Minder dekken i.v.m. de crisis??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:26

Citaat:
Kwaliteit behoudt, misschien nu nog meer dan anders, zijn waarde.

]

Wie dit als leidraad neemt, kan rustig verder fokken! Johan Knaap zegt het ook wel leuk: Je moet als fokker ahw over de crisis heenspringen en zorgen dat de nieuwe toppers over een aantal jaren weer klaar staan.

eilander

Re: Minder dekken i.v.m. de crisis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:10

Wijze uitspraak!!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:27

of je kan wat je gefokt hebt ook een keer aanhouden en investeren in opfokken , aanrijden en als straks alles weer aangetrokken is goed verkopen ..en dat loont enkel als je kwalitatief en gezond gefokt hebt
je kan dus beide kanten op ..ik laat dit jaar de jonge merries leeg ..enkel Marien ( die internationaal gesprongen heeft wordt gedekt ) ..ik zal de 4 veulens die dit jaar geboren worden wel aanhouden waarschijnlijk :j

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 18:19

besita schreef:
of je kan wat je gefokt hebt ook een keer aanhouden en investeren in opfokken , aanrijden en als straks alles weer aangetrokken is goed verkopen ..en dat loont enkel als je kwalitatief en gezond gefokt hebt

Dat probeer ik al een tijdje duidelijk te maken +:)+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:22

sarabande schreef:
Kwaliteit behoudt, misschien nu nog meer dan anders, zijn waarde.

Dan van mij de wedervraag (en daarmee is het cirkeltje rond, want die vraag is al eerder gesteld en daar is geen antwoord op gegeven): wie beslist of iets kwaliteit is of niet? De PROK resultaten? PROK is een momentopname. Het stamboekpapier? Op een papier kan ik niet rijden. Sportieve resultaten? Ook een wat minder goed in elkaar zittend dier kan hoog scoren. Marketingcampagne om een dier heen? Zegt niets over de kwalitatieve waarde van het dier, maar meer over de sommen met geld die ertegenaan worden gegooid. Resultaten van afstammelingen? Dan zul je er toch eerst mee moeten fokken. Resultaten van voorouders? Ook dat is geen garantie dat de spruit het goed gaat doen.

Erfelijke factoren - zo is wetenschappelijk bewezen, hebben maar voor 35% invloed op een gefokt dier en zijn uiteindelijke prestaties. De rest is opfok, opvoeding, opleiding, de uiteindelijke handen waarin een dier terecht komt en een portie geluk.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:11

Citaat:
hebben maar voor 35% invloed op een gefokt dier

Hebben wel voor 35% invloed op een gefokt dier!
Dit percentage is hoog genoeg om je zorgen te maken indien je fokt met een hengst/merrie die die erfelijke afwijking doorgeeft.

Ik ken mensen die dezelfde hengst hebben gebruikt op 2 verschillende (elite) merries.

De 1 is als jaarling afgevoerd en de andere als 2 jarige (was al jaarling al zichtbaar) beide een hele dikke sprong met op precies dezelfde plek een dikke vette chip.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:21

Cassidy ..die vraag komt vaker voor op Bokt en meestal van dezelfde mensen ..ik denk dat diep van binnen de meeste toch weten wat een kwalitatief paard is :? dat hoeft echt geen WB paard te zijn ..maar iedereen weet toch een beetje wat een goed paard is ..voor de amateur is dat een paard met een super instelling ..voor de semi heeft het instelling en tallent voor het bovengemiddelde werk ...voor een prof talent voor de hogere sport , de instelling ..etc
wat de "maar 35%" betreft ..wat erin zit zal er uiteindelijk uitkomen ...of dat nu fijn M lopen is met een gelukkige amazone of GP let de prof ..als het er niet is zal het er nooit uitkomen ...ja af en toe een ééndagsvlieg ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:30

Zijn het echt eendagsvliegen of zijn het er maar zo weinig omdat niemand van de topruiters het aandurft om een dergelijk dier onder zijn hoede te nemen en naar de top te rijden?

En zoals ik al eerder heb gezegd in dit topic: de paarden waar je mee fokt moeten gezond zijn. Predicaten zeggen me weinig over het dier, maar meer over de eigenaren..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:35

nee met ééndagsvlieg bedoel ik ééntje die met een aparte ruiter één keer een GP kan rijden maar eigenlijk het niet kan ..zoals men bvb zegt X kan een ezel doen springen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:38

Ik dacht dat je het over die papierloze slachtpaarden had die per toeval ontdekt worden en Internationale Springtoernooien rijden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:42

Cassidy schreef:
Ik dacht dat je het over die papierloze slachtpaarden had die per toeval ontdekt worden en Internationale Springtoernooien rijden.

die heeft het een paar dagen kunnen doen ..en inderdaad ook dankzij een tovenaar op zijn rug ..met paard was het snel over en de ruiter hoor je ook nog weinig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:58

Maar van heel veel springpaarden hoor je weinig meer na de verkoop als ze eenmaal hoog hebben meegelopen. Probleem van het paard of van de ruiter?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 20:10

Cassidy schreef:
en daarmee is het cirkeltje rond, want die vraag is al eerder gesteld en daar is geen antwoord op gegeven.

Ik heb bij herhaling aangegeven dat het een totaal plaatje is en dat totaalplaatje niet slechts een generatie voorkomt maar meerdere generaties vastligt. Zulke paarden zijn niet alleen een belofte, hun gezondheid, talent wilt tot werken en mogelijkheid tot presteren, ligt vast. Ook besita en andere hebben dit bevestigd, het is maar wat je wilt lezen.

Maar nogmaals bij Quarters zal dat wel anders liggen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:59

Cassidy schreef:
Maar van heel veel springpaarden hoor je weinig meer na de verkoop als ze eenmaal hoog hebben meegelopen. Probleem van het paard of van de ruiter?

dat vind ik persoonlijk niet ..er zal natuurlijk een verschil zitten als een topper van een A kader ruiter verkocht wordt aan een B of C ruiter ..of als zo' n paard naar een land gaat waar veel minder startplaatsen aan worden gegeven ..maar omgekeerd ook ..een Nabab' s son bvb is derde of vierde paard bij Beerbaum wordt verkocht aan Lynch en dt voint ik echt een topcombi ...

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:46

Cassidy schreef:
Zijn het echt eendagsvliegen of zijn het er maar zo weinig omdat niemand van de topruiters het aandurft om een dergelijk dier onder zijn hoede te nemen en naar de top te rijden?

En zoals ik al eerder heb gezegd in dit topic: de paarden waar je mee fokt moeten gezond zijn. Predicaten zeggen me weinig over het dier, maar meer over de eigenaren..

Ik vind je antwoorden en stellingen nogal ver gezocht cassidy!!!
Ik krijg meer het idee dat je hoe dan ook iets negatiefs wil zeggen!!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 01:19

Iemand zei eens tegen me, als je wat over fokkerij wil leren, ogen en oren open en mondje dicht.
Soms lijkt het wel dat het hier door sommigen precies andersom wordt toegepast.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:00

Bokt zou een saai forum worden als niemand zijn mond meer open zou durven doen of zou mogen doen en men alleen maar met elkaar mee zou praten.

Maar goed, ik snap hem, trappen tegen de gevestigde orde is meteen negatief, kritische vragen stellen meteen een teken van onkunde. It takes guts to stand out from the crowd. En als je bijv. Wiescamp heet, je eigen visie hebt, deze ook volgt en daar succes mee hebt tel je wel ineens mee :D
Wiescamp zal jullie alleen niet zoveel zeggen, want dat is geen KWPN, en daar mocht het hier uiteindelijk alleen maar over gaan.

En daar ligt nu het hele probleem, ook voor degenen die willen leren en vragen waar je kwaliteit aan herkent in stamboeken waar niet met predikaten gewerkt wordt. Als er dan op een dergelijke vraag naar kwaliteit alleen maar met Predikaten, PROK en generatielange kwaliteit geantwoord wordt, kan ik daar toch heel weinig mee.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 10:24

Komen wij jou bij je Western forum lastig vallen over Van Helvoirt????

En inderdaad veel van jouw opmerkingen, die wij geduldig blijven beantwoorden, geven duidelijk onkunde en irrelevantie aan.

Bokt zou veel meer interessante discussiegenoten over deze onderwerpen hebben als men zich puur bij het onderwerp hield en niet uit frustratie post of op de persoon reageert.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:56

De hokjesmentaliteit komt dus weer de hoek om kijken...

Het is ondertussen duidelijk dat de vraag "wat is kwaliteit" van Cassidy niet louter rhetorich op te vatten was. Behalve aan het papierwerk is een goed paard te herkennen aan goede benen (correcte standen en droog), een harmonische bouw, goede bewegingen, een goede gezondheid en een goed karakter. Hoe deze criteria concreet ingevuld en beoordeeld worden, hangt af van het stamboek in kwestie. Wil je zelf leren hoe dat in mekaar zit, kun je het best een paar oude boeken opsnorren, gaan kijken bij keuringen en gaan praten met (oudere) fokkers. Hier gaat tijd over en iedereen heeft wel zo'n beetje zijn eigen visie. Als die min of meer strookt met die van de juryleden op een keuring, kun je daar hoge ogen gooien en heb je dus kwaliteit in handen. Hierbij verondersteld dat keuringsresultaten representatief zijn voor het beoogde niveau van de fokkerij. Als die dat niet zijn, dan kun je je vragen gaan stellen bij het beleid van desbetreffend stamboek en ofwel weggaan ofwel iets proberen veranderen van binnen uit. Als je mening goed onderbouwd is en je staat er niet alleen mee, dan kun je iets teweeg brengen, aangezien de Algemene Vergadering nog altijd uiteindelijke zeggenschap heeft over de vereniging. De fokkers bepalen m.a.w. ZELF hoe zij het begrip "kwaliteit" ingevuld willen zien. Als de visie van het stamboek je niet aanstaat, kun je ook nog tegendraads zijn en op je eentje je eigen zin doordrijven. Als je het bij het rechte eind hebt en er komen goede paarden uit, kun je zo'n "topfokker" (zie daarvoor een ander topic op dit forum) worden, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Wat een "goed paard" is, hangt werderom van het stamboek in kwestie af, maar laat ons er hier maar van uit gaan dat het om sportpaarden gaat en ze dus vooraan eindigen bij wedstrijden.

De tijd van een topruiter is kostbaar; als hij die verspeelt aan een subtop product wat wel goed is, maar niet het potentieel heeft om er ook echt te komen, dan is dat pure verspilling. Één manier om een stukje zekerheid te krijgen bij een veulen of een ander vers paard (wat dus nog niks zelf bewezen heeft) is letten op de predikaten van z'n familie. Als de familie goed is in sport, is de kans dat het paard het zelf ook is, hoger. Ook al hangt er slechts 35% af van de genealogie, als die al niet meezit, wordt het er alleen maar moeilijker op. Het is mijn idee dat merries die het goed doen in de fokkerij "vanzelf" wel aan die predikaten komen, mits wat moeite van de eigenaar. Het bijhorende papierwerk zegt dus wel degelijk iets over de kwaliteit van het paard. Predikaten zijn immers een manier om de in voorgaande paragraaf opgesomde tekenen van kwaliteit te kwantificeren.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:21

Wanneer een paard in hoge mate beantwoord aan het fokdoel, dan heb je een paard dat kwaliteitsvol is. Wanneer de afstamming dan een bevestiging is van de kwaliteit, dan berust die kwaliteit niet op louter toeval, maar is het resultaat van gedegen fokkerij - en opfok natuurlijk.

Ik vind het trouwens flauwekul om te zeggen dat het altijd de zelfde mensen zijn waarbij het paard een predikaat krijgt. Je moet eens kijken of die mensen misschien paarden thuis laten! Waarschijnlijk wel. En dat heet selecteren. En dat moet je dus heel goed kunnen, je moet kritisch zijn op je eigen materiaal. Dan kun je kwaliteitsvolle paarden fokken. Als je die kennis niet hebt, zorg dan dat je je openstelt en er wat bij leert!!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:45

Nou ,het zijn toch vaak dezelfde mensen met kwalitatief hoogwaardig spul.
En idd net als je zegt ze laten de minderen thuis!!
Het zijn ook altijd dezelfde mensen die met rotzooi op de keuring komen.
Een paar jaar terug hier op het eiland nog(nu zijn we hier wat bijzonder :D )
was er iemand die zijn merrie zo uit het land had getrokken en met haar aan de fiets naar het keuringsterrein kwam.
Niet naar de hoefsmit geweest ,geen vlechtje,niet eens een borstel er over heen.
En dan nog gepikeerd wezen dat je daar een opmerking over krijgt en het ook vreemd en onacceptabel vinden dat het dier geen ster vind terwijl toch heel duidelijk was dat het beestje het een en ander mistte!!

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:41

Hoe gaat die eigenaar dan zelf naar de bruiloft, Eilander?

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:47

Ik hou ook nog een slag om de arm qua dekking dit jaar. Het komt toch gauw met alle kosten erbij op 1300 euries en misschien kan ik die beter "in the pocket" houden voor mindere tijden.............

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:00

sportfokker schreef:
Hoe gaat die eigenaar dan zelf naar de bruiloft, Eilander?

Best wel heel degelijk als ik hun goed inschat! :D
Maar niet in mijn smaak!! _O-

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:56