bloedlijnen, skelet en oorsprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:18

Samsam schreef:
maar ik vind het werkelijk van de gekke om na 1 clinic ineens nederlands beste dressuurpaard ooit, af te maaien door te zeggen dat hij zijn successen aan juryfouten te danken heeft!

Dat vind ik dus ook zo irritant. Dat andermans fokprodukten worden afgekraakt om zieltjes te winnen voor een eigen overtuiging/stamboek.
Laat dan een fokprodukt zien wat nog beter is en nog beter presteert!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:22

adriana schreef:
Nee, iedereen wil toch paarden fokken voor de sport.

Dat lijkt me inderdaad het uitgangspunt voor de meeste fokkers.
Maar of het fokprodukt uiteindelijk in de topsport belandt is afhankelijk van de manier waarop hij opgroeit en vooral ook bij welke ruiter hij terecht komt.
Laten we wel wezen: De meeste paarden komen terecht bij doorsnee ruiters die er heel veel plezier van kunnen beleven in de basissport.
Het lijkt me dus dat een fokker ook let op een goed exterieur, goede gezondheid en vooral ook een goed karakter.

Misschien is het handig als jij nu zelf eens gaat vertellen hoe iedereen moet fokken ipv cryptische vragen te stellen Haha!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:27

Handig, Ik denk dat die ene cryptische vraag erg duidelijk was van Adriana.
Kwaliteit word er bijna altijd uitgevist. De carriere van een paard kan je ook zelf een beetje in goede banen leiden en ook daar hoeft men geen multimiljonair voor te zijn.
Goede gezondheid, zeer braaf en werkwillig karakter. Daar hebben we het tijdens de clinic ook zeker over gehad en voorbeelden van gezien.

ThePast03, wat ik nog steeds niet snap is waarom je niet naar de clinic gekomen. Daar had dit uitvoerig beantwoord kunnen worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:27

Zonder vertraagde beelden zijn ook de meeste piaffes geen echt plezier om naar te kijken.
De Spaanse rijschool e.d. lieten dit alleen uitvoeren door daarin gespecialiceerde paarden.
In de dressuursport is het echter een onderdeel van de totale proef.
Dus moeten paarden die daar niet goed in zijn dit op andere onderdelen compenseren en omgekeerd.
Zo werkt dat in de praktijk ook, juryleden geven punten per onderdeel.

Slechte paarden halen dat niveau nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:28

Samsam schreef:
[Misschien wat te snel gereageerd, maar ik vind het werkelijk van de gekke om na 1 clinic ineens nederlands beste dressuurpaard ooit, af te maaien door te zeggen dat hij zijn successen aan juryfouten te danken heeft!
[/quote]

Volgens mij word dat niet gedaan Samsam. Er word gediscusseerd over diverse onderwerpen. En het afzeiken lezen jullie, ik niet..........gewoon constateringen waarop je kan discusseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:29

sarabande schreef:
Slechte paarden halen dat niveau nooit

Goed geconditioneerde paarden wel.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:30

chantal1 schreef:
[*olduser*], wat ik nog steeds niet snap is waarom je niet naar de clinic gekomen. Daar had dit uitvoerig beantwoord kunnen worden.

- Omdat niet iedereen welkom was
- Omdat ik het te duur vond
- Omdat ik niet kan komen vanwege lichaamelijke klachten

Maar waarom kan het niet gewoon hier op bokt uitgelegd worden?
Vanwaar die geheimzinnigheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:32

ThePast03"]
[quote="chantal1 schreef:
ThePast03, wat ik nog steeds niet snap is waarom je niet naar de clinic gekomen. Daar had dit uitvoerig beantwoord kunnen worden.

- Omdat niet iedereen welkom was
- Omdat ik het te duur vond
- Omdat ik niet kan komen vanwege lichaamelijke klachten

Maar waarom kan het niet gewoon hier op bokt uitgelegd worden?
Vanwaar die geheimzinnigheid?
[/quote]

er is al heel veel uitgelegd op bokt. Ik zou zeggen.......neem de zoekfunctie, zet een flinke pot thee, en trek er wat avondjes voor uit.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:33

Pipo schreef:
Goed geconditioneerde paarden wel.

En daar geloof ik dus echt niet in.
Je kunt een paard alleen maar zo goed conditioneren (laten we eerlijk wezen in feite is elk toppaard goed geconditioneerd) als zijn bouw en gezondheid dat toelaat. En, niet onbelangrijk, als hij over het juiste karakter beschikt.
Dat zijn toch allemaal dingen waar fokkers mee bezig zijn.

En ken jij iemand die alleen maar paarden fokt die in de topsport terechtkomen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:34

ThePast03 schreef:
[ En, niet onbelangrijk, als hij over het juiste karakter beschikt.
Dat zijn toch allemaal dingen waar fokkers mee bezig zijn.

[/quote]

Vooral het goede karakter kan bijzonder veel exterieurmatige tekortkomingen compenseren. Maar word hier ergens anders beweerd?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:35

Pipo schreef:
er is al heel veel uitgelegd op bokt. Ik zou zeggen.......neem de zoekfunctie, zet een flinke pot thee, en trek er wat avondjes voor uit.

Ik heb het vanaf het begin gevolgd en het is me nog steeds niet duidelijk hoe er nu gefokt moet worden.
Niemand die in staat lijkt te zijn om dat kort en bondig samen te vatten.
En keer op keer krijg ik nu te horen dat ik naar de clinic had moeten komen om te begrijpen? Verward
Ik begrijp van jou ook dat je ogen pas open gegaan zijn na de clinic (als ik dat fout begrijp hoor ik het graag) dus die ellenlange uitleg was voor jou blijkbaar ook niet voldoende?

Een simpele vraag:
Wat is er mis met welke Nederlandse paarden en hoe moet het beter?
Ik zie altijd graag voorbeelden en vooral ook graag bewijzen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:36

Pipo schreef:
Vooral het goede karakter kan bijzonder veel exterieurmatige tekortkomingen compenseren. Maar word hier ergens anders beweerd?

Ik ben er heilig van overtuigd dat goede karakters alleen kleine exterieurmatige terkortkomingen kunnen compenseren die in feite dus eigenlijk niet zo erg zijn.
Ernstige exterieurmatige terkortkomingen zullen altijd lijden tot blessures.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:37

Ik wou net zeggen ?????
Heb ik een stukje gemist.
Te duur? Dat punt dat snap ik nog steeds niet. Hoe duur zijn paarden wel niet maar het zal wel in het principe liggen?
Anyway. Dat maakt niet uit ook. Het enige waar ik in kan komen zijn lichamelijke klachten en dat lijkt mij een goed excuus de andere 2 absoluut niet.
Jammer dat je er niet was om daar je mening te onderbouwen.

O,ja, ook paarden met een uitzonderlijk goed karakter zijn in staat om dat niveau te halen.

Oei, dat gaat hier snel. Ik ziet net dat in de tijd dat ik mijn berichtje aan het typen was er weer een aantal berichten waren gekomen.

Het gaat dus om (voor zover ik het goed heb begrepen) een dragend skelet. Een paard moet in balans zijn dus gelijke lengtes (zeg ik dit goed anders graag een verbetering). Blijkbaar hebben de Arabische paarden deze eigenschap van nature. Ooit was dit ook zo bij de Engelse volbloeden. Maar de Engelse volbloeden zijn door de jaren heen zo gefokt dat dit "dragend skelet" bij weinigen terug te vinden is. Toch is Engels volbloed nodig in de warmbloed fok voor de lange lijnen. Ook ben ik van mening dat er nog steeds bepaalde lijnen in de volbloeden zijn die wel het dragende skelet hebben. Ok, dat terzijde want dat is mijn mening.
Dus waarom volgens Karel met Arabisch bloed fokken; o.a. het goede mens gerichte karakter, de wil te werken, het natuurlijke dragende skelet dus beweging, takt en balans, de goede gezondheid, de hardheid, de soberheid etc. etc.
Door een verkeerede bouw zal een paard de motor niet van achter hebben dus belasting van de voorhand met de daar uit voort vloeiende blessures. En ook geen opwaartse beweging.
Correct me if I'm wrong, het kan best zijn dat ik van deze materie een aantal stukjes verkeerd begrijp.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 23-09-03 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:38

ThePast03 schreef:
Ernstige exterieurmatige terkortkomingen zullen altijd lijden tot blessures.

Je zegt nu precies wat Karel ook zegt!!

Verder was ik zeer sceptisch en zelfs verbaasd dat ik wel mocht komen op de clinic, omdat ik niet altijd even netjes geantwoord had.

die lappen text gaven mij geen duidelijkheid, vooral niet omdat ik soms geen zin had om het door te lezen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:48

chantal1"]
Te duur? Dat punt dat snap ik nog steeds niet. Hoe duur zijn paarden wel niet maar het zal wel in het principe liggen?
[/quote]

Voor jou informatie: Ik heb ook al tien jaar geen paard meer, kan ik niet betalen
[quote="chantal1 schreef:
O,ja, ook paarden met een uitzonderlijk goed karakter zijn in staat om dat niveau te halen.

Tenzij ze dus ernstige exterieurmatige tekortkomingen hebben.
Volgens mij heeft een paard altijd een uitzonderlijk goed karakter nodig om in de topsport te kunnen maken.
Goed is hierin natuurlijk niet altijd 'braaf' Haha!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:49

En trouwens, hij vergelijk de paarden met Ferro hoor, en ik weet niet of dat een easp hengst is, ik geloof toch echt een kwpner.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:49

Pipo schreef:
die lappen text gaven mij geen duidelijkheid, vooral niet omdat ik soms geen zin had om het door te lezen.

Nee zo fijn leesbaar zijn ze niet geschreven Haha!
Kun jij dan niet een heldere samenvatting geven van deze clinic?
En waar blijven de foto's ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:51

ThePast03"]
[quote="Pipo schreef:

Nee zo fijn leesbaar zijn ze niet geschreven Haha!
Kun jij dan niet een heldere samenvatting geven van deze clinic?
En waar blijven de foto's ??
[/quote]

zal wel eens kijken of ik een leuk overzichtelijk verslag kan maken.

moet zo 21km file in, dus vanavond word dat geen succes.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:51

ThePast03, ik heb ff mijn bericht hier boven aangepast. Misschien wordt het zo iets duidelijker?
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 23-09-03 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:52

Pipo schreef:
zal wel eens kijken of ik een leuk overzichtelijk verslag kan maken.

moet zo 21km file in, dus vanavond word dat geen succes.

Alvast bedankt!
Er is geen haast bij hoor. Morgen is ook goed Haha!
Sterkte in de file straks

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:55

Het is niet eenvoudig om een clinic van 3 uur kort, helder en duidelijk samen te vatten. We kregen zoveel informatie dat mijn hoofd zowat tolde. Ik had zeker een dag of wat nodig om het allemaal te laten bezinken. Verder waren de video-opnames die getoond werden ook van de Grand Prix-paarden een onweerlegbaar bewijs van Anna's theorie. Met die opnames was niet geknoeid. Hoe moet je zoiets dan weergeven?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:59

Bucephalus schreef:
. Verder waren de video-opnames die getoond werden ook van de Grand Prix-paarden een onweerlegbaar bewijs van Anna's theorie. Met die opnames was niet geknoeid. Hoe moet je zoiets dan weergeven?

Hoe kunnen videobeelden van GP-paarden nu een onweerlegbaar bewijs zijn van "Anna's" theorie?
Op die GP paarden zitten mensen die heel veel invloed hebben op het paard. Die paarden hebben een hele historie aan opvoeding, training etc. wat allemaal van invloed is.

Maar die paarden hebben in ieder geval het GP niveau bereikt!
Heeft een van "Anna's" fokprodukten dat niveau al bereikt?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:07

chantal1 schreef:
Het gaat dus om (voor zover ik het goed heb begrepen) een dragend skelet. Een paard moet in balans zijn dus gelijke lengtes (zeg ik dit goed anders graag een verbetering). Blijkbaar hebben de Arabische paarden deze eigenschap van nature. Ooit was dit ook zo bij de Engelse volbloeden. Maar de Engelse volbloeden zijn door de jaren heen zo gefokt dat dit "dragend skelet" bij weinigen terug te vinden is. Toch is Engels volbloed nodig in de warmbloed fok voor de lange lijnen. Ook ben ik van mening dat er nog steeds bepaalde lijnen in de volbloeden zijn die wel het dragende skelet hebben. Ok, dat terzijde want dat is mijn mening.
Dus waarom volgens Karel met Arabisch bloed fokken; o.a. het goede mens gerichte karakter, de wil te werken, het natuurlijke dragende skelet dus beweging, takt en balans, de goede gezondheid, de hardheid, de soberheid etc. etc.
Door een verkeerede bouw zal een paard de motor niet van achter hebben dus belasting van de voorhand met de daar uit voort vloeiende blessures. En ook geen opwaartse beweging.
Correct me if I'm wrong, het kan best zijn dat ik van deze materie een aantal stukjes verkeerd begrijp.

Ok, ik begrijp het uitgangspunt nu wat beter.
Ik denk niet dat er fokker is die er bezwaar tegen heeft als een paard arabisch bloed door zijn voorvaderen heeft stromen.
Sterker nog volgens mij hebben de meeste kwpn paarden dit ook wel.
Het kwpn heeft ook wel degelijk paarden met arabisch bloed goedgekeurd (degene die ik zo uit mijn hoofd weet: Katouchon, De Saint Ursus d'Olympic) en zelfs Arabisch volbloed (zo uit mijn hoofd: Saoud, Baccarat). Op Saoud na hebben deze hengsten volgens mij weinig betekend in de kwpn fokkerij.

Van directe kruisingen met arabisch bloed heb ik eigenlijk weinig goede exemplaren gezien. Ik snap het principe ook niet. Waarom de tijd terug draaien? We willen toch vooruit in de fokkerij en niet achteruit?

Maar dan nog mijn grootste punt. Er zijn (op zijn minst) twee stamboeken die bezig zijn rijpaarden (en pony's) te fokken met Arabisch bloed.
Sluit je daar aan, wees tevreden, volg je doel.
Waarom druk maken om andere stamboeken en waarom zo focussen op de negatieve dingen van paarden van andere stamboeken.
Laat ieder in zijn waarde!
Nogmaals: Als "Anna" en de anderen die haar volgen straks alleen nog maar toppaarden fokken dan komen de mensen vanzelf wel naar je toe.
Daar hoef je geen kracks voor af te kraken Knipoog

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:00

ThePast03 schreef:
Een simpele vraag:
Wat is er mis met welke Nederlandse paarden en hoe moet het beter?
Ik zie altijd graag voorbeelden en vooral ook graag bewijzen.

dit heb ik ook al een paar keer gevraagd maar er kan niemand een fatsoendelijk antwoord op geven. behalve dat er met arabier gekruisd moet worden..omdat....de nederlandse paarden t zo slecht doen Verward

als er nou eens een fokproduckt van karel of van aanhang komt die de sterren van de hemel loopt......

en ik heb niet veel verstand van t hoge dressuur rijden maar om te zeggen dat het aan de jury ligt vind ik weer zo'n zwak argument om toch weer in t gelijk te komen......
Ik neem aan dat de aanhang van karel en anna ook er van zijn overtuigd dat een merrie 98% van haar genen doorgeeft aan haar zoon Blond ......sorry hoor maar dat gaat er bij mij er dus echt niet in.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:07

thoroughbred schreef:
......sorry hoor maar dat gaat er bij mij er dus echt niet in.

Het gaat er bij de meeste mensen niet in anders zou dat stamboek wel wat meer leden hebben.