Mislukt fokproduct

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:03

phoenix4ever"]
hey ik heb ook niets tegen jou denk wijze. heb ook meer het idee dat het niet meer om jou onderwerp ging.
ik snap je wel hoor dat terzijde. ik vond alleen nie cool om het over een fokproduct te heeben en wilde alleen kwijt dat het fijn is dat ie het goed heeft en tja dat je het graag anders had gezien. wie niet toch? iedereen die fokt vind het leuk als zijn merrielijn blijft bestaan. daar kan ik in komen. daarom heb ik ook met mijn paard gefokt alleen houd ik het veulen zelf waardoor ik het zelf in de hand heb uh ten minste voor een deel. maar goed daar was het mij om te doen eigelijk.
[/quote]

[PP] god*er ik moet sidje verkopen
[quote="phoenix4ever schreef:
ik wil haar echt niet kwijt. alleen al bij het idee dat ze strax bij iemand anders is maakt me kapot.
die pony betekend zo veel voor me Verdrietig
maar heb het geld gewoon niet meer. ik ga wel werken, maar dan nog red ik het niet.
ik voel me zo schuldig, want ze staat daar zo goed waar ze nu staat. in een grote groep merries van alle leeftijden en soorten in een hele grote paddock, waar ze de hele dag haar buikje kan vol eeten aan kuil en nog een droge inloop stal.
ik kan haar toch niet weg doen. vind het zo zielig, want ik weet hoe ze is als ze verhuisd en dat vind ze echt niet leuk. ookal zal ze haar plekje wel weer vinden het voelt net alsof ik haar in de steek laat.

Zo zie je maar.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:12

greetje schreef:
Zo Joost ik vind je met je uitlatingen naar Chantal toe wel heel erg ver gaan . Ga nu de TEM maar even indrukken Boos!

Hoewel ik dat niet hoef, kan ik mijn gedrag wel even uitleggen. Ik voelde me namelijk ook zelf aangesproken, aangezien mijn situatie in bepaalde opzichten vergelijkbaar is.

Als fokker vind ik mezelf namelijk heel erg tekort schieten. We hebben in ons leven een aantal juweeltjes van ponies gefokt, waarvan we er ook een aantal hadden moeten laten gaan, die onder normale omstandigheden nooit het erf hadden mogen verlaten. Dat is mede doordat ik een aantal persoonlijke keuzes gemaakt heb. Mijn prioriteiten zijn (helaas voor het stuk ponyfokker dat ik ben) bij mijn vrouw en mijn kind. Die gaan voor ieder levend wezen. Als ponyfokker doe ik mezelf en mijn ponies en het hele Welshponybestand daarmee tekort. Die keuze is bewust en doet mij toch dagelijks heel veel pijn, met name zo vlak voor het seizoen waar alle spannends te gebeuren staat.

Daar kan ik persoonljk behoorlijk aggressief over worden en als iemand zoiets in mijn gezicht zegt, zal deze overigens zeer gematigde figuur daar heel erg boos over worden.

Hier is dus sprake van onbegrip aan beide zijden. Chantal1 kan waarschijnlijk niet begrijpen hoeveel pijn ik leid aan dit soort dingen. Chantal1 kan ook niet weten dat ik thuis heel hooglopende ruzies heb met mijn eigen vrouw dat ik te ver van mijn ponies woon om daar iets aan te kunnen doen. Het afgelopen weekend ben ik zelfs een uurtje gaan rijden na een heel zware ruzie, waarna ik zei dat ik de makelaar zou bellen om het huis te verkopen en naar een land ging verhuizen waar het minder dan 6 maanden in het jaar vriest. Ik kon op dat moment even niet begrijpen dat Chantal1 dat even niet begreep en vandaar mijn reaktie.

In korte bewoordingen: ik blies even te hard stoom af, daarvoor mijn excuses. Een punt is wel bewezen: er zijn veel fokkers op deze wereld die hun dromen niet kunnen verwezenlijken. Dat is omdat er keuzes zijn gemaakt en omdat er in de wereld ook andere zaken zijn die je van het fokken af kunnen houden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:17

joostvangestel schreef:
Dat is omdat er keuzes zijn gemaakt en omdat er in de wereld ook andere zaken zijn die je van het fokken af kunnen houden.

En zo is het

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:37

Sjuimpje"]
[quote="phoenix4ever"]hey ik heb ook niets tegen jou denk wijze. heb ook meer het idee dat het niet meer om jou onderwerp ging.
ik snap je wel hoor dat terzijde. ik vond alleen nie cool om het over een fokproduct te heeben en wilde alleen kwijt dat het fijn is dat ie het goed heeft en tja dat je het graag anders had gezien. wie niet toch? iedereen die fokt vind het leuk als zijn merrielijn blijft bestaan. daar kan ik in komen. daarom heb ik ook met mijn paard gefokt alleen houd ik het veulen zelf waardoor ik het zelf in de hand heb uh ten minste voor een deel. maar goed daar was het mij om te doen eigelijk.
[/quote]

ik wil haar echt niet kwijt. alleen al bij het idee dat ze strax bij iemand anders is maakt me kapot.
maar heb het geld gewoon niet meer. ik ga wel werken, maar dan nog red ik het niet.
ik voel me zo schuldig, want ze staat daar zo goed waar ze nu staat. in een grote groep merries van alle leeftijden en soorten in een hele grote paddock, waar ze de hele dag haar buikje kan vol eeten aan kuil en nog een droge inloop stal.
ik kan haar toch niet weg doen. vind het zo zielig, want ik weet hoe ze is als ze verhuisd en dat vind ze echt niet leuk. ookal zal ze haar plekje wel weer vinden het voelt net alsof ik haar in de steek laat.

Zo zie je maar.
[/quote]

uh wat bedoel je hier mee?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:52

joostvangestel schreef:
In korte bewoordingen: ik blies even te hard stoom af, daarvoor mijn excuses. Een punt is wel bewezen: er zijn veel fokkers op deze wereld die hun dromen niet kunnen verwezenlijken. Dat is omdat er keuzes zijn gemaakt en omdat er in de wereld ook andere zaken zijn die je van het fokken af kunnen houden.

Joost, bedankt voor je excuses.
Ik wil nog even het een en ander toe lichten en mochten er nog onbesproken zaken zijn dan kan dat altijd nog per pb.
Het is niet zo dat ik het niet begrijp, dat heb ik al eerder gezegd, ik begrijp het wel. En ik krijg zeer zeker ook niet alles in mijn schoenen geworpen en geregeld word een mens wat uit zijn handen getrokken wat hem/haar dierbaar is of aan het hart gaat, dit is spijtig genoeg het leven maar ook dit kan een drijfveer zijn. In mijn korte leventje heb zelfs ik tegenslagen gehad, daar kan een mens verbitterd van raken maar je kan er ook je kracht uit halen en ik heb me plechtig beloofd om dat te doen en dat te bereiken wat ik wil. Er zijn keuzes die je maakt in een leven die aan de ene kant andere zaken belemmeren maar waardoor je ook de mooiste momenten in je leven mee maakt.
Hier wil het bij laten anders wordt het allemaal toch zeer persoonlijk, iets waar dit topic niet voor bedoelt was.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:53

phoenix4ever"]
[quote="Sjuimpje"][quote="phoenix4ever"]
hey ik heb ook niets tegen jou denk wijze. heb ook meer het idee dat het niet meer om jou onderwerp ging.
[/quote]

Zo zie je maar.
[/quote]

[/quote]

Dat je nog zo hard kunt zeggen dat je je veulen nooit zult verkopen (en daarom met je merrie wil fokken), maar het toch kan gebeuren.
Snap je nu waarom iedereen hier altijd de vraag stelt WAAROm je wil fokken. Want het is helaas niet altijd rozegeur en maneschijn. En soms moet je beslissingen maken. Maar als je daar aan denkt voordat je je gaat fokken met je merrie, zou je je plannen bij kunnen schaven. Bijvoorbeeld een veulen kopen ofzo.
Hier heb ik het wel over de "gewone" merries.
Is niet aanvallend bedoeld, maar veel mensen weten hier gewoon hoe het gaat in de paardenwereld (en dus ook in de mensenwereld). Eerst goed nadenken voor je iets doet.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:57

Voor ons:
Fokken is een passie.
Maar een passie hoeft niet tot een verzameling te leiden.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:03

Rinske"]
[quote="phoenix4ever"][quote="Sjuimpje"]
[quote="phoenix4ever"]hey ik heb ook niets tegen jou denk wijze. heb ook meer het idee dat het niet meer om jou onderwerp ging.
[/quote]

Zo zie je maar.
[/quote]

[/quote]

Dat je nog zo hard kunt zeggen dat je je veulen nooit zult verkopen (en daarom met je merrie wil fokken), maar het toch kan gebeuren.
Snap je nu waarom iedereen hier altijd de vraag stelt WAAROm je wil fokken. Want het is helaas niet altijd rozegeur en maneschijn. En soms moet je beslissingen maken. Maar als je daar aan denkt voordat je je gaat fokken met je merrie, zou je je plannen bij kunnen schaven. Bijvoorbeeld een veulen kopen ofzo.
Hier heb ik het wel over de "gewone" merries.
Is niet aanvallend bedoeld, maar veel mensen weten hier gewoon hoe het gaat in de paardenwereld (en dus ook in de mensenwereld). Eerst goed nadenken voor je iets doet.
[/quote]

ter info sidney is symmie niet sydney is mijn welsh a pony en symmie is mij nrps jaarling/twenter

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:36

Ok, dan heb ik het verkeerd begrepen (en Sjuimpje waarschijnlijk ook Lachen ). Sorry

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 22:22

sokje87 schreef:
Je moet een ontevreden fokker zijn, omdat je het doel waar je voor streeft als fokker niet hebt bereikt. De merrie voegt niks toe, maakt geen reclame, er wordt niet meegefokt en dus is ze van geen enkel nut voor de stam.
De merrie is dus inderdaad een mislukt fokproduct, of beter kun je haar beschouwen als een falen in het streven naar je doel.
(aangezien ik bij mislukt fokproduct eerder aan een veulen als bijvoorbeeld die rare haf eerder in dit topic denk, maar dat terzijde)

Dat jij het verder heel fijn vind dat je paard goed terecht is gekomen, dat is logisch. Zou ook niet anders moeten zijn, daar iedereen hier zegt dat bij fokken een stuk emotie komt kijken. Je gaat je toch een beetje (helemaal als kleine fokker) aan zo'n beestje hechten.
En dan is het logisch dat jij als mens met gevoelens het leuk vind dat je paard goed terecht is gekomen.

Die emotie die bij het fokken komt kijken heeft dan dus ook met je ontevredenheid te maken, omdat jij ziet dat zo'n beest enorm veel potentie heeft, en dan wordt er vervolgens niks 'uitgehaald'.
Ik snap dus heel goed wat je bedoelt.

Je brengt het dubbele gevoel inderdaad onder woorden. Jammer dat het reageren op personen, deze boeiende discussie omgebracht heeft.
Ik zag dat een persoon mijn intregiteit, mijn stam, het bedag dat ik kreeg, mijn gevoelens en mijn kennis ter discussie stelde.
De vraagstelling is gebaseerd op een ervaring die ik op dit moment heb, maar dat is niet zo belangrijk.
Het raakt, te zien aan de reacties van mensen die echt bij hen eigen fokkerij betrokken zijn, het wezen van datgene waar je mee bezig bent als fokker.
En deze keer niet uitgedrukt in cijfers, juryoordelen, etc, maar in gevoelens waarmee ik, dus niet als enige, niet altijd raad mee weet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:24

Maar sara, je hebt de middelen ook niet helemaal. Stel, dat je gewoon wat meer te besteden had gehad, dan had je de merrie in kwestie niet verkocht maar bij een goede ruiter op stal gezet die het dier uitbracht en omhoog reed. En dan op de top uit de sport gehaald en er zelf mee gefokt. MAar dat gaat niet, je bent geen Wiepke van de Lageweg.

Misschien moet je ergens al blij zij dat je KUNT fokken. Ik moet nog zien dat mij dat lukt... en ik wil ook zo graag.

Maar goed, het is menselijk om te kijken naar degenen die beter doen en kunnen, en niet naar degenen die het minder goed doen en kunnen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 23:31

Klopt Desiree en gezien alles wat ik heb meegmaakt is het nog een wonder dat ik iets uit die merrie heb mogen overhouden. Daar ben ik ook heel blij mee en daar wordt nu wel alles mee gedaan wat bij die oudere merrie niet mogelijk was.
Zegen je blessings inderdaad en zie wat je hebt . Dat is op dit moment een heel fijne fokmerrie uit een andere stam met een paar goede kinderen waarvan vooral de 2 jarige me weer met spanning voor de toekomst vervuld.
Want fokken een passie noemen is zelfs een understatement, het is een verslaving.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:35

O jee, niet nog een verslaving erbij. die knollen kosten me al zoveel geld! Ik hoop niet dat ik de smaak te pakken krijg als ik een veulen gefokt heb. maar stiekum hoop ik al op een merrie veulen. Dus het gaat al de verkeerde kant in.....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:36

sarabande schreef:
Klopt Desiree en gezien alles wat ik heb meegmaakt is het nog een wonder dat ik iets uit die merrie heb mogen overhouden. Daar ben ik ook heel blij mee en daar wordt nu wel alles mee gedaan wat bij die oudere merrie niet mogelijk was.
Zegen je blessings inderdaad en zie wat je hebt . Dat is op dit moment een heel fijne fokmerrie uit een andere stam met een paar goede kinderen waarvan vooral de 2 jarige me weer met spanning voor de toekomst vervuld.
Want fokken een passie noemen is zelfs een understatement, het is een verslaving.

Want fokken een passie noemen is zelfs een understatement, het is een verslaving
Is toch wel op eigen titel?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 01:14

Ik denk dat de passie van het fokken juist dè verslaving is. De voldoening die een goed veulen je verschaft stimuleerd je om verder te fokken.
Want emotie, is dat niet vaak passie, en passie dus emotie? Fokkers zijn gepassioneerd bezig met het fokken van paarden, goeie paarden welteverstaan.
Voor een fokker is het 'een kick' om goeie veulens te fokken, om zo een stam verder te ontwikkelen...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:16

Volgens mij is bij een verslaving het rationeel denken in gevaar.
En onderwerpt de slaaf zich aan het verslaafde.

Terwijl er bij een passie een hartstocht is, die kan leiden tot een harstochtelijke liefhebberij die eventueel voor sommige op drift kan slaan.

Tenzij je in een passie het lijden van Jezus herkent. Knipoog
En dan is het fokken werkelijk een drama.

http://www.passion-movie.com/nederlands/index.html

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 10:01

ceasario schreef:

Terwijl er bij een passie een hartstocht is, die kan leiden tot een harstochtelijke liefhebberij die eventueel voor sommige op drift kan slaan.

Ceasario men is nog op zoek naar een dichter des vaderlands

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:03

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 10:24

Het zou fijn zijn als je dat off topic linken achterwege zou laten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:34

ceasario schreef:

Dat denken in gevaar, daar ben ik het mee eens, dat is niet zo, maar toch... Brengt fokken niet altijd een bepaald gevaar met zich mee?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 10:51

Iedere stap die je in het leven zet kan gevaar met zich meebrengen maar ook vreugde. Dat zijn niet de filosofische bespiegelingen die in dit topic thuishoren lijkt me zo. Over het overzicht op de dingen des levens kan elders gediscussieerd worden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:02

inderdaad, mijn excuus. Maar die eerste zin, die slaat toch weer een beetje op jou vraag. Want het fokken van dat veulen bracht gevaar en vreugde met zich mee.
En dan kom je weer terug op dat dubbele gevoel dat jij (denk ik) hebt. Je bent blij omdat het paardje goed terecht is gekomen, maar je 'treurt' omdat de merrie nu niks meer voor jou/de stam doet.
Kom je ook weer terug bij die emotie en passie... best lastig allemaal Scheve mond

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:12

Emotie heeft alles ermee te maken. Het is het gevoel wat je overhoudt op het moment dat je je fokprodukt loslaat, dus verkoopt en blijft volgen.
Fokken is gewoon emotie. Paardenhouden is ook emotie, maar fokken nog meer.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:26

Wauw wat een mega lang topic, ik heb niet alles gelezen al zou dat best interessant zijn, maar toch wil ik er op reageren...

Zoals het paard terecht gekomen is, en die mensen "gelukkig" maakt in hetgeen wat zij met haar kunnen doen, zou ik niet kunnen spreken over een mislukt fokproduct. Toch kan ik begrijpen dat je het liefst had gezien dat ze in de sport had uitgebracht om, zoals jij al zei, de merriestam de nodige predikaten te leveren.

Dus eigenlijk is het best moeilijk, wanneer spreek je over een mislukt fokproduct? Als ik kijk naar mijn eigen situatie, ik heb nauw contact met de fokker van Ruby, elke keer als ik haar spreek zegt ze ook, wen..als ruby dit en dat in de dressuur behaald krijgt haar moeder zus en zo`n predikaat erbij. Eerder dacht ik, joh ik koop een paard voor mijn plezier..nu een jaar verder (want ook ik wil fokken) denk ik daar heel anders over, ik wil nu streven om dat te behalen aan gezien het niet alleen tengoede van haar (fok)merrie komt maar ook van mijn eigen paard. En dat laatste is mij ook veel waard!

Een goede vriend van mij heeft zelf een goedgekeurde dekhengst, hij "verlangt" ook naar het feit dat nakomelingen bij de juiste personen terecht komen, in belang van zijn hengst...hij heeft het eerste jaar een hele zooi nakomelingen terug gekocht (20stuks). Hiervan heeft hij hoge verwachtingen, hij fokt ze zelf op en volgend jaar worden deze 3. Dan is het de bedoeling dat ze getraind worden en de sport in gaan. Hardstikke mooi dat het zo kan, maar moet je eens naar het financiele plaatje kijken...ik kan heel goed voorstellen dat je enigsinds teleur gesteld bent dat men op het gebied qua prestaties/predikaten niet "verder" gegaan zijn, dat zij niet dezelfde passie delen als jij...maar over een mislukt fokproduct zou ik niet spreken..dan denk ik eerder aan een paard met enige afwijkingen of nakomelingen die vroegtijdig overlijden..jou paardje is verkocht aan goede mensen, is in goede handen,alleen verliep haar leven anders dan jij wellicht gehoopt had...het had heel anders kunnen zijn...