Artikel Keuringsgekte!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:38

ceasario schreef:
Je kunt het ook anders stellen:
Is geen talent een geboren afwijking. ?

dan zouden er wel veel paarden/pony's geboren over de gehele wereld met een afwijking...
denk dan eerder aan een niet of ongewenste eigenschap...nl niet behorende tot de top en het niet kunnen behaen van de top....
en het is aan de fokkers om juist die ongewenste eigenschap eruit te fokken...
en dat is talent: het kunnen en willen tonen van het gevraagde...........

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:48

Alane schreef:
dan zouden er wel veel paarden/pony's geboren over de gehele wereld met een afwijking...
denk dan eerder aan een niet of ongewenste eigenschap...nl niet behorende tot de top en het niet kunnen behaen van de top....
en het is aan de fokkers om juist die ongewenste eigenschap eruit te fokken...
en dat is talent: het kunnen en willen tonen van het gevraagde...........

Als je als stamboek 40- 60 jaar fokt om bv. een sportpaard te creeren
dan is voor mij een paard die niet aan de sportvoorwaarde kan voldoen
(en dat is bv. minimaal de basissport) een gefokt paard met een afwijking.

Over Olympiade paarden kan men discuseren.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:49

Om het kunnen en tonen van het gevraagde moet het paard zowel fysiek als mentaal aan een aantal voorwaarden voldoen. Het is dus aan de fokkers om die eigenschappen erin te fokken. Het is aan de stamboeken om te toetsen of de geproduceerde dieren aan die gestelde voorwaarden voldoen. Daar heb je dus geen boekje voor nodig. Een deskundige jury kan en behoort dat m.i. zonder boekje te doen.
Ik kan je verzekeren dat de juryleden ook bij het EASP in het begin er heel veel moeite mee hadden.

Ook bij het NRPS stond statutair voorgeschreven dat de paarden en pony's zonder boekje werden gekeurd. Met de komst van de adviseur Versteeg werd deze statutaire regel, zonder goedkeuring van de leden, prompt vaarwel gezegd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:55

een stamboek is een vereniging niet meer en niet minder...

een paard moet ook aan de sprotvoorwaarde KUNNEN voldoen....
ik zou een veulen bij jou kunnen kopen, echter zou die waarschijnlijk nooit in de sport komen.... ligt dus niet aan het paard, meer aan de eigenaar en/of berijder

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:05

Anna42 schreef:
Ik kan je verzekeren dat de juryleden ook bij het EASP in het begin er heel veel moeite mee hadden.

De overzichtelijke hoeveelheid maakt dat snel goed denk ik.

Je kan toch niet serieus een stamboek met de omvang van het KWPN vergelijken met het EASP??

Zowel dan heb je de realiteit aardig uit het oog verloren.

Nogmaals het is niet het stamboek dat paarden fokt, het zijn de fokkers.
Om op een voor jou bekend stamboek in te gaan, de Holsteiner.

De Nederlandse fokkers zijn in hun creativiteit erin geslaagd om Olympische dressuurpaarden te fokken uit Holsteiner, dus puur springgericht gefokte hengsten.

Het KWPN heeft die hengsten binnengehaald om de fokkerij van springpaarden te verbeteren. De fokkers gebruikte hen om bepaalde eigenschappen in hun merries te verbeteren c.q. vast te houden. De ruiters en amazones ontdekten hen als dressuurpaarden.

Zolang er in Nederland fokkers zijn met durf en creativiteit die niet als een slaapwandelaar achter iemand aan lopen die het woord verkondigd maar de daad ontbeerd ziet het er voor onze fokkerij nog niet zo slecht uit

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:50

Lovely schreef:
zal ik nog maar eens vragen hoe men talent herkent???

Dit lijkt mij ook eigenlijk wel een interessante vraag

maar wat is talent dan ?

Of een paard z'n voorbenen in z'n oren kan stoppen ? (doorgaans de paarden die goed scoren op een pavo of wat voor keuring dan ook ...)
Of een paard wat functionele gangen heeft wat aanleg heeft voor het echt zware werk en het werkelijke talent pas tot uiting komt op een leeftijd van 6 a 7 ?

Neem zo'n Terlia; voldoet aan het plaatje wat gewenst is (binnen KWPN) en gezien wordt als een talent, maar is dit werkelijk wel zo'n talent voor het "zware werk" ?

In mijn ogen heeft een paard talent als hij gewoon 3 normale goede gangen en werkwillig is en vergevingsverzind is voor de ruiter Knipoog en die zal je echt niet herkennen op een keuring. Zo'n talent herken je pas als je dag en nacht met zo'n dier bezig bent en weet wat je aan elkaar hebt ..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:56

Magique, dat ben ik met je eens. Tenminste, als je bedoelt dat de ratrace binnen en tussen de stamboeken niet direct de werkelijke talenten oplevert. Ik vind dat paarden te snel dingen moeten laten zien, eigenlijk veel te snel. Tussen 10 en 14 zijn ze op hun sterkst en kunnen ze nog zo groeien, het zou goed zijn als ze dan niet al op of stuk zouden zijn, maar vaak is er niet genoeg geduld om een paard rustig op te leiden.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:08

Lovely schreef:
Magique, dat ben ik met je eens. Tenminste, als je bedoelt dat de ratrace binnen en tussen de stamboeken niet direct de werkelijke talenten oplevert.

Dat bedoel ik inderdaad.

Een voorbeeldje:
krack C is gekeurd voor een 9 op zijn draf maar kan hij ook voor een 9 piafferen ?
Ik mag toch aannemen dat in het drafcijfer ook de aanleg voor pi/pa wordt meegenomen ?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:10

sarabande schreef:
Zolang er in Nederland fokkers zijn met durf en creativiteit die niet als een slaapwandelaar achter iemand aan lopen die het woord verkondigd maar de daad ontbeerd ziet het er voor onze fokkerij nog niet zo slecht uit

Hmmm.... waarom lees ik dan zo vaak "jammer, maar die hengst is niet kwpn, dus die gebruik ik niet"... Frusty

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:19

Citaat:
krack C is gekeurd voor een 9 op zijn draf maar kan hij ook voor een 9 piafferen

'T is maar wat je onder een goede piaff verstaat, zelfs daar zijn de meningen over verdeeld.

En net als met alles is het in de paarden ook nog steeds: resultaten behaald in het verleden geven geen garanties voor de toekomst. Het ideaalbeeld is aan mode onderhevig en zal dat ook blijven, het is maar net wat je als fokker graag wilt zien. (en of dat fokprodukt ook voldoet aan de eisen van dat moment over 4/5 jaar) Misschien willen heel veel chineesjes gaan dressuurrijden, die zitten echt niet te wachten op een kasteel van 1.80.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:22

Magique schreef:
Dat bedoel ik inderdaad.

Een voorbeeldje:
krack C is gekeurd voor een 9 op zijn draf maar kan hij ook voor een 9 piafferen ?
Ik mag toch aannemen dat in het drafcijfer ook de aanleg voor pi/pa wordt meegenomen ?

Als er bij het beoordelen gekeken wordt naar of een paard kan sluiten, dan zou je dat kunnen zien. Op de keuring zijn ze te jong om ze erop te toetsen en dus kun je het nooit echt beoordelen.
Krack zou best een correcte piaffe kunnen leren, maar voor een correcte piaffe alleen gaat men niet op het puntje van de stoel meer zitten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:24

Geen land met zulk lang volk als Nederland...
Misschien dat de Duitsers in de buurt komen. De rest van de wereld is gemiddeld een stuk kleiner.
Die 1.80m. paarden die fokken we echt alleen voor onszelf.

En eh, zeker niet voor mij trouwens... mijn hemel, hoe moet ik met mijn 1.68m. daar in vredesnaam op komen Verward En ik ben idd niet eens een frele Francaise of Amerikaanse, laat staan een Chineesje Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 00:22

sarabande schreef:

De Nederlandse fokkers zijn in hun creativiteit erin geslaagd om Olympische dressuurpaarden te fokken uit Holsteiner, dus puur springgericht gefokte hengsten.

En die fokkers vormen het stamboek, niet geheel...het zijn de leden dus ook de niet-fokkers mogen hun steentje bijdragen Haha! op een ALV waar veelal de klagers niet te vinden zijn.

Als een fokker of fokvereniging creativiteit nodig heeft dus diversiteit in de erfmassa om te komen tot een gewenst produkt kan dit wijzen op of weinig inzicht of snelle resutaten met als gevolg dat de erfmassa zeer divers wordt en er steeds meer creativiteit gevraagd en gewenst wordt om tot een gevraagd en gewild fokprodukt te komen....en dat heet niet fokken met beleid, eerder gokken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 06:46

Lovely schreef:
Het grootste stamboek ter wereld, dat is toch dat van de quarter horses???

Afbeelding Knipoog

IDS is alleen maar voor leden.
Dus voor € 10,- lid. en verkapte "fokker".

Hoe wordt ik groot en blijf jij klein. Cheese!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:01

Tijdens de PAVO-Dagen.
IDS voor € 5,- en ontvangst in de lobby met een:

sarabande schreef:

Je bedoelt het goed,maar de realiteit is anders.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ceasario op 04-08-04 07:17, in het totaal 1 keer bewerkt

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:11

Haha 'bolletjes"Hamburger Knipoog

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:18

greetje schreef:
Haha 'bolletjes"Hamburger Knipoog

Echt waar?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:26

Leuk hoor, ik ga straks maar even knippen. Kunnen we niet on-topic blijven? Dit gaat niet over één specifiek stamboek, maar over alle stamboeken. Ook bij warmbloedpaardenstamboeken buiten het KWPN heb ik evengoed geruchten over misstanden gehoord, dus dit is heus geen KWPN specifiek probleem.

Of is dit onderwerp behandeld en moeten we over iets nieuws gaan discussieren? Gelieve dan een nieuw topic te openen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:29

Ook bij warmbloedpaardenstamboeken buiten het KWPN heb ik evengoed geruchten over misstanden gehoord, dus dit is heus geen KWPN specifiek probleem

Dat zijn jouw conclusies. Ik heb het daar niet over.

Ik gaf antwoord op het off-topic antwoord wie is het grootste Knipoog Haha!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:44

Er moet verschil zijn in de beoordeling van de merries en de hengsten.
Bij de merries is van belang of het dier een sportmodel heeft en/of een fokmodel. Volgens mij is daar wel verschil in. Het papier is voornamelijk van belang voor de statistieken. De predikaten komen vanzelf wel als de merrie zich in de fokkerij heeft bewezen.
Het keuren met papier speelt een grotere rol bij de hengsten dan bij de merries. Een hengst kan in een korte tijd zorgen voor een behoorlijk aantal nakomelingen. Een stamboek moet ervoor zorgen dat de genenpopulatie niet versmalt door te voorkomen dat er teveel dieren uit eenzelfde lijn in de dekdienst komen. Dat kan niet zonder papier.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:20

De huidige berekening van de fokwaarden is gebaseerd op prestaties in de sport. Nu de families zijn voorzien van een nummer zou het voor de fokkerij transparantie opleveren als aan de merries uit goede stammen ook een soort van een keurmerk c.q. kenmerk zou worden vastgehecht voor de fokwaarde in de fokkerij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:35

Dees schreef:
Hmmm.... waarom lees ik dan zo vaak "jammer, maar die hengst is niet kwpn, dus die gebruik ik niet"... Frusty

Omdat men misschien liever een hengst gebruikt waar bijvoorbeeld de foto's openbaar gepubliceerd worden.
Dat geldt voor mij tenminste ik heb merries met nauwelijks een drup Nederlands bloed, maar wel 3 generaties KWPN goedgekeurde hengsten erachter met prestaties op wereldniveau.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 10:14

Ik denk ook dat het te maken heeft in welk register je paard komt en de kosten die het meeneemt. Een dier dat als vader een volwaardige kwpn hengst als vader heeft heeft dan voor de meeste fokkers de voorkeur. Ik ben wel van mening dat als ik een hengst super vind , het mij er niet van zou weerhouden erbij te gaan dekken als hij niet bij het KWPN is goedgekeurd.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:27

Magique schreef:
Dat bedoel ik inderdaad.

Een voorbeeldje:

De piaffe is een draf zonder zweefmoment. Paarden die van nature geen gedragen draf hebben, zullen fysiek niet in staat zijn om een piaffe te demonstreren. In de piaffe moeten het dragende voor -en achterbeen namelijk verticaal onder de massa staan om de massa evenwichtig te kunnen dragen. Paarden die in de normale draf, qua bouw, deze voorwaarde voor de piaffe ontberen, kun je namelijk niet leren om te piafferen. Hetzelfde geldt voor de de passage. Des te sterker de gedragen draf des te beter en des te gemakkelijker is het om een piaffe en de passage te leren. En uit te voeren conform de FEI voorschriften.

De steekdraf van Krack C en het spectaculaire zwiepen van het voorbeen wordt tegenwoordig helaas aangezien voor een goede gedragen draf. Wat men zich niet realiseert is dat deze paarden nooit een perfecte piaffe en passage kunnen leren laat staan laten zien.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:40

sarabande schreef:
De overzichtelijke hoeveelheid maakt dat snel goed denk ik.

Je kan toch niet serieus een stamboek met de omvang van het KWPN vergelijken met het EASP??

Zowel dan heb je de realiteit aardig uit het oog verloren.

Het KWPN heeft die hengsten binnengehaald om de fokkerij van springpaarden te verbeteren. De fokkers gebruikte hen om bepaalde eigenschappen in hun merries te verbeteren c.q. vast te houden. De ruiters en amazones ontdekten hen als dressuurpaarden.

Dat is echt creatief. Nog even en de Nederlandse fokkers zijn aan de hand van dit concept in staat uit Holsteiner paarden renpaarden, tuigpaarden, trekpaarden, dravers, Ouarters etc. te fokken.

Fokken is vogens dit concept dus een kwestie van durf en creativiteit. Wat een gigantische markt voor de KWPN fokkers.