Het Dikke Buiken Topic 2027

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Het Dikke Buiken Topic 2027

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:21

Anvixa jullie blijven ook maar scannen of niet? Succes!

Wij blijven ook nog even zoet. Hennessy haar ei zit er nog, is nu 4,6 en we mogen vanavond dus nog eens insemineren. Dat wordt straks weer een tripje naar de hengst om sperma op te halen.

Veronia had maandag een ei van 2,5 op rechts en.. die is niet doorgegroeid, maar inmiddels heeft ze op links een ei van 3,3 en die lijkt door te zetten. Baarmoeder begint ook wakker te worden eindelijk. Haar gaan we maandagochtend weer scannen en hopelijk kan ik dan gaan bestellen voor de dag erna. Veroon neemt haar tijd dit jaar 8)7

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

De eigenaar van vida heeft beslist haar toch zelf te laten dragen..
We hebben even getwijfeld om fancy dan nu te insemineren maar we gaan eerst afwachten woensdag of Angelina drachtig is.
Als ze niet drachtig is kunnen we hopelijk fancy opnieuw hengstig te spuiten zoals origineel gepland om haar dan het embryo van Angelina te laten dragen.
De prioriteit ligt bij een veulen van Angelina en niet van fancy dus even afwachten nu.

Vind het wel ergens jammer dat we nu fancy hengstig hebben gespoten voor “niets”.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

Ja dat snap ik, maar dit wist je niet van te voren.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

Neen inderdaad. En we zijn nog steeds vroeg in het dekseizoen. Als we haar in mei zelf kunnen dekken dan is het zeker nog niet te laat.
We zijn toch 90% zeker dat dit het laatste jaar zal zijn dat Angelina zelf draagt dus volgend jaar gaan we toch enkel nog embryo’s proberen afnemen.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:57

Spannend Muronia! Geen snelle eisprong dus deze cyclus. Haflingers staan er vaak ook wel om bekend grote eitjes te maken. Hopelijk is hij er snel af en schiet Veronia ook een beetje op!

Lastige situatie zo Anvixa.. en inderdaad kon je dit vantevoren ook niet weten.

Succes voor degenen op het wachtbankje. Altijd spannend of het gelukt is. Ik duim voor jullie!

Wij hebben Catell dinsdag naar de hengstenhouder gebracht. Vrijdag is de dierenarts geweest te scannen en die verwachtte de hengstigheid het weekend. Zondag begon ze hengstig te worden dus ik dacht met dinsdag wel safe te zitten. Ze stond in de ochtend nog mooi hengstig en daar op stal ook. Ze zou gelijk savonds gedekt worden maar voor het dekken toch nog gescand en was ze al minstens 24u geovuleerd 8)7. De hengstenhouder belde met dit nieuws toen we bijna thuis waren (5u enkele reis) dus zomaar even weer op en neer is ook geen doen. Ze kon gelukkig bij een vriend van mij staan in België en hij brengt haar rond 5/6mei weer richting de hengst. Hopelijk dan een mooie cyclus en een geslaagde dekking. Wel een gedoe op deze manier met een hengst zo ver weg :')
Laatst bijgewerkt door xLeoniee op Gisteren, 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:05

Jeetje dat is balen Leonie! Wel fijn dat ze daar kan blijven in de buurt. Dat is geen ritje die je zomaar even op en neer maakt. Ja zo'n cyclus kan soms raar lopen :+

Het zit er weer in hier, 3 buisjes vers van de pers, op hoop van zegen!

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:10

Is haar hengstig spuiten als ze bij de hengstenhouder staat dan niet een betere optie? Ik lees hier niet zoveel mensen die hun merrie hengstig spuiten hoewel dat bij mijn merries als hele normale optie werd gezien.

Wel enorm balen! Helemaal omdat het zo'n eind is, maar fijn dat ze in de buurt kan blijven staan!

En duimen Muronia, wel fijn dat je zelf kan insimineren :D

En hopelijk lukt het alsnog met draagmerries, best een geplan als ik het zo hoor. Ik ben benieuwd hoe dat hier gaat van de zomer. Als alles goed gaat ben ik ook pas later dit jaar aan de beurt. :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18

Hengstig spuiten kan dacht ik vanaf zo'n 10 dagen na eisprong, niet eerder. Geel lichaam moet eerst weer weg zijn als ik het goed heb.

Ik probeer in het begin van het seizoen altijd alles zonder "kunstgrepen". Tis nog vroeg zat. Pas als de tijd begint te dringen dan evt eens ei afspuiten en dat soort dingen. Maar mijn eigen ervaring is dat het zonder dat alles toch vaak beter lukt.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

Aatrox schreef:
Is haar hengstig spuiten als ze bij de hengstenhouder staat dan niet een betere optie? Ik lees hier niet zoveel mensen die hun merrie hengstig spuiten hoewel dat bij mijn merries als hele normale optie werd gezien.

Wel enorm balen! Helemaal omdat het zo'n eind is, maar fijn dat ze in de buurt kan blijven staan!

En duimen Muronia, wel fijn dat je zelf kan insimineren :D

En hopelijk lukt het alsnog met draagmerries, best een geplan als ik het zo hoor. Ik ben benieuwd hoe dat hier gaat van de zomer. Als alles goed gaat ben ik ook pas later dit jaar aan de beurt. :o

Dat had eventueel een optie kunnen zijn. Maar doordat ze op een fijne plek staat en we nog vroeg in het seizoen zijn ervoor gekozen om dat niet te doen en de komende cyclus nog even op de natuurlijke manier af te wachten.

Edit: ik deel hierin dezelfde mening als Muronia :j

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:30

Muronia schreef:
Hengstig spuiten kan dacht ik vanaf zo'n 10 dagen na eisprong, niet eerder. Geel lichaam moet eerst weer weg zijn als ik het goed heb.

Ik probeer in het begin van het seizoen altijd alles zonder "kunstgrepen". Tis nog vroeg zat. Pas als de tijd begint te dringen dan evt eens ei afspuiten en dat soort dingen. Maar mijn eigen ervaring is dat het zonder dat alles toch vaak beter lukt.

Fancy had haar geel lichaam nog zitten toen ze zaterdag hengstig gespoten is. En gisteren had ze een ei van 4,6.

Echter ben ik ook geen voorstander van hengstig spuiten maar als je met draagmerries wil werken is het helaas wel vaak noodzakelijk om ze gelijk te krijgen. Ik zou wel nooit de donormerrie hengstig spuiten.

Mijn man wou fancy opnieuw hengstig spuiten als Angelina drachtig blijkt te zijn. Ik heb gezegd dat we dan wel gewoon haar volgende hengstigheid zullen afwachten en hengstig spuiten in mijn ogen echt nergens voor nodig is. Die 2 weken langer wachten zal het verschil niet maken :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Geel lichaam spuit je weg met hengstig spuiten. Zolang geel lichaam er zit worden ze namelijk niet hengstig.

Hier spuiten we ze wel makkelijker hengstig, maar hier is alles is niet zo makkelijk als in Nederland. Transport en zo is veel beperkter en de afstanden zijn zo groot dat je t ook niet even op gaat halen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:17

Quir maar hengstig spuiten kan toch niet een paar dagen na de eisprong toch? Ik had ooit geleerd dat ze dat vanaf een dag of 10 na eisprong pas (kunnen) doen. Weet jij waarom dat is?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:22

Het duurt ongeveer 5 tot 7 dagen voor het echt een corpus luteum (geel lichaam) is. Prostaglandine (hengstig spuiten) breekt het geel lichaam af, dus je kan na ongeveer een week na ovulatie weer hengstig spuiten. Eerder heeft inderdaad geen zin.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:48

Ah, zo zat het. Dank je voor de uitleg!