Onverwachte baby on the way!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Onverwachte baby on the way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:06

13 juni geboren. Als ze in de veulenhengstigheid gedekt is dan is zo sowieso aan de telling.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:11

Je had het over darmpek las ik heb alleen jouw berichtje gelezen en niet van de rest maar op mijn werk hadden wij standaard een klysma ( volgens mij
Heet dat in nl zo, een fleet) liggen. Vooral hengstvulens hebben vaak moeite met mesten en die kregen dan een klysma.

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:14

Ja dat is heel handig maar bij een veulen met OLW heeft dat helaas geen zin omdat de darmen in eerste aanleg al niet goed zijn. Maar gewoon fingers crossed voor een mooi en gezond veulen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:16

Lynn_Nikita : soms is het toch handig om ook de andere post te lezen. Het gaat hier niet om problemen met darmpek, maar over de kans op OWL.

En dat los je hiermee helaas niet op

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 21:18

janderegelaa schreef:
13 juni geboren. Als ze in de veulenhengstigheid gedekt is dan is zo sowieso aan de telling.

Klopt. Ze is nu erg onrustig, zuchten, beetje kreunen. Maar wel gewoon eten en laat verder weinig zien. Buik is voor mijn gevoel naar achter verplaatst - maar inmiddels weet ik dat dat ook wishful thinking kan zijn. Ik kan dat veulen er wel uit kijken :=

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:39

Blue_Eyes schreef:
janderegelaa schreef:

Klopt. Ze is nu erg onrustig, zuchten, beetje kreunen. Maar wel gewoon eten en laat verder weinig zien. Buik is voor mijn gevoel naar achter verplaatst - maar inmiddels weet ik dat dat ook wishful thinking kan zijn. Ik kan dat veulen er wel uit kijken :=

Wij ook :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:41

Spannend en eng succes komende uren met wachten en duimen of er wat gaat gebeuren

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 21:58

foxy80 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Wij ook :')

Gelukkig, ben ik niet alleen :D met dochter en schoonzoon natuurlijk

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:19

Spannend. Succes vannacht als het doorzet. En fijn dat je niet alleen bent.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:53

Jemig, Len … wat een verhaal ….
Wist natuurlijk wel dat ze drachtig was, kom per toeval dit nu tegen en poeh…
Wat spannend voor jullie
Ik ga heel hard duimen :knuffel:

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:58

Succes met het waken. Ik hoop voor je dat jullie spoedig een gezond veulen kunnen verwelkomen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 23:02

Het is nu weer even relatief rustig. Nog steeds een beetje kreunen en staartzwaaien maar meer toont ze niet. Wel nu een beetje druppels aan 1 speen (tot mijn verrassing de ‘kleine’ kant). De andere glanst.
We zijn even naar huis en hebben vannacht afwisselend cameradienst :D Hopelijk zet het nu door!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 23:30

Blue_Eyes schreef:
Het is nu weer even relatief rustig. Nog steeds een beetje kreunen en staartzwaaien maar meer toont ze niet. Wel nu een beetje druppels aan 1 speen (tot mijn verrassing de ‘kleine’ kant). De andere glanst.
We zijn even naar huis en hebben vannacht afwisselend cameradienst :D Hopelijk zet het nu door!

Dat glanzen zou eigenlijk juist het hele uier moeten doen. Maar het is in elk geval een mooie voorbode dat het er echt aan zit te komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 06:47

Punz schreef:
Lynn_Nikita : soms is het toch handig om ook de andere post te lezen. Het gaat hier niet om problemen met darmpek, maar over de kans op OWL.

En dat los je hiermee helaas niet op

Dat heb ik zeker wel gelezen en daar heb ik het ook niet over. Als darm niet ontwikkeld is kun je er niks tegen doen behalve zsm inslapen.
Maar ik bedoel als het verder een gezond veulen. Ze noemt zelf ergens een paar brrichten terug darmpek wat er moeilijk af komt, Dat komt veel bij hengsten voor en is het handig dit in huis te hebben.
Is een tip om niet onnodig problemen te krijgen zeker als je al ( begrijpelijk) bang bent voor afwijkingen. Succes ts
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 24-05-25 06:51, in het totaal 2 keer bewerkt

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 06:49

Ik ben een stille meelezer vanaf pagina 1.

Heeft het vannacht eindelijk doorgezet en hebben jullie een prachtige gekleurd veulentje mogen verwelkomen? Ik hoop het zo voor jullie!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 06:52

Dat blinken is toch niet altijd hoor.
Moeder van mijn jaarling had geen glanzende uier.
Deze foto maakte ik 3 uur voor ze beviel.

Spenen bleven gedurende de hele zoogtijd van het veulen ook zo klein.
Afbeelding

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 08:54

Veulentje lief zit nog lekker binnen! Ze kwam weer tot rust. Wel minder rust dan de afgelopen dagen/nachten. Ze is duidelijk wat oncomfortabel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 08:59

Lynn_Nikita schreef:
Je had het over darmpek las ik heb alleen jouw berichtje gelezen en niet van de rest maar op mijn werk hadden wij standaard een klysma ( volgens mij
Heet dat in nl zo, een fleet) liggen. Vooral hengstvulens hebben vaak moeite met mesten en die kregen dan een klysma.

[ Afbeelding ]

De enige context waarin ik het over darmpek heb gehad was olw….

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:59

Jaaa hij is er!!! Oh niet… dat was het eerste idee toen ik dit topic opende :D

stille meelezer meldt zich hier toch maar even. Ik duim mee voor een gezond veulentje. Ik heb er echt respect voor hoe je dit allemaal aangaat ts.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:08

Ik was heel vroeg wakker vanochtend. Ik dacht meteen aan dit topic en hoopte de primeur te hebben, maar helaas... Kind, schiet op!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:08

Duimen draaien voor een weekend veulie *\o/*

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:26

Qua darmpek ging het toch ook over de piepkleine kans dat het veulen wit toont, maar toch geen owl heeft? Over hoe je dat dan kan weten voordat het veulen lijdt omdat het het wél heeft terwijl je niet ten onrechte wil laten inslapen. Dat het wél goed ontwikkeld is weet je dan eigenlijk pas als er mest afkomt toch? Dus misschien is ook wat dat betreft zo’n klisma goed om te gebruiken, zodat het veulen snel toont of het wel of niet goed ontwikkeld is.
(ook al is die kans heel klein, bij (nagenoeg) volledig wit is het waarschijnlijk wel mis he).

Wat is dat eigenlijk iets bijzonders, dat pigment en de ontwikkeling van het lichaam zo direct met elkaar te maken hebben, dat dus witte oren doof kunnen zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:28

Blue_Eyes schreef:
Veulentje lief zit nog lekker binnen! Ze kwam weer tot rust. Wel minder rust dan de afgelopen dagen/nachten. Ze is duidelijk wat oncomfortabel.

Je geduld wordt op de proef gesteld. Het is niet mijn veulen maar deze vind ik echt rete spannend. En moet lachen om VV die dacht de eerste te zijn. Zo herkenbaar.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 09:31

Het was een wedstrijdje wie het eerst ging bevallen, de Fries van mijn vriendin of Vicky. De Fries heeft gewonnen :))

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 09:33

Marigold schreef:
Qua darmpek ging het toch ook over de piepkleine kans dat het veulen wit toont, maar toch geen owl heeft? Over hoe je dat dan kan weten voordat het veulen lijdt omdat het het wél heeft terwijl je niet ten onrechte wil laten inslapen. Dat het wél goed ontwikkeld is weet je dan eigenlijk pas als er mest afkomt toch? Dus misschien is ook wat dat betreft zo’n klisma goed om te gebruiken, zodat het veulen snel toont of het wel of niet goed ontwikkeld is.
(ook al is die kans heel klein, bij (nagenoeg) volledig wit is het waarschijnlijk wel mis he).

Wat is dat eigenlijk iets bijzonders, dat pigment en de ontwikkeling van het lichaam zo direct met elkaar te maken hebben, dat dus witte oren doof kunnen zijn.

Ik denk niet dat het verstandig is om in een gezond veulen te gaan zitten prikken met een klysma als dat niet nodig is. Bij een witje is de kans heeeel groot dat het niet oké is (al kan er nog sprake zijn van extreme splash). Dat zullen we dan binnen 3 uur zien.