Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 00:03

Mag ik me hier ook melden? Altijd al veel interesse gehad in de pony(sport)(fokkerij) maar het lijkt er nu toch eens van te komen om te fokken. Ik mag de (1.64) KWPN merrie van een vriendin lenen. We moeten alles nog wel even goed afspreken maar verwacht geen problemen. Ik heb een hengst van 1.46 uitgezocht. Merrie heeft normaal wel een grote (en vergrotend) fokkende hengst nodig dus ik heb hoop dat het qua maat uiteindelijk mooi uitvalt, maar us natuurlijk afwachten.

Ook een leuk experiment dus, daar zag ik er al meer van in dit topic! Wat een leuke pony's allemaal (Marjolein, echt twee plaatjes die veulens hierboven!) en vooral heel leuk dat er meerdere maten en rassen vertegenwoordigd worden. :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 06:02

@Salatiga hier heeft die combi met arab dan weer super uitgepakt.
Hete, nogal aparte merrie. En dan arabier als vader. Uit die combi is Treasure gekomen. Letterlijk in mijn armen geboren en jeetje wat had ze een karakter. Heel fel en afwachtend richting mensen. Heel anders dan Risky. Echter presteert zij wel nog beter. Zij gooit letterlijk haar hart ergens in en doet het.
Ze wordt dit jaar alweer 10, maar ondertussen met 4 ruiters kampioenschappen gelopen in dressuur, springen en eventing. Daarnaast meerdere 80km wedstrijden uitgelopen.

Ze heeft wel net als haar moeder een wat schrale bovenlijn en mag meer massa. Vandaar de keuze voor de combi met Duits rijpony bloed met haar.
New forest had ook gekund, maar die vind ik eigenlijk altijd net niet.
Merrie in kwestie vorig jaar met Dream aan de voet. Op de foto 2 dagen oud.
Afbeelding

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:51

kyrkelover schreef:
@Salatiga hier heeft die combi met arab dan weer super uitgepakt.
Hete, nogal aparte merrie. En dan arabier als vader. Uit die combi is Treasure gekomen. Letterlijk in mijn armen geboren en jeetje wat had ze een karakter. Heel fel en afwachtend richting mensen. Heel anders dan Risky. Echter presteert zij wel nog beter. Zij gooit letterlijk haar hart ergens in en doet het.
Ze wordt dit jaar alweer 10, maar ondertussen met 4 ruiters kampioenschappen gelopen in dressuur, springen en eventing. Daarnaast meerdere 80km wedstrijden uitgelopen.

Ze heeft wel net als haar moeder een wat schrale bovenlijn en mag meer massa. Vandaar de keuze voor de combi met Duits rijpony bloed met haar.
New forest had ook gekund, maar die vind ik eigenlijk altijd net niet.
Merrie in kwestie vorig jaar met Dream aan de voet. Op de foto 2 dagen oud.
[ [url=m/Ocfzgs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zeg ook niet dat het altijd een slechte combi geeft hoor, maar met mijn merrie vond ik niet het beste naar boven komen zeg maar :+
Was gewoon niet mijn type pony, maar dat verschilt per persoon natuurlijk. Denk wel dat het fizz veulen het extreem goed in de sport kan doen omdat hij zo’n felheid en drive om te leren heeft :j

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:55

@Annash, je maakt mij wel nieuwsgierig wat voor combi je nou precies gaat maken :j :D .

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:18

Ik ben ook wel benieuwd naar de combinatie die je gaat maken!

Zit er zelf ook over na te denken om de combinatie dressuur hengst met mijn pony merrie te maken, maar voor nu wil ik eerst graag een pony gefokt merrie veulen van haar (ze komt uit een waanzinnig goede moederlijn, dus daarom eerst maar hopen op een pony merrie van haar om mee verder te kunnen fokken. :):) ).

Vandaag is er hier in Zweden een pony hengst goedgekeurd met een paarden vader (zelf een grote D pony). Wel heel erg veel commentaar van de Zweedse pony fokkers erop ("hoe kunnen ze een pony hengst goedkeuren voor de pony fokkerij uit een paarden vader, daar ga je nooit meer pony's mee kunnen fokken met dat paarden bloed er achter..."). :=

Ben ook heel erg benieuwd naar het veulen van Marjolein hoe die zich gaat ontwikkelen!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:31

LDRD schreef:
@Annash, je maakt mij wel nieuwsgierig wat voor combi je nou precies gaat maken :j :D .

Haha! Het is een ibop prok ster (Z1 dress) merrie v. Florencio die ik mag gebruiken. Na lang zoeken ben ik op Reitland's Bon Coeur uitgekomen voor haar. Ik had ook wat andere Duitse hengsten op de lijst staan, maar aangezien dat geen EU stations zijn, wordt het lastig met verzenden. En op emails werd niet gereageerd... Daarentegen fijne communicatie met waar BC nu staat, en denk gewoon dat hij de merrie mooi kan aanvullen waar nodig en verankeren op de fijne punten van de merrie. :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:31

Ik vind dat eerlijk gezegd ook een lastige hoor Quir met een paard erachter. Ik zou toch bang zijn dat ze de maat uit gaan en net een ongelukkige tussenmaat krijgen. Ik zou zo'n hengst wel laten staan in ieder geval, zeker ook omdat er alternatief genoeg is.
Nou is er best veel vraag naar E pony's tegenwoordig, maar je ziet toch dat mooi bovenin de D maat wel meergevraagd is. Op veilingen zie je ook dat de E of XXL zoals ze in Duitsland zeggen, relatief toch wel minder opbrengen. Ik zeg relatief, want in deze markt sta ik soms écht te kijken van de prijzen tegenwoordig :wow: .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:35

Dat klinkt wel superspannend Annash! BC is wel een heel fijne hengst.
Ik had laatst even spraakverwarring met iemand, want die wilde ook met BC dekken. Nou heb ik een BC merrie staan toevallig, fantastisch dier, kan niet anders zeggen, maar het karakter is toch wel erg lastig, dus dat vertelde ik....pas heel veel later viel het kwartje ineens dat ze het over de BC van Reitland had en niet over de hannoveraanse paarden hengst BC :o :D .

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:39

Quir schreef:
Vandaag is er hier in Zweden een pony hengst goedgekeurd met een paarden vader (zelf een grote D pony). Wel heel erg veel commentaar van de Zweedse pony fokkers erop ("hoe kunnen ze een pony hengst goedkeuren voor de pony fokkerij uit een paarden vader, daar ga je nooit meer pony's mee kunnen fokken met dat paarden bloed er achter..."). :=

Alles wordt met commentaar ontvangen tot het goed uitpakt, dan willen ze zelf ook... :') Lekker je eigen ding doen!

Ik kan van alles krijgen met deze combi, van D pony tot klein paard. Voor mij maakt het niet uit, en voor E-pony/klein paard is in het buitenland ook animo genoeg, dus ik maak me er niet druk om.

Heb wel Welsh B overwogen maar ik kon niks vinden wat naar mijn zin was / de merrie goed aanvulde. Dus lekker eigenwijs toch een D-pony uitgekozen. Fokken blijft toch altijd gokken, dus ik ga het wel zien. Binnenkort alles maar eens op papier zetten en dan hopen dat ze straks makkelijk drachtig is. Normaal wel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:12

LDRD schreef:
Ik vind dat eerlijk gezegd ook een lastige hoor Quir met een paard erachter. Ik zou toch bang zijn dat ze de maat uit gaan en net een ongelukkige tussenmaat krijgen. Ik zou zo'n hengst wel laten staan in ieder geval, zeker ook omdat er alternatief genoeg is.
Nou is er best veel vraag naar E pony's tegenwoordig, maar je ziet toch dat mooi bovenin de D maat wel meergevraagd is. Op veilingen zie je ook dat de E of XXL zoals ze in Duitsland zeggen, relatief toch wel minder opbrengen. Ik zeg relatief, want in deze markt sta ik soms écht te kijken van de prijzen tegenwoordig :wow: .

Keuze genoeg is hier in Zweden niet bepaald van toepassing haha. Echt geen enkele hengst die echt kwaliteit heeft (dressuur)... En helaas ook heel erg weinig pony hengsten op EU stations.

Maar ik snap het op zich ook wel, voor mijn merrie zou ik m ook laten staan als ik een D pony wil fokken. Vooral ook omdat ze zelf al groot is (148) en uit een groot fokkende moederlijn komt. Daarnaast als ik met een paarden hengst wil fokken, zijn er veel betere beschikbaar dan deze. Sowieso zijn paarden hengsten wel wat beter te krijgen dan pony's.

Maar het is wel weer typisch Zweeds. Ze hebben ook een hengst goedgekeurd uit een moeder waarvan de afstamming onbekend is, dat snap ik dan helemaal niet... Maar goed, ook een hengst waarvan de moeder en vader half broer en zus zijn (niet dit jaar gekeurd, maar al even terug).

En het dan vreemd vinden dat kwaliteit van de fokkerij zo laag is en blijft. Helemaal vergeleken met het Deense rijpony stamboek die ongeveer even oud zijn, maar in Denemarken zijn ze echt veel verder.

Annash schreef:
Quir schreef:

Alles wordt met commentaar ontvangen tot het goed uitpakt, dan willen ze zelf ook... :') Lekker je eigen ding doen!

Ik kan van alles krijgen met deze combi, van D pony tot klein paard. Voor mij maakt het niet uit, en voor E-pony/klein paard is in het buitenland ook animo genoeg, dus ik maak me er niet druk om.

Heb wel Welsh B overwogen maar ik kon niks vinden wat naar mijn zin was / de merrie goed aanvulde. Dus lekker eigenwijs toch een D-pony uitgekozen. Fokken blijft toch altijd gokken, dus ik ga het wel zien. Binnenkort alles maar eens op papier zetten en dan hopen dat ze straks makkelijk drachtig is. Normaal wel.

Ja dat eerste is helemaal zo, als het dan goed uit pakt zijn ze allemaal weer vergeten wat voor commentaar ze hadden. :+

E pony is inderdaad steeds meer vraag naar (al blijft de vraag naar grote D pony's nog wel duidelijk stuk hoger), helemaal sinds er de children klasses zijn is de vraag wel flink toegenomen.

Ik verwacht dat mijn pony gefokte Welsh ook een E pony gaat worden, maar vind ik ook prima, al heb ik wel een voorkeur voor D pony's. :D

Ben heel benieuwd hoe jouw combinatie gaat uit pakken! Bon Coeur is wel een fijne hengst!

Kleine Welsh vind ik Zippo nog wel een leuke. :j

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:19

Quir schreef:
Maar het is wel weer typisch Zweeds. Ze hebben ook een hengst goedgekeurd uit een moeder waarvan de afstamming onbekend is, dat snap ik dan helemaal niet... Maar goed, ook een hengst waarvan de moeder en vader half broer en zus zijn (niet dit jaar gekeurd, maar al even terug).

Ja, dan wordt fokken nog meer gokken natuurlijk. Ik zou zeggen eerste jaargang gewoon eens afwachten, want dat het meevalt is niet uitgesloten.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:45

Quir schreef:
Ik verwacht dat mijn pony gefokte Welsh ook een E pony gaat worden, maar vind ik ook prima, al heb ik wel een voorkeur voor D pony's. :D

Ben heel benieuwd hoe jouw combinatie gaat uit pakken! Bon Coeur is wel een fijne hengst!

Kleine Welsh vind ik Zippo nog wel een leuke. :j

Een hengst goedgekeurd uit een moeder waar de afstamming niet bekend van is, poeh, dat is Inderdaad wel een gok.

Ik heb ook voorkeur voor D pony's maar vind dit een te mooie kans om het niet te doen.

Zippo vind ik inderdaad ook leuk en heb ik serieus overwogen, maar vind ik toch een te veel gezonken rug hebben. Zijn zoon Kensington heb ik ook op de lijst gehad, maar dan zat ik weer met sperma in Duitsland. Mijn geluk dat Bon Coeur dit jaar in Nederland ter dekking staat. :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:45

LDRD schreef:
Quir schreef:

Ja, dan wordt fokken nog meer gokken natuurlijk. Ik zou zeggen eerste jaargang gewoon eens afwachten, want dat het meevalt is niet uitgesloten.

Kan altijd! Zeker als een hengst echt stempelt.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:06

Qua welshB vind ik Heidepeel’s Stich ook een erg mooie pony.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:28

Je kunt altijd nog een generatie verder denken als het veulen te groot wordt, door dan verder te dekken met een kleine D. Maar dan moet je natuurlijk wel een langere adem hebben.

Mijn pony gaat dit jaar ook gedekt worden met BC. Ik vond hem minder dan een andere Reiland hengst maar nu eerst maar eens zien of ze dit jaar dracht wordt.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:29

LaDonna75 schreef:
Qua welshB vind ik Heidepeel’s Stich ook een erg mooie pony.

Ja, knap hengstje. Heb hem nog niet zien lopen, ben wel benieuwd.

@elly, leuk, ook BC! En inderdaad voor een eventuele latere generatie weer een kleinere hengst gebruiken. Ik kwam er nu voor een kleintje niet uit.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:35

LDRD schreef:
Quir schreef:

Voor mij zou zo'n hengst sowieso per definitie afvallen, zelfs met een jaargang die meevalt. Maar je mag hier in Zweden ook wel al blij zijn als een jonge hengst zoals dat deze gefokt is, 5 veulens krijgt en vaak ook nog van de eigenaar van de hengst zelf.

EllyC schreef:
Je kunt altijd nog een generatie verder denken als het veulen te groot wordt, door dan verder te dekken met een kleine D. Maar dan moet je natuurlijk wel een langere adem hebben.

Mijn pony gaat dit jaar ook gedekt worden met BC. Ik vond hem minder dan een andere Reiland hengst maar nu eerst maar eens zien of ze dit jaar dracht wordt.

Ja inderdaad, met die gedachten wil ik ook graag een keer een rijpaard hengst gebruiken. Maar dan moet er ook wel een merrie uit komen om mee verder terug naar de pony maat te kunnen fokken. :))

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:03

Ik denk idd ook op de lange termijn.
Ik heb 2 jonge hengstjes lopen die vermoedelijk c pony worden. De ene heeft een combi van welsh b, duitse rijpony en paard bloed, de andere welsh a, nederlandse appaloosa en du bois bloed. Beide palomino. Uit de du bois lijnen tevens wildkleur en appaloosa.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:04

Hier is vandaag mijn eerste zelf gefokte veulen geboren

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:06

Gefeliciteerd!!!
Je maakt me nu wel nieuwsgierig :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:35

Jullie gaan hard!

Annash wat leuk, ben heel benieuwd!

Hier overweeg ik ook regelmatig om eens een paard te gebruiken. Wie weet later. Ben dus wel erg benieuwd hoe die van jullie uitgroeien.

Heidepeel’s Stitch ga ik dit jaar mee dekken. :D plaatje van een pony, ik vind zijn bouw voor een B echt enorm rijtypisch. Viel op de CHK wat tegen in beweging maar was nog jeugdig en verlegen. Ben blij dat ik hem toen niet gelijk aan de kant heb gezet, want hij ontwikkeld fijn.

Wat een gek gedoe daar in Zweden zeg. :=

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:09

Gefeliciteerd Sallinara! Alles goed gegaan? Blij mee?

@absque_dubio ik zag een (vertraagd) filmpje op FB waar het echt een leuke pony leek. Ik hou alleen niet van vertraagde filmpjes. :') Ik heb CMH premium op het moment (was handig in de zoektocht naar een hengst) dus ik zal Stitch eens even opzoeken. Ben wel benieuwd. Hij lijkt inderdaad erg rijtypisch.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:13

Ik zou de eigenaar gewoon een berichtje sturen. Die stuurt je met alle liefde recente filmpjes. :D

Ik heb natuurlijk al 2x een welsh B hengst op mijn NWR merrie gehad. Gister de 2 jarige verhuisd.

Links is een 2 jarige van Winston JR. En rechts is de 2 jarige van de welsh B hengst Spring Star’s Kensington. Zoals je ziet krijg ik mooie maatjes.
Afbeelding

En de 3 jarige van de welsh B hengst Spring Star’s Spirit;
Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:26

Zeker mooie maatjes! Bedankt voor het delen, heel interessant om te zien.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 06:41

Ons welsh cob sectie C merrie veulen. Afgelopen woensdag geboren.
Afbeelding
Afbeelding

Ik twijfel soms ook om andere combinatie met de merrie te maken maar denk dat je dat niet moet willen, cobs zijn wel anders gebouwd.

Maar maat en wat meer sport gericht zou ik dan denken. Dan ga je wpbr fokken.