anneliesdj schreef:En dat is niet voor niets. Ik noemde AV alleen om de vergelijking aan te geven bwt de afkeer die er heerst, het AV kan nu echt geen goed doen binnen kwpn fokkerij, denk dat dat vroeger ook niet mogelijk was.
De vooroordelen komen ergens vandaan, zo'n ongecompliceerd karakter een AV kan hebben, zo gecompliceerd is vaak een kruising. En de ruiterij tegenwoordig is ook niet gewend zijn paard te vriend te houden, dan kom je bij een AV of kruising daarvan helemaal nergens. Geld voor een EV ook wel, maar in veel mindere mate.
Ik heb nog nooit een kruising AV in de handen gehad, dus ik kan niet zeggen hoe gecompliceerd een kruising is. Wel hoor ik inderdaad vaker dat een AV niet gedwongen kan worden en je het dier idd 'te vriend' moet houden. Maar ik moet zeggen, mijn paard laat zich ook niet dwingen en daar zit toch echt de EV dichterbij dan de AV (Rubinstein x Grande X Gotthard)
.
Ik zat een beetje met Ramzes in m'n hoofd (overigens ook nog eens half volbloed).
arie53 schreef:_San87_ schreef:Nu wil ik niet vervelend doen, Karel... Maar Valegro is een KWPN gefokt paard. Of mis ik het punt dat je wilt maken?
Dat mis je dus. Ik heb over het evenwichtsmodel van Valegro. Valegro voldoet namelijk bij lange na niet aan het hoogbenige dressuurmodel met de lange voorbenen van het KWPN.
Daar heb je gelijk in. En toch is het een KWPN gefokt paard... Ik gok dat je wilt zeggen dat het KWPN met het hoogbenige dressuurmodel de plank misslaat voor wat betreft de (top)sport? Ergens moet ik je daarin wel gelijk geven, de paarden die hoog in de sport lopen staan voor zover ik kan zien niet of nauwelijks in het model zoals het KWPN dat graag ziet.
En toch lopen KWPN'ers aan de top mee.