot de grootste stamboeken op de wereld hoort en zeker tot de belangrijkste horen. Bij het springen goud, zilver en brons..das best aardig. Bij de dressuur liepen ook veel KWPNers bij de eerste 10.
Van de 10 paarden die je op een concours in NL ziet zijn er 8 KWPN gefokt.