KWPN Hengstenkeuring 2016/2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:54

Nies_ schreef:
Ik ben het ook met jullie eens :j Ik zie eigenlijk het liefst een goed bewegend, fors springpaard met mooi front. Oftewel: gewoon een veelzijdig dier.

en liefst ook nog een beetje nuchter in de kop....Een Gelders paard dus.

Nies_

Re: KWPN Hengstenkeuring 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:04

Die zijn me dan vaak weer net te grof, al komt dat inderdaad ook goed in de buurt. Ik hou sowieso wel van paarden met flink wat Gelders bloed, dat is ook niet voor niks.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:05

Te grof? Valt tegenwoordig wel mee :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:05

anneM_Ajax schreef:
Dat ben ik helemaal met jullie eens.
Maar in Duitsland zijn ze ook nog aardig allround, en daar hou ik van.
Wat ik veel miste vandaag was de gummi. En dat is met de technische parcoursen van tegenwoordig juist zo belangrijk.
De motor is uiteraard het belangrijkst, maar zonder gummi is dat snelle schakelen wat tegenwoordig gevraagd wordt in de top, erg lastig.

Hoe zou dat komen? zou er weer meer "vol" bloed gebruikt moeten worden?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:07

SophievdV schreef:
Te grof? Valt tegenwoordig wel mee :)

Wordt steeds minder inderdaad :j Hoor je mij ook niet over klagen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:27

Tegenwoordig gaan ze bij het Gelderse kwa type meer en meer richting reguliere dressuurpaarden.
Wat trouwens de bewegingsvorm imo wel verbeterd... echt ouderwetse Geldersen kunnen nogal... eh... stampen :D

Maar het is jammer dat de Gelderse richting zich niet nadrukkelijker wil profileren met een eigen type. Imo verliest het wel wat authenticiteit en dat is zonde.

Ik zie ook kwa beweging toch liever wel een mooie springer. En ik vermoed maar zomaar dat die ook braver kunnen zijn.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:07

Naar mijn idee mag er dan weer bij het Gelderse meer spring bloed in. Want ik vind inderdaad dat ze te veel richting dressuur kant gaan. Maar veel fokkers kijken naar wat gewild is in plaats van wat gewenst is op lange termijn. informeren en promoten naar het hoe en waarom en waarom juist niet mis ik. Niet bij de fokkers die weten wel waarom of waarom niet, maar bij het grote publiek. Waarom een paard met hele lange benen en klein kopie niet wenselijk is. Ook al is het nog zo mooi of mode.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:16

Nies_ schreef:
Die zijn me dan vaak weer net te grof, al komt dat inderdaad ook goed in de buurt. Ik hou sowieso wel van paarden met flink wat Gelders bloed, dat is ook niet voor niks.

Nèt wat grof? Zie mijn profiel, ook de Geldersen gaan met hun tijd mee. :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:29

Die van jou zijn zeker niet verkeerd inderdaad :D Misschien zit het voor een deel wat tussen de oren hoor, dat durf ik best toe te geven. Verder ga ik wel mee met Dees en vienna.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:33

Ik heb de foto's bekeken gisteren van de dressuurgerichte jonge hengsten. Ik ben nog niet echt enthousiast bij deze lichting. Vooral die korte halsjes baren mij zorgen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:16

Ik las recentelijk dat iemand op Facebook de tegenwoordige dressuurpaarden vergeleek met Duitse herders. Omdat ze beiden een "aflopend" model hebben.
Een willekeurig voorbeeld: http://cdn.nlhors-mansfield.savviihq.co ... normal.jpg
En nog komt het voorbeen als laatste van de grond.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:03

Elisa2 schreef:
anneM_Ajax schreef:
Dat ben ik helemaal met jullie eens.
Maar in Duitsland zijn ze ook nog aardig allround, en daar hou ik van.
Wat ik veel miste vandaag was de gummi. En dat is met de technische parcoursen van tegenwoordig juist zo belangrijk.
De motor is uiteraard het belangrijkst, maar zonder gummi is dat snelle schakelen wat tegenwoordig gevraagd wordt in de top, erg lastig.

Hoe zou dat komen? zou er weer meer "vol" bloed gebruikt moeten worden?

Daar durf ik dan weer niks op te zeggen. Heb er te weinig verstand van.
Maar ik denk wel dat het voor een groot deel met selecteren te maken heeft.

Het maaien en scheppen zijn ze bv in mijn ogen al jaren behoorlijk laks mee. Tegenwoordig is er bijna geen paard meer te vinden dat recht loopt. Overigens inclusief mn eigen Was zelf ook mn halve lijstje vergeten af te strepen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:28

Himyar schreef:
Ik las recentelijk dat iemand op Facebook de tegenwoordige dressuurpaarden vergeleek met Duitse herders. Omdat ze beiden een "aflopend" model hebben.
Een willekeurig voorbeeld: http://cdn.nlhors-mansfield.savviihq.co ... normal.jpg
En nog komt het voorbeen als laatste van de grond.

Het wordt een hardnekkig misverstand. Dat een "bergop gebouwd" paard ook een sterker achterbeen heeft. Bergop gebouwd is dit jaar het modewoord. Giraffen moeten het worden. Want dán kunnen ze later goed ondertreden. Het lijkt er meer op dat ze zowel vóór als achter kunnen strekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:45

Doe mij dan maar een simpel beest die vierkant lijkt op video :D

Ik heb helemaal niks met dat hoogbenige gedoe
En als je goed kijkt zijn die juist hoger dan ze lang zijn, rechthoeksmodel op z'n kant

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:55

Er zijn merries die dat wel nodig hebben zo'n hoogbenige hengst maar ze moeten ook niet overdrijven met zo'n hengsten aan te keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:36

Waarom hebben ze dat nodig?
Al eens gekeken hoe kortbenig menig grand prix paard is? :D

Dat is wat overdreven misschien :+ maar als je een paard wilt fokken met een iets langer voorbeen dan moet je een hengst uitzoeken met een iets langer voorbeen en niet 1 met een veel langer voorbeen en giraffebouw
Dat 1.77 als 2,5 jarige heb ik ook mijn vraagtekens bij.
Kijk naar extreem grote hondenrassen die halen qua leeftijd ook niet de helft van kleinere hondjes en zijn bovendien eerder oud.

Over dat paarden nu meer maaien en scheppen: ik denk dat het niet meer is dan vroeger, perfecte paard bestaat niet maar het valt met die lange benen gewoon meer op in beweging
En graasvoetjes misschien wel meer denk ik door lange benen/korte hals en ongelijk belasten bij drinken en grazen als jong veulen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:03

merries met veel body maar korte pootjes tonen niet zo elegant en krijgen ook niet de punten in de ring. Vooral ook niet als ze nog eens 1.65m zijn ipv meer dan 1.70m.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:12

Bergopwaarts bewegen moeten ze, met de schoft omhoog..dat kan als de rug en achterhand goed gevormd zijn imo en ze een sterk en dragend achterbeen hebben. Daar voor hoeven ze niet perse bergopwaarts gebouwd te zijn.

Staat bij sommige hengsten nu wel bij de eerste bezichtiging dat veel nakomelingen niet door gaan door bemerkingen op het fundament. Dat moeten we inderdaad niet willen fokken of teveel concessies op doen.

De korte halzen met weinig nek vind ik ook al jaren een aandachtspunt..{zie je veel bij Jazz na fok} net zo als het lange sabelbenige achterbeen wat voor optisch bedrog zorgt omdat het beter "lijkt" te buigen en te dragen dan het soms daadwerkelijk doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:22

petraaken schreef:
merries met veel body maar korte pootjes tonen niet zo elegant en krijgen ook niet de punten in de ring. Vooral ook niet als ze nog eens 1.65m zijn ipv meer dan 1.70m.

Nee Valegro wordt ook altijd erg ondergewaardeerd :(:)

Ik heb allemaal vrij kortbenige merries en die lopen in enkele maanden naar sportpredikaat, ook nog met bijna alleen maar oranje linten, dus wat jij zegt is mijn ervaring niet. Wel in hengstencompetitie of op keuring misschien maar in de sport niks geen last.
De adviezen van het stamboek om hoogbeniger te fokken (every time :') ) negeer ik dus ook lekker en ik neem relatief kortbenige hengsten zoals Negro en Toto
Die nakomelingen worden met 70 punten voor exterieur ook gewoon ster en anders maar niet. We fokken toch zogenaamd voor (top)sport en niet voor de keuring mag ik hopen

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:56

Een heel lang voorbeen is ook niet op tijd weg, waardoor je veel aantikken krijgt. Niet goed voor de benen, en de ijzers die er nog wel eens afliggen.

Ik heb een merrie met oud bloed en dus ook een oude bouw en korte stokkies. Niet de knapste, maar ik ben er blij mee. Ik hoef niet zo nodig lange stelten.
De veulens die haar vorige eigenaar erbij heeft gefokt, zijn wel wat moderner en dus ook wel een iets langer voorbeen. Maar op een manier hoe ik het graag zie.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:06

[***] schreef:
Waarom hebben ze dat nodig?
Al eens gekeken hoe kortbenig menig grand prix paard is? :D

Dat is wat overdreven misschien :+ maar als je een paard wilt fokken met een iets langer voorbeen dan moet je een hengst uitzoeken met een iets langer voorbeen en niet 1 met een veel langer voorbeen en giraffebouw
Dat 1.77 als 2,5 jarige heb ik ook mijn vraagtekens bij.
Kijk naar extreem grote hondenrassen die halen qua leeftijd ook niet de helft van kleinere hondjes en zijn bovendien eerder oud.

Over dat paarden nu meer maaien en scheppen: ik denk dat het niet meer is dan vroeger, perfecte paard bestaat niet maar het valt met die lange benen gewoon meer op in beweging
En graasvoetjes misschien wel meer denk ik door lange benen/korte hals en ongelijk belasten bij drinken en grazen als jong veulen

Ik ben het zo eens met wat jij zegt! Ook in je volgende bericht. En ik ben zó blij om te lezen dat jij als fokker gewoon je eigen plan trekt. Echt geweldig vind ik dat :-)

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:49

Weet iemand toevallig wat ze gister hebben gezegt over de nummers 225 en 227 ??

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:34

Dat was schrikken, die Rubus viel echt lelijk.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:43

Dit is de parcival toch?

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:10

605 -->
601 --> 2e bez
602 --> rassige hengst, bemerking fundament, niet door
604 --> 2e bez
600 --> lanngelijnd, bemerking fundament, niet door
606 --> voldoende type, meer ruimte en souplesse moeten hebben in de bewegingen, niet door
607 --> doorverwezen 3e bez