Ook een leuk experiment dus, daar zag ik er al meer van in dit topic! Wat een leuke pony's allemaal (Marjolein, echt twee plaatjes die veulens hierboven!) en vooral heel leuk dat er meerdere maten en rassen vertegenwoordigd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kyrkelover schreef:@Salatiga hier heeft die combi met arab dan weer super uitgepakt.
Hete, nogal aparte merrie. En dan arabier als vader. Uit die combi is Treasure gekomen. Letterlijk in mijn armen geboren en jeetje wat had ze een karakter. Heel fel en afwachtend richting mensen. Heel anders dan Risky. Echter presteert zij wel nog beter. Zij gooit letterlijk haar hart ergens in en doet het.
Ze wordt dit jaar alweer 10, maar ondertussen met 4 ruiters kampioenschappen gelopen in dressuur, springen en eventing. Daarnaast meerdere 80km wedstrijden uitgelopen.
Ze heeft wel net als haar moeder een wat schrale bovenlijn en mag meer massa. Vandaar de keuze voor de combi met Duits rijpony bloed met haar.
New forest had ook gekund, maar die vind ik eigenlijk altijd net niet.
Merrie in kwestie vorig jaar met Dream aan de voet. Op de foto 2 dagen oud.
[ [url=m/Ocfzgs.jpg]Afbeelding[/url] ]
LDRD schreef:@Annash, je maakt mij wel nieuwsgierig wat voor combi je nou precies gaat maken![]()
.
Quir schreef:Vandaag is er hier in Zweden een pony hengst goedgekeurd met een paarden vader (zelf een grote D pony). Wel heel erg veel commentaar van de Zweedse pony fokkers erop ("hoe kunnen ze een pony hengst goedkeuren voor de pony fokkerij uit een paarden vader, daar ga je nooit meer pony's mee kunnen fokken met dat paarden bloed er achter...").
LDRD schreef:Ik vind dat eerlijk gezegd ook een lastige hoor Quir met een paard erachter. Ik zou toch bang zijn dat ze de maat uit gaan en net een ongelukkige tussenmaat krijgen. Ik zou zo'n hengst wel laten staan in ieder geval, zeker ook omdat er alternatief genoeg is.
Nou is er best veel vraag naar E pony's tegenwoordig, maar je ziet toch dat mooi bovenin de D maat wel meergevraagd is. Op veilingen zie je ook dat de E of XXL zoals ze in Duitsland zeggen, relatief toch wel minder opbrengen. Ik zeg relatief, want in deze markt sta ik soms écht te kijken van de prijzen tegenwoordig.
Annash schreef:Quir schreef:Vandaag is er hier in Zweden een pony hengst goedgekeurd met een paarden vader (zelf een grote D pony). Wel heel erg veel commentaar van de Zweedse pony fokkers erop ("hoe kunnen ze een pony hengst goedkeuren voor de pony fokkerij uit een paarden vader, daar ga je nooit meer pony's mee kunnen fokken met dat paarden bloed er achter...").
Alles wordt met commentaar ontvangen tot het goed uitpakt, dan willen ze zelf ook...Lekker je eigen ding doen!
Ik kan van alles krijgen met deze combi, van D pony tot klein paard. Voor mij maakt het niet uit, en voor E-pony/klein paard is in het buitenland ook animo genoeg, dus ik maak me er niet druk om.
Heb wel Welsh B overwogen maar ik kon niks vinden wat naar mijn zin was / de merrie goed aanvulde. Dus lekker eigenwijs toch een D-pony uitgekozen. Fokken blijft toch altijd gokken, dus ik ga het wel zien. Binnenkort alles maar eens op papier zetten en dan hopen dat ze straks makkelijk drachtig is. Normaal wel.
Quir schreef:Maar het is wel weer typisch Zweeds. Ze hebben ook een hengst goedgekeurd uit een moeder waarvan de afstamming onbekend is, dat snap ik dan helemaal niet... Maar goed, ook een hengst waarvan de moeder en vader half broer en zus zijn (niet dit jaar gekeurd, maar al even terug).
Quir schreef:Ik verwacht dat mijn pony gefokte Welsh ook een E pony gaat worden, maar vind ik ook prima, al heb ik wel een voorkeur voor D pony's.![]()
Ben heel benieuwd hoe jouw combinatie gaat uit pakken! Bon Coeur is wel een fijne hengst!
Kleine Welsh vind ik Zippo nog wel een leuke.
LDRD schreef:Quir schreef:Maar het is wel weer typisch Zweeds. Ze hebben ook een hengst goedgekeurd uit een moeder waarvan de afstamming onbekend is, dat snap ik dan helemaal niet... Maar goed, ook een hengst waarvan de moeder en vader half broer en zus zijn (niet dit jaar gekeurd, maar al even terug).
Ja, dan wordt fokken nog meer gokken natuurlijk. Ik zou zeggen eerste jaargang gewoon eens afwachten, want dat het meevalt is niet uitgesloten.
LDRD schreef:Quir schreef:Maar het is wel weer typisch Zweeds. Ze hebben ook een hengst goedgekeurd uit een moeder waarvan de afstamming onbekend is, dat snap ik dan helemaal niet... Maar goed, ook een hengst waarvan de moeder en vader half broer en zus zijn (niet dit jaar gekeurd, maar al even terug).
Ja, dan wordt fokken nog meer gokken natuurlijk. Ik zou zeggen eerste jaargang gewoon eens afwachten, want dat het meevalt is niet uitgesloten.
EllyC schreef:Je kunt altijd nog een generatie verder denken als het veulen te groot wordt, door dan verder te dekken met een kleine D. Maar dan moet je natuurlijk wel een langere adem hebben.
Mijn pony gaat dit jaar ook gedekt worden met BC. Ik vond hem minder dan een andere Reiland hengst maar nu eerst maar eens zien of ze dit jaar dracht wordt.