Commercieel of durven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:17

Citaat:
Dit topic gaat over durven in de fokkerij op het moment dat de markt slecht is, dus worden dit soort omschrijvingen door posters gebruikt om onderscheid duidelijk te maken.

Durven kan in 'slechte tijden' soms juist aantrekkelijk zijn omdat je een onbekende (lees:goedkopere) hengst kiest.

Arthurvos schreef:
Maar ken uit mijn eigen omgeving iemand die enkel naar het plaatje van de hengst kijkt en daar de keuze van af laat hangen en niet naar het uitstekende moederlijntje kijkt en dat vind ik dan jammer.

Volgens mij ben je dan niet commercieel en heb je ook geen lef.
Je bent gewoon dom. Ken trouwens gelukkig weinig van dat soort mensen.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:19

Juist kendra, maar helaas zijn er wel meer van dat soort zogenaamde "fokkers" en met alle respect zijn dat in mijn ogen mensen die met vermeerderen bezig zijn

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 10:27

Kendra schreef:
Durven kan in 'slechte tijden' soms juist aantrekkelijk zijn omdat je een onbekende (lees:goedkopere) hengst kiest.

Dat kan, bij mij is dat niet zo, maar het is wel mogelijk en zou bij gepaste keuze ook zo'n hengst uit de vergetelheid kunnen halen.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:44

Kijk kendra in deze tijden moeten we durf tonen maar ook in zien te spelen op gaten in de markt en dat kan zeer goed met je omschrijving van een onbekende hengst.
Maar het is zo jammer dat er meer mensen komen met paarden die alleen op bepaalde hengsten afkomen. stel je toch eens voor dat je straks op wedstrijd komt en een rubriek gevuld is met 75% van 1 vader dat willen we toch niet?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:57

Dat is op zich nog niet eens de ramp (spannend is anders), maar hoe vererft die hengst op lange termijn, in de volgende generatie's?
Ik ben nog steeds voor het durven. Als ik overtuigd zou zijn van een bepaalde combie zou ik er echt wel voor gaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:02

dan moet je je afvragen waarom die rubriek gevuld is met 75 % van 1 vader.
Een leuke kleur alleen doet het niet op een wedstrijd. evenmin een leuk papier.
Soms schijnt het dat je meer durf toont om een populaire hengst te gebruiken dan om een onbekende hengst te gebruiken.
Als ik een keuze maak voor een bepaalde hengst bij een merrie dan laat ik niet in het AD of IDS vermelden hoe ik tot die keuze ben gekomen, wat ik passend vind kan voor een ander niet-passend lijken.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:06

chantal1 schreef:
Dat is op zich nog niet eens de ramp (spannend is anders), maar hoe vererft die hengst op lange termijn, in de volgende generatie's?
Ik ben nog steeds voor het durven. Als ik overtuigd zou zijn van een bepaalde combie zou ik er echt wel voor gaan.

Durven is heel belangerijk in de fokkerij, maar jij kijkt ook naar de combinatie en dat laten sommige helaas achter wegen.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:42

Alane schreef:
dan moet je je afvragen waarom die rubriek gevuld is met 75 % van 1 vader.
Een leuke kleur alleen doet het niet op een wedstrijd. evenmin een leuk papier.
Soms schijnt het dat je meer durf toont om een populaire hengst te gebruiken dan om een onbekende hengst te gebruiken.
Als ik een keuze maak voor een bepaalde hengst bij een merrie dan laat ik niet in het AD of IDS vermelden hoe ik tot die keuze ben gekomen, wat ik passend vind kan voor een ander niet-passend lijken.

Wat iemand durven noemt hoeft voor de persoon die fokt geen durven te zijn. Maar een doordachte keuze

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 12:47

petraaken schreef:
DAt had je met Amor in de tijd ook. Er is in Nederland haast geen hengst goedgekeurd waar er geen Amor bloed in zit.

Eigenlijk is dit een goed voorbeeld, want dat ligt niet aan de enorme hoeveelheid dekkingen van Amor, maar aan de kwaliteit die hij toevoegde en waar mensen nu nog steeds bewust op intelen.

De fokkers van Jazz hebben hun hele fokkerij gestoeld op Amor, zij waren de eerste die alle Amor merries uit Noord Holland wegkochten indertijd.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:54

en als ze voor de dressuur nou eens aansluiting zoeken bij amor dan kunnen we weer een beetje vooruit

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:04

Ik zou het trouwens wel interessant vinden, een ring met 75% Jazzen, om maar een zijstraat te noemen. Kun je tenminste een keer vergelijken.
zou het trouwens niet zo zijn dat de spreiding de komende jaren weer zal toenemen omdat niet iedereen het geld heeft voor Grib, Jazz of Krack en mensen ook zien dat er ook onverkoopbare veulens van die hengsten zijn?

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:07

Ik ben bang van niet Hengstenhouders hebben ook methodes om een hengst veel te laten dekken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:09

sarabande schreef:
Heeft weinig met afgunst en andere hierboven als negatief bestempelde bedoelingen te maken, maar meer met al erg oud woordgebruik. Juist omdat fokkerij moeilijk in hokjes te plaatsen is worden bepaalde termen gebruikt.
Dit topic gaat over durven in de fokkerij op het moment dat de markt slecht is, dus worden dit soort omschrijvingen door posters gebruikt om onderscheid duidelijk te maken.
Jammer dat er dan weer mensen komen die over woorden vallen en deze negatief maken, inplaats zich bij de inhoud te houden.

Sarabande, commercieel fokken wordt in dit topic geliëerd aan de term vermeerderaar. Van oudsher heeft die term in het fokkerij-gebeuren een negatieve lading ten opzichte van de term fokker.
Daarmee wordt commercieel fokken hier automatisch als minderwaardig gekwalificeerd aan fokken met lef.
Het gaat om het onderwerp van het topic, wat aan bepaalde termen wordt gekoppeld. Niet of personen over de betekenis vallen van bepaalde termen, maar het gebruik daarvan in relatie tot bepaalde fokkeuzes.

Is het wel juist om onderscheid te maken? Is er een reden om mensen in hokjes in te delen?
De enige reden die ik kan bedenken is dat, wanneer bepaalde mensen als minderwaardig aangeduid kunnen worden, anderen dan boven het maaiveld uit steken.
In dit geval zouden dat de mensen zijn die met onbekende hengsten fokken, of paarden die uit onbekende ouders gefokt zijn.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:15

We moeten ook geen ondescheid maken.

Maar als we het topic willen behandelen hebben we er meer aan als iedereen uitlegt hoe hij of zij bij de keuze te werk gaat en zodoende van elkaar leren

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:17

Arthurvos"]
Durven is heel belangerijk in de fokkerij, maar jij kijkt ook naar de combinatie en dat laten sommige helaas achter wegen.
[/quote]

Wie bepaald dat durven belangrijk is in de fokkerij? Waar staat die 'wet' geschreven?

[quote="Arthurvos schreef:
Wat iemand durven noemt hoeft voor de persoon die fokt geen durven te zijn. Maar een doordachte keuze

Gelukkig haal je hiermee je bovenstaande bewering weer een beetje omlaag.
Doordachte keuzes zijn belangrijk in de fokkerij, daar kan ik me goed in vinden. Maar fokken met een bewezen, commerciële of bijv. al vaker gebruikte hengst hoeft geen minder doordachte keuze te zijn.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:19

Met dat durven in de eerste quote bedoelde ik het durven in de ogen van mensen die van buiten op jouw keuzes kijken.
En met bewezen hengsten is niks mis

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 13:26

Kendra schreef:
zou het trouwens niet zo zijn dat de spreiding de komende jaren weer zal toenemen omdat niet iedereen het geld heeft voor Grib

Grib is vanaf dag 1 altijd welbewust goedkoop aangeboden en sterk (understatement) gepromoot. Tel daarbij zijn kleur en model, dat maakt het voor iemand die zoekende is heel moelijk om hem te weerstaan.
Ik heb niets tegen Grib bij een goede combinatie en zag er dit jaar enige sublieme merreis van.
Ik heb wel wat tegen de enorme hoeveelheid en vraag me af hoe lang het duurt voor die uitgefilterd is.

Kijk maar eens in de lijst dekhengsten, sommige merriestammen en hengsten zie je heel vaak aanwezig, andere, ooit eens veeldekkende "mode" hengsten zijn totaal verdwenen.

Het gebruik en de fokwaarde zorgen voor die selektie, maar aan de wortel daarvan staat de fokker die een keuze moet maken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:27

Arthurvos schreef:
Met dat durven in de eerste quote bedoelde ik het durven in de ogen van mensen die van buiten op jouw keuzes kijken.

Dat geldt dan net zo hard voor mensen die met een commerciële hengst fokken!
Als jij van buitenaf op hun keuzes kijkt, dan weet jij toch ook niet of dat een wel doordachte keuze is of niet. Net zo min als je dat weet van iemand die je verder niet kent en met een onbekende hengst dekt, voor hetzelfde geld dekt die persoon met die hengst omdat ie weinig kost en heeft het helemaal niets met durven te maken.
Dat soort dingen weet je pas als je die fokker kent, wanneer je dus een oordeel kunt fellen ipv een vooroordeel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 13:30

De fokker kennen geeft nog geen kennis over zijn merriestam. Je hoeft de mens niet te kennen als je de stam en de keuze kent.
Het gaat om het fokken van paarden, niet over wel of geen kritiek op het beleid van iemand dan ook.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:31

Het enige voorbeeld dat ik aangehaald heb is van iemand die ik zelf ken en voor de rest heb ik al meerdere keren gezegd en lees dat maar na dat ik vind dat mensen hun eigen keuzes moeten maken en dat ik daar niks mis mee vindt alleen leg ik uit wat ik zou doen om een keuze te maken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:44

sarabande schreef:
De fokker kennen geeft nog geen kennis over zijn merriestam. Je hoeft de mens niet te kennen als je de stam en de keuze kent.
Het gaat om het fokken van paarden, niet over wel of geen kritiek op het beleid van iemand dan ook.

Hoe kun je de achtergrond en motivatie van de keuze nu weten als je de fokker niet kent... Verward

Bij het fokken van paarden wil jij (in dit topic) toch weten wat beter is; commercieel dekken of durven?
Daarmee geef je automatisch kritiek op het één of het ander, zeker als je er termen als vermeerderaar aan koppeld.
Als het hier niet om kritiek gaat, gaat het er dan alleen om dat er wordt aangegeven dat het zo goed is dat bepaalde personen met onbekende hengsten fokken en dat er bepaalde paarden rondlopen die uitmuntend gefokt zijn omdat ze onbekende ouders hebben?

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:09

Aimee schreef:
Hoe kun je de achtergrond en motivatie van de keuze nu weten als je de fokker niet kent... Verward

Bij het fokken van paarden wil jij (in dit topic) toch weten wat beter is; commercieel dekken of durven?
Daarmee geef je automatisch kritiek op het één of het ander, zeker als je er termen als vermeerderaar aan koppeld.
Als het hier niet om kritiek gaat, gaat het er dan alleen om dat er wordt aangegeven dat het zo goed is dat bepaalde personen met onbekende hengsten fokken en dat er bepaalde paarden rondlopen die uitmuntend gefokt zijn omdat ze onbekende ouders hebben?

Met alle respect maar ik denk dat we nu aan de inhoud van dit topic voorbij gaan. Het gaat niet over wat een ander beter of slechter vindt maar de fokker voor zich zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:22

Geen enkele superpaard heeft een onbekende ouder, rara hoe kan dat?

Zodra een fokker een slecht product levert (loopt niet fijn, is onverkoopbaar) dan is die fokker opeens vermeerderaar geworden Verward ?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-04 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 14:30

Lovely schreef:
Zodra een fokker een slecht product levert (loopt niet fijn, is onverkoopbaar) dan is die fokker opeens vermeerderaar geworden Verward.

Waar leidt je dat uit af, dit is een nieuwe zienswijze voor me, maar ik sta altijd open voor nieuwe wijsheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:38

Er had een vraagteken achter moeten staan, kennelijk is Verward niet duidelijk genoeg.