Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:35

Die extreme beweging van Dynamic Dream waren toch de groenigheid, lijkt me. Recente presentatiefilm beweegt hij al veel normaler. Ik hoef in elk geval geen medelijden meer te hebben met de amazone.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:37

Op wat voor merries past Furst Dior volgens jullie? Vindt hem genetisch gezien wel interessant. :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:54

Dank voor de leuke reacties! Het was een buitenkans dat ik die merrie (Roosmarie) kon kopen en er 2 dochters van kreeg.

SophievdV schreef:
GJ ga je nog terug fokken met een Gelderse hengst?

Ik heb geen idee. Als er een Gelderse hengst is die past bij wat ik graag wil fokken, dan wel. Maar kwaliteit staat voorop, en de poule Gelderse hengsten is klein, dus de kans op de perfecte combi binnen die kleine populatie is wel erg klein. En of ik nou een Winningmood x Oscar uit een Gelderse lijn gebruik of een Charmeur x Jetset uit een Gelderse lijn (die toevallig als Gelderse hengst is goedgekeurd), dat maakt ook geen verschil voor het papier. En wel voor mijn fokkerij.
Ik denk wel dat er meer stempelhengsten ingebracht moeten worden in de Gelderse populatie, want we hebben nu eigenlijk alleen Koss als stempelhengst in de vaderlijn.
Dus nu eens kijken wat er met Vivaldi gebeurt.

SophievdV

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:55

GJ: je hebt haar wel Gelders geregistreerd zie ik. Grappig wel, want eerder was dat echt vloeken in de kerk. Ze doet ook wel Gelders aan vind ik, op een moderne wijze dan.

En stempelhengsten inbrengen? Hoe dan? Oudere hengsten? Of meer hengsten opfokken? Je hebt niet zomaar een stempelhengst.. bovendien gaat er generaties over heen voordat duidelijk is dat een hengst een stempelhengst is. Wellicht zit er al wel een heuse stempelhengst tussen, maar heeft hij zich nog niet bewezen. Enige punt van aandacht is: als fokker moet je dan wel Gelderse hengsten een kans geven, want als ze niet dekken weet je zeker dat het geen stempelhengst wordt ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:04

En dan blijkt die stempelhengst achteraf WFFS drager -O-
Nog een gelukkie dat Alexandro P dat gen niet van paps heeft meegekregen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:13

Rex_Rolfo schreef:
En dan blijkt die stempelhengst achteraf WFFS drager -O-
Nog een gelukkie dat Alexandro P dat gen niet van paps heeft meegekregen.

Dat gen komt bij El Corona vandaan toch? Dan moet er Koss in het lijntje zitten (of eventueel een andere rijpaardhengst die het draagt).

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:14

SophievdV schreef:
GJ: je hebt haar wel Gelders geregistreerd zie ik. Grappig wel, want eerder was dat echt vloeken in de kerk. Ze doet ook wel Gelders aan vind ik, op een moderne wijze dan.

En stempelhengsten inbrengen? Hoe dan? Oudere hengsten? Of meer hengsten opfokken? Je hebt niet zomaar een stempelhengst.. bovendien gaat er generaties over heen voordat duidelijk is dat een hengst een stempelhengst is. Wellicht zit er al wel een heuse stempelhengst tussen, maar heeft hij zich nog niet bewezen. Enige punt van aandacht is: als fokker moet je dan wel Gelderse hengsten een kans geven, want als ze niet dekken weet je zeker dat het geen stempelhengst wordt ;)

Ze is als veulen op de Gelderse NMK geweest, dus is dan ook automatisch ingeschreven in die richting. Past goed binnen het type, en denk nu ook wel ja.

Binnen de huidige Gelderse populatie weet je wel welke hengsten stempelhengsten zijn binnen de vaderlijnen, en dan blijft alleen Koss hangen. En er zijn een paar die als MV heel goed werk hebben gedaan, zoals Elegant en Cabochon. De huidige populatie is te klein, er zijn meer vaderlijnen nodig (in Duitsland doen ze dat makkelijker, daar heb je de D-lijn, E-lijn, F-lijn etc, dat geeft gelijk aan welke stempelhengst er achter zit). Ik denk niet dat je met alleen goede moederlijnen een fokkerij in stand kan houden, er zijn ook via vaderlijn stempelhengsten nodig. En die hengsten bestaan al binnen KWPN en bijv Duitsland, die hoeven we niet te creeeren, denk dat we vooral moeten kijken welke wel en welke niet passen binnen het fokdoel (en dan zou ik niet voor Wynton=Jazz vaderlijn kiezen bijv). Ik weet niet of je binnen de bestaande Gelderse bloedlijnen ineens een stempelhengst creeert, met bijv het gebruik van bevroren sperma van 20 jaar geleden van hengsten die het toen ook niet gemaakt hebben.
Mij valt op dat de toppers op de keuring en in de sport toch wel vaak 1 of meerdere stempelhengsten op het papier hebben.
Laatst bijgewerkt door GJ9 op 20-04-20 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:19

Het zijn allemaal oude hengsten die je noemt. Zoals ik zeg: je hebt tijd nodig om te kunnen zien of een hengst echt een stempelhengst is.

En wat is dan jouw definitie van een stempelhengst? Volgens mij is dat ook nog wel eens verschillend per persoon...

Maar goed. Dit is een topic over dressuurpaarden he.. Voor de Geldersen is een eigen topic ;)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:24

Ik blijf erbij dat Feel Good op bepaalde GP heel goed zou kunnen passen.
Onze FG is dan wel niet Gelders ,maar het laatste half jaar wel heel mooi uitgezwaard.

Afbeelding

Afbeelding

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:33

Ik denk inderdaad dat Contango bloed ook wel een van de lijnen is die toegevoegd zou kunnen worden aan het GP! Veelzijdig, front, braaf karakter. Heb hem alleen nooit aangedurfd vanwege de hoefvorm.

Mooie merrie hoor, stoer dier!

Sophie: klopt helemaal, je weet nu niet welke jonge hengsten ook weer stempelhengst zullen worden.
Wat wel een interessante discussie is, hoe wordt een stempelhengst een stempelhengst. Moet die bijv. Ook weer opgebouwd zijn uit stempelhengsten?
Of is een moederlijn bepalend?

Weet wel dat ik op de HK veel overeenkomsten zie tussen Vivaldi nakomelingen, en daarom zie ik Vivaldi als stempelhengst.

Ik kom hier ook voor de dressuurpaarden trouwens. Laatste 3 keuzes zijn dressuurhengsten geweest. En ook iedere dressuurfokker heeft een eigen type waar hij gek van is, de ene wat meer stoer, de ander wat meer chique, etc.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:34

GJ9 schreef:
Leuk Carola, op wat voor merrie heb jij Livius gebruikt?

Op een heeeeeel andere merrie als die van jou! Gave paarden heb je hoor! Maar mijn merrie is een heel ander, bloederiger type. Het is een Tuschinski x Wellington. Merrie met een super fijn karakter en heel degelijk, maar zou achter wat makkelijker tot dragen mogen komen. Ik ben heel benieuwd hoe het Livius veulen gaat worden. Dit is voor het eerst ooit dat ik dek met een hengst die ik nog nooit IRL heb gezien dus best een beetje spannend. :+

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:48

Ook wij hebben de eerste dracht. Vandaag op 16 dgn. Nog pril maar het is er. Blij mee.
Deze merrie was vorig jaar gust gebleven.
Naast onze dressuur merries hebben we ook 2 tuigpaard merries. Weet het past niet in dit topic. Maar een van onze merrie Diantha. Een eigengefokte elite merrie van Sander x Gibraltar. Is drachtig van de Duitse dressuur hengst dancier gold. Een jonge dancier. Dus dan mag wel in het topic toch?? Ha ha

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:51

carola schreef:
GJ9 schreef:
Leuk Carola, op wat voor merrie heb jij Livius gebruikt?

Op een heeeeeel andere merrie als die van jou! Gave paarden heb je hoor! Maar mijn merrie is een heel ander, bloederiger type. Het is een Tuschinski x Wellington. Merrie met een super fijn karakter en heel degelijk, maar zou achter wat makkelijker tot dragen mogen komen. Ik ben heel benieuwd hoe het Livius veulen gaat worden. Dit is voor het eerst ooit dat ik dek met een hengst die ik nog nooit IRL heb gezien dus best een beetje spannend. :+

Leuk! Kunnen we volgend jaar zien hoe uniform hij fokt ;-)
Ik heb hem wel irl gezien en toen de knoop doorgehakt.
Super lieve hengst op stal, heel koel. En knap, ik vind het echt een vaderdier om te zien.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:16

baudyh schreef:
Ook wij hebben de eerste dracht. Vandaag op 16 dgn. Nog pril maar het is er. Blij mee.
Naast onze dressuur merries hebben we ook 2 tuigpaard merries. Weet het past niet in dit topic. Maar een van onze merrie Diantha. Een eigengefokte elite merrie van Sander x Gibraltar. Is drachtig van de Duitse dressuur hengst dancier gold. Een jonge dancier. Dus dan mag wel in het topic toch?? Ha ha

Dancier Gold is gaaf!! Heb je dat al vaker gedaan, rijpaard x tuigpaard? Ik had vroeger een Julio Mariner x Indiaan. Kan goed uitpakken.

Mijn merrie staat op springen, ze heeft het steeds zwaarder.. Spannend! En ik twijfel iedere dag over de hengstenkeuze voor dit jaar. Hebben jullie daar ook zo'n last van, keuzestress? Ik neig naar Furstenball.. Of de jonge First Date. Of Total Hope... Of Lord Romantic... *zucht*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:32

Ik vind het echt mooie types gj9. Nu snap ik wel waarom die van mij gelders aandoet, maar ik vind die van jou echt gaaf. Maar goed, ik kan verschillende types wel waarderen. Zelf heb ik liever iets forser of hoe wel je het noemen en geen poppetje of damespaardje, maar die kan ik wel bloedmooi vinden.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:35

Ik kruip even onder mijn meelees steen vandaan, heb geen merrie en geen fokambities, maar vind het zeker interessant jullie discussies te volgen.

Ik ben ook benieuwd hoe jullie tegen het kruisen van tuigtype en dressuurpaarden kijken? Ik heb zelf (al zeg ik het zelf) een zeer geslaagd resultaat daarvan in bezit. Democraat x Fabricius, welke zware tour klaar is en ben dus misschien enigszins bevooroordeeld.

Afbeelding

Zeker met de versoepeling van het tuigpaarden fokrichting om ook kruisingen met andere fokrichtingen toe te laten, zal dit misschien vaker voor gaan komen. En eerlijk, mijn ervaring met deze en meerdere (halve) tuigers, maakt dat ik er zo weer voor zou gaan als ik op zoek zou moeten gaan.

Verder heb ik nu ook een jonge volle broer van Florencio in training, dat is echt heel anders rijden en een ander karakter dan mijn 'tuiger'. Maar zeker een hele leuke uitdaging.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:41

Wat een gaaf dier, stitchlover :D.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:45

Ik zou een dressuurhengst op een tuigpaardmerrie wel overwegen. Andersom niet, denk ik. Ik heb wel een goede merrie gereden uit een dressuurmerrie met tuigpaardvader. Nette gangen met een bijzonder goede stap. Het tuigtypische was er wel uit. Ook bij het springpaard x tuigpaard zag je het niet meer terug. Ik zou het niet passend vinden om die paarden als tuigpaard te registreren. Je kunt ze vast inspannen, maar ze zouden alles aan actie/knie en front missen. Ik snap dat je een onwijs fijn paard hebt aan je schimmel, maar ik denk niet dat alle halve tuigers zo fijn zijn als die van jou. :D

@Kahlua: die is inderdaad nog best uitgezwaard!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:54

LETS schreef:
baudyh schreef:

Dancier Gold is gaaf!! Heb je dat al vaker gedaan, rijpaard x tuigpaard? Ik had vroeger een Julio Mariner x Indiaan. Kan goed uitpakken.

Mijn merrie staat op springen, ze heeft het steeds zwaarder.. Spannend! En ik twijfel iedere dag over de hengstenkeuze voor dit jaar. Hebben jullie daar ook zo'n last van, keuzestress? Ik neig naar Furstenball.. Of de jonge First Date. Of Total Hope... Of Lord Romantic... *zucht*

Hier hetzelfde. Merrie was 13/4 uitgerekend maar nog steeds geen veulen. Kan er hem wel uit kijken :D

Ik moet voor 2 merries nog een keuze maken. Beide nog totaal geen idee :+

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 13:13

Mijn tuiger gaat onder een dressuur hengst als het even mee zit. Dit wel tbv de tuipaardenfokkerij dus ik hou wel rekening met front, maat en liefst een knietje erin.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:01

MyWishMax schreef:
Ik vind het echt mooie types gj9. Nu snap ik wel waarom die van mij gelders aandoet, maar ik vind die van jou echt gaaf. Maar goed, ik kan verschillende types wel waarderen. Zelf heb ik liever iets forser of hoe wel je het noemen en geen poppetje of damespaardje, maar die kan ik wel bloedmooi vinden.

Dankje!
Ik heb destijds overwogen om jouw merrie te kopen (de Negro, die zag ik toen te koop staan) en die te dekken met Imposant EM (zoon van mijn merrie Roosmarie). Omdat ik graag iets vrouwelijks over wilde houden uit Roosmarie. Gelukkig kreeg ik daarna nog 2 dochters van haar (ze kreeg eerst 7 hengsten). Ik houd van dat gouden randje wat Roosmarie m.i. heeft, en probeer dat vast te houden in de fokkerij.

Leuk baudyh, kan maar zo een geslaagde combi zijn! Diantha is wel een bekende naam. En Sander vind ik een hele charmante hengst.

Dp x tp kruisingen kunnen heel goed zijn denk ik. Vooral als je van beide kanten de sterke punten erin weet te fokken. Dus de souplesse en bloederige van een DP, met de kracht en actie van een TP. Dus gaat heel erg over de combi die je maakt denk ik.
Kan ook minder uitpakken. Ik heb een DP x TP gehad. Die had de rechte rug en croupe van de tp kant meegekregen, geen rug die gemaakt was voor een zadel. En de brutaliteit van de TP kant. De hoogbenigheid, lenigheid en luxe van de dp kant.
Was geen pretje, een hondsbrutaal lenig paard :o

Stitchlover: gaaf dier! Die heeft wel het rijtypische in de bovenlijn, en de actie van een TP.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:19

Ik zie hier toch ook best een aantal rijpaarden voorbij komen. Heel graag wil ik volgend jaar of het jaar daarna een veulen fokken van mijn rijpaard. Het plan is dat dit dan een opvolger gaat worden, als het een merrie is, of verkocht gaat worden bij een hengst.
Hoe staan jullie in het fokken met je rij/wedtrijdpaard? Kun je daarna op dezelfde voet verder?
De betreffende merrie zit echt nog in haar opleiding, ik zou het zeer zonde vinden als ze na de dracht blijkt niet meer inzetbaar te zijn voor mijn dressuurambities. Uiteindelijk fok ik natuurlijk met haar omdat ik zo gek ben met haar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:29

GJ9 schreef:
MyWishMax schreef:

Dankje!
Ik heb destijds overwogen om jouw merrie te kopen (de Negro, die zag ik toen te koop staan) en die te dekken met Imposant EM (zoon van mijn merrie Roosmarie). Omdat ik graag iets vrouwelijks over wilde houden uit Roosmarie. Gelukkig kreeg ik daarna nog 2 dochters van haar (ze kreeg eerst 7 hengsten). Ik houd van dat gouden randje wat Roosmarie m.i. heeft, en probeer dat vast te houden in de fokkerij.

Wat grappig zeg, ben blij dat je dat niet gedaan hebt haha. Maar stiekem ook wel een compliment voor haar.

Maar wow, 7 hengsten op rij? := niet leuk als je op een merrie zit te wachten.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:29

SBravour schreef:
Ik zie hier toch ook best een aantal rijpaarden voorbij komen. Heel graag wil ik volgend jaar of het jaar daarna een veulen fokken van mijn rijpaard. Het plan is dat dit dan een opvolger gaat worden, als het een merrie is, of verkocht gaat worden bij een hengst.
Hoe staan jullie in het fokken met je rij/wedtrijdpaard? Kun je daarna op dezelfde voet verder?
De betreffende merrie zit echt nog in haar opleiding, ik zou het zeer zonde vinden als ze na de dracht blijkt niet meer inzetbaar te zijn voor mijn dressuurambities. Uiteindelijk fok ik natuurlijk met haar omdat ik zo gek ben met haar.

Ik heb het gedaan met mijn merrie. Ze liep met 7 jaar al Z2 en dat jaar dus laten dekken. Nu heeft ze een 3-jarige dochter. Het heeft mij zeker een jaar gekost om haar echt terug te krijgen op haar oude niveau. En helaas door blessure van haar en ziekte bij mij zijn we er nog veel langer uitgeweest.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:36

Liaan schreef:
SBravour schreef:

Ik heb het gedaan met mijn merrie. Ze liep met 7 jaar al Z2 en dat jaar dus laten dekken. Nu heeft ze een 3-jarige dochter. Het heeft mij zeker een jaar gekost om haar echt terug te krijgen op haar oude niveau. En helaas door blessure van haar en ziekte bij mij zijn we er nog veel langer uitgeweest.

De mijne liep tijdens haar eerste veulen Z1. Daarna opgepakt in oktober en in januari op concours gegaan in het Z2 (de wissel kende ze nog niet tot die tijd). Daarna weer laten dekken en nu is ze fulltime fokmerrie. Ik vond het toen redelijk snel gaan. Ze was ook compleet uit conditie (schraal en onbespierd), maar was snel weer knap.