Verrichtingsonderzoek van start!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Re: Verrichtingsonderzoek van start!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:31

sarabande schreef:
liesje23 schreef:
En nee, idd, met een opwaarts gebouwde heethoofd kom je idd niet ver. Daarom is het zaak om funcionele hengsten goed te keuren met een goed karakter, dan een voorbeenzwaaier. Of alleen maar een hengst goedkeuren om zn prestaties!

De essentie van het fokken van een sportpaard is om die karaktertrekken en talenten vast te leggen die aan de veranderende eisen van de gebruiker voldoen.
Dit soort reacties doen me denken aan vroeger toen b.v. Marco Polo werd goedgekeurd (wat moeten we met die hit) of Samber (o nu nemen ze ook al een koe) en zo zijn er nog vele voorbeelden.

Aan de andere kant exporteerden ze de vader van jouw paard omdat zijn veulens zo lelijk waren, en dat wortd nog iedere dag betreurd.

De vader van mijn paard is niet ge-exporteerd omdat zn veulens zo lelijk waren. Maar omdat de fokkers niet met hm weg liepen. Misschien zijn de Contango's niet de mooiste dieren om te zien, maar waren wel goed gebouwde veulens met goede bewegingen.
En dan gaat zo'n hengst voor het grote geld weg.

]Dit soort reacties doen me denken aan vroeger toen b.v. Marco Polo werd goedgekeurd (wat moeten we met die hit) of Samber (o nu nemen ze ook al een koe) en zo zijn er nog vele voorbeelden

Ik kijk tegen een volbloed of vernieuwend bloed heel anders aan, dan weer een zoveelste Krack c oid goedkeuren.

IMO moet je naar een veulen kijken tot 3 a 4 maanden, daarna niet meer, en dan pas weer op driejarige leeftijd.
Je kan er erg veel uithalen op zo'n jonge leeftijd.
Ik heb vaak gedacht als ik het jonge spul zag, gaaf dier, en dacht daarna dat het nooit meer goed kwam.
De meeste behouden hun kwaliteiten in hun gangen, en komen weer terug op hetzelfde exterieur als dat ze als veulen waren. Kijk maar eens naar de hengsten bijv op de veulenveilingen, die later voorgesteld worden bij de hengstenkeuring. Je ziet er heel veel in terug.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:47

19/10/2006 Negen zonen van Florencio voorgeselecteerd in Duitsland

Vorige week zijn de voorselecties voor de hengstenkeuringen in Westfalen en Oldenburg afgerond en Florencio (Florestan x Weltmeyer) heeft negen zonen er door gekregen.

De 2,5-jarige Florencio’s komen uit de eerste jaargang van de bruine hengst, toen hij normale aantallen merries dekte en nog geen wereldkampioen was geworden.

In Oldenburg is Sandro Hit met twaalf kinderen de topaanvoerder, gevolgd door Florencio met zeven. Eén daarvan is in Nederlands geboren uit een Oldenburger merrie van De Niro x Welt Hit en heeft Henk Nijhof in mede-eigendom met fokker Jaap Kwartel
Op de voorkeuring van Westfalen werden twee van de drie aangeboden Florencio-kinderen aangewezen. Eén is Westfaals gebrand, de ander is van Eugene Reesink en komt uit een KWPN-merrie van Havidoff x Lector.

Toch misschien een teken dat het niet geheel aan de hengst ligt maar aan de merries die hij vorig jaar hier in Nederland aangeboden heeft gekregen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:54

liesje23 schreef:
De vader van mijn paard is niet ge-exporteerd omdat zn veulens zo lelijk waren. Maar omdat de fokkers niet met hm weg liepen. Misschien zijn de Contango's niet de mooiste dieren om te zien, maar waren wel goed gebouwde veulens met goede bewegingen.

Dat is het kip of het ei, de fokkers liepen er niet mee weg omdat de veulens niet aanspraken dus. Mijn Contango lijkt zo los ook heel gewone bewegingen te hebben, onder het zadel wordt het een ander verhaal. Moraal bewaar al die kritiek even tot ze groot zijn.
Veulenkeuringen zijn vooral bedoelt om te kijken of een hengst geen belangrijk zichtbaar gebrek doorgeeft (alhoewel er hengsten goedgekeurd zijn waarvan de veulens dat wel hadden) en als handvat voor de fokkers op welke merries zon hengst het beste past en vooral absoluut niet past.

Bijvoorbeeld Rubels en Florencio kon het stamboek nooit laten staan gezien hun eigen prestaties, nu weten de fokkers inmiddels meer.
Wellicht dat de uitgroei een ander beeld oplevert, hetzelfde geldt voor Lingh, het bericht van SuzanneF bevestigd die theorie

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:54

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:58

Zitah schreef:
Over beweging en bouw moet je deze link maar eens lezen:
http://www.easpstamboek.nl/samenvatting.htm

Da's net de koran..........
Vertaald uit oude talen, daarna opnieuw vertaald, nogmaals vertaald etc etc.
En elke kritiek dient in de kiem gesmoord te worden...... Knipoog

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:14

CGJ12 schreef:
Zitah schreef:
Over beweging en bouw moet je deze link maar eens lezen:
http://www.easpstamboek.nl/samenvatting.htm

Haha! Afgod
Laatst bijgewerkt door Nils op 21-10-06 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:14

CGJ12 schreef:

Pas maar op ze spreken zo een vloek over je uit Tong uitsteken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:05

CGJ12 schreef:

Haha! Clown

Voor de bijbel geldt hetzelfde..... Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:35

IDS bijbeltje bedoel je? Daar wordt men zelfs met opbouwende kritiek geëxcommuniceerd.
Rosie kan je daar wel een boekje van opendoen. Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:12

arie53 schreef:
IDS bijbeltje bedoel je? Daar wordt men zelfs met opbouwende kritiek geëxcommuniceerd.

Hmmmm.... m'n post kan zo dubbel opgevat worden als je zelf wilt Clown

Maar... als de IDS als orgaan van het KWPN vergelijkbaar is met de bijbel...
en webpublicaties van het EASP zijn vergelijkbaar met de koran....
voert het EASP dan (ook) een "heilige oorlog" tegen het KWPN?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:21

arie53 schreef:

Durft ie niet. Ik daag hem bij deze uit.
Eens kijken of ie ook ballen heeft......... Knipoog

Ik ben altijd we in voor een relletje... Haha!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:20

DeeWeeRrr

[ Voeg vriend toe | Voeg foei toe ]
Laatste bezoek: 06-10-04 10:25
Totaal aantal posts: 22

Moet je hem hier weer zien te krijgen CGJ, tis al een tijdje geleden Knipoog

posje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:33

Denken jullie dat Welcome Sir, de veilingopper nog een keer voor het ver. onderzoek wordt aangeboden en dat hij ooit goedgekeurd wordt?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:28

Citaat:
Heb de indruk dat dit boven m'n petje gaat, maar hier een probeersel :

De 2e is 'de goede'.

Tot zover ben je de enige die scoort en goed. De rest komt kennelijk niet eens zover.
Hoe haal je nu deze aanleg er op driejarige leeftijd uit? Het doel bij het KWPN is immers internationale dressuurpaarden te fokken. En dit niveau van het hier boven getoonde GP paard door Nicole Uphoff is misschien alleen nog maar bereikt door Ferro. En die was weer helemaal niet als dressuurpaard gefokt!

Waarom is deze hengst wel een uitstekende GPpaard geworden en had hij werkelijk alles in huis om op dit niveau door te dringen? Was die aanleg al als driejarig hengst te zien en wat zijn dan de criteria?

Afbeelding

Afbeelding

En waarom is de onderstaande hengst eigenlijk geen GP paard en staat hij ver af van het niveau van de bovenstaande hengst. Terwijl juist deze hengst in zijn jonge jaren van alle kanten, uitgezonderd enkele, als het schoolvoorbeeld werd gezien van een GP dressuurpaard die alle aanleg in huis zou hebben.
Juist deze buitensporige promotion heeft er toe geleid dat Jazz een GP paard werd. Maar de noodzakelijke aanleg voor een werkelijk GP paard is bij Jazz nog steeds ver te zoeken. Daarbij moet misschien ook nog gezegd worden dat Bartels nu niet bepaald de GP ruiter is zoals de FEI die voorschrijft. Maar toch!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:36

posje schreef:
Denken jullie dat Welcome Sir, de veilingopper nog een keer voor het ver. onderzoek wordt aangeboden en dat hij ooit goedgekeurd wordt?

Hij kon dit najaar toch aangeboden worden? Verder kan het wel, maar ja dan zijn ze wel strenger in het accepteren. Ik mis hem iig niet dus hoeft hij van mij ook absoluut niet ggk te worden.

Menk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:53

posje schreef:

Nee dat denk ik niet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:37

Ik heb de indruk dat de foto van deze hengst is weggevallen. Voor alle duidelijkheid bij deze nogmaals.

En waarom is de onderstaande hengst eigenlijk geen GP paard en staat hij ver af van het niveau van de bovenstaande hengst. Terwijl juist deze hengst in zijn jonge jaren van alle kanten, uitgezonderd enkele, als het schoolvoorbeeld werd gezien van een GP dressuurpaard die alle aanleg in huis zou hebben.
Juist deze buitensporige promotion heeft er toe geleid dat Jazz een GP paard werd. Maar de noodzakelijke aanleg voor een werkelijk GP paard is bij Jazz nog steeds ver te zoeken. Daarbij moet misschien ook nog gezegd worden dat Bartels nu niet bepaald de GP ruiter is zoals de FEI die voorschrijft. Maar toch!

Afbeelding

GekkeGerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 07:08

arie53 schreef:
................... evenwicht..............FEI....................Shagya.........vierkantsmodel...............voorbeen laatst/eerst.........liniaal.........etc etc

Heeft ook echt met topic te maken.
Beetje vermoeiend en overigens allemaal al 500 keer gehoord. Bovendien kan ik me het me moeilijk voorstellen dat er nog iemand op dit forum rondhangt die dit evangelie nog NIET gelezen heeft.
Zelfs een topic over de krulstaart van het hangoorkonijn kan men nog tot een evenwichts-preek draaien.
Een eigen visie kan alleen maar gewaardeerd worden. Het ongevraagd over jan en alleman storten gaat mij persoonlijk wat storen.

Zou bijna zeggen begin een eigen forum..........

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:50

GekkeGerrie schreef:
arie53 schreef:
................... evenwicht..............FEI....................Shagya.........vierkantsmodel...............voorbeen laatst/eerst.........liniaal.........etc etc

Heeft ook echt met topic te maken.
Beetje vermoeiend en overigens allemaal al 500 keer gehoord. Bovendien kan ik me het me moeilijk voorstellen dat er nog iemand op dit forum rondhangt die dit evangelie nog NIET gelezen heeft.
Zelfs een topic over de krulstaart van het hangoorkonijn kan men nog tot een evenwichts-preek draaien.
Een eigen visie kan alleen maar gewaardeerd worden. Het ongevraagd over jan en alleman storten gaat mij persoonlijk wat storen.

Zou bijna zeggen begin een eigen forum..........

heeft hij dat niet al? Knipoog Tong uitsteken

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:20

Gaat er nog iemand woensdag kijken in Ermelo??

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:54

Als het even meezit (druk, druk, druk!) ga ik a.s. woensdag weer naar Ermelo!

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:50

De rousseau X jazz, negro X monace en rousseau X roemer, zijn teruggetrokken door de eigenaren. en nemen niet langer deel aan het onderzoek. Dayano (dolany X linaro) is licht geblesseerd en wordt morgen niet getest. (bron: kwpn.nl)

Er blijven nog maar 6 dressuurpaarden (en dayano) over in de rest. Wordt dan mooi rustig. Helaas kan ik morgen niet, had er graag heen gewild, maarja tentamen van school. Als ik had gekund had ik net als met de eerste beoordeling een mooie lijstje kunnen maken met mijn bevindingen. ik hoop dat iemand anders wel een korte toelichting geeft hier.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:16

Balen van de Rousseau x roemer, ben benieuwd waarom.. Zou er dit najaar dan géén dressuurhengst ggk worden Nagelbijten / Gniffelen

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:17

Het is de moeite haast niet om voor die 6 hengsten helemaal naar Ermelo te scheuren... Slapen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:34

Belachelijk dat er maar zo weinig overblijven. Van al die duizenden hengsten in Nederland....
Er zullen er vast tig gewoon thuis in de stal staan die veel beter zijn als degene die nu nog overblijven.