Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
revali2

Berichten: 21
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:54

Wat voor merrie denk je dat er het beste bij past?

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:00

Ik denk wel dat je er best een edele bloedmerrie onder zet :j

Kim_W

Berichten: 592
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:05

Kim_W schreef:
Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie mening willen over hengstenkeuze voor mijn merrie. Dit is de eerste keer dat ik met mijn paard ga fokken (alleen ervaring met shetlanders). Dus voor mij is alles nog nieuw :D Mijn merrie heeft wel al 2 x een veulen gehad op 4 en 5 jarige leeftijd (wordt dit jaar 15). In principe is het de bedoeling om het veulen te houden. Het is puur voor de hobby, dus er hoeft geen mega dure hengst op :o
Mijn paard is een Unaniem x Wolfgang. Ze heeft een heel fijn relax karakter en dit zou ik zeer zeker graag terug zien in het veulen!
Paar verbeterpuntjes van haar:
- voor staat ze toontredend en achter beetje koehakkig
- amper schoft, waardoor rug en lendenen wat strak zijn
- ze loopt erg op de voorhand, instructrice noemt haar een duikboot, dus hengst meer opwaarts
- meer souplesse
- kleine merrie (1.62)
- liefst geen schimmelhengst om de kans op geen schimmel veulen te vergroten :D

Vooral karakter vind ik erg belangrijk. Lekker braaf en nuchter. Niet zo snel ergens van onder de indruk. Zij is een grote knuffelkont. Qua karakter echt een topper en zoiets hoop ik ook terug te krijgen in haar veulen. Ik heb ook graag dat het veulen zeker niet kleiner is als haar, maar hoeft ook geen giga reus te worden.

Hebben jullie tips voor een leuke hengst? :D


Hebben jullie misschien nog hengstentips voor mij? :)

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:07

Ik dacht Cicero maar toen kwam geen schimmel ..

revali2

Berichten: 21
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:12

Le quornet

lexa

Berichten: 764
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:12

revali2 schreef:
Wat voor merrie denk je dat er het beste bij past?


Wel een merrie met maat, als je Mumbai bedoeld

revali2

Berichten: 21
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:19

lexa schreef:
revali2 schreef:
Wat voor merrie denk je dat er het beste bij past?


Wel een merrie met maat, als je Mumbai bedoeld


Voor maat ben ik niet bang. Vleut was ook niet groot. Maar mijn 2 en 3 jarigen zijn groot :j de warrant was groot

Maar betreft edel... Tja misschien mist ze dat wel wat een beetje -O-

Mijn schoonpa zegt dat ik er een volbloed op moet zetten... Nu snap ik zijn redenatie wel. Dus wil best wat volbloed in de hengst hebben. Maar 100% gaat me wat te ver. Hoe denken jullie over volbloed? In de merrie/hengsten lijn?

lexa

Berichten: 764
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:30

Vaak moet je met een volle volbloed pas kijken naar de volgende generatie .
Maar ik kijk zelf wel naar bloed percentage in een hengst ook al heb ik merrie’s die rond de 50% zitten.

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:30

Ik hou wel van veel volbloed, heb zelf een karandasj x julio mariner xx merrie gehad en die was fantastisch.
Bij onze oude Lord merrie een keer met Albaran xx gedekt en die ruin loopt nu 3* eventing. Dat was wel de tijd dat ik specifiek richting eventing wou fokken, dat wil ik met mijn huidige merrie niet.

Wat wil je met je veulen? Als je echt lange termijn je merriestam meer bloed wil toevoegen kan ik me voorstellen dat je een volbloed gebruikt. Anders zijn er ook wel springhengsten met genoeg bloed te vinden.

revali2

Berichten: 21
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:36

Ja dat was ook de insteek.. Bij een merrie houden voor de volgende generatie.
Maar ik wil eerst commercieel/verkopen. Deze merrie/nakomelingen moet zich nog bewijzen.

Eef_Bam

Berichten: 4135
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:41

Lastig, voor de verkoop is een volle volbloed erop misschien niet het handigst.
Ken zelf eigenlijk ook geen goede volbloeds in Nederland die interesant zijn, ja Albaran xx maar die is ook al wel oud.

Ik wil zelf richting de eventing fokken maar niet inleveren op gangen en springkwaliteit, vooral die gangen is bij volbloeds toch vaak wel een ding.

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:46

Als je het niet erg vindt om diepvries te gebruiken kan je Vittorio overwegen.

Verder heb je imo nog het verschil in bloed tussen de oren en in het exterieur, dus moet het model scherper, of het karakter of allebei?

lexa

Berichten: 764
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:49

In België heb je Gemini CL XX en volgens mij heeft het NRPS er pas 1 goedgekeurd.
Maar het is niet heel commercieel.

revali2

Berichten: 21
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:03

MizzMontana schreef:
Als je het niet erg vindt om diepvries te gebruiken kan je Vittorio overwegen.

Verder heb je imo nog het verschil in bloed tussen de oren en in het exterieur, dus moet het model scherper, of het karakter of allebei?


Dat vind ik bij deze merrie nog moeilijk te zeggen. Ik zelf heb gekozen voor Luigi omdat ik iets moderner wil dan ze zelf is. Maar de warrant die eruit komt was groot. Mooi en Stoer maar te weinig bloed tussen de oren.(de andere warrant. Heb ik nooit gezien maar die moet dus nog groter en trager zijn) De Vleutjes zijn exterieurmatig juist heel bloederig en zoals het nu lijkt heel scherp tussen de oren }:0 de laatste Vleut was heel scherp tussen de oren, maar was veel beknopter als de 1e 2..
Broertje van de merrie rijd ik in het 1.30m is van Zirocco. Exterieur heel veel bloed helemaal voor een Zirocco . En tussen de oren nog veel meer :') maar super eerlijk. Maar gewoon tikkeltje debiel <3

Iorrr

Berichten: 4048
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:06

Wij hebben de eerste op 23-2 staan en de tweede op 1-3 dus dat schiet inderdaad al mooi op :)

lexa

Berichten: 764
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:12

Dat is ook mooi optijd Iorr!

Iorrr

Berichten: 4048
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:50

Ja eigenlijk beetje te vroeg, maar toe maar. Dan is het geen ramp als ze niet in 1 keer pakje straks...

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:52

Als je merrie al toontredend is in stand dan zou ik daar niet nog een volbloed gaan opzetten
Volbloeden geven geen best exterieur mee en al helemaal geen goed fundament
Ik zou daar zeker rekening mee houden :j
En zeker met toontredend moet je je afvragen of je er echt mee moet gaan fokken want zoiets is echt erfelijk en wil je eigenlijk niet doorfokken

_lautje_

Berichten: 9317
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:44

Volbloeden hebben exterieurmatig natuurlijk hun beperkingen. Aan de andere kant ik hou er van.
Ik geloof ook zeker niet dat je met een volbloed bijvoorbeeld minder gangwerk krijgt noodzakelijk.
Ik denk dat wij vooral heel kritisch mogen kijken naar welke volbloed wij gebruiken op welke merrie.
Laten we eerlijk zijn de in de warmbloedig fokkerij ingezette volbloeden is heel lang niet noodzakelijk de beste volbloed geweest.
En als je dan ook niet kritisch bent op de merrie waarop je gebruikt dan kan het flink tegenvallen.

Maar ik heb zelf volbloeden gehad en gereden. Echt qua karakter, hardheid en werklust niks beter en fijner. Op de grond heel level headed en nuchter. Veel moed en niet bang. Onder het zadel nooit stoppen met lopen en altijd doorgaan.
Beenwerk bikkelhard en droog.
Enige is ze moeten lopen lopen lopen. Je moet ze niet hele dag op stal zetten, liefst altijd buiten.

Overigens heb ik van Gemini al meerdere hele mooie veulens gezien! Veel bloed. Veel adel. Mooi evenwichtig type en goed lopen.
Laatst bijgewerkt door _lautje_ op 27-01-21 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:47

Revali heb je al eens gekeken in de wbfsh lijst van eventinghengsten?
Ik denk dat je voor een eventing paard datgene nodig hebt wat je met dekken met een volbloed ook zou willen bereiken. Namelijk hardheid, uithoudingsvermogen, intelligentie en instelling.
Hier vind je vooraan Diarado en Contendro 1, dan maak je ook nog een commerciële keuze.
Of bijvoorbeeld Jaguar Mail, daar was ik zelf als rijpaard minder van gecharmeerd, hij heeft wat zijn eigen manier van springen. Maar hij heeft wel bewezen dat hij het hoogste niveau aankan en als vader dier vind ik hem wel interessant en die voegt zeker veel volbloed toe.

_lautje_

Berichten: 9317
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:49

Contendro moet je wel opletten op maat en type. Zit soms zo een in elkaar gedrukte pony van 1,60m tussen.
Net als Jaguar Mail. Jaguar heeft vreselijk veel gedekt en een hoop daarvan heeft zijn type, maar niet zijn kwaliteit :')
Dat is een hengst die een hele correcte merrie moet hebben.

Diarado krijg je iig wel altijd een mooi paard van.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:04

_lautje_ schreef:
Contendro moet je wel opletten op maat en type. Zit soms zo een in elkaar gedrukte pony van 1,60m tussen.
Net als Jaguar Mail. Jaguar heeft vreselijk veel gedekt en een hoop daarvan heeft zijn type, maar niet zijn kwaliteit :')
Dat is een hengst die een hele correcte merrie moet hebben.

Diarado krijg je iig wel altijd een mooi paard van.


maar ook een gedrongen 'pony' is niet uitgesloten bij Diarado, ik zie ze op concours toch ook wel regelmatig. Wel met een 'mooi koppie'

Voor eventing Douglas, maat en formaat en bewezen.

Selene_p
Berichten: 96
Geregistreerd: 20-01-21
Woonplaats: Limburg, NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:25

Kim_W schreef:
Kim_W schreef:
Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie mening willen over hengstenkeuze voor mijn merrie. Dit is de eerste keer dat ik met mijn paard ga fokken (alleen ervaring met shetlanders). Dus voor mij is alles nog nieuw :D Mijn merrie heeft wel al 2 x een veulen gehad op 4 en 5 jarige leeftijd (wordt dit jaar 15). In principe is het de bedoeling om het veulen te houden. Het is puur voor de hobby, dus er hoeft geen mega dure hengst op :o
Mijn paard is een Unaniem x Wolfgang. Ze heeft een heel fijn relax karakter en dit zou ik zeer zeker graag terug zien in het veulen!
Paar verbeterpuntjes van haar:
- voor staat ze toontredend en achter beetje koehakkig
- amper schoft, waardoor rug en lendenen wat strak zijn
- ze loopt erg op de voorhand, instructrice noemt haar een duikboot, dus hengst meer opwaarts
- meer souplesse
- kleine merrie (1.62)
- liefst geen schimmelhengst om de kans op geen schimmel veulen te vergroten :D

Vooral karakter vind ik erg belangrijk. Lekker braaf en nuchter. Niet zo snel ergens van onder de indruk. Zij is een grote knuffelkont. Qua karakter echt een topper en zoiets hoop ik ook terug te krijgen in haar veulen. Ik heb ook graag dat het veulen zeker niet kleiner is als haar, maar hoeft ook geen giga reus te worden.

Hebben jullie tips voor een leuke hengst? :D


Hebben jullie misschien nog hengstentips voor mij? :)


Wil je een bewezen hengst of een jonge? Heb je een voorkeur voor stamboek of maakt dat niet uit?

lexa

Berichten: 764
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:42

Kim W ,
Kijk eens naar Panenka de kalvarie en Pegase van het Ruytershof , fokt super karakter , maat en front!

Kim_W

Berichten: 592
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:02

Selene_p schreef:
Wil je een bewezen hengst of een jonge? Heb je een voorkeur voor stamboek of maakt dat niet uit?


Ben er verder helemaal niet in thuis dus als ik iets zeg dat onzin is, laat het me dan vooral weten :o
In principe is het veulen om te houden. Kan me wel voorstellen dat voor verkoop dan beter een goedgekeurde KWPNer erop kan dan een andere? (merrie is ook kwpner) Maar in eerste instantie dus niet de bedoeling om te verkopen en dus is stamboek ook minder belangrijk, denk ik. Wel voorkeur dat veulen opgenomen kan worden in veulenboek/register A. Geen register B (is niet interessant voor fokkerij, toch?) Denk wel voorkeur voor bewezen, aangezien je dan enigszins kan schatten wat voor nakomelingen die geeft qua karakter en exterieur. Maar sta ook open voor jonge! Allerbelangrijkste vind ik dat het een fijn gebruikspaard wordt.


Bedankt voor de tips tot dusver. Ik ga weer even info zoeken over deze hengsten :D