Groninger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hananya

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:18

Superninus schreef:
Weet iemand hier iets van Brandt (v. Bascal) ? Ik meen me te herinneren dat dit een ggk Groninger hengst is/was. Op de site van het Groninger paard en het IHW zie ik hem niet staan, maar wel een ggk zoon (Barto).

Brandt staat in Duitsland en dekt bij het Alt Oldenburg. (Old Oldenburgers) Kijk maar eens op deze site en dan onder dekhengsten... Daar staat een foto met info.
http://www.ostfriesen-alt-oldenburger.de/

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:12

Brandt is gefokt door Terpstra (terschelling)en heeft twee seizoenen bij HET GRONINGER PAARD gedekt.Terpstra heeft hem verkocht aan wijlen Bernard hertema uit Bunde.Volgens mij dekt hij nog steeds bij de vereniging Altfriesen in Duitsland.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:21

Afbeelding
Waldfee bij stamboekopname

Afbeelding

Afbeelding
Indra

Afbeelding

Afbeelding
Odin

Afbeelding
Orbaldo

Afbeelding

Afbeelding
Waldfee en Jos in actie

Afbeelding
Anouk en Libel

Afbeelding
Hinke

Afbeelding
Bella nog een x

Afbeelding
Suus en bella

Afbeelding
Anouk en Hinke
en toen ging het zo regenen en onweren dat het naar binnen werd verplaatst

Afbeelding
Baldo

Afbeelding
bella

Afbeelding
Hinke

Afbeelding
baldo

zooooh ik geniet nog steeds na

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:14

expiriment schreef:
Brandt is gefokt door Terpstra (terschelling)en heeft twee seizoenen bij HET GRONINGER PAARD gedekt.Terpstra heeft hem verkocht aan wijlen Bernard hertema uit Bunde.Volgens mij dekt hij nog steeds bij de vereniging Altfriesen in Duitsland.

Bedankt voor de info. Heb hem ook zien staan op de site die eerder gegeven is. Ik weet dat hij gefokt is door Terpstra, daar ken ik hem ook van .

Betekent dit dat hij niet meer dekt voor het Groninger stamboek?

Nimber mooie foto's! Vooral Waldfee vind ik een erg aansprekend paard !

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:52

Volgens mij worden zijn veulens gewoon erkend voor het Groninger Paard. Er liep in Tolbert twee weken geleden op de regionale keuring Noord ten minste nog een veulen van hem...
Maar hij staat natuurlijk helemaal in Duitsland, dus dat is voor veel merriehouders wel een heel eind... En hengsten met een soortgelijke bloedopbouw zijn er in Nederland ook wel te vinden... ( Bartus, Batavier....)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:56

Bedankt voor je antwoord Hananya. Was gewoon verbaasd dat hij niet in het rijtje hengsten stond op de site van het Groninger paard. Vandaar mijn vraag !

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:50

Superninus schreef:
Bedankt voor je antwoord Hananya. Was gewoon verbaasd dat hij niet in het rijtje hengsten stond op de site van het Groninger paard. Vandaar mijn vraag !

Op de site staan trouwens alleen de hengsten die nu goedgekeurd zijn EN ter dekking aangeboden worden door de eigenaar(s). Vandaar dat lang niet alle bigfoot-stallions genoemd worden.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:54

Met als aanloop de ringsteekwedstrijd op vrijdag, werd op zaterdag 6 augustus laatstleden voor de zevende maal de VVV-Paardendag in Uithuizen gehouden. Dit gratis te bezoeken evenement vond plaats op een net niet te zeer verregend sportveld. De dag werd geopend door het bestuur, dat een entree maakte in een wagen gemend door Steffen Buikema - met daarvoor de vier Groningers Christa, Christina, Edison en Ludolf – en een klassieke wagen van de familie Daemen, getrokken door hun vertrouwde span Emile en Tosca.
Afbeelding
Het vierspan stapt de Boukemaheerd uit
Afbeelding
Tosca en Emile mochten de bobo`s vervoeren

Steffen Buikema had tal van Groningers voor oude landbouwwerktuigen gemobiliseerd, die op volgorde van landbewerking werden gepresenteerd.
Afbeelding
Ruim voordat de Groningers aan de beurt waren, hadden de meeste combinaties zich netjes opgesteld op het voorterrein. Helaas leek een aantal van de ceremoniemeesters te zijn ingehuurd bij de firma Stresskip & Onfatsoen. In niet mis te verstane bewoording werd duidelijk gemaakt dat alle Groningers ernstig vervroegd de ring in moesten EN WEL NU! De - door Steffen met veel zorg opgestelde - presentatie had dankzij de ringmeesters de spreekstalmeester helaas niet bereikt, waardoor de presentatie voor het publiek oppervlakkig bleef. :!:

Ondertussen huppelden wij lekker door de ring op onze Groningers, om te tonen hoe 'dressuurderig' deze paarden zijn. Mijn Preludebeest was superlief, maar moest er nogal tegen lopen om haar grote voorgangers bij te blijven. Onze merrie was de kleinste van het stel, maar liet zich dankzij haar patserige middendraf goed zien. Ze vond het allemaal erg geweldig.

Afbeelding
Prelude vermaakte zich wel in de Boukemaheerd

Het magnifieke karakter van het Groninger Paard uitte zich ongewenst, toen bij het verlaten van de ring de schitterende brandweerwagen van de familie Daemen net iets te zwaar bleek voor de sompige bodem: een nieuwe streng scheurde drie gaatjes door en de middenboom tussen de paarden viel op de grond. De vlaggen wapperden, de muziek schalde, de andere Groningers waren de ring al uit, het publiek hield de adem in en… de paarden stonden keurig stil. Hoe anders reageerde die middag een tuiger op eenzelfde situatie: nadat hij los kwam van de wagen zetten op het voorterrein zowel hij, als de paarden van de springruiters, als Anky`s paard Havel het even op een lopen. :wink:
Afbeelding
Tosca en Emile houden niet van kouwe drukte

De act van het Groninger Paard was afgelopen op het tijdstip van de geplande aanvang. En dus waren Steffen Buikema en zijn goedgekeurde hengst Extase - die met hun immense landbouwvoertuig iets later dan de rest de Boukemaheerd hadden verlaten - juist op tijd voor een privé-demonstratie. De jonge hengst liet zich niet afleiden tijdens deze thuiswedstrijd en genoot zichtbaar van de aandacht van het enthousiaste publiek. Door al dat spektakel maakten de Groningers toch nog een onvergetelijke indruk. Met een complimentje voor Steffen Buikema, die alle deelnemende Groningers onderdak bood in de pittoreske Boukemaheerd.

Afbeelding
Hoezo, fan?
Afbeelding
Afbeelding
Prelude was lieeeeeef (pennydepenny)

Foto`s van onze show heb ik uiteraard niet, maar in de krant stond gelukkig een knoeperd van een kleurenfoto van de Groningers (leuk dat ze juist dat programma-onderdeel kozen!).

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:19

hier een paar actie foto's van piaffe
denken jullie dat hij een groninger is?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 06:11

Ik heb werkelijk geen idee, maar ik vind het wel een schitterend paard!!!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:38

hoe oud is ie wenny?
als hij van voor september 2001 is heeft hij een groninger brand merk als het een groninger is.

Uums leuke foto's!!

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:56

[quote="wenny"]hier een paar actie foto's van piaffe
denken jullie dat hij een groninger is?

Als ik hem zo bekijk zou het een groninger kunnen zijn, korte pijpen stevige benen en diepe romp.
Maar als ik naar zijn kruis kijk zou er volgens mij ook iets gelders in kunnen zitten.

Ook vind ik het een heel mooi paard!
Heel veel plezier en succes met hem gewenst

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:17

hij is 6 jaar
heb hem op de markt gekocht en er niks bij gekregen
toen hem kocht was hij 3 maanden (volgens de DA)
volgens de handelaar was hij 4 maanden

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:24

Afbeelding

Afbeelding

Indra op de keuring

Afbeelding
WaldfeAfbeelding
Sandra en Indra

Afbeelding
Hinke

Afbeelding
Libel
Afbeelding
Orbaldo en ikke

Ik blijf jullie vervelen...

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:29

Mooi stel paarden heb jij Nimber! En ik blijf Waldfee echt een plaatje vinden .

Is ze al onder het zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 08:16

Ik ken niemand, helaas ..
Vind het prachtige paarden!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:18

Heb mijn meisje nu eindelijk op stal! Nimber heeft haar vrijdag gebracht. (heb Indra van haar gekocht) Moet zeggen dat ze heerlijk koel is, vindt niks erg en vermaakt zich al prima.

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:53

Wat leuk zeg al die foto's van de keuringen. ook weer veel mooi jong spul er bij. Ik was ook bijzonder blij met de resultaten van de 3 jarige onno'tjes op skylge. Mn natuurlijk omdat ik er zelf 1 heb. Gisteren ben ik terug gekomen van vakantie en vandaag weer gereden. Hij is echt heel erg braaf, we doen niet zo heel veel een beetje stappen en draven en wat circeltjes. Hij is ook rustiger geworden sinds hij onder het zadel is hij was er gewoon aan toe om iets te doen . Wat zouden jullie doen met de hoeveelheid van het rijden/ Hij loopt nu 5x in de week 10 tot 20 minuten en lijkt er niet van onder de indruk. Hij is gewoon braaf.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:24

Had al een reactie geplaats, maar die is door de problemen met de server weg. Dus nogmaals:

Die van mij is vrijdag aangekomen. Ik heb Indra van Nimber gekocht. Heerlijk dier is het! Vermaakt zich al prima met haar nieuwe vriendje.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 05:16

@Nathalie02; Minerva pas komt ergens in November.
Exacte datum weet ik nog niet, hangt er een beetje van af hoe het spenen verloopt enzo.

Ze mag dan samen met het 00seven x Samber merrieveulen A la Bachata van Pas hier op bokt en de FriesxFjordxHackney jaarlingruin Moreno van _Moreno_ hier op bokt, mijn mede stalgenoten, de boel "onveulig" gaan maken
Kan niet wachten!

Ik zal je even pb-en over de foto's!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:36

Enenenen? hoe is het jullie vergaan op de nationale keuring?
Ik heb zaterdag fijn met een stand op de puttensepaarden dagen gestaan super gezellig en Hinke heeft zich op en top als knuffelpaardgedragen zo goed dat de posters van mijn pennyvos niet aan te slepen waren. Ik geloof dat ik nog nooit zo goed verkocht heb We hebben op 1 dag meer verkocht dan vorig jaar Paard en koets 3 dagen.

Zaterdag naar amersfoort de kinderboerdrijdag van het paard.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:34

Wij zijn zaterdag wel gaan kijken in Woudenberg, maar mn kleine meid en haar mams zijn gewoon thuis gebleven.
Ik zit met het feit dat moeders van het Clussius is en daar hebben ze momenteel zomervakantie.
Tegen de tijd dat ze weer op stal gaan zijn alle keuringen al geweest. Anders was het misschien wel een leuke schoolopdracht geweest...
En ik durf het zelf niet aan om met een vreemde merrie op pad te gaan. Als er wel iets fout gaat.....
Maar wij zijn volgend jaar zeer waarschijnlijk van de partij, kan niet wachten om heen te gaan!

En de kleine Gerlinusjes deden het goed daar!
Merrieveulen Gadonja (geb. 29-05 MV Bazalt) kreeg 1e premie, 2e plaats en ook ontvingen ze de penning voor beste merrie en veulen van de stichting zeldzame huisdierrassen.
Hengstveulen Geran (geb. 21-06 MV Gido) kreeg 1e premie en 1e plaats.

Al met al geen slechte resultaten voor de enige Gerlinus veulens die er waren .
Er stond nog een merrieveulen in het programmaboekje maar die is helaas niet verschenen.

Zijn er eigenlijk nog meer mensen naar Woudenberg geweest?

Enne voor de mensen die al meer bekend zijn met de keuringen; moet je die pompoentjes zelf fabriceren??

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:00

Zaterdag om 8 uur vertrokken naar het zonovergoten Woudenberg.Eerst genoten van een clinic van de hengst Ravel.Merrieveulenkeuring Martha(onnoxliesbeth)beste merrieveulen,Oliende (onnosxlucette)1e premie derde plaats.Martha werd later nationaal veulenkampioen.Bij de driejarigen kwamen de onnos nakomelingen op de 3'4'5 plaats(twee modelmerries en een stermerrie) dagkampioen werd de superbewegende 5 jarige modelmerrie Oliene(onnosxlucette).

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:58

Er staan ook Groningers in Limburg.
Wij fokken op kleine schaal met dit geweldig ras en ook hebben wij enkele Groningers als pension paard, twee daarvan hebben wij zelf gekocht en vorig jaar verkocht.

We hebben zelf afstammelingen van: Farao, Hanno, Gerlinus, Eendracht en Bolero. De twee fokmerries zijn dragend van Gerlinus en Farao.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:03

passpartout wat leuk dat jul;lie ook een hanno nakomeling hebben!

Waldfee is nog steeds niet hengstig geworden maargoed ze is steeds laat dus ik wacht nog 1 week voordat ik de veearts bel voor een scan

Experiment gefeliciteerd met de resultaten!de kleinkids van Onno deden het bij 't IHW ook erg goed!