[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 18:38

Ze stonden er mooi bij Rianne!

Ik denk dat wij volgend jaar ook wel weer gaan. Maar dan gaan we voor de veteranen rubriek en wellicht neem ik een jonkie mee. Komend seizoen maar wat vaker naar shows gaan :D

RanjaRietje

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:43

Dankjewel!

Vorig jaar waren we voor het eerst bij de vriendenkring show maar dat is zo lekker relaxed en gezellig

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:49

Wat leuk die foto's! Kon er helaas niet bij zijn. Was graag nog eens met de jaarling gegaan.
Wat is Flash een gaaf dier!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:59

Gaan er nog mensen naar de Welsh Show in Gorssel?

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:55

Hoi,
Mag ik me hier melden?
Afgelopen zaterdag, 27 sept, heb ik mijn nieuwe pony welkom mogen heten.
Welsh NWR merrie Melantho`s Sparkle.
We zijn elkaar nog aan het leren kennen, maar ze is zo braaf, ik ben ontzettend blij met haar.
Sparkle is 7 jaar en heeft 4 veulens gehad, de laatste mocht op de keuring in Houten de kampioenstitel mee naar huis nemen.
Op dit moment is ze niet drachtig, maar omdat de lijn waar ze uit komt goed is (ik heb haar moeder ook gekend) en ze heeft zelf al goede veulens gehad, denk ik wel dat ik af en toe een veulentje wil fokken.

Ervaring met veulens heb ik wel, maar met het zelf fokken nog niet. Ik kan wel op de fokker van Sparkle en haar veulens terugvallen, maar een stel extra ogen die meekijken is nooit verkeerd.

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:12

Iedereen al hengsten uitgezocht voor komend jaar ? :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:28

Iedereen al hengsten uitgezocht voor komend jaar ? :+

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:28

Ik ga dekken met mijn eigen 2023 hengst van Pinewell Jeronimo.

Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat hij later in het seizoen nog ergens anders kan/mag gaan dekken. Ik wil vroeg beginnen met de dekrondes.

Heeft een WPCV licentie en al een merrie drachtig :D

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 20:06

Wat een toffe hengst kittydylan :)) :oo

Ik wil mijn sectie D merrie weer laten dekken. Nog geen keuze gemaakt. Ik wacht even de HK af. Zou het liefst mijn C ook nog een keer laten dekken maar denk dat het veulen dat ze nu draagt haar laatste wordt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 20:14

Ik heb een hengst gereserveerd die bij ons in het land komt te lopen.
Dat op en neer gereis met de merries zijn we een beetje zat en tijd is in het voorjaar/zomer heel spaars bij ons vanwege de boerderij en alle land werk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 20:22

Leuke pony idd kitty

Hier vanmiddag als het goed is een dekking van eyarth Horatio geboekt voor 1 van onze merries

De andere 2 merries gaan we proberen te laten dekken door onze eigen jonge hengst maar het is uiteraard de vraag of hij het allemaal snapt :+ al is hij tegen die tijd 2 dus zou het goed moeten komen.
Dus ben nog aan het kijken voor back-up mogelijkheden om wat achter de hand te hebben mocht die van ons nog een jaartje nodig hebben :Y)

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 21:15

Onze jonge cob hengst, de smokey black Ysewyn Siencyn ap Sublime (°07|07|2024), wordt in 2026 2 jaar.

In principe kan ik dus een deklicentie voor hem aanvragen, maar - aangezien ik zelf niet meer fok - twijfel ik of ik een deklicentie aanvraag of hem laat castreren.

Afbeelding

Afbeelding

(Nog net geen 18 maanden in de foto's)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 21:18

Hij is knap Kitty!

Onze Flash mag weer dekken komende seizoen. :D We hebben een 2,5 jarige die naar de chk gaat. Wie weet mag hij dekken maar dat is even afwachten, hij word nu klaar gemaakt. Vind het maar spannend allemaal.

Afgelopen voorjaar hebben we met 1 merrie wel buiten de deur gedekt, wie weet doen we dat alsnog met 1 maar dat weten we nog niet :o

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 21:21

Wat een knappe hengst KittyDylan!

Jeff, ga je Tamara bij eyarth Horatio doen?

Wat spannend RanjaRietje. Heb je een foto van hem? Flash is ook een aansprekende hengst.

Ik hoop nog steeds dat onze 4 jarige a merrie toch nog geschikt gaat worden voor mijn dochter om er mee te rijden. Ze rijdt nu voornamelijk buitenritten aan de hand. Mocht het toch niet verbeteren, laat ik haar denk ik weer dekken. Vindt Rivervalley Eurostar erg gaaf. En ja, ik weet dat dit een c is :+ Mijn dochter hoopt heel erg dat ze er komend jaar mee naar de leading rein en young handlers kan gaan.
Met de (tegen die tijd) 3 jarige wpbr wil ik eerst naar de regionale keuring en zadelmak laten maken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 04:35

JoannevZ schreef:

Wat spannend RanjaRietje. Heb je een foto van hem? Flash is ook een aansprekende hengst.

Ik hoop nog steeds dat onze 4 jarige a merrie toch nog geschikt gaat worden voor mijn dochter om er mee te rijden. Ze rijdt nu voornamelijk buitenritten aan de hand. Mocht het toch niet verbeteren, laat ik haar denk ik weer dekken. Vindt Rivervalley Eurostar erg gaaf. En ja, ik weet dat dit een c is :+ Mijn dochter hoopt heel erg dat ze er komend jaar mee naar de leading rein en young handlers kan gaan.
Met de (tegen die tijd) 3 jarige wpbr wil ik eerst naar de regionale keuring en zadelmak laten maken.

Ik twijfel eigenlijk een klein beetje welke merrie erheen gaat :Y) ik dacht eerst idd tamara maar heb daar eventueel ook nog een andere hengst voor in de buurt staan, hilin dallas, die komt uit dezelfde vaderlijn (tayma en caradus) en dat zou eigenlijk ook wel passen kwa lijnteelt al geeft dat dan een inteelt score van 14% wat vrij ver boven het gemiddelde ligt.
Horatio breng ik dan een merrie heen die van zichzelf al wat sportiever is en een hele andere wat ouderwetsere lijn erachter heeft (janpete touch of class) en daar zit nog wat meer kleur achter (is zelf bruin en vos/palomino in de lijn) dus geeft weer minder kans op een schimmel :Y)

De twee hengsten heb ik al gereserveerd maar nu dus nog beslissen welke merrie waar heen gaat :Y)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 09:50

JoannevZ schreef:

Nee heb van Esteban geen foto om te delen nog :o

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 23:42

Wij gaan onze (bijna) 3 jarige merrie van reitland’s bon coeur laten denken met onze zelfgefokte (bijna 4 jarige) nwr hengst van Majan’s Milan.
Merrie

Afbeelding

Hengst

Afbeelding

Afbeelding

Fokken is emotie, dus deze combi heb ik enorm veel zin in! <3

Onze Marvin merrie nog even over nadenken.. ze is begin maart al uitgerekend na 3 jaar gust. Dus in theorie kunnen we na de hengstenkeuring snel een keus maken - mocht alles goed gaan.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 23:48

Wauw! Mooie combinatie!

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 10:01

Mooie combinatie.
Gaan jullie met de hengst ook nog naar de hengstenkeuring?

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 10:02

Ik wacht eerst het veulen van dit jaar af (half april). Daarna beslis ik pas of en met welke hengst er gedekt gaat worden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 11:27

SylS schreef:
Mooie combinatie.
Gaan jullie met de hengst ook nog naar de hengstenkeuring?

Ik heb hem nergens aangemeld nee. Het is een E, en ondanks dat ik juist veel vraag krijg van mensen met wat kleinere merries, heb ik altijd het idee dat je met een E niet zoveel hebt te zoeken op de keuring.
Daarnaast heb ik hem vooral voor mezelf voor de sport, dus nog maar zien hoelang hij z’n ballen blijft houden. Hij toont nu totaal niet hengst, maar je weet maar nooit.
Ik zou ook nog wel een welsh B merrie ermee willen dekken, maar de stallen zijn helaas vol op dit moment.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 13:08

Hij is knap Anouk!

Wij hebben komend jaar Ikemaheerds Yestin in de kudde. Hij staat evt beperkt ter dekking voor merries die de kudde in kunnen of op eisprong gedekt worden.

Wel geinig want we hebben in t verleden een nakomeling van hem in de opfok bij ons gehad, heel fijn karakter had die!

Afbeelding
Foto van bokt

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 14:57

De beste wensen voor 2026!

Die hengst is ook heel mooi Absque! Wat is zijn schofthoogte? Heeft hij een deklicentie?

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 16:28

De beste wensen allemaal.

Veel die hun eigen hengst gebruiken, wat leuk en spannend! :D

Rowindie, huur jij hem van diegene uit duitsland? Of is die inmiddels weer naar Nederland verkocht?

Ik heb ook een jonge hengst die ik zeker voor 1 van mijn merries wil gebruiken.
Alleen nog even een deklecentie aanvragen.
Heb nog geen echt goede foto maar om een indruk te hebben. V. Perlhof Gable
Afbeelding

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 16:31

rowindie schreef:
Hij is knap Anouk!

Wij hebben komend jaar Ikemaheerds Yestin in de kudde. Hij staat evt beperkt ter dekking voor merries die de kudde in kunnen of op eisprong gedekt worden.

Wel geinig want we hebben in t verleden een nakomeling van hem in de opfok bij ons gehad, heel fijn karakter had die!

[ Afbeelding ]
Foto van bokt

Deze hengst is ook echt knap! Heeft hij 1 blauw oog of 2?