Hengstencompetitie 2006/2007

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Re: Hengstencompetitie 2006/2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:43

Jan_VT schreef:
7. Dramatic: Heel mooi gebouwd paard. Mooie halslengte . In het inrijden sprak dit dier mij enorm aan. Dit was nu eens een natuurlijke manier van rijden. Doorlaatbaarheid, looplust, gum...
In de proef zat de hengst volgens mij kapot. Daardoor was hij minder constant in de aanleuning. Toch kreeg hij verdiende punten. In de verlengingen ziet men achter wel duidelijk Weltmeyer invloed... Vond ik wel jammer.

.

Kan ook tussen de oren zitten.

Video Dramatic

http://video.springwelten.de/verden06/wm_4jrg_159.mpg

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 08:55

Jan_VT schreef:
3. Valeron: PaardJe heeft wel iets. Mooi front. Voldoende elastiek, en flitsend. Galop kon naar mijn mening meer gesprongen zijn. Jammer van de maat.

Fijne reaktie!
Galop wordt aan gewerkt.
Hebben ze het over meer lengte in de hals Verward gaan proberen er een stukje tussen te breien Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 08:58

augurk schreef:
Fijne reaktie!
Galop wordt aan gewerkt.
Hebben ze het over meer lengte in de hals Verward gaan proberen er een stukje tussen te breien Haha!

Hebben we het hier over de eerste aanleg , belangrijk voor een fokker, of over verbouwen?

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 09:03

Ja daar vraag je me wat Haha!
Dat mogen jullie beoordelen. Ik ben daar nou niet zo thuis in.
Ik zat daar niet als fokker dus kijk er toch anders tegenaan.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 09:39

iemand nog foto's gemaakt ?

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:31

Hehe, eindelijk het persbericht....

Jongste hengsten goed op dreef in Weert 14-12-2006

De tweede wedstrijd van de hengstencompetitie leverde mooie sport op Hippisch Centrum de IJzeren Man.

In de dressuur werden de vierjarige hengsten fijn voorgesteld en sommige reikten tot grote hoogten. In het L-springen bleven de meeste hengsten foutloos en enkele scoorden heel hoog voor hun techniek en het gaan tussen de hindernissen. Ook in de M en Z werd goed gereden. Bij het springen leverde dat weliswaar grote, maar heel spannende en leuke barrages op. In de dressuur waren vele lovende woorden van juryvoorzitter Karin Retera te beluisteren.

Overtuigende winnaar van de Z-dressuur was Decor Dreamcatcher met Mirelle van Kemenade. De combinatie kreeg maar liefst 84.25% in een fantastische proef, waar de jury volgens Karin Retera sprakeloos van werd. “Zo willen wij dat een dressuurpaard loopt". Voor de galop noteerden ze zelfs een 9.5, de stap kreeg een 9 en de draf een 8,5. Tweede op enige afstand (78.75%) was IPS Tango met Hans Peter Minderhoud en op de derde plaats kwam de winnaar van Hengelo Trento B met Kim Leduc (78%).
In de M overtuigde Kirsten Beckers met de aangewezen hengst Ufo (Metall x El Corona). Met 84.5% stond zij bovenaan, maar werd op de voet gevolgd door de winnaar van Hengelo Uphill met Emmelie Scholtens (82%). De in Oldenburg goedgekeurde Unee bezette met Mirjam Knoors de derde plek (81%).
Mirelle van Kemenade maakte een dubbelslag, want in de klasse L stond zij met Vivaldo wederom met een flinke voorsprong bovenaan (88.5%). Goede tweede was Johnson onder het zadel van Hans Peter Minderhoud (86.5%) en op de derde plaats kwam de Hannoveraan Dramatic met Jana Freud (86%). Ook de als vierde geplaatste Voice scoorde nog 81%. Jose van Haaren stelde de zwarte hengst voorbeeldig voor, wat haar een flink compliment van de jury opleverde: “Zó willen we de jonge paarden zien”, aldus Retera.

In het L-springen was het Maikel van der Vleuten die voor een opmerkelijke dubbelslag zorgde. Hij eindigde met Verdi en Vleut ex aequo op de eerste plaats! Beide hengsten kregen in totaal 49.5 punten. Derde stond Viento Uno W onder het zadel van Patrick Lemmen (49 ptn) en op de vierde plaats weer een ex aequo: Vittorio met Pieter Keunen en Vingino met Hester Klompmaker (48.5).
In de M bleven maar liefst 13 van de 21 deelnemers foutloos en dat leverde een super spannende barrage op, waar Harley VDL als winnaar uit tevoorschijn kwam in de supersnelle tijd van 28.40 sec. Hij werd op de voer gevolgd door Balouco met Patrick Lemmen (28.56 sec). Ook Marco Brinkman reed alles of niets en stuurde Ukato in 29.21 sec. naar de derde plek.
De barrage van de Z/ZZ-klasse telde negen deelnemers (van de 20) en leverde net zo’n interessante strijd op. VDL Silverstone was de hengst die onder het zadel van Dennis van Tilborg in 26.87 sec. met de winst ging strijken. Bart Bles wist als laatste starter met Nolisco zeker dat die tijd te verbeteren moest zijn, maar moest daar zeven honderste van een seconde op toegeven en dus tevreden zijn met de tweede plaats. Derde eindigde Tenerife VDL onder het zadel van Jur Vrieling in 27.97 sec.

Bron: kwpn.nl

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:03

Jose van Haaren stelde de zwarte hengst voorbeeldig voor, wat haar een flink compliment van de jury opleverde: “Zó willen we de jonge paarden zien”, aldus Retera.

Waarom wordt men in deze proef dan niet VERPLICHT licht te rijden???

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 10:02

Het was echt niet alleen het lichrijden wat ze zo goed deed!
Je zag geen grote beenhulpen, geen gepluk en geruk, geen stress of spanning, maar het was gewoon zeer netjes en ontspannen.
Als je dat met doorzitten ook zo kunt laten zien zullen ze het ook goed vinden.

Jose heeft al vaker complimenten gekregen over haar manier van voorstellen, ook als ze doorzat (verleden tijd van doorzitten Haha! )

Je ziet er gewoon te veel mensen trekken en vasthouden en dan maar bijdrijven en dan krijg je een nep showdrafje waarvan je absoluut niet meer kunt zeggen hoe het paard zelf loopt!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 10:04

Even off-topic:
Weet er iemand wat voor jasje kim aanhad?
Met een rare opstaande kraag enzo!
Was dat de nieuwe Anky?

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 10:57

Das de nieuwe anky ja...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:19

augurk schreef:
Ja daar vraag je me wat Haha!
Dat mogen jullie beoordelen. Ik ben daar nou niet zo thuis in.
Ik zat daar niet als fokker dus kijk er toch anders tegenaan.

Daarom.

Ik kijk naar een hengst hoe hij is onder het zadel na bv. 5 weken.
Is dan zijn galop voor mij goed oke dan.....nadien heeft het voor mij allemaal geen zin meer.

De eerste weken laat een dier onder het zadel zien wat hij genetisch het gemakkelijkste heeft gekregen
daarna is het fake,truc,verbouwen.

Zo ook opmerkingen over verbeteren..... Hij heeft of hij heeft het niet. Ach gut

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:57

asjemenou schreef:
Even off-topic:
Weet er iemand wat voor jasje kim aanhad?
Met een rare opstaande kraag enzo!
Was dat de nieuwe Anky?

Afbeelding Knipoog

Dressuur wedstrijdenKim Leduc flitsend tijdens Hippische Hengelo
Kim Leduc viel niet alleen in de belangstelling voor haar prestaties maar ook voor haar nieuwe wedstrijd jasje. Tijdens haar proef had zij het nieuwe Anky Technical Casual fashion jacket aan.

www.anky.nl

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:36

ik vind die jasjes dus oerlelijk Nagelbijten / Gniffelen

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:24

heeft er iemand ook foto's gemaakt?? ben heel benieuwd!
ik denk dat veel (vooral jonge) paarden verknalt of gemaakt kunnen worden door de ruiter/amazone... zonder nu mensen af te z**ken, denk ik dat sommige hengsten niet goed uit de verf komen door verkeerde ruiterkeuze...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:53

Sammie schreef:
ik vind die jasjes dus oerlelijk Nagelbijten / Gniffelen

Ik dus ook, in eerste instantie dacht ik dat ze vergeten was haar kraag naar beneden te doen Bloos
En er stak een rare flap naar achteren bij haar kont!

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:58

ik kan het jasje niet zo goed zien op die foto

leaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:57

Jan_VT schreef:
Ik ben net terug uit Weert. heb enkel naar het dressuur gaan kijken. Het Z heb ik niet gezien. Ik kwam pas aan toen ze net gedaan hadden.

Over het algemeen ben ik niet echt gecharmeerd wat ik vandaag in Weert gezien heb. Viel een beetje tegen.

Ik ken wel de uitslag van het Z:

1. Dreamcatcher
2. Tango
3. Trento B

Verder heb ik eigenlijk altijd bij het inrijden gestaan. Ik zal even neerschrijven wat mijn bevindingen zijn van de hengsten individueel.

Ik begin met de M:

1. Unee: PlaatJE van een paard. Als je hem alleen in de bak zag, maakte hij indruk. Kwamen zijn tegenstanders erbij, verdween hij in het niets vond ik. Ponyachtig in het draven. Vlak stekerig voorbeen. Eerder bergaf dan bergop. Galop was beste gang.

2. Sandro's Match: Mooie hengst. Mooi front. Niet imponerend in het gangenwerk vnd ik. Hoog kruis.

3. Uptown: Viel me tegen. Veel spectakel, maar ook zeer veel stress. Wat hij vooraan doet kan hij vanachter precies niet waarmaken. Hij is wel een vaderdier, en heeft veel kader.

4. Upper-class: Vond ik een echte aanfluiting. Wat een triest dier. De amazone moest hem vooruit schoppen, zelfs dat lukte amper... want de paar ponyachtige grabbelpasjes die hij toen verspreidde waren niet om zien. Paard heeft zeer weinig buiging in de gewrichten. Werkt niets vanachter en dat toent zich ook in het gebruik van het voorbeen. Duidelijk gebrek aan elastiek...
Op stand wel een imponerend dier. Veel maat en massa... Misschien speelt dit ook mee.

5. Uphill: Heeft me positief verrast. Mooi front; Veel buiging in de gewrichten. Soms een beetje te. Soms is de hengst in mijn ogen ook iets loperig.

6. Dutch Dormello: Viel me ook positief op. Plaatje om naar te kijken. Van Fessem zat er nu op, en dit lijkt me een goede wissel. Ze bewerkt de hengst goed, waardoor hij mooi tot werken komt.
Hengst is wel beperkt in de schoudervrijheid in het voorbeen.

7. Ungaro: Weinig over te zeggen. Niet aansprekend dier. Hanzon heeft er wat mee liggen rondcrossen in de inrijbak, waarschijnlijk was de hengst nog niet echt uitgeslapen. Ik heb steeds het akelige gevoel bij deze hengst dat hij gaat struikelen over zijn voorhoeven.

8. Numberto: was niet aanwezig.

9. Universeel: niet aanwezig

10. Undigo: Hengst heb ik niet echt kunnen observeren. Lijkt wel sterker te worden. Is precies ook een stressballetje.

11. Ursus: Op stand mooie massieve hengst. Vaderdier. In het lopen, gewoontjes.

12. United: (met Happie erop) Hengst heeft toch capaciteiten. In het begin van het inrijden vond ik hem aansprekender lopen dan anders. Hengst loopt wel niet met de volle goesting. Tegen dat ze moesten binnenkomen vond ik dat Happie er te hard aan begon te pompen, waardoor de hengst zijn pas niet afmaakte, korter werd, en begon te krabbelen. Een stekerig voorbeen kreeg, en achter duidelijk niet kon volgen. Werner riep vanaf de zijlijn dat het meer dan voldoende was... Ik denk dat vooral ontspanning in het werk deze hengst kan helpen. Capaciteiten heeft hij wel denk ik, maar op dit moment laat hij ze niet optimaal zien.

13. Ufo (Metall x El Corona): aansprekend dier. Mist nog fors, massa, kracht... Maar je ziet wel dat hij kracht kan ontwikkelen achteraan. Vooraan een mooi knietje.

Vervolgens de L:

1. Santano: blijf het een imponerende hengst vinden. Paard heeft wel wat werk nodig om los te komen. Draf imponerend. Zou iets sneller aan de hulpen kunnen komen. Front zou iets meer oprichting kunnen hebben. Galop is mooi gedragen, misschien achter iets meer sprong. Ben nog steeds zeer blij dat ik het dier op onze merrie heb gebruikt.

2. Vic: Weinig hengst. Maakt zijn passen niet af. Veek spanning vond ik... zei me niet echt iets.

3. Valeron: PaardJe heeft wel iets. Mooi front. Voldoende elastiek, en flitsend. Galop kon naar mijn mening meer gesprongen zijn. Jammer van de maat.

4. Voice: Werd in mijn ogen overgewaardeerd. Werd mooi voorgesteld. Kon mij niet echt imponeren. Vind de hengst een beetje bergaf.

5. Vivaldo: de lacher van de avond. Vind het echt vreemd dat dit paard de proef won en veel punten kreeg. Op stand een zeer aansprekend dier, mooi front en aanleuning in het lopen. Maar de hengst mist gewoon lossigheid en in het lichaam en het lopen. Weinig schoudervrijheid. Stekerige verlengingen. Het achterbeengebruik straalt geen kracht uit vind ik. Stap is wel goed. Het totaalbeeld vond ik gewoon niet zo aansprekend. Maar ik denk dat dit gewoon een probleem van smakenverschil is...

6. Citango: eigenlijk weinig over te zeggen... Spreekt aan.

7. Dramatic: Heel mooi gebouwd paard. Mooie halslengte . In het inrijden sprak dit dier mij enorm aan. Dit was nu eens een natuurlijke manier van rijden. Doorlaatbaarheid, looplust, gum...
In de proef zat de hengst volgens mij kapot. Daardoor was hij minder constant in de aanleuning. Toch kreeg hij verdiende punten. In de verlengingen ziet men achter wel duidelijk Weltmeyer invloed... Vond ik wel jammer.

8. Johnson: Mooie vaderdier. Mooi front. Mooi voorbeengebruik. Veel lossigheid. Goede stap. Het achterbeengebruik blijft wel zichtbaar. Het platleggen van de oren in het werken was toch ook duidelijk. Ook hier merkte ik enige ongewenste spanning. Het ziet er spectaculair uit, maar te weinig gelaten.

9. Valdez: Viel tegen vond ik. Wel een mooi front. Ik zie niet onmiddellijk wat de toegevoegde waarde van deze hengst kan zijn als je met hem gaat fokken. Heeft wel een mooi front. Werd aangenaam voorgesteld.

10. Samba Hit II: Heel chique ding. Diegene die erna kwam zal blij zijn geweest. Want de bodem was weer mooi gesleurd.

11. Velasquez: Valt eigenlijk niet echt iets over te zeggen, buiten het feit dat ik aan de hengst niets interessants vind.

Dat is het. uitslagen kan ik zo één twee drie niet zeggen. Maar die zullen wel snel online komen.

hallo jan , ben je dankbaar voor dit deskundig verslag van de hengstecompetitie wedstrijd te weert,
heb nog nooit zulk afbrekend commentaar gehoord van iemand die in belgie de dressuurkunst geleerd heeft , zoals je weet jan staat de dressuursport in belgie in de kinderschoenen en de dressuurpaarden worden door de belgen in het buitenland dus ook in nederland gekocht (dit is de paardenstapel die jij met je vakundig verslag neer sabelt )jan ik heb je foto's mogen bewonderen van je paarden waar je zo trots op bent , maar mijn inziens moet je die eens kritisch op de loep nemen ( en volgens mij vlug van de hand doen en zo'n slechte kopen die in weert meeliep !)
ook heb ik je zit en rijkunst bewonderd, en daar mag dus ook nog het een en ander aan verbeterd worden, dus jan neem nog wat lessen in belgie en we zien je volgend jaar met je toppers in weert op de hengsten competitie ( is toch niet zo moeilijk he jan !)
en de tip van flip : ga zo door jan en je komt er, kom op je kan het !
met smart wacht ik op je volgende commentaar zodat we weer eens kunnen lachen , en jan , sta niet zo vaak voor de spiegel !! oeps !( een leraar moet dit kunnen begrijpen , of niet jan)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:09

leaatje schreef:
hallo jan , ben je dankbaar voor dit deskundig verslag van de hengstecompetitie wedstrijd te weert,
heb nog nooit zulk afbrekend commentaar gehoord van iemand die in belgie de dressuurkunst geleerd heeft , zoals je weet jan staat de dressuursport in belgie in de kinderschoenen en de dressuurpaarden worden door de belgen in het buitenland dus ook in nederland gekocht (dit is de paardenstapel die jij met je vakundig verslag neer sabelt )jan ik heb je foto's mogen bewonderen van je paarden waar je zo trots op bent , maar mijn inziens moet je die eens kritisch op de loep nemen ( en volgens mij vlug van de hand doen en zo'n slechte kopen die in weert meeliep !)
ook heb ik je zit en rijkunst bewonderd, en daar mag dus ook nog het een en ander aan verbeterd worden, dus jan neem nog wat lessen in belgie en we zien je volgend jaar met je toppers in weert op de hengsten competitie ( is toch niet zo moeilijk he jan !)
met smart wacht ik op je volgende commentaar zodat we weer eens kunnen lachen , en jan , sta niet zo vaak voor de spiegel !! oeps !( een leraar moet dit kunnen begrijpen , of niet jan)

Waar slaat dit nou weer op Verward Dit is een openbaar forum en iedereen is vrij om zijn of haar bevindingen hier neer te zetten. Die mogen gerust kritisch zijn, ook van mensen die niet evengoede paarden hebben en niet evengoed paardrijden.
Dit is de mening van Jan aangaande de hengsten in de HC, daar kun je het mee oneens zijn, maar dat is het leuke van dit soort topics; verschillende bevindingen worden besproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:13

leaatje schreef:
Jan_VT schreef:
Ik ben net terug uit Weert. heb enkel naar het dressuur gaan kijken. Het Z heb ik niet gezien. Ik kwam pas aan toen ze net gedaan hadden.

Over het algemeen ben ik niet echt gecharmeerd wat ik vandaag in Weert gezien heb. Viel een beetje tegen.

Ik ken wel de uitslag van het Z:

1. Dreamcatcher
2. Tango
3. Trento B

Verder heb ik eigenlijk altijd bij het inrijden gestaan. Ik zal even neerschrijven wat mijn bevindingen zijn van de hengsten individueel.

Ik begin met de M:

1. Unee: PlaatJE van een paard. Als je hem alleen in de bak zag, maakte hij indruk. Kwamen zijn tegenstanders erbij, verdween hij in het niets vond ik. Ponyachtig in het draven. Vlak stekerig voorbeen. Eerder bergaf dan bergop. Galop was beste gang.

2. Sandro's Match: Mooie hengst. Mooi front. Niet imponerend in het gangenwerk vnd ik. Hoog kruis.

3. Uptown: Viel me tegen. Veel spectakel, maar ook zeer veel stress. Wat hij vooraan doet kan hij vanachter precies niet waarmaken. Hij is wel een vaderdier, en heeft veel kader.

4. Upper-class: Vond ik een echte aanfluiting. Wat een triest dier. De amazone moest hem vooruit schoppen, zelfs dat lukte amper... want de paar ponyachtige grabbelpasjes die hij toen verspreidde waren niet om zien. Paard heeft zeer weinig buiging in de gewrichten. Werkt niets vanachter en dat toent zich ook in het gebruik van het voorbeen. Duidelijk gebrek aan elastiek...
Op stand wel een imponerend dier. Veel maat en massa... Misschien speelt dit ook mee.

5. Uphill: Heeft me positief verrast. Mooi front; Veel buiging in de gewrichten. Soms een beetje te. Soms is de hengst in mijn ogen ook iets loperig.

6. Dutch Dormello: Viel me ook positief op. Plaatje om naar te kijken. Van Fessem zat er nu op, en dit lijkt me een goede wissel. Ze bewerkt de hengst goed, waardoor hij mooi tot werken komt.
Hengst is wel beperkt in de schoudervrijheid in het voorbeen.

7. Ungaro: Weinig over te zeggen. Niet aansprekend dier. Hanzon heeft er wat mee liggen rondcrossen in de inrijbak, waarschijnlijk was de hengst nog niet echt uitgeslapen. Ik heb steeds het akelige gevoel bij deze hengst dat hij gaat struikelen over zijn voorhoeven.

8. Numberto: was niet aanwezig.

9. Universeel: niet aanwezig

10. Undigo: Hengst heb ik niet echt kunnen observeren. Lijkt wel sterker te worden. Is precies ook een stressballetje.

11. Ursus: Op stand mooie massieve hengst. Vaderdier. In het lopen, gewoontjes.

12. United: (met Happie erop) Hengst heeft toch capaciteiten. In het begin van het inrijden vond ik hem aansprekender lopen dan anders. Hengst loopt wel niet met de volle goesting. Tegen dat ze moesten binnenkomen vond ik dat Happie er te hard aan begon te pompen, waardoor de hengst zijn pas niet afmaakte, korter werd, en begon te krabbelen. Een stekerig voorbeen kreeg, en achter duidelijk niet kon volgen. Werner riep vanaf de zijlijn dat het meer dan voldoende was... Ik denk dat vooral ontspanning in het werk deze hengst kan helpen. Capaciteiten heeft hij wel denk ik, maar op dit moment laat hij ze niet optimaal zien.

13. Ufo (Metall x El Corona): aansprekend dier. Mist nog fors, massa, kracht... Maar je ziet wel dat hij kracht kan ontwikkelen achteraan. Vooraan een mooi knietje.

Vervolgens de L:

1. Santano: blijf het een imponerende hengst vinden. Paard heeft wel wat werk nodig om los te komen. Draf imponerend. Zou iets sneller aan de hulpen kunnen komen. Front zou iets meer oprichting kunnen hebben. Galop is mooi gedragen, misschien achter iets meer sprong. Ben nog steeds zeer blij dat ik het dier op onze merrie heb gebruikt.

2. Vic: Weinig hengst. Maakt zijn passen niet af. Veek spanning vond ik... zei me niet echt iets.

4. Voice: Werd in mijn ogen overgewaardeerd. Werd mooi voorgesteld. Kon mij niet echt imponeren. Vind de hengst een beetje bergaf.

5. Vivaldo: de lacher van de avond. Vind het echt vreemd dat dit paard de proef won en veel punten kreeg. Op stand een zeer aansprekend dier, mooi front en aanleuning in het lopen. Maar de hengst mist gewoon lossigheid en in het lichaam en het lopen. Weinig schoudervrijheid. Stekerige verlengingen. Het achterbeengebruik straalt geen kracht uit vind ik. Stap is wel goed. Het totaalbeeld vond ik gewoon niet zo aansprekend. Maar ik denk dat dit gewoon een probleem van smakenverschil is...

6. Citango: eigenlijk weinig over te zeggen... Spreekt aan.

8. Johnson: Mooie vaderdier. Mooi front. Mooi voorbeengebruik. Veel lossigheid. Goede stap. Het achterbeengebruik blijft wel zichtbaar. Het platleggen van de oren in het werken was toch ook duidelijk. Ook hier merkte ik enige ongewenste spanning. Het ziet er spectaculair uit, maar te weinig gelaten.

9. Valdez: Viel tegen vond ik. Wel een mooi front. Ik zie niet onmiddellijk wat de toegevoegde waarde van deze hengst kan zijn als je met hem gaat fokken. Heeft wel een mooi front. Werd aangenaam voorgesteld.

10. Samba Hit II: Heel chique ding. Diegene die erna kwam zal blij zijn geweest. Want de bodem was weer mooi gesleurd.

11. Velasquez: Valt eigenlijk niet echt iets over te zeggen, buiten het feit dat ik aan de hengst niets interessants vind.

Dat is het. uitslagen kan ik zo één twee drie niet zeggen. Maar die zullen wel snel online komen.

Hier spreekt een hollander, en zoals ik de hengsten ken, kan ik mij zeer goed vinden in het verslag van Jan_ VT.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:14

ceasario schreef:
Daarom.

Is dan zijn galop voor mij goed oke dan.....nadien heeft het voor mij allemaal geen zin meer.

De eerste weken laat een dier onder het zadel zien wat hij genetisch het gemakkelijkste heeft gekregen

Zo ook opmerkingen over verbeteren..... Hij heeft of hij heeft het niet. Ach gut

Een sportruiter zou echt nooit een dergelijke opmerking maken.
Een paard kan namelijk heel gewoon bewegen, maar door de bewerkbaarheid tot ongekende prestaties komen.
Daarentegen zijn er zat paarden die op driejarige leeftijd los door de baan enorm getalenteerd lijken, echter blijkt op 5/6 jarige leeftijd dat het dier het toch niet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:25

ceasario schreef:
Daarom.

Ongekend gel*l vind ik dit Ceasario, ben ik niet van je gewend Knipoog
Een jong paard kan gewoon balansproblemen hebben en daardoor wat minder bewegen onder het zadel. Er is geen 1 paard wat het eerste jaar onder het zadel hetzelfde beweegt als los. Dat komt daarna pas!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:26

Aimee schreef:
Een sportruiter zou echt nooit een dergelijke opmerking maken.
Een paard kan namelijk heel gewoon bewegen, maar door de bewerkbaarheid tot ongekende prestaties komen.
Daarentegen zijn er zat paarden die op driejarige leeftijd los door de baan enorm getalenteerd lijken, echter blijkt op 5/6 jarige leeftijd dat het dier het toch niet heeft.

Inderdaad!

En andersom komt nog veel vaker voor. Dat een paard op jonge leeftijd maar heel gewoon lijkt en toch in het werk groeit en uiteindelijk een beter sportpaard word.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 07:22

leaatje schreef:

Dit verslag is te kijken vanuit fokkersstandpunt... Ik denk dat het niet geheel negatief is. Wel kritisch. Gewoon mijn mening.

Kan je wel even aangeven waarom ik de paarden waarop ik 'zo trots' ben van de hand moet doen???

Wat die spiegel betreft... Sta ik elke morgen voor, en jeeeeetje wat kan dat tegenvallen. Kan je dagelijks uit leren. Ook eens proberen... Lachen

BTW: ik sabel de Nederlandse paardenstapel niet neer. Als je iets zorgvuldiger mijn profiel gelezen had, had je gemerkt dat ik (en mijn vader) fokken met Nederlands bloed! Net om de redenen dat het op fokkerij - en sportiefgebied in België op dit vlak in de kinderschoenen zit, en het dit waarschijnlijk ook zo zal blijven ...

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:16

Pipo schreef:
ceasario schreef:
Daarom.

Ongekend gel*l vind ik dit Ceasario, ben ik niet van je gewend Knipoog
Een jong paard kan gewoon balansproblemen hebben en daardoor wat minder bewegen onder het zadel. Er is geen 1 paard wat het eerste jaar onder het zadel hetzelfde beweegt als los. Dat komt daarna pas!

ik ben het met je eens Haha! (met je reactie)

leaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:41

Jan_VT schreef:
leaatje schreef:

Dit verslag is te kijken vanuit fokkersstandpunt... Ik denk dat het niet geheel negatief is. Wel kritisch. Gewoon mijn mening.

Kan je wel even aangeven waarom ik de paarden waarop ik 'zo trots' ben van de hand moet doen???

Wat die spiegel betreft... Sta ik elke morgen voor, en jeeeeetje wat kan dat tegenvallen. Kan je dagelijks uit leren. Ook eens proberen... Lachen

BTW: ik sabel de Nederlandse paardenstapel niet neer. Als je iets zorgvuldiger mijn profiel gelezen had, had je gemerkt dat ik (en mijn vader) fokken met Nederlands bloed! Net om de redenen dat het op fokkerij - en sportiefgebied in België op dit vlak in de kinderschoenen zit, en het dit waarschijnlijk ook zo zal blijven ...

beste jan , in dat hele verhaal van jou schuilt een gevaar , namelijk het gevaar van fouten kijken , het op voorhand neer sabelen van hengsten die zorgvuldig zijn geselecteerd op de bruikbaarheid binnen de nederlandse fokkerij, dus paarden die uiteindelijk uit een bestand van duizenden veulens komen , nu zal je het met me eens zijn dat het allemaal geen salinero's of rembrandts zullen worden , maar je zult ook met me eens zijn dat het allemaal bovengemiddelde hengsten zijn die niet op iedere hoek van de straat te vinden zijn, of ze op iedere merrie te gebruiken zijn die keuze ligt aan de fokker !maar zoals je zelf weet jan bestaat er geen paard met zonder fouten, nu is het de kunst om de min tegen plus punten te afwegen en zo tot een bruikbare hengst voor jou als fokker te komen ( een top hengst x top merrie hoeft nog geen topveulen op te leveren, het zal erop moeten passen, dus de min punten van je merrie moeten plus punten bij je hengst zijn) ook jan moet je in je verslag dingen meenemen als leeftijd ! en ruiter !het kan toch niet zo zijn dat je met een vier of vijfjarige alles beheerst, dan ben je mijn inziens verkeerd bezig , dus geef deze jonge hengsten een kans, daar gaat het om , en in het volgende traject , zullen de goede toch weer komen bovendrijven, hier is de hengsten competitie voor bedoeld ! het is heel gemakkelijk om naar een scheef voetje of een verkeerde kleur te kijken , maar er is een ding dat je niet kunt zien langs de kant en dat is hoe hij in z'n hoofd is en of hij makkelijk op pakt en wil meewerken , dit zijn de toekomstige crack's, ze moeten willen en het aankunnen , anders was het o zo gemakkelijk , dan stonden wij ook allemaal op de hengstenkeuring met een bos bloemen ! dus jan geef ze een kans,
dus ook de fokker , opfokker , en hengstenboer, deze mensen hebben alles geinvesteerd en het is zo allemaal kapot geluld en iedereen zit met de brokken , uiteindelijk ook de merriehouder die een goeie misloopt omdat deze zijn kans niet gehad heeft!