Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:07

Jij zoekt horrorfoto's van branden.
IK heb nog nooit een vlam gezien. Het zullen dan wel atypische paarden zonder haar geweest zijn.

Jouw argumentatie sterkt me alleen in het idee dat de hevigste tegenstanders eigenlijk mensen zijn die niet weten waarover ze spreken, die het nooit van dichtbij zagen en hun informatie moeten halen van medestanders viavia en van extreme plaatjes. Jammer dat ook beleidsmakers zich laten beïnvloeden door zulke situaties en ideeën. We zullen maar veronderstellen dat ze vanuit eer en geweten handelen en dat verkeerde beslissingen gestaafd zijn op "niet beter weten".
Ga een keertje een veulenregistratie meemaken, kijk en vorm je oordeel: 19 juli in gestuet-vorwerk: oldenburger registratie, keuring, branden en premietoekenning. OK dan!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:19

ben ik tegenstander van het brandmerken van paarden?
Het zijn juist de extreme voorstanders die zich met hand en tand verdedigen om het brandmerken te "behouden", waardoor ik eerder een bevestiging zie van het nutteloze van het brandmerken van paarden.
En daarnaast hoe kun jij nu weten wat ik gezien heb en wat niet? En informatie halen van medestanders van wat? Ik heb mijn eigen mening en tot nu heeft niemand me nog kunnen overtuigen van het nut om een paard te brandmerken.... en nogmaals die foto komt van een site van een fokker, als dit geen juiste weergave is van het branden is die fokker toch maar dom bezig om zo'n foto op zijn site te zetten... En omdat jij nog nooit een vlam hebt gezien bij het brandmerken bestaat het ook niet of is het een uitzondering?????
ik heb juist geen horrorfoto's geplaatst van het branden...geen ontstoken brandmerken, geen schoppende paarden (= filmpje Haha! ) geen paarden die klem gezet worden en aan hun staart getrokken, geen geblindoekte paarden, geen op de grond liggende paarden...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:34

ceasario schreef:
Dacht jij dat die geen Bokt lezen. Haha!

Het is niet wie je bent,maar wie je kent. Knipoog

bokkers lezen ook andere sites bijv. die van de dierenbescherming Haha!

Citaat:
De Stichting Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) is een landelijk opererende opsporings- en toezichthoudende dienst op het gebied van dierenwelzijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:57

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:42

En wat is nu het concrete probleem wat betreft brandmerken?
Wat ik belachelijk vind is dat chippen je zo opgedrongen wordt. Is er uberhaupt nog wel sprake van een democratie?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:47

Jazeker is er sprake van democratie....immers hebben wij de huidige regering gekozen...
Anderzijds is brandmerken een uiting van tiranie...de baas plakt een merk op zijn bezit (even van vroeger uit waarom er gebrandmerkt werd...papieren hadden geen zin immers konden velen niet lezen...op overbranden stond de doodstraf toenertijd)
wedervraag: wat is de reden met de huidige technologie om te blijven brandmerken?
vergeet bovenstaand:
wat is nu het concrete probleem om te stoppen met brandmerken?

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 06:00

Ik vind dat gebrand helemaal niets, lijkt me sterk dat je pijnloos kunt branden! (als een paard de vleigen op zoijn huid voelt...) geef mij maar een chip (of helemaal niets...)

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 08:54

Alane schreef:
J
Anderzijds is brandmerken een uiting van tiranie...de baas plakt een merk op zijn bezit

En dat heb je niet met chippen???? Daarom heb ik iets tegen chippen: een vreemd voorwerp in onze paarden steken en dat zo te linken aan 1 of andere database.
Ik ga voor de irisscan. Niet invasief, geen complicaties. Als ze de iris willen vastleggen doen ze maar en "het beest wordt niet gedwongen een behandeling tegen z'n zin te ondergaan" Schijnheilig .
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 20-06-04 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 08:57

Duncan schreef:
lijkt me sterk dat je pijnloos kunt branden!

Je kan ook niet pijnloos zadelmak maken, pijnloos met een bit rijden (anders gingen er wel meer vandoor), een zweepje hanteren, een veulen krijgen en.... gechipt worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:15

Alane schreef:
wat is nu het concrete probleem om te stoppen met brandmerken?

Het grootste probleem om te stoppen met brandmerken is dat er geen duidelijk visuele, voor 70% van de mensen herkenbaar, stickertje op het paard zit. waardoor iedereen in een oogopslag kan zien dat dit een KWPNner is, een Holsteiner is, een BWP is of een Afgekeurd paard. Dat is het conctrete probleem om te stoppen met brandmerken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:20

Alane schreef:
ben ik tegenstander van het brandmerken van paarden?
Het zijn juist de extreme voorstanders die zich met hand en tand verdedigen om het brandmerken te "behouden", waardoor ik eerder een bevestiging zie van het nutteloze van het brandmerken van paarden.
En daarnaast hoe kun jij nu weten wat ik gezien heb en wat niet? En informatie halen van medestanders van wat? Ik heb mijn eigen mening en tot nu heeft niemand me nog kunnen overtuigen van het nut om een paard te brandmerken.... en nogmaals die foto komt van een site van een fokker, als dit geen juiste weergave is van het branden is die fokker toch maar dom bezig om zo'n foto op zijn site te zetten... En omdat jij nog nooit een vlam hebt gezien bij het brandmerken bestaat het ook niet of is het een uitzondering?????
ik heb juist geen horrorfoto's geplaatst van het branden...geen ontstoken brandmerken, geen schoppende paarden (= filmpje Haha! ) geen paarden die klem gezet worden en aan hun staart getrokken, geen geblindoekte paarden, geen op de grond liggende paarden...

Ik heb paarden veel idioter zien doen met chippen, praam op de snoet, kluisters aan, paarden die klem gezet worden hetzelfde verhaal. Ook wel eens een ontsteking gezien van het chippen??? ik zie daar meer ontstekingen van dan van brandmerken. De eerste drie dagen heeft zo een paard een stijve nek, bij brandmerken heeft het paard de eerste drie dagen een stijve bil....... Denk dat het chippen net zo dier onvriendelijk is als het brandmerken, het is allen wat mensen bestempelen als zielug, Het chippen ziet er alleen maar vriendelijker uit, maar is het echt niet, maar wij mensen kunnen er wat makkelijker naar kijken en wordt het ten onrechte bestempeld als diervriendelijker

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:25

en daarin wordt dan klakkeloos de mening van een overheid gevolgd die ook niks heeft laten onderzoeken (spreek ook over België).

BTW. Nu vindt iedereen ook vriesbranden diervriendelijker hoewel sedatie daarvoor vereist is en de wonden lelijker...
Het is nog wel toegelaten dacht ik niet??

Ik heb ergens een fotootje van een vriesbrand gevonden: valt me eigenlijk nog wel mee: zou dat een alternatief kunnen zijn?
Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:04

Volgens de poll van de chiplezers

hebben 93 mensen gestemt en daarvan hebben slechts 5 een lezer op stal

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:05

wie weet waar de A op de schouder voor staat
Andalusier
3% [ 6 ]
A merk paard
2% [ 4 ]
Afgekeurd
77% [ 160 ]
Appaloosa
2% [ 4 ]
Arabier
1% [ 2 ]
American Shufflebred
1% [ 2 ]
geen idee
13% [ 28 ]
Alle papieren zijn zoek
1% [ 3 ]

Totaal aantal stemmen : 209

Dit is ook duidelijk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:07

Men kan dus vanuit de poll aannemen dat 77 % weet waar de A voor staat en 23 % niet. Dat is 3 op de 4 mensen die het wel weten.

Daar tegenover staat dat slechts 5% een chiplezer op stal heeft...........

Moge duidelijk zijn dat een uiterlijk kenmerk toch nog steeds heel belangrijk is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:34

waarom is het nou zo stil in dit topic,

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:39

In Nederland mag er sinds 1996 niet meer gebrand worden....
De A op de schouder is een teken dat een verzekeringsmaatschappij overgegaan is tot uitkeuring...en ligt het dus aan de voorwaarden en dekking waarvoor het betreffende paard verzekerd was in hoeverre deze daadwerkelijk onbruikbaar is voor wie dan ook....

Zie ook wel paarden idioot doen als ze alleen maar een enting moeten hebben. Een merrie van mij draaide geheel door als ze ontwormd moest worden.
Dan wordt er continue gepreekt over aankoopkeuring als je een paard wilt kopen....daar heb je dan een DA voor nodig...en die heeft een chiplezer... Nu weet ik niet hoevaak iemand zijn/haar paard controleerd of die nog wel klopt bij de papieren die er zijn... Dus waarom zou je steeds het transpondernummer moeten controleren? En zij die het willen controleren hebben een reader bij zich..
Bij een irisscan, zou een paard lang genoeg stilstaan?
DNA is ook een leuk alternatief...een andere merrie van mij heeft ook een DNA nummer op papier staan... Hoe controleer ik dat dan? (avondcursus volgen Clown )

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 07:11

Ik kan je verzekeren dat mijn paard in Nederland in 1999 toch echt wel nog gebrand is bij ons stamboek. Ze was toen 3 jaar oud. Het is bij mijn weten enkel vanaf 2001 dat er niet meer gebrandmerkt wordt in Nederland.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:19

vanaf 1 september 1996 mag een paard niet meer gebrandmerkt worden volgens artikel 40 GWWD tabel 2. In Begië vanaf 31-12-2001.
site minlnv..er zijn waren voor sommige onderdelen overgangstermijnen, maar die zijn inmiddels verlopen... mischien dat brandmerken daar onder viel...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:20

InNederland gaan ze ook vriesbranden verbieden las ik? Maar er zijn nog problemen voor melkveeboeren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:45

http://www.minlnv.nl/dierenwelzijn/gwwd ... .htm#toc10
Hier kon ik geen datum vinden van publicatie, echter wordt hier gesproken over 2002 dat vriesbranden verboden is/werd.
Dan hebben ze het hier ook over verplichte identificatie en vrijwillege identificatie..en zou het dus mogelijk zijn om een paard en van een chip (indien die veplicht is) een verplichte identificatie is en het brandmerk een vrijwillege identificatie.... koeien hebben 2 verplichte identificaties en mogen daarom niet meer gevriesbrand worden...

Op een andere site gaf iemand van een stalhouderij (de ijzeren man) aan dat chippen minder zin heeft dan brandmerken icm aftekeningen benoeming..... maar dan vraag ik me af waarom de KNHS-leden dan toch zo weinig vertrouwen in elkaar hebben/hadden om op zoek te gaan naar een andere identificatie techniek?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:17

Alane schreef:
vanaf 1 september 1996 mag een paard niet meer gebrandmerkt worden volgens artikel 40 GWWD tabel 2. In Begië vanaf 31-12-2001.
site minlnv..er zijn waren voor sommige onderdelen overgangstermijnen, maar die zijn inmiddels verlopen... mischien dat brandmerken daar onder viel...

Hoe komt het dan dat mijn merrie in 1999 is gebrandmerkt want ik heb het zelf mogen aanvragen en ik stond er zelf op te kijken. Was er toen nog een overgangsregel of zo?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:31

waarschijnlijk in de overgangsregeling... KWPN schrijft dat 1 september 2001 de grens is, en zelfs keuringen heeft verzet zodat eigenaren die perse hun paard gebrandmerkt willen hebben, dit nog konden laten doen....
http://www.kwpn.nl/databases/nieuws/nie ... &taal_id=1

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 09:22

gijsenkim schreef:
Ik heb paarden veel idioter zien doen met chippen, praam op de snoet, kluisters aan, paarden die klem gezet worden hetzelfde verhaal. Ook wel eens een ontsteking gezien van het chippen??? ik zie daar meer ontstekingen van dan van brandmerken. De eerste drie dagen heeft zo een paard een stijve nek, bij brandmerken heeft het paard de eerste drie dagen een stijve bil....... Denk dat het chippen net zo dier onvriendelijk is als het brandmerken, het is allen wat mensen bestempelen als zielug, Het chippen ziet er alleen maar vriendelijker uit, maar is het echt niet, maar wij mensen kunnen er wat makkelijker naar kijken en wordt het ten onrechte bestempeld als diervriendelijker

Dit is inderdaad wat er gebeurt. Het ene paard merkt niks bij het brandmerken het andere wel. Net hetzelfde geld voor chippen, inenten, ontwormen, .... Ook is de foto met het brandende ijzer echt wel een uitzondering, net hetzelfde met chips die afzakken of slecht ingebracht zijn en idem ivm de ontstekingen van brandmerken en chippen.
Het probleem is dat de stamboeken niet meer zelf kunnen beslissen en dat alles opgelegd wordt door zogezegde diervriendelijke regeringspartijen die geen ervaring hebben met dergelijke praktijken en dus afgaan op de mening van dierenbescherming ed.
Hierbij heeft deze discutie dus weinig zin vermits het spijtig genoeg nooit zal veranderen. De meningen zullen altijd blijven verschillen over dergelijke standpunten, maar mij heeft niemand kunnen overtuigen om het brandmerken niet meer te doen bijgevolg schrijven wij onze paarden in in Duitsland.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:48

die zogenaamde dierenrechtenorganisatie weten in 90% van de gevallen niet waar ze over spreken en de meesten hebben zelf geen dieren. Dus hoe kunnen die nu in godsnaam spreken over dieren welzijn. GAIA valt nu op het Dolfinarium van Brugge. Daar is het nu ook weer niet goed genoeg. Wel dat zij dan de rekeningen betalen voor de naar hun gewenste normen aanpassingen. Boos!