'De hedendaagse KWPN-er is geen sterk ras'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:58

Sammie schreef:
Maar wie is het stamboek om tegen mij te zeggen je mag niet met die hengst dekken want er zijn er al veel van? Als die hengst bij mijn merrie past, en ik daar een goede combinatie uit verwacht, wie zijn zij om voor mij te bepalen dat ik voor een slechtere combinatie en dus slechter veulen moet gaan kiezen wat ik uiteindelijk in mijn portmonee gaat voelen en dus uiteindelijk ook de kwaliteit van het paardenbestand naar beneden haalt.

Niet alleen de bekende dressuurtoppers zijn goed. Die zijn ook klein begonnen. Een aantal verstandige fokkers hebben dat toen gezien en hebben daar de vruchten van geplukt. Ik vind dat ieder stamboek een deklimiet op mag leggen wanneer dat goed is voor het vers houden van het bloed. Als fokker zou jij daar ook voor moeten zijn vind ik..
Veel mensen durven de jonge net gekeurde hengsten geen kans te geven en dat is jammer.
Ik weet niet of er al een deklimiet is bij het kwpn stamboek, ik dacht van niet. Het zal er waarschijnlijk ook nooit van komen met al die miljoenendeals en topruiters. Al met al vind ik dat je een korzichtige fokker bent als je niet verder kijkt dan gribaldi en krack c 'tjes.

Bovendien heeft bijna ieder stamboek een deklimiet voor de hengsten. Bij de friezen is dat 500 dekkingen per jaar maximaal .

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:03

zijn er KWPN hengsten die veel meer dekken dan 500 per jaar?

Saartje1

Re: 'De hedendaagse KWPN-er is geen sterk ras'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:05

arie53 schreef:
Citaat:
Nee maar zonder het een is het ander onmogelijk.
Wanneer je de foto's afwijst en het dier jaren de schuld van een slecht karakter geeft terwijl het pijn heeft, ben je erg kortzichtig.

Ik wijs geen foto's af en een ernstige fysieke afwijking heeft niets met een slecht karakter van doen

Ik denk toch dat een boel paarden die ergens last van hebben en daar door bv staken de stempel krijgen wat een K..... bok terwijl ze gewoon een lichamenlijke beperking hebben die wel of niet verholpen zou kunnen worden als men er genoeg verstand van zou hebben.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:05

Wel grappig dat deze discussie alleen over de dressuurpaarden gaat en niet over springhengsten>

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:07

Samsam schreef:

Ik weet er zo ff maar 1 te noemen: Gribaldi
Hij is zoal gebruikt voor het kwpn, trakehner en appaloosa stamboek.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:08

gribaldi heeft in 2005 bij het kwpn 146 x gedekt!

dan moet hij nog heel wat appaloosaatjes doen om aan de 500 te komen!

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:11

In 2005 meer dan 250 keer gedekt:

indoctro 359 x
indorado 258 x
sandreo 376 x
united 284 x
Verdi 304 x

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:16

Hoeveel dekkingen zijn er in 2005 geweest in totaal?

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:31

christel1857 schreef:
Samsam schreef:

Ik weet er zo ff maar 1 te noemen: Gribaldi
Hij is zoal gebruikt voor het kwpn, trakehner en appaloosa stamboek.

dus waar baseer je dit op?

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:34

christel1857 schreef:
Sammie schreef:
Maar wie is het stamboek om tegen mij te zeggen je mag niet met die hengst dekken want er zijn er al veel van? Als die hengst bij mijn merrie past, en ik daar een goede combinatie uit verwacht, wie zijn zij om voor mij te bepalen dat ik voor een slechtere combinatie en dus slechter veulen moet gaan kiezen wat ik uiteindelijk in mijn portmonee gaat voelen en dus uiteindelijk ook de kwaliteit van het paardenbestand naar beneden haalt.

Niet alleen de bekende dressuurtoppers zijn goed. Die zijn ook klein begonnen. Een aantal verstandige fokkers hebben dat toen gezien en hebben daar de vruchten van geplukt. Ik vind dat ieder stamboek een deklimiet op mag leggen wanneer dat goed is voor het vers houden van het bloed. Als fokker zou jij daar ook voor moeten zijn vind ik..
Veel mensen durven de jonge net gekeurde hengsten geen kans te geven en dat is jammer.
Ik weet niet of er al een deklimiet is bij het kwpn stamboek, ik dacht van niet. Het zal er waarschijnlijk ook nooit van komen met al die miljoenendeals en topruiters. Al met al vind ik dat je een korzichtige fokker bent als je niet verder kijkt dan gribaldi en krack c 'tjes.

Bovendien heeft bijna ieder stamboek een deklimiet voor de hengsten. Bij de friezen is dat 500 dekkingen per jaar maximaal .

Ik kan me voorstellen dat iemand met een jonge merrie voor een oudere bewezen hengst kiest puur omdat je daar meer zekerheid mee creeerd.Van je jonge merrie weet je n.l. nog niet hoe die fokt.Tegenovergestelde met een oudere merrie die al een aantal veulens heeft gehad kun je een jonge hengst gebruiken omdat je van de merrie wel weet hoe zij fokt.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:42

christel1857 schreef:
Hoeveel dekkingen zijn er in 2005 geweest in totaal?

volgens mij iets van 11000

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:02

christel1857 schreef:

Als er bij het kwpn hengsten veel dekken dan zijn het júist die jonge net goedgekeurde hengsten. Daarna zakt het lijntje heel snel naar beneden, om pas weeromhoog te komen als de nakomelingen/hengst het óf goed doen of commercieel goed zijn.

En je verhaal klonk verder heel leuk en ben het op sommige punten mee eens. Maar het was geen antwoord op mijn betoog..

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:38

Ja ben het met sammie eens ,zo is idd meestal het verloop bij de jonge hengsten.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:52

Ik ben het er niet helemaal mee eens.

Ik heb een wellington x zuidhorn x pele.
Achter Nimmerdor(v. wellington) zit volbloed
Achter mijn paard z'n oma ook

Achter Zuidhorn zit volbloed en Pele ook.
Mijn paard ziet er ook wel wat uit als een volbloed, lange benen en smal.Alleen de hals is wat hoger opgezet.

Ik heb inderdaad een heet paard. Super braaf bij de weg, (bijna) nergens bang voor. Terwijl de 18-jarige (oudewetse) Groninger peentjes zweet omdat er een gele bloem in een groen veld staat.

Op concour is mijn Up even heet. Even nieuwsgierig wat er nu weer gaat gebeuren, daarna kalmeert ze snel weer.

Zelfs in Zuidbroek was ze volkomen rustig. Ik heb daar de SBI finale gereden (B). Ze keek daar nergens van op en was volkomen rustige terwijl er sommige 'koudbloeden' er heet werden

Oké, dit kan een uitzondering zijn, maar toch.

Ik let er wel op bij een evt dekhengst dat ik er geen schijtert op zet maar een robuuster paard.

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:33

Bij ons worden in de verhuur heel veel groningers gebruikt en ook een aantal particulieren heeft groningers.Het zijn juist die groningers die inderdaad vaak niet de makkelijksten zijn.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:02

Samsam schreef:
In 2005 meer dan 250 keer gedekt:

indoctro 359 x
indorado 258 x
sandreo 376 x
united 284 x
Verdi 304 x

Vergeet je die jonge dressuurgod van Happie niet?
Oh nee....... die overschreed die grens door veel buitenlanders te dekken.........

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:14

Uptown?

97 dekkingen in 2005

Dat zijn dan wel heel veel buitenlanders.......

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:18

Ik denk dat ie Florecio bedoeld???

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:21

187 x

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:56

Samsam schreef:
187 x

Inclusief NRPS, Oldenburg (!), Westfalen etc ?

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:00

nee alleen kwpn, maar zouden dat er meer dan 313 zijn geweest?

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:04

Neuh dat was mij al wel duidelijk, zit veels teveel ander hoogstaand bloed in.. zijn tegenwoordig steeds meer KWPN paarden met mankementen of een karakter wat niet bij het oorsrponkelijke karakter van de KWPN past... wij hebben op stal alleen kwaliteitspaarden, paarden van een vrijwel onbekende merrie of hengst die ng niks gepresteerd hebben daar doen we met het fokken nisk mee....

Ach ja, het blijven prachtige paarden hoor daar niet van.. maar het is niet meer wat het ooit was...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:05

Samsam schreef:
nee alleen kwpn, maar zouden dat er meer dan 313 zijn geweest?

Dat denk ik niet direct, maar in totaal vast meer dan 300.
500 en meer is alleen weggelegd voor die zwarte Duitse god.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:10

Zwarte duitse god???

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:08

Happie heeft sinds drie weken een nieuwe Zwarte Nederlandse god.......en hij is er zeer mee in zijn nopjes

Let op op mijn voorspelling;
Dit jaar bij de eerste 5 eindigen tijdens de PavoCupfinale voor 4-jarigen en volgend jaar ggk als dekhengst bij het KWPN!