gijsenkim schreef:Ik heb paarden veel idioter zien doen met chippen, praam op de snoet, kluisters aan, paarden die klem gezet worden hetzelfde verhaal. Ook wel eens een ontsteking gezien van het chippen??? ik zie daar meer ontstekingen van dan van brandmerken. De eerste drie dagen heeft zo een paard een stijve nek, bij brandmerken heeft het paard de eerste drie dagen een stijve bil....... Denk dat het chippen net zo dier onvriendelijk is als het brandmerken, het is allen wat mensen bestempelen als zielug, Het chippen ziet er alleen maar vriendelijker uit, maar is het echt niet, maar wij mensen kunnen er wat makkelijker naar kijken en wordt het ten onrechte bestempeld als diervriendelijker
Dit is inderdaad wat er gebeurt. Het ene paard merkt niks bij het brandmerken het andere wel. Net hetzelfde geld voor chippen, inenten, ontwormen, .... Ook is de foto met het brandende ijzer echt wel een uitzondering, net hetzelfde met chips die afzakken of slecht ingebracht zijn en idem ivm de ontstekingen van brandmerken en chippen.
Het probleem is dat de stamboeken niet meer zelf kunnen beslissen en dat alles opgelegd wordt door zogezegde diervriendelijke regeringspartijen die geen ervaring hebben met dergelijke praktijken en dus afgaan op de mening van dierenbescherming ed.
Hierbij heeft deze discutie dus weinig zin vermits het spijtig genoeg nooit zal veranderen. De meningen zullen altijd blijven verschillen over dergelijke standpunten, maar mij heeft niemand kunnen overtuigen om het brandmerken niet meer te doen bijgevolg schrijven wij onze paarden in in Duitsland.