Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:19

Aljesblieft, particulieren hebben als het even kan nog grotere fantasieprijzen in hun hoofd. Ze hebben allemaal de toekomstige Totilas op stal staan.

hyppolyte

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:26

Dat kan niet, die heb ik al staan _O- :')

Maar het is van beiden kanten een beetje zo, ruiters overschatten zichzelf en fokker overschatten soms hun fokproducten.

Verder ben ik het helemaal met johnny eens :j

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:28

Brave gebruikerspaarden worden steeds zeldzamer
Dat vind ik persoonlijk belangrijk, ben daarom overgestapt op een ander ras :P
Potentie voor het hoogste niveau vinden de meeste fokkers belangrijker dat een (be)werkbaar karakter
De paarden die ik ooit zelf gefokt heb zijn geen echte toppers
maar wel brave paarden die functioneel zijn en gezond en er ook nog mooi uitzien
Laatst bijgewerkt door unamie op 30-05-11 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:29

Johnnydepony schreef:
Aljesblieft, particulieren hebben als het even kan nog grotere fantasieprijzen in hun hoofd. Ze hebben allemaal de toekomstige Totilas op stal staan.

Ik denk dat dat niet alleen van weinig kennis over de doorsnee serieuze fokker getuigt, maar ook nogal generaliserend is.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:31

Er stond ook niet doorsnee serieuze fokker. En tuurlijk is het generaliserend. Lijkt me niet nuttig om topics te maken over uuitzonderingen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:31

Maar mensen willen wel dat een jong paard altijd netjes naar de smid geweest is, in de hand is geweest, en goed verzorgd is zodat hij de kans heeft gehad om tot een gezond fijn paard te kunnen opgroeien. Imo moet je daar wel voor willen betalen, en anders moet je ook gaan niet klagen dat je geen braaf en gezond gebruikerspaard kan vinden. Maar goed veel mensen vinden het blijkbaar ook heel normaal om voor 4 euro een hele kip te kopen die eerst gefokt moest worden, toen vetgemest, op transport naar de slacht, geslacht en verpakt worden dan weer op transport naar de winkel. En dan kijken ze raar op als er mensen ineens problemen zijn met een RMSA bacterie die resistent is geworden door de vele antibiotica die in al die kippen zat. Wilde mensen maar eens betalen voor kwaliteit. De mentaliteit van de koper verziekt eerder de markt dan de fokkers zelf. Ik vind het echt bizar dat mensen wel iedere maand 300 euro kunnen ophoesten aan stalling en ondertussen amper geld overhebben voor een fatsoenlijk paard.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:37

Das toch geen vergelijking ?

Je kunt toch niet verwachten dat er voor een toppaard topgeld betaald wordt en voor een gewone ook ?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:40

Johnnydepony schreef:
Das toch geen vergelijking ?

Je kunt toch niet verwachten dat er voor een toppaard topgeld betaald wordt en voor een gewone ook ?

wat vind jij dan normaal geld voor een normaal goed gereden 5jarig paard?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:42

Ik heb nog nooit meer betaald als 2000.....

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:44

Nee maar je betaalt ook geen 4000/5000 euro voor een toppaard, daar betaal je heel wat meer voor. 4000/5000 euro betaal je imo voor een simpel basispaard en dan moet je niet verwachten dat ie voor dat geld ook nog eens netjes gereden is en al wat kan.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:48

Ik vind dat normaal geld voor een paard wat niet meer potentie heeft dan basis dressuursport en een B/L springparcours. En voor dat geld zou hij netjes opgevoed moeten zijn. En dan ook nog braaf genoeg voor de amateur. Een prof heeft er niets aan.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:51

Fleurtje100 schreef:
Nee maar je betaalt ook geen 4000/5000 euro voor een toppaard, daar betaal je heel wat meer voor. 4000/5000 euro betaal je imo voor een simpel basispaard en dan moet je niet verwachten dat ie voor dat geld ook nog eens netjes gereden is en al wat kan.

Dat verwacht ik ook helemaal niet////het is nou net de sport om een goedkoop particulier gefokt paardje met potentie te vinden en dat vervolgens netjes opte leiden,zo dat ie in de sport leuk mee kan komen......is veel leuker,en bevredigender als een kant en klaar sportpaard,en een stuk goedkoper ook....en ja als tie dan van de hand gaat is t natuurlijk leuk om er een paar centen aan over te houden...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:52

En daar gaat het al mis, want voor dat geld is hij meestal als veulen of drie jarige door gemiddelde amateur van een fokker gekocht en heeft degene hem zelf opgeleid en opgevoed. Grote kans dat je dan de miskleun van een ander koopt die het opleiden van een jong paard achteraf toch wat vond tegenvallen. Als je voor 4000/5000 euro een jong paard wil kopen moet je hem zelf willen en kunnen opleiden.

Papagroom, dat verwachten veel mensen dus wel.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:58

Of de fokker heeft hem zelf opgeleid en blijkt als 5 jarige heel normaal te zijn, maar wil er alle onkosten uit hebben.

Boeit trouwens niet zo wie hem nou verkoopt de fokker of de particulier. Je kunt de kosten in de loop van de jaren niet blijven optellen.

Maar goed het ging vooral om brave paarden geloof ik. En of het gemis daaraan nou in de ruiters zit of in de fokkers. Naar mijn gevoel beide. Maar toch ook aan de fokker om zijn visie mbt fokbeleid eens tegen zijn afzetmarkt te houden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:00

Papagroom, ik snap je beredenatie en tuurlijk is het leuk om er uiteindelijk een centje aan over te houden.
Maar dat willen de meeste fokkers ook, een centje eraan overhouden. Als iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, gaat het uiteindelijk ergens fout.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:01

Tsja voor kant en klaar zul je dan wat meer in de buidel moeten tasten.....eigenlijk wel zonde....want als je zelf niet bij machte bent je paard goed te maken....ben je vaak ook niet instaat een kant en klaar paard goed te houden...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:01

Driejarigen zijn er nog wel ...dan koop je alleen de potentie.
Maar een 100% gezond, netjes afgericht, goed hanteerbaar paard van rond de 5, 6 jaar (en het liefst een zwarte van tussen de 1.68-1.72m) met wat wedstrijdervaring vind je niet voor weinig geld. Sterker nog: die zijn vaak niet te koop. Dit zijn ook de paarden die nog steeds weggaan voor export en daardoor is de NL-spoeling erg dun.

Ik vind het trouwens komisch dat hier steeds over 'particuliere fokkers' wordt gesproken...volgens mij is dat ongeveer 90% van de totale fokkerij in Nederland..bedoelen jullie niet wat anders?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:04

Met een particulier bedoel ik iemand die voor de fun twee knollen opmekaar zet....en geloof me dat kan soms hele verrassende resultaten hebben.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:06

Johnnydepony schreef:
Ik vind dat normaal geld voor een paard wat niet meer potentie heeft dan basis dressuursport en een B/L springparcours. En voor dat geld zou hij netjes opgevoed moeten zijn. En dan ook nog braaf genoeg voor de amateur. Een prof heeft er niets aan.

dekgeld + veeartskosten + afdrachten stamboek en btw 1500,- euro. Er van uit gaande dat hij eerst 3 jaar de opfok in gaat 100,- per maand is 3600,- over 3 jaar zadelmak maken 500,- .2 jaar netjes doorrijden en trainen 200,- per maand is 4800,- is totaal 10400,- euro. wat ik hier heb geteld zijn geen rare prijzen ze zijn zelf aan de lage kant.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:10

Dat klopt helemaal, en hier zit dus nog geen 'meerwaarde' in, voor high-potentials, of voor een predikaatrijke super merrie, of ....Zoveel kosten ze allemaal.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:13

Volgens mij kan er ook nog een klinische en röntgenologische keuring bij opgeteld worden, tenminste wij laten geen 3 jarige beleren als het paard niet goedgekeurd is.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:13

papagroom schreef:
Tsja voor kant en klaar zul je dan wat meer in de buidel moeten tasten.....eigenlijk wel zonde....want als je zelf niet bij machte bent je paard goed te maken....ben je vaak ook niet instaat een kant en klaar paard goed te houden...

Dat vind ik een beetje kul. Zat redelijke ruiters die niet de capaciteiten hebben om zadelmak te maken maar een paard prima kunnen opleiden in de basissport.

En dat rekensommetje is nou precies wat ik bedoel. Dat is toch niet realistisch voor een paard met niet meer capaciteiten dan B/L/M ?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:15

Wat zou jij dan doen, Johnnydepony? Verkopen als jaarling of 2 jarige? Brengen ze helemaal niets op.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:16

Johnnydepony schreef:
En dat rekensommetje is nou precies wat ik bedoel. Dat is toch niet realistisch voor een paard met niet meer capaciteiten dan B/L/M ?

Dus alle veulens die niet helemaal de potentie lijken te hebben van jouw Totilas moeten maar afgemaakt worden, want die vreten namelijk net zo veel dan die toppers.
En waar vinden jullie dan die brave gebruikspaarden.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:16

hoezo niet realistisch kan het goedkoper dan?