Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:23

Positieve verbetering is sowieso dat ze mooi opwaarts gebouwd is, haar moeder is echt neerwaarts gebouwd.
Karakter lijkt zo in eerste opzicht ook heel fijn. Vlug is ze wel maar ze let goed op je en is makkelijk benaderbaar.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:03

Pantykous schreef:
Volgens mij alleen DV, 650 per rietje. Hoe bevrucht hij?

Vorig jaar heeft een vriendin van mij via DV geprobeerd haar merrie drachtig te krijgen van Emerald (wel maiden merrie). Na meerdere pogingen niet gelukt. Daarna Carambole gebruikt en in 1x goed drachtig. Hoe de kwaliteit verder is, weet ik niet.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:34

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:10

Hopelijk zit er wel een beperking op qua dekkingen

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:56

Goed besluit vind ik, ook om de schade voor de hengstenhouder te beperken.

Iemand hier ervaring met spoelen en eventueel invriezen embryo's?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:17

caro29 schreef:
Hopelijk zit er wel een beperking op qua dekkingen

Ik denk dat dat wel redelijk zelfregulerend zal zijn. Hengstenhouders kunnen op deze manier hun eigen merries dekken en nog een paar van fokkers.
Maar er zullen genoeg fokkers zijn die normaal wel met een jonge pas gekeurde hengst wel willen dekken maar nu dat risico niet gaan nemen.
Het verichtingsonderzoek is een mooi moment om de hengsten te zien, dat mis je nu, en dan de onzekerheid of een hengst goedgekeurd wordt, ik zou in elk geval over slaan.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:21

Ik zie op de 'topic voor dressuurpaardenfokkerij' ze zijn begonnen met een lijst van verwachtte veulens.
Dus bij deze begin ik hier ook eentje voor de springpaarden. :D
Gewoon de info kopieren, plakken en toevoegingen aanbrengen.

Peterina - 29/05 - Chacfly PS x Milky Way GF

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:25

Leuk!!

Hengstenkeuze voor mijn Marius Claudius is overigens gisteren na een spontaan bezoekje van Henk Nijhof senior gemaakt: Poker De Mariposa. Heel tevreden met deze keuze! Half april beginnen we. :j

Change3x - 09/07 - Dourkhan Hero Z x Westpoint

ZWART881965

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:51

Weet iemand de naam van de Duitse springhengst die begin vorig jaar op de hengstenkeuring de kampioen en reserve kampioen bij de dressuurhengsten had?? Het is een bruine hengst die in het 1.60 springt en zijn naam begon met de C.
Wij hebben een merrie die heel goed springt maar ook heel goed kan bewegen en zou graag met deze hengst dekken.
Ik heb het bericht op horses voorbij zien gaan.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:57

Op de kwpn hengstenkeuring?

ZWART881965

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:00

MizzMontana schreef:
Op de kwpn hengstenkeuring?
Nee was op een duitse hengstenkeuring februari maart of april Vermelding van dressuur kampioen en reserve dressuur kampioen van de zelfde springhengst

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:02

ZWART881965

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 05:19

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 07:32

Graag gedaan.
Ik heb gegoogled op: springhengst levert dresuurkampioen 2019 holstein. Dan is het de tweede link :D
Moest haast wel Holstein zijn.

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:26

Change3x schreef:
Leuk!!

Hengstenkeuze voor mijn Marius Claudius is overigens gisteren na een spontaan bezoekje van Henk Nijhof senior gemaakt: Poker De Mariposa. Heel tevreden met deze keuze! Half april beginnen we. :j

Haha heel leuk uit deze combi hebben wij nu net ons veulen. *\o/*

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:36

paschester schreef:
Change3x schreef:
Leuk!!

Haha heel leuk uit deze combi hebben wij nu net ons veulen. *\o/*

Oh echt?? Marius x Poker? Ik ontvang graag foto’s en filmpjes. :D :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:37

oh ja die hengst dekt best veel. Wat was zijn beredenering om deze hengst te adviseren?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:42

Oehlala schreef:
oh ja die hengst dekt best veel. Wat was zijn beredenering om deze hengst te adviseren?

Een iets meer bloederig type fokken.

Mijn merrie heeft heel veel bot en is absoluut niet lomp of dergelijke, maar het zou mooi zijn als je een bloederiger type kan fokken en niet een lompe danjer eruit krijgt. :=

Niet de beste foto sorry! :D
Afbeelding

Daarnaast is hij razend populair dus als we gaan verkopen dan krijg je nog een keer iets verkocht.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:50

ja vooral dat. populair. Bloed krijg je met meerdere hengsten wel.
Maar ben heel benieuwd naar het veulen! :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:54

Oehlala schreef:
ja vooral dat. populair. Bloed krijg je met meerdere hengsten wel.
Maar ben heel benieuwd naar het veulen! :)

Klopt. Maar ik vind een meewerkend karakter ook belangrijk en dat heeft deze wel. +:)+

Henk had het ook nog over Grandorado maar ik heb niks met Eldorado bloed, omdat een merrie veulen blijft laat ik die hengst staan voor nu.

Nijhof geeft ook levend veulen garantie en is niet zo ver voor ons dus nog meer redenen om voor een van hun hengsten te gaan.

Ik ben iig tevreden met de keuze, de hengst geeft mij een goed gevoel als ik hem zie, dat is het belangrijkste.

ZWART881965

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:53

MizzMontana schreef:
Graag gedaan.
Ik heb gegoogled op: springhengst levert dresuurkampioen 2019 holstein. Dan is het de tweede link :D
Moest haast wel Holstein zijn.

ik heb direct hengstenstation gebeld hun gaan voor mij vragen of ze op dit moment wel sperma naar Nederland leveren. We willen de merrie in april laten insemineren

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:16

Wat een leuk topic. Ik heb zelf ook een eerdere fokmerrie gekocht. (Was toen mijn halve stal paard). Heb haar sinds vorig jaar juni en was heel lang aan het twijfelen om nog één veulen uit haar te fokken, met de bedoeling om het zelf te houden (momenteel, en zeker als het een merrietje mag zijn). Heb nu eindelijk de knoop doorgehakt om het toch te doen!

De meeste topics op bokt zijn dressuur, is het goed dat ik daarom hier mee praat?
Ik weet nooit hoe ik de afstamming moet zeggen :') maar als jullie willen plaats ik wel het linkje.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 17:07

Wij beginnen nu :-)
25 maart - Cherie (Padinus) x Kensington
15 april -Kristal (Baltic) x Kardesh

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 17:44

Hier juist gekozen voor een merrie met bloed, een hengst met bloed.
Veulen is voor de verkoop en willen er volgend jaar mee naar de selecties gaan voor de veiling op Zangersheide.

Vorig jaar een hengst met wat minder hoog bloed maar wel veel Frans bloed gekozen (Dominator Z).
Veulen is ook voor mijzelf bedoeld om later wat hobbymatig mee te gaan springen. Merrie is namelijk best pittig te rijden en wilde hier een wat rustiger veulen uit krijgen maar wel met de juiste aanleg in het springwerk.
Ik hoopte op pittig + Frans bloed te fokken, ik net die sensibelheid terug ga vinden in het rijden later, omdat de meeste frans gefokte paarden wat stug te rijden zijn maar mijn merrie juist sensibel in met name ook de mond is.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 17:57

Mijn Marius Claudius merrie heeft wel meer dan genoeg looplust, alleen qua uitstraling op het eerste oog gewoon niet heel bloederig. :j Mocht het een hengst zijn dan moet hij weg en dan is het wel fijn als je een chique veulen kan verkopen op de veiling (en commercieel).
Karakter vind ik ook heel belangrijk. Ik hoop er een wat bewerkbaarder en makkelijker veulen uit te fokken. Deze merrie is ohz meer een mannen-prof-paard.

Mijn andere paard die in juli uitgerekend is van Dourkhan Hero Z is een dressuurpaard die relatief goed kan springen, daar heb ik expres een jonge hengst erop gezet omdat ik niet weet wat eruit gaat komen. Dat veulen blijft ook sowieso. :j