Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:42

Als je meer kans wil op een merrie moet je dacht ik vroeg insemineren dus voor de eisprong. Schijnt dat vrouwelijke cellen langer leven en dus meer vrouwtjes overblijven om het eitje te halen als het gesprongen is. Mannetjes schijnen weer sneller te zwemmen dus die zijn eerder bij het ei als je na de eisprong insemineert. Dacht ik tenminste hoor, dacht niet dat het een fabeltje was.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:42

Ik zou liever eerst sporten, dan een veulen, daarna kijken wat nog leuk is. Je hebt geen garantie dat ze net zo lopen als voorheen. Mijn Negro liep na haar eerste veulen van L naar Z niveau, maar moest eerst wel behandeld worden aan haar SI-gewricht. Dat stond hartstikke scheef na de bevalling. Ik heb nu een Charmeur op stal die eerst een paar veulens heeft gehad en nu pas licht in training is, maar ik vind het niet ideaal. Het was veel mooier geweest als de merrie eerst (of na één veulen) was doorgereden.
Ik heb ook één keer emo gefokt, omdat ik een opvolger wilde hebben. Hij is kerngezond geboren, maar was dat op 2-jarige leeftijd niet meer en heeft totaal niet het karakter van zijn moeder (wat deels positief is en deels negatief). Voor mij is het een fijner dressuurpaard, maar in andere opzichten een minder paard. Verwacht dus niet dat je een evenbeeld van de merrie fokt waar je een even grote klik mee hebt. Dat kan zo zijn, maar is geen garantie.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 21-04-20 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:43

GJ9 schreef:
Dp x tp kruisingen kunnen heel goed zijn denk ik. Vooral als je van beide kanten de sterke punten erin weet te fokken.

Yep, als het kwartje goed valt is het geweldig. Kwartje kan ook op de andere kant vallen

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:44

Klopt. Die van mij is na het krijgen van een veulen er ook niet fijner op geworden onder het zadel. Kan best wel een invloed hebben op het lichaam, net als bij vrouwen hè? :')

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:44

_Lorette_ schreef:
Ik zou liever eerst sporten, dan een veulen, daarna kijken wat nog leuk is. Je hebt geen garantie dat ze net zo lopen als voorheen. Mijn Negro liep na haar eerste veulen van L naar Z niveau, maar moest eerst wel behandeld worden aan haar SI-gewricht. Dat stond hartstikke scheef na de bevalling. Ik heb nu een Charmeur op stal die eerst een paar veulens heeft gehad en nu pas licht in training is, maar ik vind het niet ideaal. Het was veel mooier geweest als de merrie eerst (of na één veulen) was doorgereden.
Ik heb ook één keer emo gefokt, omdat ik een opvolger wilde hebben. Hij is kerngezond geboren, maar was dat op 2-jarige leeftijd niet meer en heeft totaal niet het karakter van zijn moeder (wat deels positief is en deels negatief). Voor mij is het een fijner dressuurpaard, maar in alle andere opzichten een minder paard. Verwacht dus niet dat je een evenbeeld van de merrie fokt waar je een even grote klik mee hebt. Dat kan zo zijn, maar is geen garantie.

Ik denk er hetzelfde over.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:36

Iemand hier bekend met Fusionist v Franklin?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:12

Bedankt voor het geven van jullie ervaringen, daar heb ik zeker wat aan!

Over het algemeen, kan ik hieruit opmaken dat het dus wel degelijk wat tijd kost, maar dat je haar met een paar maanden wel weer terug verder kan trainen waar je mee bezig was. Geen horrorverhalen dat het dier eigenlijk afgeschreven is voor de wedstrijdsport.
Mijn gedachte dat ik toch nu al wil dekken is, omdat ze al 7 is en pas zeer laat ingereden, ik heb haar dus nog lang niet op het niveau dat is zou willen, maar het biologische klokje tikt wel al dat ik moet gaan denken aan haar eerste veulen fokken. Pas met 15 jaar een eerste lijkt mij niet aan te bevelen. Of denk ik daar verkeerd overna?
Note; het is niet de bedoeling dat het dier grandprix moet lopen, maar toch thuis op een Z-niveau rond sturen, dat zit er nog wel in neem ik aan?
En het is dus echt 'mijn' paard, ze hoeft dus niet per direct weer op niveau te zijn, of mee te kunnen op concours. Er zit geen termijn aan, als ik maar wel een grote kans heb dat ik haar wel weer terug krijg na het leveren van een cadeautje.

@Susanne, bedankt voor de tip, die onthoud ik. Bijgeloof of niet, een kansje extra op een merrie is niet verkeerd..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 07:25

Iemand een idee wrm Dante US alleen AES ggk is?
Aangezien hij toch aan de röntgenologische eisen van KWPN voldoet?
Zelfs nergens Duits of Scandinavisch gekeurd...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:13

s0173957 schreef:
Iemand een idee wrm Dante US alleen AES ggk is?
Aangezien hij toch aan de röntgenologische eisen van KWPN voldoet?
Zelfs nergens Duits of Scandinavisch gekeurd...

Waarom zou je kosten maken als je met deze goedkeuring een A register bij het KWPN krijgt want hij is approved.
Mijn jonge Ferdeaux is ook AES gekeurd. Nu nog licensed, loopt in december de zadelproef en als hij die haalt is hij approved. En dan is de status nagenoeg gelijk aan een KWPN. Hij mag dan ook hengsten competitie lopen.

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:29

Jij bent dan ook geen Van Uytert of Schockemöhle è...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:34

s0173957 schreef:
Jij bent dan ook geen Van Uytert of Schockemöhle è...

Uytert zegt zelf iets over de stap. Misschien dat het daar in zit.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:28

Ik heb mijn merrie als 4 jarige gedekt en daarna weer een paar jaar in de sport gereden tot Z2. Zie er geen probleem in waarom je ze niet weer op zou kunnen pakken.

Gaaf de Democraat x Fabricius, er komen toch wel steeds meer halve of hele tuigpaarden op hoog niveau.

Zelf een 4 jr tuigpaardmerrie op stal, als we die dekken wordt het ook zeker met een rijpaard er zit al 7x Renovo in!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:29

Ik breek even in. De hengsten van Reesink zijn al een aantal keer besproken hier, maar volgens mij Vaderland nog niet. Ik verwacht dat hij de bewegingstechniek en het karakter van mijn merrie kan verbeteren. Nog meer mensen die overwegen hem te gebruiken?

Voor mijn andere merrie weet ik het echt nog niet. Merrie stempelt behoorlijk en geeft super functionele veulens die fijne rijpaarden worden, maar ze missen (als veulen) net dat stukje extra/uitstraling/luxe. Aan welke hengst moeten jullie denken als ik een hengst zoek die poepiechique veulens geeft?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:30

SophievdV schreef:
Onze Floris is gisteren voor een mooi bedrag geveild. Ben benieuwd waar hij nu heen gaat :)

Gewoon bij de vorige-huidige eigenaar lees ik net. Toch niet verkocht..

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:51

_Roxanne schreef:
Ik breek even in. De hengsten van Reesink zijn al een aantal keer besproken hier, maar volgens mij Vaderland nog niet. Ik verwacht dat hij de bewegingstechniek en het karakter van mijn merrie kan verbeteren. Nog meer mensen die overwegen hem te gebruiken?

Voor mijn andere merrie weet ik het echt nog niet. Merrie stempelt behoorlijk en geeft super functionele veulens die fijne rijpaarden worden, maar ze missen (als veulen) net dat stukje extra/uitstraling/luxe. Aan welke hengst moeten jullie denken als ik een hengst zoek die poepiechique veulens geeft?

Volgensmij geeft apache vaak wel net een extra pittig hoofd. Maar ik weet niet of je naar dat type op zoek zou zijn? Sommige vinden het te popperig, ik ben er wel fan van.

@vulina, zijn er momenteel leuke veilingen om te volgen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:58

Vulina schreef:
SophievdV schreef:
Onze Floris is gisteren voor een mooi bedrag geveild. Ben benieuwd waar hij nu heen gaat :)

Gewoon bij de vorige-huidige eigenaar lees ik net. Toch niet verkocht..

Jup...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:44

Was nochtans geen slecht geld...

Zou de rest wel verkocht zijn?
Zoals Fellini... 6 jaar geleden voor 380 zogezegd voor de helft verkocht en nu voor 150 volledig... moeten we dat allemaal maar geloven?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:10

_Roxanne schreef:

For Ferrero / For Romance / Zoom / Zackerey?
Zijn in mijn ogen wel hengsten die hier aan voldoen :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:10

Hier gisteravond een groot sterk hengstveulen van Lord Europe geboren. Giga oren erop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:12

Ik wil graag met mijn merrie naar de stamboek keuring, ze staat nu nog in het veulenboek.
Paard zal zoals het er naar nu naar uitziet niet in de sport worden uitgebracht en zal dit jaar gedekt worden.
Hoe kan ik haar toch nog wat aantrekkelijker maken in de papieren voor als ik het veulen evt zou willen verkopen? Moederslijn is nou niet erg predicaatrijk :)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:13

Zo dan ! Dat is idd een grote!
Gefeliciteerd !

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:13

Oef knap ding Fokfanaat <3
Gefeliciteerd!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:21

Knap veulen <3 , FF !

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:23

Gefeliciteerd fokfanaat, wat een stoer veulen!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:31

Gefeliciteerd FF! Flinke jongen inderdaad, met oren om in te groeien :D