Sammie schreef:Maar wie is het stamboek om tegen mij te zeggen je mag niet met die hengst dekken want er zijn er al veel van? Als die hengst bij mijn merrie past, en ik daar een goede combinatie uit verwacht, wie zijn zij om voor mij te bepalen dat ik voor een slechtere combinatie en dus slechter veulen moet gaan kiezen wat ik uiteindelijk in mijn portmonee gaat voelen en dus uiteindelijk ook de kwaliteit van het paardenbestand naar beneden haalt.
Niet alleen de bekende dressuurtoppers zijn goed. Die zijn ook klein begonnen. Een aantal verstandige fokkers hebben dat toen gezien en hebben daar de vruchten van geplukt. Ik vind dat ieder stamboek een deklimiet op mag leggen wanneer dat goed is voor het vers houden van het bloed. Als fokker zou jij daar ook voor moeten zijn vind ik..
Veel mensen durven de jonge net gekeurde hengsten geen kans te geven en dat is jammer.
Ik weet niet of er al een deklimiet is bij het kwpn stamboek, ik dacht van niet. Het zal er waarschijnlijk ook nooit van komen met al die miljoenendeals en topruiters. Al met al vind ik dat je een korzichtige fokker bent als je niet verder kijkt dan gribaldi en krack c 'tjes.
Bovendien heeft bijna ieder stamboek een deklimiet voor de hengsten. Bij de friezen is dat 500 dekkingen per jaar maximaal .