sarabande schreef:liesje23 schreef:En nee, idd, met een opwaarts gebouwde heethoofd kom je idd niet ver. Daarom is het zaak om funcionele hengsten goed te keuren met een goed karakter, dan een voorbeenzwaaier. Of alleen maar een hengst goedkeuren om zn prestaties!
De essentie van het fokken van een sportpaard is om die karaktertrekken en talenten vast te leggen die aan de veranderende eisen van de gebruiker voldoen.
Dit soort reacties doen me denken aan vroeger toen b.v. Marco Polo werd goedgekeurd (wat moeten we met die hit) of Samber (o nu nemen ze ook al een koe) en zo zijn er nog vele voorbeelden.
Aan de andere kant exporteerden ze de vader van jouw paard omdat zijn veulens zo lelijk waren, en dat wortd nog iedere dag betreurd.
De vader van mijn paard is niet ge-exporteerd omdat zn veulens zo lelijk waren. Maar omdat de fokkers niet met hm weg liepen. Misschien zijn de Contango's niet de mooiste dieren om te zien, maar waren wel goed gebouwde veulens met goede bewegingen.
En dan gaat zo'n hengst voor het grote geld weg.
]Dit soort reacties doen me denken aan vroeger toen b.v. Marco Polo werd goedgekeurd (wat moeten we met die hit) of Samber (o nu nemen ze ook al een koe) en zo zijn er nog vele voorbeelden
Ik kijk tegen een volbloed of vernieuwend bloed heel anders aan, dan weer een zoveelste Krack c oid goedkeuren.
IMO moet je naar een veulen kijken tot 3 a 4 maanden, daarna niet meer, en dan pas weer op driejarige leeftijd.
Je kan er erg veel uithalen op zo'n jonge leeftijd.
Ik heb vaak gedacht als ik het jonge spul zag, gaaf dier, en dacht daarna dat het nooit meer goed kwam.
De meeste behouden hun kwaliteiten in hun gangen, en komen weer terug op hetzelfde exterieur als dat ze als veulen waren. Kijk maar eens naar de hengsten bijv op de veulenveilingen, die later voorgesteld worden bij de hengstenkeuring. Je ziet er heel veel in terug.