KWPN fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:51

fokfanaat schreef:
turquoises schreef:
Ik begrijp eerlijk gezegd die antipathie tegen volbloeds niet van Arie53. Hij laat te pas en te onpas zijn mening over de volbloeds horen. Het wordt gewoon zielig.

het zou overtuigender zijn, als zijn visie met klinkende sportuitslagen ondersteund zou zijn, maar die heb ik nog niet gezien.

Het merendeel van de toppaarden heeft veel meer van het evenwichtsmodel dan van het race- of moderne hoogbenige dressuur - of het op de kopgebouwde springmodel van het KWPN.

Het dragende voor- en achterbeen op een spoor. Dat is balans.
Afbeelding

http://www.easpstamboek.nl/files/Totilas.pdf

Meredith Michaels-Beerbaum, Bella Donna 66 (v. Baldini II)

Afbeelding

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php ... na#p496471
Laatst bijgewerkt door arie53 op 08-08-13 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:53

besita schreef:
Pletje123 schreef:
Bloed duidt wel op Volbloed.

vind ik dus totaal niet :n

Op zich ben ik het niet oneens, maar zoals je zegt, soms heeft een Calvaro meer bloed dan een Quick Star, hoe raadt je dan een hengst aan?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:56

besita schreef:
Pletje123 schreef:

Bloed duidt wel op Volbloed.

vind ik dus totaal niet :n

Citaat:
Op zich ben ik het niet oneens, maar zoals je zegt, soms heeft een Calvaro meer bloed dan een Quick Star, hoe raadt je dan een hengst aan?

Daarom is een definitie van een "bloedpaard" ook zo belangrijk.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:57

Nu wil ik niet vervelend doen, Karel... Maar Valegro is een KWPN gefokt paard. Of mis ik het punt dat je wilt maken?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:58

besita schreef:
fokfanaat schreef:
ik geloof er niet in dat het kwpn kleuren bevoordeeld of benadeeld.

en anders doen de fokkers dat wel ..ik vind bont gewoon spuuglelijk( en dat is gewoon persoonlijke voorkeur ) en zou dat niet in mijn fokkerij of sportstal willen ..er mag morgen nog een bonte hengst 1.60 lopen uit de meest voortreffelijke stam komen etc , ik zou het nooit gebruiken

:D

Zo, toch weer 4 pagina's over kleurtjes gebabbeld.

Totaal off-topic natuurlijk maar ik kijk met één oog naar de wk jonge dress.paarden in Verden.
Opvallend, de matige resultaten van de 3 nakomelingen van Blue Horse Zack.
Volgens velen één van de betere kwpn-gefokte hengsten in het buitenland.
Dan doen de nakomelingen van Vivaldi het toch een klasse beter, met Desperado nog te gaan.

Eigenlijk gaat dit toch wel over KWPN-fokkerij.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:59

San87, dat is gewoon info wat zo te vinden is op bijv. de site van het kwpn of via Google.
Kun je heel simpel zelf opzoeken.
Dan zul je bijv. lezen dat nakomelingen van ev apart gekeurd worden op de merriekeuring om het gebruik van ev te stimuleren omdat het in latere generaties gewenst is.
Ook in onze Gelderse zit met Krawall en Anblick een scheutje bloed, wel generaties terug maar het geeft imo net wat extra's.
Waar fok jij eigenlijk mee?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:00

_San87_ schreef:
anneliesdj schreef:
Ik denk dat het vergelijkbaar is met de afkeer van AV, wie het niet kent is er bang van vanwege alle verhalen die de ronde doen. Alleen wordt er op EV minder gespuugd omdat ze hun bijdrage hebben geleverd.
Geef mij maar een volbloed, betere karakters kun je niet krijgen.

Overigens hoeft bloed ook niet rechtstreeks toegevoegd te worden, er zijn inmiddels genoeg hengsten met een flink aandeel volbloed, als die op de juiste manier gebruikt worden is er voorlopig geen 100% volbloed nodig.

Leuk dat je de AV noemt, ik stond op het punt hetzelfde te doen :D. Het is niet zo dat kruisingen met AV slechte resultaten heeft gegeven. Ik kan me voorstellen dat het niet wenselijk is om momenteel weer AV in te mengen, trouwens. Toch zie je bij het KWPN maar heel weinig AV aandeel, en als deze er is, heel ver terug.

En dat is niet voor niets. Ik noemde AV alleen om de vergelijking aan te geven bwt de afkeer die er heerst, het AV kan nu echt geen goed doen binnen kwpn fokkerij, denk dat dat vroeger ook niet mogelijk was.
De vooroordelen komen ergens vandaan, zo'n ongecompliceerd karakter een AV kan hebben, zo gecompliceerd is vaak een kruising. En de ruiterij tegenwoordig is ook niet gewend zijn paard te vriend te houden, dan kom je bij een AV of kruising daarvan helemaal nergens. Geld voor een EV ook wel, maar in veel mindere mate.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:01

Albert schreef:
San87, dat is gewoon info wat zo te vinden is op bijv. de site van het kwpn of via Google.
Kun je heel simpel zelf opzoeken.
Dan zul je bijv. lezen dat nakomelingen van ev apart gekeurd worden op de merriekeuring om het gebruik van ev te stimuleren omdat het in latere generaties gewenst is.
Ook in onze Gelderse zit met Krawall en Anblick een scheutje bloed, wel generaties terug maar het geeft imo net wat extra's.
Waar fok jij eigenlijk mee?

Ik fok helemaal niet. Daar heb ik niet genoeg kennis van zaken voor. Ik vind het gewoon interessant om mee te lezen en vragen te stellen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:02

_San87_ schreef:
Nu wil ik niet vervelend doen, Karel... Maar Valegro is een KWPN gefokt paard. Of mis ik het punt dat je wilt maken?

Ik mis het punt denk ik ook want hij heeft 39,26% EV in zijn afstamming.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:03

_San87_ schreef:

Dat mis je dus. Ik heb over het evenwichtsmodel van Valegro. Valegro voldoet namelijk bij lange na niet aan het hoogbenige dressuurmodel met de lange voorbenen van het KWPN.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:04

het volbloedpercentage in de top loopt nog steeds op:

gemiddelde percentage xx in beste 10 in de OS in 2008:
dressuur 32,41%
springen 41,87%

2012

dressuur 36.00%
springen: 50,32%

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:05

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Maar gelukkig geen racemodel en het percentage is XX/OX percentage: 39,26%. Wel de feiten juist weergeven Jan.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:08

fokfanaat schreef:
het volbloedpercentage in de top loopt nog steeds op:

gemiddelde percentage xx in beste 10 in de OS in 2008:
dressuur 32,41%
springen 41,87%

2012

dressuur 36.00%
springen: 50,32%

Bron?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:09

anneliesdj schreef:
En dat is niet voor niets. Ik noemde AV alleen om de vergelijking aan te geven bwt de afkeer die er heerst, het AV kan nu echt geen goed doen binnen kwpn fokkerij, denk dat dat vroeger ook niet mogelijk was.
De vooroordelen komen ergens vandaan, zo'n ongecompliceerd karakter een AV kan hebben, zo gecompliceerd is vaak een kruising. En de ruiterij tegenwoordig is ook niet gewend zijn paard te vriend te houden, dan kom je bij een AV of kruising daarvan helemaal nergens. Geld voor een EV ook wel, maar in veel mindere mate.

Ik heb nog nooit een kruising AV in de handen gehad, dus ik kan niet zeggen hoe gecompliceerd een kruising is. Wel hoor ik inderdaad vaker dat een AV niet gedwongen kan worden en je het dier idd 'te vriend' moet houden. Maar ik moet zeggen, mijn paard laat zich ook niet dwingen en daar zit toch echt de EV dichterbij dan de AV (Rubinstein x Grande X Gotthard) :D.

Ik zat een beetje met Ramzes in m'n hoofd (overigens ook nog eens half volbloed).

arie53 schreef:
_San87_ schreef:

Dat mis je dus. Ik heb over het evenwichtsmodel van Valegro. Valegro voldoet namelijk bij lange na niet aan het hoogbenige dressuurmodel met de lange voorbenen van het KWPN.

Daar heb je gelijk in. En toch is het een KWPN gefokt paard... Ik gok dat je wilt zeggen dat het KWPN met het hoogbenige dressuurmodel de plank misslaat voor wat betreft de (top)sport? Ergens moet ik je daarin wel gelijk geven, de paarden die hoog in de sport lopen staan voor zover ik kan zien niet of nauwelijks in het model zoals het KWPN dat graag ziet.

En toch lopen KWPN'ers aan de top mee.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:10

misterA schreef:
Totaal off-topic natuurlijk maar ik kijk met één oog naar de wk jonge dress.paarden in Verden.
Opvallend, de matige resultaten van de 3 nakomelingen van Blue Horse Zack.
Volgens velen één van de betere kwpn-gefokte hengsten in het buitenland.
Dan doen de nakomelingen van Vivaldi het toch een klasse beter, met Desperado nog te gaan.

Eigenlijk gaat dit toch wel over KWPN-fokkerij.

En hoeveel SH's hebben op het WK Jonge Dressuurpaarden al enorm hoog gescoord?
Hoe ver geraken die in de échte sport?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:10

horsetelex

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:20

arie53 schreef:
janderegelaa schreef:

Maar gelukkig geen racemodel en het percentage is XX/OX percentage: 39,26%. Wel de feiten juist weergeven Jan.

Inderdaad je hebt gelijk. En die ene Arabier in de 9e generatie geeft een OX invloed van nog geen 0,25%. Die andere 39% is EV.

Ik ben nooit te beroerd om te leren dus leg mij nu eens uit -zonder wedervraag- wat het probleem is van het EV in de afstamming van Valegro.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:26

janderegelaa schreef:
arie53 schreef:

Inderdaad je hebt gelijk. En die ene Arabier in de 9e generatie geeft een OX invloed van nog geen 0,25%. Die andere 39% is EV.

Ik ben nooit te beroerd om te leren dus leg mij nu eens uit -zonder wedervraag- wat het probleem is van het EV in de afstamming van Valegro.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :).

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:28

Sandro Hit met Vivaldi vergelijken?
Er zijn wel overeenkomsten, zoals je zegt.
Maar daarna loopt het toch echt niet gelijk op.
De Sandro Hits zijn niet alleen ongeschikt voor de topsport maar ook in de basissport zie je ze nauwelijks.
De nafok van Krack C - Vivaldi is daar wel zeer geschikt voor.

Desperado nu tweede en zaterdag waarschijnlijk alle 3 Vivaldi's in de finale.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:29

fokfanaat schreef:
horsetelex

Dan is het percentage dus xx/ox

anneliesdj

Re: KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:33

Pff wat een mierenneukerij hier, zullen we weer gewoon leuk verder kletsen?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:37

MisterA, Sorento en zijn nafok doen het anders heel aardig vind ik.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:40

arie53 schreef:
janderegelaa schreef:

Citaat:

Citaat:

De eerste opsomming van het percentage is weer de gebruikelijke Dikke Duim en het tweede punt is door mij niet genoemd. Wat ik zeg, is dat Valegro ondanks zijn race-genen meer van het klassieke/Arabische evenwichtsmodel dan van het racemodel heeft. En aan dat model ook zijn dressuurprestaties aan te danken heeft.

Tenzij jij ons glashelder en onderbouwd kunt maken dat dit onderstaande racemodel een positieve invloed op de gebalanceerde bewegingsvorm van een dressuurpaard heeft.

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:43

arie, hebben deze succesvolle paarden allen een arabisch evenwichtsmodel?

2012

Charlotte Dujardin (Valegro)
Adelinde Cornelissen (Parzival)
Carl Hester (Uthopia)
Helen Langehanenberg (Damon Hill)
Laura Bechtolsheimer (Mistral Hojris)
Dorothee Schneider (Diva Royal)
Kristina Sprehe (Desperados)
Steffen Peters (Ravel)
Natalie Zu Sayn Wittgenstein (Digby)
Edward Gal (Undercover)

- Steve Guerdat (ZWI) Nino des Buissonnets
- GERCO SCHRÖDER (NED) London
- Cian O'Connor (IER) Blue Lloyd
- Kamal Bahamdan (SAA) Delphi
- Alberto Michan (MEX) Rosalia la Silla
- Scott Brash (GBR) Hello Sanctos
- Nick Skelton (GBR) Big Star
- Rich Fellers (USA) Flexible
- Ian Millar (CAN) Star Power
- Ben Maher (GBR) Tripple X
- MARC HOUTZAGER (NED) Tamino

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:54

Albert schreef:
MisterA, Sorento en zijn nafok doen het anders heel aardig vind ik.

Ja, dat zijn een stelletje lekkere paarden!!
o.a. de Sorento x Jazz in het verr.onderzoek dit voorjaar.