MERRIES NAAR DE KEURING, beleef het mee van A tot Z.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: MERRIES NAAR DE KEURING, beleef het mee van A tot Z.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:35

Pipo schreef:
Maar dat terzijde, als het zo eenvoudig zou zijn zoals jij het noemt dat het puur om gezond en een Z proefje gaat dan zou het toch eenvoudig kinderspel zijn om een goed paard te fokken.

Ga je gang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:35

fokfanaat schreef:
en dat blijft toch het allerbelangrijkste met fokken, dat de nakomelingen goed presteren!

In mijn ogen wel, maar daarvoor zul je eerst wat nakomelingen moeten hebben en een jaar of 10 moeten wachten en zeker weten dat de veulens op de juiste manier opgegroeien en door de juiste ruiters worden uitgebracht voor je zeker weet of je merrie goed fokt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:36

sarabande schreef:
Pipo schreef:
Maar dat terzijde, als het zo eenvoudig zou zijn zoals jij het noemt dat het puur om gezond en een Z proefje gaat dan zou het toch eenvoudig kinderspel zijn om een goed paard te fokken.

Ga je gang

Ik onderschrijf die uitspraak niet hoor.

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:13

Pipo schreef:
Dwermie van Stal Roelofs bijv. dat is een stamboekmerrie. Inmiddels is ze preferent en prestatie, maar dat was ze als jong paard niet en toch zijn ze ermee gaan fokken.

Stal Roelofs is zo mogelijk het slechtste voorbeeld dat je kan aanhalen, stamboek zegt bij hun merries namelijk helemaal niets over het exterieur, correctheid, beweging en springcapaciteiten.
Zelfs de meestkwaliteitsvolle merrie is daar stamboekmerrie, ze worden alleen op exterieur opgenomen in het stamboek en nemen verder geen deel aan de keuringsprocedure. Roelofs heeft zijn eigen 'stamboek' en gebruikt het kwpn alleen voor registratie.
Ook bij Roelofs is Dwermie een merrie die in de hoogste klasse wordt ingeschaald, daarover zal geen discussie bestaan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:18

Moderatoropmerking:
Volgens mij gaat dit topic over de merries van MisterA en de voorbereiding van deze merries op de keuring en de dingen er om heen.

Als jullie het nodig vinden om opnieuw over geschikte fokmerries te gaan discussieren is dat prima, maar dan wel graag in een apart topic

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:47

sprakeloos schreef:
Pipo schreef:
Dwermie van Stal Roelofs bijv. dat is een stamboekmerrie. Inmiddels is ze preferent en prestatie, maar dat was ze als jong paard niet en toch zijn ze ermee gaan fokken.

Stal Roelofs is zo mogelijk het slechtste voorbeeld dat je kan aanhalen, stamboek zegt bij hun merries namelijk helemaal niets over het exterieur, correctheid, beweging en springcapaciteiten.
Zelfs de meestkwaliteitsvolle merrie is daar stamboekmerrie, ze worden alleen op exterieur opgenomen in het stamboek en nemen verder geen deel aan de keuringsprocedure. Roelofs heeft zijn eigen 'stamboek' en gebruikt het kwpn alleen voor registratie.
Ook bij Roelofs is Dwermie een merrie die in de hoogste klasse wordt ingeschaald, daarover zal geen discussie bestaan.

Juist en daarom zegt het dus niets in sommige gevallen dat er gefokt wordt met een stamboekmerrie wat volgens bokt.nl absoluut niet zou moeten mogen Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:06

Moderatoropmerking:
Volgens mij gaat dit topic over de merries van MisterA en de voorbereiding van deze merries op de keuring en de dingen er om heen.

Als jullie het nodig vinden om opnieuw over geschikte fokmerries te gaan discussieren is dat prima, maar dan wel graag in een apart topic

schokland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 01:12

CGJ12 schreef:
Kijk......... de verhalen komen al los............. Knipoog
Hou eens op te zeiken cjg Dit topic laat zien hoe lang de weg is. Mister A laat zien wat voor hobbels er genomen moeten worden.Drentse frustratie?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 15:08

schokland schreef:
CGJ12 schreef:
Kijk......... de verhalen komen al los............. Knipoog
Hou eens op te zeiken cjg Dit topic laat zien hoe lang de weg is. Mister A laat zien wat voor hobbels er genomen moeten worden.Drentse frustratie?

Kijk, je moet het maar zo zien, alleen al door het feit om in dit topic te reageren, geeft
aan dat CGJ12 het hier erg interessant vindt. Haha!

Ga nog even van de zon genieten. Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:48

schokland schreef:

Juist daarom stip ik de problemen hier aan die ELKE fokker tegenkomt (vroeg of laat).
Dat heeft al helemaal niets met "gezeik" te maken, hooguit met realiteitszin.

Ik vind het inderdaad zeer interessant dat MisterX/Terrorita hier dit topic heeft geopend en ook bijhoudt.
En daar horen dan de successen bij, maar ook de tegevallers.

Ik sluit niet uit dat er vóór de keuring nog méér tegenvallers komen. (kreupelheid, mok, schimmelinfecties etc). Dat hoort gewoon bij het "spel", en ik vind het een les voor vele aankomende fokkers dat niet alles rozengeur en maneschijn is.
Het beeld van de "grote succesvolle fokker" wordt namelijk nogal geromantificeerd zoals ik al eerder zei.
Maar aan de andere kant kan de overgebleven merrie best CK kampioen worden (zeker in Flevoland...).. Ja
Ik hoop het voor de fokker.

Beetje jammer dat er nu gesproken wordt van "Drentse frustatie".
Dat verzwakt de argumentering, en berust ook niet echt op feiten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:58

Ben het met je eens CGJ, in geen tijden zon zinnige discussie over de huidige werkelijkheid van het fokken geweest.

En natuurlijk blijven er mensen die het onzin vinden om met hoogwaardige merries (gezond en prestatie) te fokken en niet door te fokken met merries die daar niet aan voldoen.

Maar dat zijn meestal mensen die die norm zelf niet kunnen of willen hanteren.
En die komen zichzelf wel tegen als ze een paar kinderen van zulke merries opgefokt hebben, zoals diverse mensen hier aangeven.
In dat kader ben ik ook benieuwd wat er met de afgewezen Daimond Hit merrie van misterA gaat gebeuren
Eerst nog een zomer de wei in en dan aangereden verkopen, zo verkopen of iets anders????

En de EPTM merries worden die dit jaar nog gedekt, en zo ja door wie dan wel???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:23

Ik vind het een gevalletje: Practice what you preach.

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:31

woow leuk! Clown

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 21:08

CGJ12 schrijft o.a.

Ik sluit niet uit dat er vóór de keuring nog méér tegenvallers komen. (kreupelheid, mok, schimmelinfecties etc). Dat hoort gewoon bij het "spel", en ik vind het een les voor vele aankomende fokkers dat niet alles rozengeur en maneschijn is.
Het beeld van de "grote succesvolle fokker" wordt namelijk nogal geromantificeerd zoals ik al eerder zei.
Maar aan de andere kant kan de overgebleven merrie best CK kampioen worden (zeker in Flevoland...).. Ja
Ik hoop het voor de fokker.

Beetje jammer dat er nu gesproken wordt van "Drentse frustatie".
Dat verzwakt de argumentering, en berust ook niet echt op feiten.[/quote]
Aldus CGJ12

De kans dat (een van de) merries naar de ck in Flevoland gaan, is niet zo groot.
Drente ligt meer voor de hand, toch al enkele keren meegemaakt, dat een merrie in Flevoland
geen ster-of keur werd, maar wel in Drente. Knipoog

Ook is het de laatste tien jaar meer voorgekomen, dat de Flevolandse kampioen op de NMK
VOOR de Drentse kampioen werd geplaatst dan omgekeerd.

Sarabande, het voordeel van deze volgorde, dus eerst merrietest-stamboekopname, is dat
je op het moment dat je kiest om met de merrrie te gaan fokken, al veel meer informatie
beschikbaar hebt.
Wel of niet ster, wel of niet eptm.
En de daarbij behorende cijfers voor o.a. stap, draf en galop.
Daar kan je dan met de hengstenkeuze weer rekening mee houden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:21

misterA schreef:
En de daarbij behorende cijfers voor o.a. stap, draf en galop.
Daar kan je dan met de hengstenkeuze weer rekening mee houden.

Dat laatste heb ik meestal al zelf kunnen beoordelen sinds ze geboren zijn, daar heb ik Sjef niet voor nodig Tong uitsteken

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:26

toch doet misterA het nog niet zo gek!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 21:42

Ik heb ook wel eens het idee gehad, dat ik er meer verstand van heb dan de jury cq.
inspectie. Bloos Bloos
Heel af en toe is dat ook zo Boos!

Overigens zijn voorheen Toine Hoefs en nu Ine van Deurzen belast met de stamboekinschrijving
in Deurne.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 23:14

Even opstarten.

Zoals eerder in ids gepubliceerd, wordt er door het kwpn gewerkt aan de ontwikkeling
van een fokwaarde voor OC-OCD en een fokwaarde voor karakter.
Gemakshalve gebruik ik nu maar de term karakter voor veel meer eigenschappen dan alleen
lastig of braaf, wat we nu meestal onder karakter verstaan.
In de nu lopende merrietesten worden op vrijwillige basis, enkele tests gedaan om een start
te maken en ervaringen op te doen.
Ben erg benieuwd hoe de merries op de tests reageren, en ik weet niet of dit op een beoor-
delingsdag gaat gebeuren, neem aan van wel.
Het gaat waarschijnlijk om de zgn paraplu test en over een zeiltje lopen.

A.s. vrijdag hoop ik wat fotos te (laten) maken van Astrid en Anky ,onder het zadel.
Anky pakt het heel goed op, Astrid is ,volgens de trainer, een binnenvetter, wat wel
vaker bij een OOSeven afstammeling voorkomt.

(Uiteraard zullen de verkregen gegevens nog niet gebruikt worden voor een fokwaarde berekening.)
Laatst bijgewerkt door misterA op 03-03-08 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:20

Leuk MisterA ben benieuwd!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 01:27

misterA schreef:
Even opstarten.

Zoals eerder in ids gepubliceerd, wordt er door het kwpn gewerkt aan de ontwikkeling
van een fokwaarde voor OC-OCD en een fokwaarde voor karakter.
Gemakshalve gebruik ik nu maar de term karakter voor veel meer eigenschappen dan alleen
lastig of braaf, wat we nu meestal onder karakter verstaan.
In de nu lopende merrietesten worden op vrijwillige basis, enkele tests gedaan om een start
te maken en ervaringen op te doen.
Ben erg benieuwd hoe de merries op de tests reageren, en ik weet niet of dit op een beoor-
delingsdag gaat gebeuren, neem aan van wel.
Het gaat waarschijnlijk om de zgn paraplu test en over een zeiltje lopen.

Mooi initiatief, maar het lokt toch weer vragen op vind ik.

Zo ken ik paarden genoeg die in de verste verte niet schrikken van een paraplu, of een voorbijrijdende traktor/vrachtwagen... Ideaal om wandelingen te maken. Tot ze aan het werk moeten.

Het is iig een toegevoegde waarde, maar mag zeker niet losstaan van andere factoren die mee het karakter van een paard bepalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:48

Grappig zeg.
Die van mij zou giga laag scoren op zo'n test. Die is doodsbang voor alles en slaat helemaal dicht. Als je zou dwingen draait ze zo door dat ze niet meer weet ze doet.

Maar gewoon in rust in het werk werkt ze wel goed mee, met beleid dan.

Zegt toch niet alles denk ik. Je hoort wel meer van die schijthazen die grote talenten zijn tot GP nivo en ook hele makkelijke brave beesten die alleen buitenritjes kunnen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:56

Suzanne F. schreef:
Zegt toch niet alles denk ik. Je hoort wel meer van die schijthazen die grote talenten zijn tot GP nivo en ook hele makkelijke brave beesten die alleen buitenritjes kunnen lopen.

Zegt zeker niet alles. Er zijn ook makkelijke brave beesten die grote talenten zijn tot GP niveau

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:05

Ik vind het een fantastisch initiatief. Tenslotte wordt met de EPTM zowiezo al de mate waarin een paard zich laat bewerken getest.
De paraplutest zegt iets over de mate waarin een paard in de stress schiet en zich vervolgens herstelt. Schrikken is niet erg, wel of hij vervolgens naar huis rent of zich na 3 passen omdraait en gaat kijken.
Ben benieuwd naar de foto's!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:13

Zou wat voor mijn Atjes zijn, ik heb wat staan kankeren omdat die zelfs met een klappende paraplu nog niet wilden gaan showen voor de fotograaf. Ze stonden ons aan te kijken van wat sloven jullie je uit.

Ik sta er dan ook gemengd tegenover, karakter kan je wel op een eenvoudigere manier beproeven.

Nu gaat iedereen van te voren met paraplus klapperen thuis Haha!