Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:13

Wat ik me afvraag.. waarom kocht je dan niet een sportpony in plaats van een haflinger?
Of is het dat haflingers over het algemeen wat beter te betalen zijn dan de "sportpony's"? En het moderne type haflinger daardoor geliefd is bij mensen die een sportpony willen maar niet zo'n groot budget hebben?

Wat ik trouwens wel interessant vond altijd, maar dan heb ik het over 5-10 jaar geleden, was dat de haflingers die het echt goed deden in de dressuursport (Z1/Z2) over het algemeen toch wel de zwaardere types waren. Ik weet niet of dat nu nog zo is hoor :)

Anoniem

Re: Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:18

Nou dat is bij mij zeker niet het geval :) mijn ouder type haflinger is 1,5 week geleden overleden. En ik wil op den duur wel weer een haf maar dit wordt een moderne. En niet omdat ik geen geld heb voor een sportpony hoor.. Maar gewoon uit liefde voor het ras en ik zit ook wel in de keuringen en wil dus ook een modern beestje dat vind ik gewoon mooi :j

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:27

Hier ook, mijn ouderwetse haf is mijn alles, maar mijn veulen is toch een stuk moderner. Ik zal denk ik altijd bij de haflinger blijven, ik ben helemaal verliefd op het ras en wil geen sportpony. En dat heeft met geld zeker niets te maken, maar met liefde voor bepaalde bloedlijnen die super uitstraling gecombineerd met karakter en bewegingen meegeven.
Haflingers zijn mijn blonde goden :+

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:38

@ireen het heeft niks met het budget te maken maar dit was gewoon liefde op het eerste gezicht hihi
En ik rij western (reining) dus een sportpony zoals veel mensen een sportpony zien is niks voor mij ;)
Ik heb mijn eigen sportpony en dat is mijn haf !! En wat ik bedoelde met sportpony was omdat ze wat anders gebouwd is dan het baroke typ

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:40

@ine23 helemaal gelijk !! Haflingers zijn blonde goden :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:02

Oh dat wil ik ook niet beweren hoor, en al was het wel zo dan zou het me ook niks uitmaken, maar vroeg het me af waarom sommige mensen voor een haflinger kiezen en dan het liefst zo modern mogelijk willen. Ik vind de extreem moderne hafjes soms nog nauwelijks te onderscheiden van gewone NRPS'ers met palomino kleurtje.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:11

ik heb ook een klassieke haflinger.
Afbeelding
Afbeelding

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:48

Ireen_ schreef:
Oh dat wil ik ook niet beweren hoor, en al was het wel zo dan zou het me ook niks uitmaken, maar vroeg het me af waarom sommige mensen voor een haflinger kiezen en dan het liefst zo modern mogelijk willen. Ik vind de extreem moderne hafjes soms nog nauwelijks te onderscheiden van gewone NRPS'ers met palomino kleurtje.

Dan ben ik benieuwd welke haflingers je bedoelt, wal veel ken ik er niet van! :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:55

Daar ben ik ook wel benieuwd naar want ik ken er ook niet veel :n

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:35

Nauwelijks te onderscheiden is wat overdreven natuurlijk, maar zo'n 5-6 jaar geleden liepen er op de hengstenkeuring wel een paar rond (ik weet geen namen meer hoor..), ik denk niet dat dat intussen erg veranderd is. Die hengsten waren qua borstomvang zeker niet breder dan mijn AV merrie :n

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:39

Hmm, best overdreven reactie maar goed, de meeste hengsten zijn dan ook nog maar 3 a 4 jaar dus dat is al heel wat anders dan een 12 jarige haflinger! :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:46

Inderdaad, de meeste hengsten die op de keuring verschijnen zijn zo'n 3-4 jaar en haflingers zijn over het algemeen nogal laat uitgezwaard. Ik denk dat je ze pas als ze een jaar of 6 zijn, echt kan gaan bekijken als volledig volwassen en tegen die tijd zijn ze meestal érg uitgezwaard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:51

annebe schreef:
Jij vind dit dus geen probleem Stef? Ik kijk daar toch echt anders tegen aan.
Er kunnen ook typisch oosterijkse atraccties worden verzonnen waarbij die niet aan te pas hoeft te komen.

Mensen kunnen ook shetlanders met papieren gaan fokken....
Maar nee, ik heb geen problemen met paarden die hun hele (hoe kort ook) leven lekker op de alp hebben gelopen en vervolgens biefstuk worden nee.
Overigens ben ik héél vaak in oostenrijk geweest, en eigenlijk de enige alpen waar je haflingers tegen komt zijn de bergen rondom Ebbs. (Waar de Fohlenhoff zit). Op de andere bergen lopen allemaal koeien, maar nauwelijks paarden.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:06

Wij hebben op de manege zo'n heerlijke ouderwetse haf staan :)
Genaamd Stagor. Ik ben helemaal verliefd op dit dier! Helaas zijn de balletjes eraf...

Afbeelding
Afbeelding

Ik vind zelf moderne haflingers ook mooi, maar ik zou het zonde vinden als zulk soort schoonheden niet meer gefokt zullen worden...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:13

hoezo helaas zijn zn balletjes eraf?
Paard kan mooi zijn, maar moet dan nog weg ggk worden....

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:08

Ine23 schreef:
Hier ook, mijn ouderwetse haf is mijn alles, maar mijn veulen is toch een stuk moderner. Ik zal denk ik altijd bij de haflinger blijven, ik ben helemaal verliefd op het ras en wil geen sportpony. En dat heeft met geld zeker niets te maken, maar met liefde voor bepaalde bloedlijnen die super uitstraling gecombineerd met karakter en bewegingen meegeven.
Haflingers zijn mijn blonde goden :+

@ine23 ook mijn ouderwetse type haf is m'n alles, en ik heb daarom juist geprobeerd mijn veulen zo ouderwets als momenteel nog mogelijk is te fokken, wilde alleen graag wat meer maat (Stoer is 1.38, de verwachting is dat die kleine de 1.50 wel voorbij gaat). Kleine man stond achteraan op de veulenkeuring ("erg eenvoudig van type"), maar kreeg wel als enige van z'n groep mee dat hij erg goed kan bewegen. Een super karakter, goede beweging; ik denk dat ik mijn sporthaflinger ga krijgen als hij straks groot is, maar wel een heerlijk ouderwetsje. Moet ook, want hij gaat straks hopelijk, net als Stoer, uitblinken in veel verschillende disciplines; aangespannen dressuur, vaardigheid, marathon en mendurance (en nog wat boerenwerk; beetje ploegen en boomslepen for fun) en onder het zadel wordt het western; van trail tot teampennen.
Ook ik zie mezelf niet met iets anders dan een blondje, maar het wordt wel steeds moeilijker om ze in het klassieke type te vinden. Gelukkig ben ik inmiddels voorzien voor de komende (ik hoop) tig jaar :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:23

Het blijft ook gewoon smaak en eigen keuze natuurlijk. Hoe lichtvoetig de nieuwe hoogbenige haflingers kunnen bewegen, zie ik veel ouderwetse haflingers niet nadoen. Mara heeft een erg sterk achterbeen en is ook maar 1.38, maar heeft het moeilijk met veel dingen die ik toch graag zou doen met haar. Raven staat hoger op de benen en is een dochter van een hengst waar ik helemaal verliefd op ben, mede door zijn ontzéttend goede haflingerkarakter en zijn bewegingen. Hoe modern hij ook mag wezen, vanbinnen is hij op en top haf ;) .

Ik heb het hier ook al 100x gepost: ik hou van elk type haflinger, groot of klein, ouderwets of modern, zolang ze maar op mooi gewicht zitten :) .

Hoe iedereen zijn keuzes maakt, dat moet iedereen voor zich uitmaken. Voor mijn doelen zit ik met een combinatie van mijn beide hafjes helemaal goed!

Edit: Heb gelezen dat jij een Midas-Hanja veulen hebt, stoer_san. Dat zal wel een mooi veulenkind zijn :j . (al zal het imo eerder een middentype zijn, mits de merrie dat ook was, dan echt een robuuste tank)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:47

Ireen_ schreef:
Wat ik me afvraag.. waarom kocht je dan niet een sportpony in plaats van een haflinger?
Of is het dat haflingers over het algemeen wat beter te betalen zijn dan de "sportpony's"? En het moderne type haflinger daardoor geliefd is bij mensen die een sportpony willen maar niet zo'n groot budget hebben?

Wat ik trouwens wel interessant vond altijd, maar dan heb ik het over 5-10 jaar geleden, was dat de haflingers die het echt goed deden in de dressuursport (Z1/Z2) over het algemeen toch wel de zwaardere types waren. Ik weet niet of dat nu nog zo is hoor :)

misschien waren er toen nog niet echt moderne haflingers :)

Ik heb beautje gekocht omdat ik hem daarvoor zelf had doorgereden en ik vond zijn karakter gewoon zo leuk dat ik hem wou overkopen.
Mede ook omdat ik gewoon merkte dat hij enorm leuk was voor de sport :)

Wasbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:29

Mwah, een jaar of 10 geleden waren er al wel zulke haflingers, alleen waren die toen nog niet tot het Z getrained. Daarnaast leveren de haflingers de laatste jaren ook in op gangenwerk. Veel oudere types hebben correcter beenwerk, dan modernere types. Alleen komt ook daar een verandering in. Ook de gangen van de moderne haflingers, zijn niet meer zo vlak en kort als het oorspronkelijk nodig was in de bergen. Maar gelukkig wordt er wel weer meer naar beenwerk gekeken.

Eigenlijk vind ik elk paard met een goed exterieur een mooi paard. Ongeacht ras of type. En het mooiste exterieur vind ik dat zoals van een dressuur paard. Ik zal dan ook als eerste naar een haf zoeken met zo'n exterieur en probeer dat ook te fokken.

Nu zullen er vast mensen zijn die gaan roepen dat een haf zo'n exterieur niet hoort te hebben en dat je dan beter een dressuurpaard kunt kopen. Waarom? Imo is dat exterieur het functioneelst, voor zowel ruiter als paard. Waarom zou een haf daar dan niet van mogen "profiteren"?

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:02

@ Annabee,
Even ter aanvulling op hetgeen er gezegd word van de Haflingerfokkerij in Oostenrijk, dat veel zielige veulentjes naar de slager gaan.
Hier liep ons geredde biefstukje van de veulenveiling. Ik denk dat in Nederland heel veel veulentjes die op de paardenmarkten verkocht worden er slechter af zijn.
Afbeelding

Wasbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:56

Nou is de veulenveiling ook niet het laatste station voor de slacht. Voor de veulenveiling worden goede veulens geselecteerd, wat daar niet naartoe gaat, wordt in oostenrijk gehouden en opgefokt, of gaat naar de slager, niet wat daar niet verkocht wordt.
Er worden daar veulens voor absurde prijzen verkocht, die gaan echt niet naar de slacht als ze niet verkocht worden... De veulenveiling is dus geen laatste redding.

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:06

Mimp3; zeker weten!

Al vind ik het persoonlijk wel jammer dat er zoveel gefokt wordt waarvan men eigenlijk bij de dekking al weet dat het grootste gedeelte bij de slager zal belanden. Maar ja, dat is nou eenmaal de manier waarop het gaat...

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:12

mijn vriendin heeft ook een klassieke haflinger van 4 jaar en hij is erg mooi, maar er stond bij ons op stal ook een moderne en die was niet echt mooi

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:31

@ ninajojo volgens mij valt het wel mee bij Stagor.
ik vind hem persoonlijk niet echt klassiek. :o?

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:22

@ wasbeertje, ik vind zelf dat op de veiling de prijzen nog wel meevallen. Je kan in de laagste categorie bieden vanaf 750 euro, ze zijn dan geent en gechipt. Tuurlijk zijn er altijd toppers waar gigantische bedragen voor neergeteld worden maar dat zijn er maar een paar hoor. Ook is het niet zo dat er buiten de veiling geen veulens verkocht worden. Er zijn wel vaker veulens ook naar Nederland gegaan die al helemaal niet op de veiling zijn geweest. Trouwens het gebeurt ook zeer regelmatig dat veulens die niet tijdens de veiling verkocht worden en naar de IMEX gaan door de eigenaar niet afgestaan worden en ze de veulens weer mee naar huis nemen. En tja er is dan inderdaad een gedeelte wat overblijft en of naar het leger gaan of naar de slacht. Maar ik blijf erbij in Nederland is het niet veel anders....