KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chikohaa

Re: KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:59

Albert wat een vreselijk gave merrie!! Gefeliciteerd!

De discussie over de loodlijn snap ik niet. Dat is een rijtechnische fout en dat kan je de fokkers niet aanrekenen. Tuurlijk hebben veel Jazzen een wat banketstaaf halsje die er niet altijd even mooi uitkomt, maar ze maken met andere dingen weer meer dan genoeg goed!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 00:04

Dank je wel, ze gaat nu eerst de sport in en daarna gaan we met haar fokken.
Haar moeder wordt komend jaar wel weer gedekt.

Sarabande, dat is het "nadeel" van de Gelderse fokkerij, er is best lastig een lijn in te ontdekken.
Ook bij de veulens was het weer heel divers, kan me voorstellen dat het voor de jury ook lastig is, kies je voor type of beweging.
Ik vond de Davino echt een plaatje en ze kon goed bewegen maar had ook zo bij de dressuurveulens kunnen lopen.
Wij volgen al jaren gewoon ons eigen idee en vinden het heel gaaf dat we met Donna dit behaald hebben.
Qua afstamming komt ze uit mooie vrije oude bloedlijnen maar qua type is ze toch heel modern.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 00:08

Ja ik denk ook dat het heel lastig is, maar omdat het een type fokkerij is zouden ze altijd het type moeten laten prevaleren. Net zo als ik vind dat ze bij de dressuurfokkerij waar karakter een belangrijk onderdeel is, een hengst die zoals nu bekend is lastige kinderen geeft, niet zo prominent moeten promoten
Maar ja ik heb het niet voor het zeggen

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 02:38

Albert schreef:
_San87_ schreef:
Over welke hengst heb je het dan? Ik heb de NMK niet gevolgd.

Je zegt steeds dat je zo graag wat wil leren over de fokkerij, dan is de NMK/KWPN-paardendagen toch een van DE gelegenheden...

Helaas voor mij vallen deze samen met het grote concours van onze vereniging. Dus nee, niet kunnen volgen.

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat, overigens. Prachtige merrie.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:36

sarabande schreef:
Wbt de fokkerij ben ik stomverbaasd over de uitslag van de dressuurveulens op de NMK. Zoals ik al zei is het een Miss verkiezing maar als zoveel veulens van een hengst, die door het KWPN niet meer geadviseerd wordt bij dek adviezen en waar vraagtekens bij het karakter gezet kunnen worden, in de kopgroep gezet worden vraag ik me af wat de boodschap is naar de fokkers toe.

De vraag is of men die (terechte) boodschap via een exterieurkeuring zou moeten doorgeven. Men kan niet zomaar één hengst uit een groep van hengsten lichten die min of meer dezelfde bloedvoering hebben en waarbij de kans groot is dat de mentale minpunten zich eveneens vereven. Dat vergt een heel andere en veel bredere benadering.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:44

Albert schreef:
Zijn we net van terug, heerlijk uit eten geweest :Y)
[ Afbeelding ]
Ik was trots op haar vandaag *\o/*
Vond haar beter gaan dan de nummer 1 maar die was wel meer Gelders :j
Keuze is helaas voor ons op type gevallen maar ik heb er volledig vrede mee, het zijn gewoon 2 hele gave merries alleen verschillend in type.

Schitterend mooi en goed paard met typisch vrouwelijke vormen en lijnen, een diepe ronde romp, een natuurlijk gewelfd front, een dalende achterhand, een rijzende voorhand met als gevolg een zuivere balans van de massa waarbij de diagonale benen goed vrij van elkaar blijven en het landende achterbeen voor het landende voorbeen onder het midden van de massa wordt geplaatst.

Allemaal op een foto en in het werkelijkheid te zien.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:45

sarabande schreef:
Ja ik denk ook dat het heel lastig is, maar omdat het een type fokkerij is zouden ze altijd het type moeten laten prevaleren. Net zo als ik vind dat ze bij de dressuurfokkerij waar karakter een belangrijk onderdeel is, een hengst die zoals nu bekend is lastige kinderen geeft, niet zo prominent moeten promoten

Je kunt aan jonge hengsten zelf zien wat voor een karakter ze hebben, hoe ze te rijden zijn. Niet alles goed praten zoals:
ach het is een jonge hengst, dekt veel mag dus vervelend zijn (niet dus..!)
Ook een jonge hengst moet met zijn ruiter willen meewerken, degene die tegen werken en lopen te etteren zullen dat ook vererven.
Heel informatief is ook een kijkje nemen bij het losrijterrein, daar zie je dingen die je eigenlijk niet wil zien...

En...karakter is héél erfelijk...!!! Dat is bewezen.....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:56

sarabande schreef:

Juist waar we als fokkers roepen dat bijv de hengstencommissie wat minder naar het papier moet kijken met keuren wil jij dus eigenlijk dat ze de afstamming van een veulen betrekken bij de beoordeling. Maar dit is een exterieurkeuring en geen karakterkeuring. De jury heeft gedaan wat ze moesten doen en dat is de beste exterieuren bovenaan zetten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:00

Een paard kan nog zo mooi zijn, als het niet wil werken, dan is het alsnog niks waard, toch? Dus wat dat betreft snap ik Sarabande wel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:12

janderegelaa schreef:
Juist waar we als fokkers roepen dat bijv de hengstencommissie wat minder naar het papier moet kijken met keuren wil jij dus eigenlijk dat ze de afstamming van een veulen betrekken bij de beoordeling. Maar dit is een exterieurkeuring en geen karakterkeuring. De jury heeft gedaan wat ze moesten doen en dat is de beste exterieuren bovenaan zetten.

Ik weet helemaal niet of de jury dat moet doen. Ik vind een exterieurkeuring ook een vorm van voorlichting.
De hoeveelheid van 5 Apaches bij de beste 7 van Nederland, waarvan de nummers 1, 2 en 3 is buiten proporties en heeft ook veel te maken met de smaak van de jury en wellicht de beperktheid van juist niet verder kijken dan de neus lang is.
Reken maar dat Apache veel gaat dekken hierdoor, juist bij mensen die voorlichting behoeven, ik weet niet of dat een gewenste ontwikkeling is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:31

sarabande schreef:
janderegelaa schreef:

Ik weet helemaal niet of de jury dat moet doen. Ik vind een exterieurkeuring ook een vorm van voorlichting.
De hoeveelheid van 5 Apaches bij de beste 7 van Nederland, waarvan de nummers 1, 2 en 3 is buiten proporties en heeft ook veel te maken met de smaak van de jury en wellicht de beperktheid van juist niet verder kijken dan de neus lang is.
Reken maar dat Apache veel gaat dekken hierdoor, juist bij mensen die voorlichting behoeven, ik weet niet of dat een gewenste ontwikkeling is.

Ik geloof dat de mensen die echt voorlichting nodig hebben juist niet naar een NMK gaan. Die openen een topic op Bokt "welke hengst voor mijn merrie" en dan nemen ze de goedkoopste :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:32

_San87_ schreef:
Een paard kan nog zo mooi zijn, als het niet wil werken, dan is het alsnog niks waard, toch? Dus wat dat betreft snap ik Sarabande wel.

Ik ook maar dit is een exterieurkeuring. De beoordeling op karakter is bij de IBOP of EPTM.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:38

janderegelaa schreef:
Ik geloof dat de mensen die echt voorlichting nodig hebben juist niet naar een NMK gaan. Die openen een topic op Bokt "welke hengst voor mijn merrie" en dan nemen ze de goedkoopste :D

Maar die lezen wel IDS, hores etc en zien die uitslag

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:38

Er zullen niet voor niks 3 veulens van Apache 1,2 en 3 zijn. Ik heb ze niet gezien dus weet het niet. Zullen best goede veulens zijn.
Karakter komt pas later aan bod, onder het zadel. Bij een veulenkeuring keur je daar niet op. En zelfs op een merriekeuring niet natuurlijk.
Ben het eens met het feit dat de keuringspaarden en de rijpaarden vaak ver uit elkaar liggen. Karakter zal daar ook zeker een rol in spelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:54

Rachral schreef:
En...karakter is héél erfelijk...!!! Dat is bewezen.....

Maar of je van het stal gedrag en karakter cijfers aankan in weer een ander verhaal.
Zowel Uniform als Junior hadden uitmuntende cijfers voor gedrag maar staan toch algemeen bekend als lastig.
Nu ben ik toevallig wel redelijk fan van Uniform, maar je wilt niet weten hoe raar mensen reageren als je zegt dat je met Junior gedekt hebt.

Eigenlijk kun je pas wat over karakter zeggen als een paard al een tijd in de sport mee draait, maar dan nog vraag ik me af of het Gibraldi niet gewoon te veel werd ipv van hem na een vrij goede loopbaan ineens als lastig te bestempelen omdat hij na jaren ineens echt in de staak gaat.
Als het karakter niet klopt dan kom je niet eens op dat niveau volgens mij.

En dan: wat is een goed karakter?
geef mij maar een boefje, mag zelfs een tikje lomp zijn. Anderen willen een extreem meewerkend paard. Wat de een flegmatiek vind is voor een ander al loperig. Het blijft een moeilijke zaak om daar een lijn in te trekken.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 09:38

Albert schreef:
Ik was trots op haar vandaag *\o/*

Hartelijk gefeliciteerd met het resultaat, Albert! Ze lijkt me fantastisch te zijn!

Afbeelding

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:58

Mooie merrie hoor, gefeliciteerd!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:33

_San87_ schreef:
Als dat zo is, Karel, waarom heb je de hengst met de slechte rug dan goedgekeurd? Want foto's vertellen immers altijd de waarheid?

Jouw referentie verschilt misschien wel met die van de jury.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:33

arie53 schreef:
_San87_ schreef:
Als dat zo is, Karel, waarom heb je de hengst met de slechte rug dan goedgekeurd? Want foto's vertellen immers altijd de waarheid?

Je bedoeld dat jij de rug prima vindt?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:27

arie53 schreef:
_San87_ schreef:

Citaat:
Je bedoeld dat jij de rug prima vindt?

Een goedgewelfde rug is voor een sportpaard aanmerkelijk beter dan de moderne strakke plankrug.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:33

Jij vind dit een goedgewelfde rug?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:01

Dankzij deze welving heeft hij een achterhand die via het bekken (heupbeengewricht) een stuk kan dalen alvorens de rug in de beweging recht wordt en het te verplaatsen gewicht gelijk over de dragende benen kan worden verdeeld.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:10

arie53 schreef:
Dankzij deze welving heeft hij een achterhand die via het bekken (heupbeengewricht) een stuk kan dalen alvorens de rug in de beweging recht wordt en het te verplaatsen gewicht gelijk over de dragende benen kan worden verdeeld.

Nou, ik denk dat dit paard turbo buikspieren moet hebben om die rug recht te trekken. Als dit zo'n ideale rug zou zijn, waarom hebben wilde paarden en paarden die dicht bij wild staan dan niet zo'n rug?