Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:02

Na het zweefmoment 2 voeten aan de grond (voor het oor gelijk), de beweging wordt doorgezet en nu moeten er weer twee van de grond (want draf). Op de foto blijkt dat dit niet tegelijk is gebeurd, achter is eerder los maar dat geeft geen geluid en het voorbeen komt erna los (tijdens de "vlucht"). Als de beweging niet "stil gezet" (foto) wordt zie je het verschil nauwelijks, horen doe je het in iedergeval niet.
Een heleboel paarden loopt op een vergelijkbare manier, en de oorzaak wordt gezocht (door een aantal bokkers Cool ) in de lengte van het voorbeen, al of niet gecombineerd met het LM. Als je ervoor kan zorgen dat het voorbeen eerder los is dan achter, of op z'n minst tegelijkertijd is het beter.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:18

Dus... aangezien de paslengte gelijk moet blijven en de benen tegelijk moeten neerkomen, beweegt het voorbeen sneller...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:31

Of blijft het voorbeen langer staan........

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 23:38

ART_UMA schreef:
Na het zweefmoment 2 voeten aan de grond (voor het oor gelijk), de beweging wordt doorgezet en nu moeten er weer twee van de grond (want draf). Op de foto blijkt dat dit niet tegelijk is gebeurd, achter is eerder los maar dat geeft geen geluid en het voorbeen komt erna los (tijdens de "vlucht"). Als de beweging niet "stil gezet" (foto) wordt zie je het verschil nauwelijks, horen doe je het in iedergeval niet.
Een heleboel paarden loopt op een vergelijkbare manier, en de oorzaak wordt gezocht (door een aantal bokkers Cool ) in de lengte van het voorbeen, al of niet gecombineerd met het LM. Als je ervoor kan zorgen dat het voorbeen eerder los is dan achter, of op z'n minst tegelijkertijd is het beter.

Ik heb het gevoel dat jullie afdwalen en weer in partjes gaat zitten denken.
Een goede evenwichtige beweging heeft alles te maken met een evenwichtige bouw en daarvoor heb je een evenwichtskelet nodig.
De beweging heeft met de hele interne mechaniek te maken.
Een samenspel van botten en spieren.
Het linker schouder bijvoorbeeld wordt aangetrokken via de spieren die weer aangehecht zijn aan het rechter achterbeen.
De bouw en de daarmee functionerende gehele mechaniek moet perfect op elkaar zijn afgestemd anders krijg je geen evenwichtige en tactmatige bewegingen. En geen prestaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:41

Ja Anna...........maar zo makkelijk is het ook allemaal niet Bloos

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:03

Pipo schreef:
Of blijft het voorbeen langer staan........

Ja, als het langer blijft staan dan moet het ook sneller bewegen om gelijk neer te komen met het achterbeen...

Volgens mij dus allemaal momentopnamen in een beweging. Moet je de filmpjes eens bestuderen van de Hannoveraner HK op Horse-gate. Daar zie je dat in sommige passen ook. Ik zie het bij de hengstenfilmpjes Relevant ook doen in de passage. Interessant om ze beeld per beeld te bekijken. Bekijk bv een Argentinus eens... en een Brentano II, hoe ver dat voorbeen onder de massa komt. Lijkt voor mij dan niks om je zorgen over te maken... Evenveel fotos van Hohenstein trouwens waarin hij het niet doet.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:10

Excuseme"]
[quote="Sprintje"][quote="Sprintje schreef:
Dus de achterbenen hebben een langer zweefmoment dan de voorbenen??? Ik ga zo echt even bij de paarden kijken hoor, maar ik kan ht niet zo goed voor me zien? Kan je het misschien uittekenen?

Nee dat is ook onzin, een langer zweefmoment zie je in de hoefafdruk in het zand of beter gezegd, de ruimte daartussen, ik snap het geloof ik echt niet Blond Dat is toch wel erg met mijn opleiding... Verdrietig

Kan je de hoefafdrukken in het zand voor me uittekenen?

Even proberen mijn probleem onder woorden te brengen:
1. Ik neem aan dat iedere pas van een paard in een regelmatige gang op dezelfde manier wordt gemaakt.
2. dus iedere de achterbenen zullen bij iedere pas de zelfde afstand overbruggen, en de voorbenen zullen ook bij iedere pas dezelfde afstand overbruggen.

Mijn probleem: ALs de achterbenen steeds een kleinere pas maken dan de voorbenen dan blijft de achterhand achter... tenzij er afentoe een dribbel bij gezet wordt, maar dan praat je dus niet meer over een regelmatige gang. Toch zal het paard van de foto niet kreupel lopen...
[/quote]

Sprintje, je doet je naam te veel eer aan. Ga nou eens even relaxed achterover zitten en denk na, of bekijk wat beelden en kom al nadenkend tot een oordeel. Je bent imo veel te pragmatisch, je doet me denken aan Truus de Mier uit de Fabeltjeskrant. (tuut tuut tuut)
Pling Pling
[/quote]

Ik zal er dan nog een nachtje over nadenken, dank je voor deze psychologische analyse Haha! Clown In mijn ogen kan je bijna niet te pragmatisch zijn als je het over theorien en zaken hebt, dus dat vat ik op als een compliment Knipoog

Blijft wel dat als de paslengte wordt gedefinieerd als ruimte tussen de afdrukken die de hoeven achterlaten een paard, voor en achter dezelfde lengte zal moeten overbruggen in een niet kreupele draf (eigenwijs kun je bij deze toevoegen aan je analyse Haha! Haha! ) Dat kan natuurkundig gewoon echt niet anders.

Paslengte in de lucht daar mag je wat mij betreft de meest wilde fantasie over los laten Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:16

Afbeelding
Afbeelding

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:18

[quote="Anna42]
Citaat:
Ik heb het gevoel dat jullie afdwalen en weer in partjes gaat zitten denken.
Een goede evenwichtige beweging heeft alles te maken met een evenwichtige bouw en daarvoor heb je een evenwichtskelet nodig.
De beweging heeft met de hele interne mechaniek te maken.
Een samenspel van botten en spieren.

Voor degenen die het interesseert en voor wie Duits geen al te grote drempel is..

Gustav Rau 1935, nog steeds aktueel:

Seit Jahrhunderten erziehen wir Fehlersucher, während es heute noch viel mehr als früher darauf ankommt, Männer heranzubilden (vrouwen telden toen nog niet mee), die imstande sind, an dem Pferde die voraussichtliche Leistungsfähigkeit zu beurteilen; denn nur diese macht den Wert des Pferdes aus. Man rnuß die allgemeine Qualität eines Pferdes zu erkennen vermögen; kleine und selbst große sogenannte Fehler beeinträchtigen in vielen Fällen die Leistungsfähigkeit nicht im geringsten. Das Hauptgewicht der ganzen Pferdekunde liegt darin, beurteilen zu können, wie weit die Gesamtqualität des Pferdes und einzelne besonders gute Körperpartien offensichtliche größere oder kleinere Fehler im Bau des Pferdes ausgleichen können. Der frühere preußische Oberlandstallmeister Graf Georg Lehndorff sagte schon in der 1. Auflage seines vor einem halben Jahrhundert erschienenen „Handbuch für Pferdezüchter", daß es unter 1000 „Fehlerkennern" kaum einen „Pferdekenner" gebe.
Ein ganzes Zeitalter setzte in seiner hippologischen Literatur die Abbildungen sogenannter „korrekter" Pferde vor. Die korrekte Form wurde als das Ideal gepriesen. Da suchten die Verbraucher nach korrekten Pferden! Es durften die langweiligsten Tiere der Welt sein, ohne Feuer, ohne Nerv, ohne Bewegungen; wenn sie nur keine Fehler hatten! Es ist typisch, daß bei hunderten von Beurteilungslehren von der ältesten bis zur neuesten Zeit zur Erlernung der Beurteilung gewöhnlich nur einzelne Körperteile (meist durch Zeichnungen vermittelt) wiedergegeben werden. Wir finden unzählige Zeichnungen und Photographien einzelner Körperteile so wie sie das Ideal darstellen und so wie sie nicht sein sollen. Besonders beliebt ist die schematische Darstellung der sogenannten Stellungsfehler der Beine. Mit solcher Behandlung der Materie erzieht man eben „Fehlerkenner". Der künftige „Pferdekenner" muß lernen, das Pferd als Ganzes zu beurteilen. Man muß endgültig davon abgehen zu lehren, wie die einzelnen Teile aussehen sollen, sondern man muß dem Schüler klar zu machen verstehen, wie er die vorhandenen Partien in bezug auf ihre Dauerhaftigkeit und Leistung im Gebrauch abzuschätzen hat.
Das ist der züchterischen Arbeit letzter Sinn; das großrahmige, großlinige „Gleichgewichtspferd“ herzustellen, jenes Pferd, das in der ganzen Figur Harmonie ist und ausgeglichenheit aller Formen besitzt, daß wir in ihm ein Ideal, ein Wunder der Züchterarbeit verkörpert sehen. Dieser Eindruck muß durch die Bewegungen des Pferdes verstärkt werden. Dieses geht in allen Gangarten sichselbst tragend, leicht, frei und angenehm über den Boden. Nichtharmonie entsteht, wenn ein Körperteil den anderen gegenüber nicht genügend ausgeprägt ist, wenn also bei einem Pferd kurze steile Schulter, kurzer Oberarm, kurze Hinterhand, kurzer dicker Hals, zu lange Vorder- oder Hinter-Röhren vorhanden sind. Die vollendete Harmonie des Körpers gibt auch stets die schönsten Bewegungen. Das Pferd soll große Linien aufweisen, über viel Boden stehen. Große Linien kommen zustande aus bedeutenden Formen - wie langem Hals, schräger Schulter, langem Widerrist, genügend langem Rücken, langer Kruppe. Über „viel Boden" steht ein Pferd wenn es eine günstige Mechanik besitzt, d.h. vor allem eine lange, schräg gelagerte mit langem Oberarm und ein langes Hebelwerk der Hinterhand mit günstiger Winkelung der einzelnen Knochen zueinander. Das heutige Schönheitsideal ist das zweckmäßigste, weil es die beste Bewegungsmechanik verbürgt; denn das Gleichgewicht wird immer das Pferd mit einer großen Mechanik sein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:23

Buc?

En voor degenen waar duits nou wel een drempel voor is??? ( en geen kleine kan ik je vertellen)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:24

Dan verricht Buc nog meer vertalingen Knipoog *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:42

Pipo"]
[quote="ART_UMA schreef:

Als ik naar paarden kijk met een "mega" voorbeen lijkt het er in iedergeval op dat het achterbeen eerder trager toont dan sneller.

-)

Ik denk dat je hier gelijk hebt, en dat het komt omdat het voorbeen in verhouding te lang is geworden. Daardoor moet het achterbeen een grotere pas maken om nog bij te blijven ( compenseren).

Nadeel van dit is dat daarmee het paard een langere tijd op het voorbeen blijft staan, en daardoor het voorbeen meer belast.
[/quote]

De vlieger van de grotere pas van het achterbeen gaat niet op hoor.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:13

[quote=pipo]
Citaat:
En voor degenen waar duits nou wel een drempel voor is??? ( en geen kleine kan ik je vertellen)

Sinds eeuwen voeden we foutenkijkers op, terwijl het er vandaag nog veel meer dan vroeger op aankomt, mannen op te leiden die in staat zijn de te verwachten prestatievaardigheid te beoordelen, want alleen dit bepaalt de waarde van een paard. Men moet in staat zijn de algemene kwaliteit van een paard te herkennen, kleine en zelfs grote fouten beïnvloeden in veel gevallen de prestatie niet in het geringste. Het belangrijkste in de hele paardenkunde bestaat daarin, te kunnen beoordelen in hoeverre de totaalkwaliteit van het paard en aparte bijzonder goede lichaamsdelen klaarblijkelijk grotere of kleinere fouten in de bouw van het paard kunnen opheffen.
De vroegere Pruisische Oberlandstallmeister Georg Lehndorff zei al in de eerste druk van zijn, een halve eeuw geleden verschenen "handboek voor paardenfokkers", dat er onder 1000 foutenkijkers nauwelijks een paardenkenner is.
Een hele periode werden in hippologische literatuur afbeeldingen van zogenaamde "correcte" paarden weergegeven. Die correcte vorm werd geprezen als zijnde het ideaal. Daarop zochten de gebruikers naar deze correcte paarden. Het zouden de saaiste dieren van de wereld geweest zijn, zonder spirit, zonder moed, zonder bewegingen als ze alleen maar vrij van fouten zouden zijn.
Het is typisch, dat bij honderden naslagwerken m.b.t. beoordeling vroeger en nu slechts aparte lichaamsdelen werden weergegeven. We vinden talloze afbeeldingen en foto’s van deze afzonderlijke lichaamsdelen die als zodanig het ideaal weergeven en ook zoals het niet moet.
In het bijzonder geliefd zijn de schematische weergaven van de foutieve beenstanden. Met een dergelijke behandeling van de materie kweek je echter slechts „foutenkijkers“.
De toekomstige paardenkenner moet leren het paard in zijn geheel te beoordelen. Men moet er definitief van afgaan te leren hoe de afzonderlijke delen eruit moeten zien, maar men moet de leerling duidelijk maken, hoe hij de gegeven delen tegen het licht van duurzaamheid, prestatie en gebruik moet houden.
Dit is het werk van de fokker om het grootramige "evenwichtspaard" te produceren, dat paard, wat in zijn totaalbeeld harmonie is en uitgebalanceerdheid van alle vormen bezit. In hem zien we een ideaal, waarin we het ultieme streven van fokkersinspanningen belichaamd zien. Deze indruk moet door de bewegingen van het paard worden versterkt. Het gaat in alle gangen lichtvoetig, vrij en aangenaam over de bodem waarbij het zichzelf draagt.
Disharmonie ontstaat, als een lichaamsdeel tegenover de andere delen niet in voldoende verhouding staat, dus als een paard een korte steile schouder, een korte opperarm, een korte achterhand, een korte dikke hals of te lange pijpen heeft voor- of achter.
De volmaakte harmonie geeft ook steeds de mooiste bewegingen. Het paard moet over grote lijnen beschikken, veel bodem dekken.
Grote lijnen worden verkregen uit belangrijke vormen zoals een lange hals, een schuine schouder, langdoorlopende schoft, een voldoende lange rug en een lange croupe.
Een paard staat over veel bodem als het over een gunstige mechaniek beschikt, d.w.z. vooral een lange, schuine schouder met een lange opperarm en een lang hefboommechaniek van de achterhand heeft, met goede hoeking van de botten onderling.
Het huidige schoonheidbeeld is het meest doelmatige, omdat het de beste bewegingsmechaniek garandeert, want het evenwicht zal altijd het paard tonen dat over een hele goede mechaniek beschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:39

Lovely schreef:

De vlieger van de grotere pas van het achterbeen gaat niet op hoor.

En waarom denk je dat die vlieger niet op gaat. Ik denk dat die vlieger wel opgaat namelijk.

Het voorbeen is lang....en pakt daardoor vrij veel ruimte. Het achterbeen kan dat niet bijbenen, daardoor moet het een grotere pas maken tov het voorbeen. Daardoor staat het voorbeen langer op de grond, en daarmee is de belasting groter op het voorbeen.
Daarmee komt het voorbeen eerst op de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:42

Hoe kan een voorbeen nou tegelijkertijd veel lucht pakken en dus langer onderweg zijn in de lucht (vrij simpele regel) én langer op de grond staan??

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:06

Pipo schreef:
Daarmee komt het voorbeen eerst op de grond.

Je mag 1 keer raden wie er weer in de bak stond...

Het voorbeen komt PRECIES tegelijkertijd met het achterbeen op de grond.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:11

Sprintje schreef:
Blijft wel dat als de paslengte wordt gedefinieerd als ruimte tussen de afdrukken die de hoeven achterlaten een paard, voor en achter dezelfde lengte zal moeten overbruggen in een niet kreupele draf (eigenwijs kun je bij deze toevoegen aan je analyse Haha! Haha! ) Dat kan natuurkundig gewoon echt niet anders.

Verder nog iemand die het ook snapt??? Haha!

Uitgaande van deze definitie ben ik tot conclusies gekomen. Dat was duidelijk. Nu zijn er weer mensen die er een draai aan geven, of de definitie veranderen. Daar hebben we niets aan!!

Voor deze mensen: laat de lesboekjes eens los, en heb het lef om zelf de bak te slepen en met een meetlatje (etc.) achter je paard aan te hobbelen. Dan leer je nog eens iets, EN je kunt eea onderbouwen... of gewoon toegeven.

Maar sommigen willen pas reageren als ik offline ben heb ik gemerkt Cool

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:44

ceasario schreef:
Citaat:
We waren het er dacht ik over eens dat de meetbare pas voor en achter gelijk moet zijn

Moet zijn inderdaad.
Maar hij is niet altijd gelijk.

Anna42 bakt ze soms bruin, maar deze opmerking van Ceasario slaat toch echt alles..............

Dat dergelijke mensen nog steeds vrij mogen rondlopen zeg .

Ik kan me steeds beter indenken waarom het KWPN kotst van mensen met dergelijke achterlijke ideeën.
Iemand maakt een foto van de Aarde om aan te tonen dat die rond is........ komt Ceasario langs: "en toch is ie plat........."

Slim

Bij deze ga ik mijn onderschrift dan maar veranderen in..........."TWEE GEKKEN..........."

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 10:04

Missouri"]
[quote="Sprintje schreef:

Verder nog iemand die het ook snapt??? Haha!

Uitgaande van deze definitie ben ik tot conclusies gekomen. Dat was duidelijk. Nu zijn er weer mensen die er een draai aan geven, of de definitie veranderen. Daar hebben we niets aan!!

Voor deze mensen: laat de lesboekjes eens los, en heb het lef om zelf de bak te slepen en met een meetlatje (etc.) achter je paard aan te hobbelen. Dan leer je nog eens iets, EN je kunt eea onderbouwen... of gewoon toegeven.

Maar sommigen willen pas reageren als ik offline ben heb ik gemerkt Cool
[/quote]

Met alle respect voor je enthousiasme maar allereerst moet je wanneer je over de bewegingen wilt spreken hetzelfde paard als onderwerp hebben. Omdat de anderen immers het vergelijksmateriaal niet voor zich hebben.
Daarbij komt nog het probleem bij deze methode dat je in het zand niet meer kunt zien wat is de linker- of rechtervoet. Tenzij het een paard is met abnormaal ongelijke voeten.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:10

Anna42 schreef:
Met alle respect voor je enthousiasme maar allereerst moet je wanneer je over de bewegingen wilt spreken hetzelfde paard als onderwerp hebben. Omdat de anderen immers het vergelijksmateriaal niet voor zich hebben.
Daarbij komt nog het probleem bij deze methode dat je in het zand niet meer kunt zien wat is de linker- of rechtervoet. Tenzij het een paard is met abnormaal ongelijke voeten.

Linker- en rechtervoorvoer zijn gespiegeld Anna!
Je kan wel degelijk zien wat de linker- en rechtervoorvoet is.
Ik heb nog nooit een hoefsmid gehad die het linker- en rechterijzer verwisselde. De vorm van de hoef is namelijk nooit symmetrisch.
Jij trekt je schoenen toch ook niet verkeerd om aan?

Karel toch.......... je valt me steeds meer tegen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:13

Anna42 schreef:

Das tenminste iets Haha!
Maar ik had het over het algemeen, vandaar dat ik ook verschillende paarden heb genomen als voorbeeld.

Bij de voorvoeten heb ik een smalle stift in de buitenkant gedraaid, bij de achtervoeten een korte platte.
Anders werd het idd lastig.
Leek me wel logisch dat de voeten trouwens niet recht VOOR elkaar worden neergezet. Dan had het beesie beter op de catwalk kunnen gaan lopen Haha!
Laatst bijgewerkt door Missouri op 19-11-03 10:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:17

CGJ12 schreef:
Jij trekt je schoenen toch ook niet verkeerd om aan?

Bij mijn paard is het lastig te zien, maar onze Luit is zwaar troontredend... Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:18

Is wel erg chique hoor, dat smalle!
Dat zie ik liever dan die karrenpaarden met de voorbenen 50 cm uit elkaar. Die kunnen niet galopperen.

Maar ik blijf me erover verbazen dat Anna de linker- en rechtervoovoet niet uit elkaar kan houden.
Die linkervoet wordt in het linkerspoor geplaatst, de rechtervoorvoet in het rechter.

Ik ga er steeds meer in geloven dat ANNA42 de auteur / tekenaar was van het galopperende paard in overkruiste galop.
Die heeft er ECHT niks van begrepen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:24

CGJ12 schreef:
Maar ik blijf me erover verbazen dat Anna de linker- en rechtervoovoet niet uit elkaar kan houden.
Die linkervoet wordt in het linkerspoor geplaatst, de rechtervoorvoet in het rechter.

Waar ik me over blijf verbazen is dat ik constant door dezelfde word tegengesproken, terwijl er weinig gemeten wordt.
Blijkbaar is de lengtemaat onzin, ofzo... ik blijf zeggen: meet het dan lekker zelf!
Probleem is dan dat je tot dezelfde conclusie komt Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:43

Missouri schreef:
Waar ik me over blijf verbazen is dat ik constant door dezelfde word tegengesproken, terwijl er weinig gemeten wordt.

Je bevind je in het gezelschap van Samsam die ook al diverse keren om expliciete antwoorden op haar vragen heeft gevraagd, maar daar telkens een wollig betoog of een schoolmeesterachtige tegenvraag op heeft gekregen als antwoord.

Jammer want zo verzand de discussie telkens in een onverklaarde stelling.

Lijkt het Nederlands elftal wel veel tamtam, maar weinig resultaat.