Gebazel over beweging (split van onderwijs mij)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 16:09

Lovely schreef:

Dit snap ik dus niet:
Citaat:
Bij paarden met balans in de beweging is de beenzetting altijd trager en lijkt minder actief.

Het deint meer, golft en lijkt zonder al teveel inspanning te gebeuren, je kunt er dan ook fijn op zitten. Moeilijk uit te leggen. Laten we een clinic organiseren met paarden, waarbij Anna uitlegt. Idee??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 16:26

Ah zo, maar dan lijkt trager niet het juiste woord?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:26

Excuseme"]
[quote="Lovely schreef:

Dit snap ik dus niet:
Citaat:
Bij paarden met balans in de beweging is de beenzetting altijd trager en lijkt minder actief.

Het deint meer, golft en lijkt zonder al teveel inspanning te gebeuren, je kunt er dan ook fijn op zitten. Moeilijk uit te leggen. Laten we een clinic organiseren met paarden, waarbij Anna uitlegt. Idee??
[/quote]

Ja dat lijkt mij ook!! Die zitten vaak ook fijn!

Ik wil ook wel eens een clinicje met paarden van Anna!!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 13:02

Lovely schreef:
Anna, dat neemt nog niet weg dat de foto's van Paard 1 en Paard 2 op verschillende momenten genomen zijn, dat is aan de beenzetting wel te zien. De ene is vlak voor het zweefmoment en het andere er vlak na, dat wilde ik nog even zeggen.
Hoe kort dit in tijd op elkaar ligt, blijkt als je filmpjes beeldje voor beeldje afspeelt, heb ik net gedaan met een filmpje van mijn eigen paard Haha!.

Dit snap ik dus niet:
Citaat:

De momenten van de foto maken niets uit. De draf is een diagonale, symmetrische en daardoor een tactmatige beweging. Dat wil zeggen dat de beenzetting in alle facetten van de draf gelijk (tact) moet zijn ongeacht het moment van de foto.
Zoals eerder omschreven landt paard 2 op het voorbeen. Omdat de romp (massa) niet evenwichtige gedragen kan worden, krijgt het paard meer gewicht op het voorbeen dan op het achterbeen te verwerken. Door de voorwaartse stuwing wordt de massa over het voorbeen naar voren geduwd dat daardoor langer aan de grond blijft staan dan het achterbeen dat vrij in de lucht beweegt. Die belasting en de voorwaartste stuwing zorgen er voor dat het voorbeen niet of heel kort een zweefmoment ondergaan. Het voorbeen komt immers niet gelijktijdig met het achterbeen van de grond). De massa wordt naar voren geschoven over het dragende voorbeen. Daarom komt dat voorbeen uiteindelijk schuin onder de massa te staan en moet het de volle belasting te lang op een schuin geplaatst voorbeen dragen.

Bij een goed dragende beweging treedt er altijd in het zweefmoment een fractie van rust op! In de bewegingsvorm, waar deze balans ontbreekt, moeten de benen constant in beweging zijn om het gewicht naar voren te stuwen. Met name dit proces geeft optisch een vertekend beeld waardoor het lijkt alsof de beenzetting actiever en sneller is. Dat laatste is overigens bij het ontbreken van het zweefmoment ook noodzakelijk. Het optisch en feitelijk snelle achterbeen is derhalve wel actief maar minder functioneel omdat de onevenwichtige bouw niet correspondeert met de noodzakelijke evenwichtige bewegingen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 13:39

Excuseme"]
[quote="Lovely schreef:

Dit snap ik dus niet:
Citaat:

[/quote]

Op 26, 27 en 28 maart tijdens de paardenbeurs Horse en Lifestyle 2004 in het Fries Paardencentrum te Drachten geef ik een aantal clinics.
Binnen dit kader is het wellicht ook mogelijk om de clinic wat uit te breiden en aanschouwelijk te maken met paarden in de baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 13:48

Afbeelding
Dit is niet het moment van landen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 22:12

Neen dat stadium is al voorbij. Hetgeen inhoudt dat het rechtervoorbeen vanaf de landing tot aan dit de punt het grootste gedeelte van het totale gewicht op het kwetsbare voorbeen heeft moeten dragen. De achterhand is immers hoger dan de voorhand. Het gewicht neemt door deze positie alsmede door de snelheid nog toe. Een dergelijke onnnatuurlijke gewichtsverhouding zorgt voor een onbalans in de vrije beweging. Vervolgens is de noodzakelijke balans er met geen mogelijkheid in te rijden. Integendeel met de ruiter op het paard zal de onbalans alleen maar toenemen. Met deze verkeerd gebouwde paarden is het hele rollkurcircus ontstaan. Met veel touw en trekwerk heeft de klassieke dressuur plaats gemaakt voor de truuken-en kunstjesrijderij en wordt door de profi's ook dressuur genoemd. Dat is goed voor de portmonnaie maar slecht voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:11

Kom dan eens met een daadwerkelijke foto van een landing op het voorbeen??

Over rollkur niks dan slechts, ook van mijn kant. De principes van dressuur bestaan niet meer in de internationale sportwereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:18

Ik haak af geloof ik. Moeten we nu ineens een paard nastreven dat groot en traag door de baan klapt Verward

Heb je wel eens geprobeerd om zo'n paard aan het piafferen te krijgen? Daar komen heel veel Duitse spierballen en bazooka's bij aan te pas hoor!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:56

groot, traag LIJKEND en krachtig. wanneer er veel kracht achter zit in de basis kan je de gang aanpassen en de benen sneller laten neerzetten. maar de basis moet die schwungvolle, tactmatige, en goh, een woord...
traag, krachtig en vloeiend, sterk dus.
(zie discussie snel of sterk achterbeen Haha! )
de basis moet een sterk, krachtig en daardoor niet overhaast ("traag") achterbeen zijn. voorbeen ook trouwens.

enkel een krachtig en traag achterbeen (dat in feite even snel kan gaan maar dan meer draagt, stuwt, ondertreedt,...) kan volledig dragen. het paard op de tweede foto zal veel moeilijker te verzamelen zijn dan het paard op de eerste foto, dat vanzelf al meer draagt.

piafferen is daarom ook zo moeilijk. je mag het paard niet BOUWEN naar een piaffe, maar het ernaartoe RIJDEN.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:58

Zep schreef:
Daar komen heel veel Duitse spierballen en bazooka's bij aan te pas hoor!

We hebben altijd de brandslang nog Bloos! Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:07

Ja dat van die piaffe hoef je mij niet uit te leggen. Ik vraag me alleen bij bepaalde beweringen van Anna ernstig af of Anna de dingen die ze zegt ook wel eens daadwerkelijk in de praktijk heeft uitgeprobeerd.

Een snel maar zwak achterbeen kun je sterk maken in training. Een paard dat gewoon traag is blijft dat zijn hele leven, hoe sterk je hem ook maakt. Dat wil niet zeggen dat je zulke paarden niet goed krijgt in het werk, maar je moet niet denken dat je dat zonder kracht van de ruiter kan gebeuren. Dat is een illusie die de ruiters je graag doen geloven (uiteindelijk is hun missie geslaagd als jij dat paard in een show of op concours ziet en denkt dat het allemaal vanzelf gaat) maar die dus gewoon niet waar is.

Ik vind het ook een vreemde bewering om te stellen dat een snel achterbeen per defenitie zwak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:08

Wouter24"]
[quote="Zep schreef:
Daar komen heel veel Duitse spierballen en bazooka's bij aan te pas hoor!

We hebben altijd de brandslang nog Bloos! Schijnheilig
[/quote]
Of anders iets met touwtjes en een katrol.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:24

Zep schreef:
Ik vind het ook een vreemde bewering om te stellen dat een snel achterbeen per defenitie zwak is.

als je't op mij hebt, dat was een toepassing op de bovenstaande foto... ik veralgemeen het niet Knipoog neen, ik weet dat een snel achterbeen nodig is. maar je hebt al snel te elektrisch. dat is nog moeilijker. maar wat jij zegt had gepast in de discussie van snel of sterk achterbeen.
het was gemakkelijker geweest, denk ik, als je de snelheid en niet de kracht kon trainen. kracht heb je immers nooit teveel (of bijna nooit), snelheid wel. en dat levert al zeker problemen op wanneer er te weinig kracht bij zit.

zei ik iets over een piaffe? *zoekt* da's geen uitleg Haha! maar heeft ook te maken met het achterbeen. daarop doelde ik eigenlijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:26

Snelheid kun je ook wel trainen, tot op zekere hoogte. Maar een trage (die wel heel krachtig kan zijn overigens) word nooit zo snel als een snelle.

Als je een man van het type Jan Brink of Sven Rothenberger bent kan het je waarschijnlijk niet eens zo veel schelen, maar ik heb maar korte pootjes Haha! en moet het dus van handigheid hebben. Ik heb daarvoor een snel paard nodig.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:28

*LOL* ja, daar had ik geen rekening mee gehouden, de ruiter Haha!
maar voor sir waverly heb je niet langere benen nodig. moet je het knopje op je paard maar wat hoger plakken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:32

komt vaker voor bij fokkers. Maar ik denk dat de invloed van de ruiter echt heel veel groter is dan veel fokkers denken.

Die "trucenrijders" zoals Anna ze hierboven noemt zijn mooi wel in staat om paarden die misschien niet zo ideaal in elkaar zitten beter te maken en toch op de gewenste manier voor te stellen.

Het is allemaal zo vreselijk subjectief. Goede paarden worden nog steeds gemaakt en niet geboren.

edit: goede paarden worden geboren maar de toppers worden nog altijd gemaakt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:38

amen is all i can say.

je kan nu eenmaal niet paarden fokken die ideaal in elkaar zitten. je moet op (van)alles werken. maar dat gaat gewoon minder snel, dan bij paarden die beter in elkaar zitten. soms mist een paard ook iets essentieels als tact. dan moet je er waarschijnlijk constant op letten in de training.

toch... aanvaarden sommige ruiters niet dat het trager moet, en dan komen we aan het ruk-en-pluk werk. ben ik even hard tegen als anna. maargoed, zolang ik het zelf niet kan moet ik eigenlijk men mond houden Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:08

Zep schreef:

Dat vind ik ook een hele vreemde bewering Zep, waar komt dat in hemelsnaam vandaan?

Vanuit de biomechanica gezien, klopt dit in ieder geval niet. Er vindt namelijk een grote mate van spiergebruik plaats wanneer de spieren
a) snel worden aangespannen en
b) een grote beweging moeten veroorzaken.
Dat betekend dat de spieren veel meer kracht moeten leveren bij een snelle beweging, een snel achterbeen moet dus automatisch meer kracht leveren en daarom krachtige spieren hebben --> lees sterk zijn.

Dit is zelf heel makkelijk uit te testen: hou je arm horizontaal gestrekt, zijwaarts van je schouder. Buig je arm in de elleboog en maak een snelle beweging met je hand naar je schouder. Merk op dat je spieren behoorlijk aan moeten spannen. Maak nu dezelfde beweging, maar dan langzaam. Merk dat er veel minder spiergebruik nodig is voor deze langzame beweging. Hetzelfde verschil is te merken wanneer je je hand niet helemaal tot je schouder beweegt, maar slechts tot halverwege; een kleine beweging dus. Ook hiervoor is veel minder spiergebruik nodig.

Om spieren te trainen is het dus zaak snelle en grote bewegingen te maken.
Bij paarden wil je graag een stukje relatieve bolling in de wervelkolom vasthouden, dit doe je door de onderlijnbespiering te trainen. Dit zijn oa de buikspieren en die houden de wervelkolom gestut. Één beweging zorgt voor buikspiertraining bij een paard en dat is een snelle beweging van het achterbeen richting de neus.
Een paard geeft het gevoel van nageeflijkheid wanneer er een evenredige aanspanning is van zowel de bovenlijn- als de onderlijnbespiering. Wanneer een paard dus van nature een snel achterbeen heeft, zal hij makkelijker óók de onderlijn aanspannen en dus makkelijker het gevoel geven van totale nageeflijkheid.
Aangezien die totale nageeflijkheid het streven is van dressuur, heeft een (dressuur)ruiter liever een paard dat van nature al een snel achterbeen heeft.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:06

Zep schreef:
Ik haak af geloof ik. Moeten we nu ineens een paard nastreven dat groot en traag door de baan klapt Verward

Dat beweer ik niet. Ik zeg alleen een paard dat in balans gaat, lijkt trager vanwege het zweefmoment in de draffase dan bij het paard waar het zweefmoment ontbreekt. Dat wil echter niet zeggen dat de achterhand niet actief moet zijn. Een traag achterbeen ontstaat meestal door te grote hoeken in het achterbeen. Een grotere hoek in elkaar drukken, duurt nu eenmaal langer dan een kleinere hoek en vergt meer kracht terwijl het krachteffect minder is. Omdat de hoek onvoldoende gesloten kan worden, is ook de ontwikkelde krachtexplosie geringer als bij kleine hoek die van klein naar groot geopend wordt. De ontwikkelde krachtexplosie is daarbij hoger, efficienter en sneller.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 16:11

Een paard dat het been niet naar achter toe kán strekken, laat meestal een strakke lendenwervelkolom zien. Het lijkt dan misschien in eerste instantie dat de benen niet ver onder de massa vandaan worden geplaatst doordat dit paard draagt, maar uiteindelijk komt dit doordat er geen of weinig beweging zit in de lendenwervelkolom. Daardoor zal zo'n paard weinig gevoel van losheid geven en moeite hebben een stukje relatieve bolling vast te houden. Pas wanneer dit paard leert de bovenlijn én onderlijn evenredig aan te spannen en los wordt in de lendenen zal dit paard tot dragen komen. Daarvoor zal ie eerst moeten leren een grotere beweging te maken met het achterbeen.

Anna42"]
Een traag achterbeen ontstaat meestal door te grote hoeken in het achterbeen. Een grotere hoek in elkaar drukken, duurt nu eenmaal langer dan een kleinere hoek en vergt meer kracht terwijl het krachteffect minder is.
[/quote]

Dit snap ik dus niet helemaal. Wanneer een been kleine hoeken heeft zijn de spieren automatisch korter, korte spieren geven vaak een strak gevoel; minder beweeglijkheid.
Als ik mezelf even als voorbeeld neem; ik heb van nature korte spieren, daardoor ben ik van nature behoorlijk stijf. Als ik een week geen oefeningen doe, kán ik in beweging de hoeken in m'n lijf niet eens in elkaar drukken. Er zit simpelweg weinig rek in de spieren om de gewrichten heen, waardoor de gewrichten weinig kunnen buigen. Het is zowel moeilijk om grote hoeken in de gewrichten te krijgen als kleine hoeken, aangezien bij kleine hoeken één kant maximaal moet oprekken.
Ik hoef inderdaad niet op kracht te trainen, maar des te meer op lenigheid.
Om eerlijk te zijn denk ik dat het makkelijker is om kracht te trainen dan lenigheid, ik heb dan ook liever een paard dat van nature lenig is, lange spieren heeft.

[quote="Anna42 schreef:
Omdat de hoek onvoldoende gesloten kan worden, is ook de ontwikkelde krachtexplosie geringer als bij kleine hoek die van klein naar groot geopend wordt.

Inderdaad is de spierkracht die nodig is om een kleine hoek groter te maken veel geringer dan andersom. Dit is wederom zelf uit te proberen door weer de arm horizontaal gestrekt, vanuit de schouder opzij te houden. Wanneer je dan je arm buigt in de elleboog en in een hoek van 90 graden houdt, en vervolgens de hoek weer 180 graden maakt, kost dit veel minder spierinspanning dan van een hoek van 180 graden naar een hoek van 90 graden. Met andere woorden, de spieren worden meer getraind wanneer er van een grote hoek naar een kleine hoek moet worden gewerkt.

Citaat:
De ontwikkelde krachtexplosie is daarbij hoger, efficienter en sneller.

Dit klopt dus niet, want de krachtexplosie is juist minder, de beweging van een kleine hoek naar een grote hoek zal minder spiertraining opleveren en dus is op deze manier trainen minder efficiënt. Qua snelheid maakt het uiteindelijk niet uit, wanneer het been met de grotere hoek goed getraind is zal die makkelijker de snelle beweging met veel ruimte verschil maken dan een been met kleine hoeken.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:17

Anna42"]
[quote="Excuseme"][quote="Lovely schreef:

Dit snap ik dus niet:
Citaat:

[/quote]

Op 26, 27 en 28 maart tijdens de paardenbeurs Horse en Lifestyle 2004 in het Fries Paardencentrum te Drachten geef ik een aantal clinics.
Binnen dit kader is het wellicht ook mogelijk om de clinic wat uit te breiden en aanschouwelijk te maken met paarden in de baan.
[/quote]

Anna42 wil voor geïnteresseerden wel paarden gebruiken. Geef in dit topic aan of je daar interesse in hebt.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:49

Adriana, count me in

ik reageer nooit, maar lees alles met grote interesse en haal er uit wat ik kan gebruiken OK dan!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:25

Okay Adriana, volgens mij moet je weer aan het werk en een clinic organiseren. Het scheelt, het is in Friesland. Ik doe mee als agenda het toelaat.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:27

Gaat me jammer genoeg echt niet lukken maar een verslagje is natuurlijk altijd welkom *hint hint*