chantal1 schreef:Het gaat dus om (voor zover ik het goed heb begrepen) een dragend skelet. Een paard moet in balans zijn dus gelijke lengtes (zeg ik dit goed anders graag een verbetering). Blijkbaar hebben de Arabische paarden deze eigenschap van nature. Ooit was dit ook zo bij de Engelse volbloeden. Maar de Engelse volbloeden zijn door de jaren heen zo gefokt dat dit "dragend skelet" bij weinigen terug te vinden is. Toch is Engels volbloed nodig in de warmbloed fok voor de lange lijnen. Ook ben ik van mening dat er nog steeds bepaalde lijnen in de volbloeden zijn die wel het dragende skelet hebben. Ok, dat terzijde want dat is mijn mening.
Dus waarom volgens Karel met Arabisch bloed fokken; o.a. het goede mens gerichte karakter, de wil te werken, het natuurlijke dragende skelet dus beweging, takt en balans, de goede gezondheid, de hardheid, de soberheid etc. etc.
Door een verkeerede bouw zal een paard de motor niet van achter hebben dus belasting van de voorhand met de daar uit voort vloeiende blessures. En ook geen opwaartse beweging.
Correct me if I'm wrong, het kan best zijn dat ik van deze materie een aantal stukjes verkeerd begrijp.
Ok, ik begrijp het uitgangspunt nu wat beter.
Ik denk niet dat er fokker is die er bezwaar tegen heeft als een paard arabisch bloed door zijn voorvaderen heeft stromen.
Sterker nog volgens mij hebben de meeste kwpn paarden dit ook wel.
Het kwpn heeft ook wel degelijk paarden met arabisch bloed goedgekeurd (degene die ik zo uit mijn hoofd weet: Katouchon, De Saint Ursus d'Olympic) en zelfs Arabisch volbloed (zo uit mijn hoofd: Saoud, Baccarat). Op Saoud na hebben deze hengsten volgens mij weinig betekend in de kwpn fokkerij.
Van directe kruisingen met arabisch bloed heb ik eigenlijk weinig goede exemplaren gezien. Ik snap het principe ook niet. Waarom de tijd terug draaien? We willen toch vooruit in de fokkerij en niet achteruit?
Maar dan nog mijn grootste punt. Er zijn (op zijn minst) twee stamboeken die bezig zijn rijpaarden (en pony's) te fokken met Arabisch bloed.
Sluit je daar aan, wees tevreden, volg je doel.
Waarom druk maken om andere stamboeken en waarom zo focussen op de negatieve dingen van paarden van andere stamboeken.
Laat ieder in zijn waarde!
Nogmaals: Als "Anna" en de anderen die haar volgen straks alleen nog maar toppaarden fokken dan komen de mensen vanzelf wel naar je toe.
Daar hoef je geen kracks voor af te kraken