wat voor een gang is dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liltjuh1

Re: wat voor een gang is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:10

elizevb schreef:
ik moest eerlijk gezegt enorm lachen toen ik het filmpje zag! Knipoog
maar wel bijzonder! heb zoiets nooit eerder gezien! het zit misschien wel lekker maar het lijkt me het paard enorm veel energie kosten!

Als het paard niet van nature tolt (wat ook denk ik zo is) dan zal het zeker veel energie kosten en ja, het zit zeker lekker Vork

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:21

hestejente schreef:
Vraag me af wat voor kampioenschap het was...

Dit was het Weltmeisterschaft gangreiten in Altenberge Duitsland vorig jaar.
Ik was er en heb ook nog een filmpje in elkaar gezet destijds met een impressie van de rassen die er waren.

http://nl.youtube.com/watch?v=0sPgvDjGCeI

Afbeelding

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:33

hmm kan ie ook normaal lopen ?!
lijkt me erg belastend om de hele tijd zo te moeten rond lopen...

horselover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:41

ik denk eigelijk dat hij dit niet erg leuk vind om te doen , lijkt mij in iedergeval niet erg prettig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:20

horselover97 schreef:
ik denk eigelijk dat hij dit niet erg leuk vind om te doen , lijkt mij in iedergeval niet erg prettig.

Het is een normale gang voor dit paard, zoals een ander draaft gaat hij de paso doen, in wat voor vorm ook. Het is niet lastiger of belastender voor het paard dan de stap, de draf of de galop dat is voor die van ons. Sterker nog, omdat de ruiter zo stil zit, scheelt dat een hoop gebonk op zijn rug. De paarden kunnen zo een hele afstand afleggen, en het echt niet te vermoeiend voor ze. Als ze het niet aanbieden, dus niet van nature hebben meegekregen, kun je het ze ook niet aanleren. Wat wij mensen ervan maken is dat we deze speciale gang in wedstrijden willen laten zien. Dat moet spectaculair, soms met veel bombarie, een paard dat de indruk maakt heel druk te zijn maar op pinken te rijden is...om maar een voorbeeld te noemen.

Ik bespeur hier en in eerdere reactie een beetje "onbekend maakt onbemind". Omdat je dingen niet snapt, hoeft het niet meteen slecht of niet leuk te zijn? Kijk even over de rand van je eigen bord, en sta open voor nieuwe dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:28

Cassidy schreef:

Iemand die ik ken heeft een veulen van Napoli. De moeder is een paso x draver kruising. Het veulen (zwart hengstje) is zeer knap en loopt wel heeeel erg leuk. Super soepel bewegend en heel veel tölt. Ik was in ieder geval meteen helemaal verliefd. Wie weet dat ik er over een jaar of 2/3 nog eens een merrie naar toe breng Dromen .

Mijn Síða (IJslandse merrie van 10) tölt al haar hele leven als een Paso Peruano (met termino). Ze draait het bovenbeen vanuit de schouder naar buiten en zet het dan naar voren in plaats van het been recht naar voren op te tillen en naar voren te zetten. Het doet denken aan de "Charleston" als ze recht op je af komt rijden. Erg cute. We hebben nu voor het eerst IJzers geprobeerd en het is dan wel iets minder omdat ze dan meer moet "tillen" en nu komen haar knietjes onder het rijden dan ook "in beeld". Of het zo goed is voor haar betwijfel ik.... Maar het is wel eens cool om meer spetterende gangen onder de kont te hebben. Normaal gesproken is ze veel vlakker (eigenlijk vind ik de actie ten koste gaan van het comfort als ik heel eerlijk ben....).

Groetjes, [***]

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:01

Veel mensen weten niet dat veel gangenpaarden een behoorlijk pittig temperament hebben .Er bruist enorm veel energie die eruit moet,toch zijn de paarden goed te hanteren.
Een arabier die zich toont in de ring hoor je niemand over maar een gangenpaard wat met veel temperament zijn gang laat zien zou vermoeiend zijn Tong uitsteken

Even terug kijken in dit topic...een schattig filmpje van een veulen dat los meegaat als mams onder het zadel is....scheurt mee in tölt Bloos .
Een paard met veel tölt heeft geen probleem met deze gang...sterker nog er zijn paarden die niet eens kunnen draven Knipoog

Wieke...knie-actie is mooi voor het publiek maar een vlakke tölt zit inderdaad veel lekkerder,blij dat ik geen wedstrijden rijd Haha! Knipoog

_doucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:08

Verdrietig Ik vind dit echt zielig om te zien, het paard hoort zo niet te lopen! ze zouden die mannetjes zelf is zo moeten laten lopen!

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:13

Ziet er best zielig uit!
en op dat filmpje hoe ze het aanleren vindt ik helemaal erg Verdrietig

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:34

maaike_love schreef:
Ziet er best zielig uit!
en op dat filmpje hoe ze het aanleren vindt ik helemaal erg Verdrietig

_doucy_ schreef:
Verdrietig Ik vind dit echt zielig om te zien, het paard hoort zo niet te lopen! ze zouden die mannetjes zelf is zo moeten laten lopen!

Lezen jullie eigenlijk wel de voorgaande stukjes in het topic ????
Er staat al een heleboel keer vermeld dat het paard tölt en dat het voor het paard een natuurlijke gang is, helemaal niet zielig dus !!!
zie o.a. dit stukje (hier net boven dus):

Tinky12 schreef:
Veel mensen weten niet dat veel gangenpaarden een behoorlijk pittig temperament hebben .Er bruist enorm veel energie die eruit moet,toch zijn de paarden goed te hanteren.
Een arabier die zich toont in de ring hoor je niemand over maar een gangenpaard wat met veel temperament zijn gang laat zien zou vermoeiend zijn Tong uitsteken

Even terug kijken in dit topic...een schattig filmpje van een veulen dat los meegaat als mams onder het zadel is....scheurt mee in tölt Bloos .
Een paard met veel tölt heeft geen probleem met deze gang...sterker nog er zijn paarden die niet eens kunnen draven

En dat filmpje van dat "aanleren" heeft helemaal geen betrekking op het tolt lopen van het paard (de tolt doet hij van nature) !!! Ik heb overigens geen flauw idee waar dat filmpje dan wel betrekking op heeft.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:41

ik vind het vreselijk om aan te zien! wat een onzin.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:30

Nog iemand die goed kan lezen Scheve mond

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:50

Zamora schreef:
Nog iemand die goed kan lezen Scheve mond

Inderdaad Clown

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:30

Rolleyes Scheve mond het is inderdaad wel verschrikkelijk moeilijk om te lezen....misschien helpt dit:

DE TÖLT IS EEN NATUURLIJKE GANG NET ZOALS DE STAP EN DE GALOP EN IS NIET ZIELIG!!

Nors opkijken Als dit nog niet helpt weet ik het ook niet meer.....mensen....lees eerst even voordat je weer een antwoordt bralt wat al meerdere malen is uitgelegt Clown
Om hopeloos van te worden No Cheer

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:52

Ik betwijfel of dat helpt...het is veel makkelijker om het eerste bericht te bekijken, en een reactie neer te knallen, en niet verder te kijken dan je neus lang is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:15

Cassidy schreef:
Ik betwijfel of dat helpt...het is veel makkelijker om het eerste bericht te bekijken, en een reactie neer te knallen, en niet verder te kijken dan je neus lang is.

Hoop doet leven Bloos Haha!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:37

Misschien kunnen we vragen aan de mod of de beginpost aangepast kan worden Clown *ergert zich ook flink aan dat-is-zielig-geblaat* Vork

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:22

Ach, dat zijn de pennys...
Die vinden toch álles zielig??

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:56

Filmpje nummer 1 is een show gefokte Paso Fino die in een fino gereden wordt.

De Fino is een extreem kort gelopen tolt en alleen de beste van de beste kunnen deze tactzuiver lopen. De gang is van nature aanwezig in het ras en wordt er dus niet ingeslagen of aangeleerd zoals sommige van jullie aangaven.

Filmpje nummer 2 is met alle waarschijnlijkheid een Paso Iberoamericano.
Dit is een gebruikskruising tussen het Iberische paard en de Paso Colombiano of Peruano.

De gang die deze paarden laten zien heet de Trocha en worden hier op getraind.

Trocha:
http://www.youtube.com/watch?v=c0edLmZCH4Y

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:16

Trocha..
http://www.youtube.com/watch?v=WxBknNI7 ... re=related

Hier nog een Paso Colombiano in de fino, alhoewel deze iets ruimer gelopen is.
Je ziet het gemak van de berijder op het paard, de rust in de zit. Precies wat men daar nodig heeft om een lange rit op de ranch zo aangenaam mogelijk te maken. Ook zie je dat dit paard ook een galopje kan maken, maar zelfs dan zit de berijder zo goed als stil.
http://www.youtube.com/watch?v=_NCKfs_A ... re=related

Hier een veulen dat al meteen de specifieke gang laat zien. De Paso vererft de tolt dominant door aan zijn nakomelingen en zit sterk verankerd in het ras. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Ijslander. Zou je een gangenpaard willen fokken met een niet toltend ras, dan is de Paso de beste keus met de grootste kans op een toltende nakomeling.
http://www.youtube.com/watch?v=vGPbKrc4 ... re=related

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:06

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:32

nou dat is iets heel anders hoor wat die fries doet Tong uitsteken Dat moet lijken op hogere dressuur, maar ziet er niet er lekker uit nee.

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:34

tis net een robot, zoals dat paard loopt!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:14

Trocha waren we inmiddels al achter Knipoog
Maar heb een vraag aan jou Valesca,misschien dat jij dat weet....
Heeft dit nog een functie of is het echt puur voor de show,dat mensen met zo'n paardje elkaar probeerde af te troeven Haha! of zit er nog iets anders achter,heeft het echt een functioneel doeleinde (gehad)...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:02

gangenpaarden werden gebruikt door de lang eigenaren. Omdat de dieren zo ontzettend lekker zitten waren ze ideaal om mee over de landgoederen te rijden en de arbeiders in de gaten te houden.