Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Albert schreef:_San87_ schreef:Over welke hengst heb je het dan? Ik heb de NMK niet gevolgd.
Je zegt steeds dat je zo graag wat wil leren over de fokkerij, dan is de NMK/KWPN-paardendagen toch een van DE gelegenheden...

sarabande schreef:Wbt de fokkerij ben ik stomverbaasd over de uitslag van de dressuurveulens op de NMK. Zoals ik al zei is het een Miss verkiezing maar als zoveel veulens van een hengst, die door het KWPN niet meer geadviseerd wordt bij dek adviezen en waar vraagtekens bij het karakter gezet kunnen worden, in de kopgroep gezet worden vraag ik me af wat de boodschap is naar de fokkers toe.

Albert schreef:Zijn we net van terug, heerlijk uit eten geweest![]()
[ Afbeelding ]
Ik was trots op haar vandaag![]()
Vond haar beter gaan dan de nummer 1 maar die was wel meer Gelders
Keuze is helaas voor ons op type gevallen maar ik heb er volledig vrede mee, het zijn gewoon 2 hele gave merries alleen verschillend in type.
sarabande schreef:Ja ik denk ook dat het heel lastig is, maar omdat het een type fokkerij is zouden ze altijd het type moeten laten prevaleren. Net zo als ik vind dat ze bij de dressuurfokkerij waar karakter een belangrijk onderdeel is, een hengst die zoals nu bekend is lastige kinderen geeft, niet zo prominent moeten promoten
Maar ja ik heb het niet voor het zeggen
sarabande schreef:Ja ik denk ook dat het heel lastig is, maar omdat het een type fokkerij is zouden ze altijd het type moeten laten prevaleren. Net zo als ik vind dat ze bij de dressuurfokkerij waar karakter een belangrijk onderdeel is, een hengst die zoals nu bekend is lastige kinderen geeft, niet zo prominent moeten promoten
Maar ja ik heb het niet voor het zeggen
janderegelaa schreef:Juist waar we als fokkers roepen dat bijv de hengstencommissie wat minder naar het papier moet kijken met keuren wil jij dus eigenlijk dat ze de afstamming van een veulen betrekken bij de beoordeling. Maar dit is een exterieurkeuring en geen karakterkeuring. De jury heeft gedaan wat ze moesten doen en dat is de beste exterieuren bovenaan zetten.
sarabande schreef:janderegelaa schreef:Juist waar we als fokkers roepen dat bijv de hengstencommissie wat minder naar het papier moet kijken met keuren wil jij dus eigenlijk dat ze de afstamming van een veulen betrekken bij de beoordeling. Maar dit is een exterieurkeuring en geen karakterkeuring. De jury heeft gedaan wat ze moesten doen en dat is de beste exterieuren bovenaan zetten.
Ik weet helemaal niet of de jury dat moet doen. Ik vind een exterieurkeuring ook een vorm van voorlichting.
De hoeveelheid van 5 Apaches bij de beste 7 van Nederland, waarvan de nummers 1, 2 en 3 is buiten proporties en heeft ook veel te maken met de smaak van de jury en wellicht de beperktheid van juist niet verder kijken dan de neus lang is.
Reken maar dat Apache veel gaat dekken hierdoor, juist bij mensen die voorlichting behoeven, ik weet niet of dat een gewenste ontwikkeling is.
Rachral schreef:En...karakter is héél erfelijk...!!! Dat is bewezen.....

arie53 schreef:_San87_ schreef:Als dat zo is, Karel, waarom heb je de hengst met de slechte rug dan goedgekeurd? Want foto's vertellen immers altijd de waarheid?
Jouw referentie verschilt misschien wel met die van de jury.
Citaat:Je bedoeld dat jij de rug prima vindt?
arie53 schreef:Dankzij deze welving heeft hij een achterhand die via het bekken (heupbeengewricht) een stuk kan dalen alvorens de rug in de beweging recht wordt en het te verplaatsen gewicht gelijk over de dragende benen kan worden verdeeld.