De Totilas veulens, zijn we tevreden of valt het tegen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Totilas veulens

Geweldig!
150 (22%)
Correcte veulens, beter dan ik verwacht had!
239 (35%)
Correcte veulens maar had er meer van verwacht
190 (28%)
Valt tegen
88 (13%)

Totaal aantal stemmen: 667

uletje

Re: De Totilas veulens, zijn we tevreden of valt het tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:59

De verwachtingen waren natuurlijk ook erg hooggespannen rond de veulens van Totilas. Ze zijn wel beter dan ik verwacht had. Maar hier en daar kom je toch ook wel een gewone tegen. Iedere hengst geeft wel eens een gewone, of een slechte, maar die krijgen veel mindere kwaliteit merries.

Ben het wel met je eens dat ik denk dat hij meer toevoegt dan Lingh. Maar bij Lingh kon je alle merries aanbieden. Dus ook het uitschot. Maar een echte goede heb ik daarvan ook nog niet gezien.

Of Totilas een goede vererver is, valt inderdaad te betwijfelen. Waar verbeterd hij merries die al bovengemiddeld van kwaliteit zijn? Komen de kwaliteiten van de veulens bij de merries of Totilas vandaan?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 11:11

Lingh heb ik werkelijk nog nooit een fijne van gezien :n

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:17

Ik ken wel een fijne Lingh,maar deze komt ook uit een hele beste moeder.

Ik vind dat veulen op het eerste linkje op de vorige pagina wel echt een super leuk veulen om te zien.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:26

essiesilly schreef:
nou ik vind die van mij toch best bijzonder :+

Maar is deze zoveel bijzondere als de andere veulens die je gefokt hebt? begrijp me niet verkeerd maar ik vindt dat je een mooi veulen hebt maar niet bijzondere als de andere bijzonder mooie veulens die ik van jou hier op bokt heb gezien. Snap je wat ik bedoel?

Ik zou graag eens wat veulens zien uit de wat normalere merrie's. Want naar mijn idee zijn het met name de moeders die de mooie veulens geven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:29

Hm ja oke maar het is altijd een match tussen hengst en merrie.
Je kan en mag niet verwachten dat een hengst op elke krakkemikkige merrie een goed veulen geeft. Dat kan gewoon niet.
En daarbij kan een hengst over het algemeen heel goed fokken en net toevallig met een goede merrie een minder veulen geven. Kan ook nog.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 12:30

Als ik kijk naar sommige Bekende filmsterren, en je ziet dan een keer een foto van pa en ma op een premiere, dan verbaas ik me wel eens hoe zo'n knap persoon uit zo'n verschrikkelijk lelijk ouderstel gekomen is :+

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:33

Dat is waar. Maar een hengst moet (als het een vaderdier wil zijn) het vermogen hebben de merrie op meerdere punten te verbeteren. Dat betekend dat als je een krakkemikkige merrie hebt, de hengst daar een beter veulen uit moet kunnen produceren. Een veulen welke een verbetering van de moeder is. Dat betekend niet dat het veulen een hele aparte hoeft te zijn. Hengsten kunnen geen wonderen verrichten.

En het moet inderdaad wel passen. Maar dat moet altijd blijken...
Een goede merrie wil wel eens een mindere geven, maar dan nog is de kwaliteit beter dan gemiddeld.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:36

wat ik voor nu kan zeggen vind ik ze met veel houding draven, correct van achteruit bewegen en heel goed galloperen
en het is echt niet zo dat het allemaal TOOOOOPPP merries waren hoor die gedekt waren, heb er al een aantal gezien dat ik dacht, ok... leuk zo n selectie...

willawander: ja.. jij ziet ze op foto, ik zie ze elke dag in de wei ;) tuurlijk de andere veulens ben ik ook heeel blij mee zijn ook echt heel goede beesten maar deze heeft net wat extra s, hij is echt niet 100x beter maar ik zag bij dag 1 al iets dat het echt een aparte moet zijn, zit heel goed in elkaar, super sterk achterbeen, veel houding, super galloperen en gigaanntisch kunnen schakelen daarin, daarnaast "is hij er altijd" hij is braaf maar wel scherp , geen zeikerd (snappie? :P )
ik denk niet dat het echt van die grote benenzwaaiers zijn maar dat had ik ook absoluuut niet verwacht en dat hoeft van mij ook niet, totilas zelf was ook een "gewoon correct" paard als jong paard. ik vind het belangrijk dat ze goed van achteruit omhoog kunnen bewegen en kunnen galloperen

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:41

maandag komen trouwens de foto s van borculo online geloof ik

gister 82% trouwens gelopen he! vond het een super verbetering met vorige keren!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:43

Tja essie het is ook een voorkeur he ik vind jouw oscar-nakomeling echt geweldig maar de toot gewoontjes het oog wil ook wat :D is altijd persoonlijk

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:59

hahaha de toot gewoontjes? ja... nogmaals jullie zien ze op foto ;) de oscar is ook leuk! (komt overigens niet uit deze merrie he) maar deze heeft veel meer kwaliteit

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:06

Heb gisteravond Totilas gezien op de televisie *zucht* hij deed het in 1 woord fantastisch :wow:

Blijft dromen over een Totilas veulen uit een goede moederstam...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:07

nou 25 augustus borculo, wat let je? :P

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:31

Ik vind de veulens van Toot die ik tot nu gezien heb stuk voor stuk plaatjes. Erg mooie fokproducten die alleen echt uitstraling hebben.
Na mijn mening is niet alleen de verdienste van Toot maar ook van de goede bloedlijnen van de merries die ermee mochten fokken. Je hebt op deze manier gewoon een weloverwogen veulens die van hun voorvaderen al veel meekrijgen. (zouden ze imo met meer hengsten mogen doen om het beste uit de bloedlijn te halen)

Wil niet doorzeuren over het dekgeld want dat vind ik echt ieders eigen keuze en snap heel goed dat deze keuzes worden gemaakt. Maar ik kan pas als ik de eerste veulens straks onder het zadel zie pas een mening vormen of het toch hoge dekgeld het waard was. Ik blijf ze iig vol interesse volgen!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:48

Salsa schreef:
Wil niet doorzeuren over het dekgeld want dat vind ik echt ieders eigen keuze en snap heel goed dat deze keuzes worden gemaakt. Maar ik kan pas als ik de eerste veulens straks onder het zadel zie pas een mening vormen of het toch hoge dekgeld het waard was. Ik blijf ze iig vol interesse volgen!

Tja, het is als een loterij, fokken blijft gokken dus?

Heb daar absoluut geen moeite mee. Zo kan men een maximum aantal dekkingen instellen. Nadenken over het feit of Totilas echt bij je merrie past. En heeft de hengstenhouder een bepaald bedrag per jaar aan dekgeld wat absoluut in verhouding ligt bij de aanschafprijs van Totilas. Het bedrag om Totilas te verzekeren moet daar ook van betaald worden. En wat denk je van een beetje winst maken? Nee hoor, niks mis mee ;)

Ik wil eigenlijk graag een overzicht maken van alle Totilas veulens van dit jaar in een album met vermelding van een stuk of 4 voorvaderen. Dus heb je een Totilas veulen? Stuur dan een foto op per pb met vermelding van geboortedatum en de namen van de hengsten op moeders zijde, dus Totilas x ........... x .............. x ........... Dan maak ik er een mooi overzicht van ;)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:59

Nikita_1995 schreef:
Heb daar absoluut geen moeite mee. Zo kan men een maximum aantal dekkingen instellen. Nadenken over het feit of Totilas echt bij je merrie past. En heeft de hengstenhouder een bepaald bedrag per jaar aan dekgeld wat absoluut in verhouding ligt bij de aanschafprijs van Totilas. Het bedrag om Totilas te verzekeren moet daar ook van betaald worden. En wat denk je van een beetje winst maken? Nee hoor, niks mis mee ;)

Ik heb daar ook absoluut geen moeite mee want dit paardenwereld is en blijft een commerciële handel en dat moet men gewoon accepteren. Omdat het zo commercieel is kunnen we ook genieten van een Toot anders was die er niet gekomen. We fokken deze dieren uiteindelijk voor de commercie.

Het dekgeld moet uiteraard deels de kosten vergoeden van Toot maar ook willen ze er snel commercieel beter van worden. En dat zou ik ook doen als ik hem op stal had staan. Dat paard kan morgen dood in stal liggen en dan heb je niks meer.

Maar of ik het waard zou vinden om voor dat geld zelf te fokken (als ik een goede merrie had gehad en geen ruin :=) die beslissing zou ik zelf pas nemen als ik ze onder het zadel zou zien. Maar ja een paar moeten de eerste zijn.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:00

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:52

essiesilly schreef:
hahaha de toot gewoontjes? ja... nogmaals jullie zien ze op foto ;) de oscar is ook leuk! (komt overigens niet uit deze merrie he) maar deze heeft veel meer kwaliteit

Kun je er nog niet zo eentje fokken :o

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:22

wat de oscar bedoel je? haha

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:31

Ik wil ook wel een Diego onder mn bips :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:45

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:45

Ooooooo wat staat het Kaaatching Binkie er mooi op!
Hij wordt mooi donker!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:21

Hij staat er mooi op zeg essie!

Geerestein mag er ook wezen van de tootjes zeg!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:47

Ik vind die van jouw er wel echt bovenuit steken Essie,die gaat vast veel geld opleveren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:49

dank je wel :)
dat zullen we moeten af wachten.. bij een veiling weet je het nooit :)