Het 2009 Fjorden keuringstopic

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Finnea

Re: Het 2009 Fjorden keuringstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:17

Gewoon komen, je hoeft toch niet voor de punten! Meedoen is altijd leuk :)

Ik weet nog niet zeker of Woudina in de ring verschijnt in Roden. Finnea trekt nogal aan haar namelijk...maar even kijken of ze voldoende opknapt de komende 2 weken.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:48

Is ook waar... ;) Maar ze kijken wel naar bespiering toch? En die heeft ze op het moment ook niet geweldig. Ik zal vanmiddag wat foto's proberen te maken. Maar ga nu wel twijfelen inderdaad, meedoen is altijd leuk, ook leuk voor de ervaring voor Benthe.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:40

Als je met een afgetraind paard komt, is hij 'onbespierd' en als je met een vetter paard komt is hij 'goed bespierd' :D
(lees wel, die is geen feit, maar zo wordt er vaak wel tegenaan gekeken op de keuring) Te veel spekjes, dan moet ze
wel echt enorm zijn willen ze daar over vallen. Zoals ik al zei, ik denk eerder dat ik me zorgen moet maken over het
gebrek aan spekjes van mijn merrie :D

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:51

_O- Hahaha! Ik herken dit "probleem" op keuringen al van al lang geleden. Ik had als 18-jarige (jaja, 20 jaar geleden...) ook een flink gereden en gespierde Fjord. Ik was bere-fanatiek en reed vooral lange afstanden. Maar op de keuring werd me echt verteld dat ze haar te mager vonden. Tot mijn grote verbazing en toen ook verontwaardiging gingen de a-premies naar, in mijn ogen, enorme vette en uitgezakte Fjorden. Nu hebben we vorige week weer een Fjord gekocht *\o/* en met deze zal het wel niet anders gaan als ik de posts hier op Bokt lees. Toch maar niet naar keuringen meer, denk ik!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:44

Ik vraag me af waarom ze dat vette zo mooi vinden. Dat vette is zo slecht voor de gezondheid van je paard.

Terwijl het stamboek verder best belerend over kan komen, bijv. over het invetten van de hoeven...

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:53

Nu wil ik wel even wat zeggen betreft gespierd en ongespierd. Spier is vlees en dat is massa, dat is nu eenmaal een feit. Als ik een afgetrainde fjord zie (en dat hoeft niet per definitie een fjord met veel spier te zijn, dat kan ook dat die fjord slank is en alleen de spieren heeft die nodig zijn voor datgene wat van hem of haar gevraagd wordt) dan vind ik dat ook lang niet altijd een mooi gezicht.

Zie het als een verschil tussen een bodybuilder of een marathonhardloper. Die laatsten zijn ook vaak tegen het (te) magere aan. Die hebben spieren om te rennen etc, maar missen massa over de rest van hun lichaam, zodat ze minder weerstand hebben met rennen. Zet je daar al een schaatser naast, dan heb je al een meer gespierd ogend persoon er naast gezet, die moeten naast snelheid ook veel kracht leveren. Dáar ligt het grote verschil voor de keuring. Op de keuring hoeven ze geen snel paard te zien maar liever een krachtig paard.

Een paard met veel vet hoeft van mij ook zeker niet, maar mooi in het vlees trekt mij ook wel :j...iets ronder van vorm met vloeiende lijnen. Maar een bodybuilder of hardloper, nee dankje...doe mij maar iets daar tussenin.

Maar inderdaad, voor het stamboek lopen er nog diverse juryleden rond die ook het vet waarderen als spier/vleesmassa...beetje jammer. En zo ben ik ook van mening dat ze 1 en 2 jarigen ook strenger moeten waarderen op bouw en ontwikkeling, oftewel, die massa indammen ten behoeve van hun gezondheid.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:10

Bij een fjord zal je nooit de lange pezige spierbundels krijgen van een marathonloper. Daarvoor heeft een fjord veel te dikke spierbundels. Dan komen ze eerder bij een bodybuilder in de buurt :-). Niet dat ik dat altijd even mooi vind.

Ik zie fjorden graag licht neigend naar een bodybuilder (dus met duidelijke spierontwikkeling), maar met een dun laagje spek voor de reserves en de mooiere rondere vorm/vloeiende lijnen.

Ik vind dat ze vooral op jeugdige leeftijd (veulens/1/2 jarige), het af moeten straffen dat ze zo vet gehouden worden. Het overtollige gewicht is zo ontzettend slecht voor de ontwikkeling van de gewrichten.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:31

ehm mooie discussie

denk dat wij nipjes naar genoeg 'gespierd' of 'vetjes' gaan, Githa zit voor het ogenblik mooi in haar vel, ze is al een beetje uitgezwaard aan haar buik

wij hebben morgen in Grimbergen (België) keuring, en het is voor ons de eerste keer dat we keuring gaan hebben, dus ben wel serieus zenuwachtig
er komen ook mensen semi-professioneel foto's trekken van haar, dus hoop binnenkort mooie foto's te kunnen plaatsen

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:39

Annabel, ik ben het persoonlijk helemaal met jou eens :j Zeker bij de jongere paarden zou ik het een probleem vinden
om ze zo vet te houden dat ze enorm veel massa hebben. Ik denk dat het een enorme belasting is voor hun lijf(je)
dat nog in de groei is. Ze 'tonen' dan wel mooier, maar gezond is het volgens mij niet, al dat gewicht mee moeten zeulen
vanaf zo'n jonge leeftijd. Ik ben het met je eens dat mooi in het vlees mooier toont dan een schrale Fjord, maar zo vet
als je ze vaak ziet noem ik niet mooi in het vlees inderdaad.

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:26

Hierboven had ik al eerder een stukje geschreven. Het feit dat ik het raar vond dat "dikke" Fjorden wel een A-premie kregen wil natuurlijk niet zeggen dat mijn Fjord ook zo'n premie had gekregen als ze dikker was geweest. Misschien was ze ook gewoon niet meer "waard". :D Hetzelfde geldt natuurlijk voor de dikke Fjorden. Misschien dat dat in onze ogen niet mooi is en zeker niet gezond maar waarschijnlijk voldoen deze dieren, onder hun vetlaag, wel heel goed aan de rasstandaard. Fjorden horen nu eenmaal een stevige botstructuur te hebben en de daarbij passende bouw. Misschien moeten we ook wel blij zijn dat stevige ronde Fjorden op keuringen nog steeds gewaardeerd worden. De Fjorden zijn in de loop van de tijd steeds rijtypischer geworden, als dat bij jury's voet aan de grond zou krijgen zou de "ouderwetse" stevige Fjord er helemaal niet meer zijn. Slank, slanker, slankst! En dat zou voor het ras toch ook wel weer heel zonde zijn! Zoals je bij sommige hondenrassen ziet, en trouwens ook paardenrassen, is er van het oorspronkelijke uiterlijk dan niet veel meer over. Het lijkt mij, dat als je een Fjord neemt je kiest voor een stoer en robuust uiterlijk! Maar het blijft natuurlijk een feit dat vetmassa niet gezond is!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 16:33

mooi voorbeeld dit jaar vond ik Dean(Dinant) van Brenda. Die mistte bespiering. Hij zag er in mijn ogen top uit, nie te dik, niet te dun, gewoon netjes. Maar die was dus voor de keuring te slank, terwijl ie 2 is..

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:54

@ Tamara: ben ik het helemaal met je eens. Die zag er qua ontwikkeling voor een 2 jarige erg netjes uit.
Zo liep er in Beekbergen een mooi koppel 2 jarigen rond. op kop Delia, die mooi op conditie was, mooi gevuld. (misschien nog wel neigend naar het dikkige) Daarachter liep eentje die door haar omvang wel 2 jaar ouder leek. En als laatste een 2 jarige die op een jaarling leek zo iel en slank was zij. Was erg mooi om te zien wat nou het verschil is tussen mooi op conditie en te dun of te dik.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 01:31

Nou idd Janna dat was idd een mooi voorbeeld.
Kdies heeft ook nog steeds zn sportmodelletje maar die ga ik echt niet dikker voeren voor de CK ofzo. Liever een gezond paard dan een koppositie ;)

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:09

Damaris vond ik nou ook niet bijzonder dik ofzo, al had ik haar liever iets slanker gezien, maar die behaalde toch een erg mooi resultaat. Sowieso hebben de meeste paarden uit haar lijn van zichzelf al vrij veel massa en bot, dus dat scheelt natuurlijk ook wel.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:48

karev schreef:
mooi voorbeeld dit jaar vond ik Dean(Dinant) van Brenda. Die mistte bespiering. Hij zag er in mijn ogen top uit, nie te dik, niet te dun, gewoon netjes. Maar die was dus voor de keuring te slank, terwijl ie 2 is..

en janna ook

_/-\o_ dank u. dean zag er wat ons betreft ook super uit. ik wil absoluut niet pochen maar dean was echt in superconditie, ik vind de strijd tussen ruinen niet altijd even eerlijk gaan, dus heb besloten dat ik volgend jaar nog 1 keer meedoe voor hoofdstamboekopname en dan is het wat ons betreft ook gebeurt. Het moet je in de naam zitten of je moet een vette fjord hebben en dat laatste is in mijn ogen niet gezond. Ik heb geen zin in een vette 2 jarige, daar krijg je vaak nog last mee! ik ga dean niet vet mesten omdat ze dat op de keuring willen zien,overigens is dean nooit :n vet geweest, terwijl hij genoeg krijgt en met genoeg bedoel veel te veel. Als ik bekijk naar het stamboek waar m'n vriend aan deelneemt de paarden die daar op de keuring komen, dan schrik je je rot, je kan je jas er aan op hangen, en dan nóg zijn ze te dik!!!

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:29

@ Brenda: Ach waarom stoppen, het is niet altijd zo. Ligt ook erg aan de jury die in de ring staat.
Vandaag is er in Rolde een Ruin kampioen geworden die ook erg netjes in conditie was. Nog wel slanker dan Dean was. En die kreeg ook 39 punten.
Daarnaast werdt de 2 jarige ruin daar reserve kampioen en die was ook net als Dean netjes ontwikkeld.
Het is echt een jurysport de ene gaat voor dik en de andere voor netjes in conditie, je hebt tank liefhebbers en je hebt luxere liefhebbers.

Binkie vorig jaar bijvoorbeeld had 39 punten. Hij was dit jaar dikker en liep achter de ruinenkampioen die 37 of 36 punten had. Dit waren dan ook weer de rolmopsen types en die jury gaf de hele dag daar al punten voor. Maar in de andere ring was het juist andersom en zou hij ook zeker hoger gescoord hebben. Maarja dat is dan eenmaal niet zo en dat moet je ook kunnen accepteren.
Dus om nou meteen na 1x een teleurstelling te stoppen, het blijft een jurysport. ;)

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:45

Sjah, wat dat betreft... Caylinn haalde als veulen en jaarling beide keren 33 punten.
Als tweejarige haalde ze 37 punten en toen was ze nog steeds slank zoals altijd :j

Ben benieuwd wat we er deze keer van kunnen maken :=

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:05

wij zijn gister naar keuring geweest en Githa heeft een 2e premie gehaald :(
niet echt blij mee, maar we hebben deze punten gekregen: 8-7-6-5-7

Githa is van het goede type, met een goede bovenlijn en mooi bespierd, maar ze zou een zwakke achterhand en zwakke achterbenen hebben. En ze liep, omdat ze hengstig was, met haar staart scheef in draf, daardoor vonden ze haar uit balans en heeft ze maar een 5 gekregen op gangen.

Volgend jaar gaan we revanche nemen, en volgende week gaat ze de zadelproef afleggen, laten zien wat een zwakke achterhand ze heeft.

nota: tot eergister liep ze mank rechtsvoor, opgelost door beslag, en had ze nog nooit ijzers gehad achteraan, nu dus wel. ze zal niet in balans gelopen hebben omdat ze dat gewoon was en omdat het gras nat lag. Volgend jaar nog een keer.

ben al blij dat ze haar van het goede type vinden en dat ze toch ook een beetje ee nmooie commentaar gegeven hebben

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:44

Leuke discussie!!
Ik kan me in de meeste wel vinden. Het verschilt ook erg per jurylid. Sommigen gaan voor de stevigerds, anderen zetten ook gewoon een mooi slanke fjord voorop.

Toen Tea dagkampioen werd wilde ik haar nog bijna terugtrekken omdat ze in mijn ogen veel te dik was..

Maar het maakt zeker verschil of je een mooi bevleesde fjord hebt of een papzakje. Ik vind dat hele afgetrainde ook niet mooi bij een fjord.

Het is ook een raskenmerk dat een fjord makkelijk in het vlees komt, ze moeten onder schrale omstandigheden mooi bevleesd blijven. Tja dan zoek je de dunsten ook niet uit..

Die dikke jonge paarden erger ik me wel aan, dat is soms echt gewoon niet gezond meer, maar die lopen wel voorop..

Toch zie ik bij het stamboek ook wel wat verandering, er komen opmerkingen over ernstig dikkerds en slankere gaan nu ook wel op kop.. Het gaat misschien niet hard, maar er is wel verandering heb ik het idee..

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:46

Je laatste zin Esther, dat valt mij ook op :j Ik heb het idee dat ze toch steeds meer op het echt ongezonde vette afrekenen!

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:10

Benthe valt nog mee volgens mij, ze is niet heel dik, maar niet zo mooi in vorm als ze geweest is. De wintervacht begint ook al weer goed te komen.
Had haar vandaag even geknipt en meteen wat foto's gemaakt, voor én na. Ik ben nog niet zo tevreden over het boogje, mocht het toch uitkomen om naar de keuring te gaan dan moet ik daar nog ff wat aan doen ;)

Afbeelding
Afbeelding

Vorig jaar zag ze er bij de keuring zo uit (maar toen was ze nog niet echt aan het werk en kon ze dus geen goede conditie hebben):
Afbeelding

Gaan of niet gaan???

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:18

ik zou gaan, alhoewel ik ze er dit jaar iets minder vind uitzien, maar het is vooral door haar wintervacht dat ze er denk minder voorkomt. Niet door de bespiering of zo. en denk dat ze daar wel doorkijken hoor door die wintervacht. bij ons in België doen ze op 11 november nog een premiekeuring en die staan dan allemaal in een wintervacht, en dat geeft nooit problemen

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:34

Voor de keuring zag ze er vorig jaar beter uit. Maar qua normale conditie vind ik haar er nu mooi uitzien. Ze moet niet slanker, dan krijgt ze te weinig rondingen voor een fjord.

Voor op de keuring zou ik wel proberen haar darmen gevuld te houden. Dus eten mee nemen of gras laten eten terwijl ze aan de trailer staat te wachten ofzo...
Dan lijkt ze denk ik net iets mooier als ze de ring in moet.
Verder zou ik gewoon mee doen, je loopt tussen de voorlopige modellen. Dus je krijgt alleen een plaatsing en je hebt niets te verliezen. En daarnaast heb je een gezellig dagje uit samen met je paard. :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:22

benthe had voor de keuring idd iets voller gemogen denk ik, maar ik vind haar er nu goed uit zien! en je boog is ook niets mis mee! gewoon gaan dus!! kom ik je aanmoedigen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:36

Ik zou ook gaan met Benthe.