Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
sarabande schreef:Koop een ouder paard als je niet met een jong paard om kan gaan, etc etc.
CGJ12 schreef:sarabande schreef:Koop een ouder paard als je niet met een jong paard om kan gaan, etc etc.
![]()
Kijk,......... dat is ook wel een aandachtspuntje.........
Iedereen moet zo no dig een 3 of 4 jarige.
Een 11-jarige Z1 paard moet je bijna WEGGEVEN...............
Maar als je met die PC om kan gaan, kunnen er ook hele mooie dingen mee
Anya schreef:Lekker makkelijk, alsof een moeilijker karakterpaard van 11 nu zoveel makkelijker is geworden.... Er zitten wat meer knoppen op. Dat wel. Dit heet dus probleem afschuiven.
Anya schreef:@Sarabande. Ja hoor ik heb heel goed gelezen wat je iedere keer al zegt. We zijn het alleen niet eens. Dat is wat anders. Er wordt niet gefokt voor alle doelgroepen. Men moet het maar doen met de paarden die niet geschikt zijn voor de Tyrza's van deze wereld. Die paarden die er net niet doorkomen, net niet mooi genoeg lopen, net niet voldoen aan de gok van de fokker die topper te fokken.
En ja.. dan de discussie over de prijs... Dat is een zaak van vraag en aanbod en economische factoren. Ik wil best aannemen dat fokken duur is, dat het niet uitkan soms. Maar het hebben van paarden is sowieso duur, het levert mij ook alleen een zeer lege geldbuidel op. Wil je geld verdienen moet je toch normaal gesproken uberhaupt niet in de paarden gaan. Het is passie voor paarden waardoor mensen die keus toch maken.
Maar nogmaals: wat een paard kost en wat hij opbrengt is een andere discussie.
KarinvdM schreef:@Anya, als wij een veulen fokken, dan hopen wij op een fijn en bruikbaar paard voor de sport. Ik heb niet de illusie een topper te fokken voor de GP. Natuurlijk, eigenlijk hoopt daar wel een keer op. Maar een fokker steekt niet zoveel tijd en geld in het fokken om zijn merrie een lastige draak op aarde te laten zetten.
CGJ12 schreef:Juist........
Ik zat met mijn 1200mm lensje op 600 meter in de laurierstruiken, maar toen werd ik gesnapt door twee van die bewakingsgorilla's.........
Ze hebben me echt volledig in elkaar gerost en wilden het rolletje uit het toestel.
Aangezien het een digi was, en de beide heren ooit óók rolletjes hadden vernietigd uit Srebrenica toen ze nog bij defensie werkzaam waren, hebben ze de batterijen eruit gehaald en dachten dat dit het rolletje was.........
Anya schreef:@ KarinvdM: ik bedoel ook niet jou specifiek, of sarabande specifiek.
Maar wel de keurmeesters van de diverse stamboeken. Die sommige van die galbakken goedkeuren. En sommige van die galbakken worden dan heel populair. Ik ben geen fokker, matig geinteresseerd in diverse hengsten, maar iedereen die wel eens meeleest op F&A kent de namen van hengsten die galbakken produceren, of voor de meesten kennelijk niet te hanteren bloedkikkers. Maar mooi lopen is toch belangrijker dan karakter in dat geval.

Anya schreef:Maar bij hoeveel stallen vol met basisruiters en recreatieruiters kom jij nog over de vloer.
Hoeveel van de topics op vraag maar raak en rijtechnisch lees jij uitgebreid mee. Want daar staan de problemen waar de dagelijkse gewone afnemers van jullie producten tegen aan lopen, en soms mee worstelen. Toegegeven soms ook eigen schuld, maar de schuld alleen daar leggen... Net weer iets te makkelijk
....
! Kaja schreef:Leuk paard 11 jaar en Z dressuur!! Maar als dochterlief er mee rijdt gaat het paard wijken i.p.v hand veranderen!! En de prijs??
sarabande schreef:CGJ in mijn omgeving heb ik een paar voorbeelden van mensen met vrij gewone paarden die Z of Z2 lopen en die daar ongevraagd enorme bedragen voor geboden krijgen door handelaren met buitenlandse klanten.
CGJ12 schreef:Kaja schreef:Leuk paard 11 jaar en Z dressuur!! Maar als dochterlief er mee rijdt gaat het paard wijken i.p.v hand veranderen!! En de prijs??
Een netjes gereden paard gaat echt niet wijken als het niet hoeft. Die is echt ook liever lui dan moe.
En een 10-12 jarig Z-paard is goedkoper dan een gemiddelde 3-4 jarige.
Al helemaal als er één minimaal 3-tje op zit..........
Maar ja....... de meeste kopers hebben liever een galbak met 1-2-tjes, dan een fijn paard met één 3.........