Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SophievdV schreef:GJ ga je nog terug fokken met een Gelderse hengst?
SophievdV schreef:GJ: je hebt haar wel Gelders geregistreerd zie ik. Grappig wel, want eerder was dat echt vloeken in de kerk. Ze doet ook wel Gelders aan vind ik, op een moderne wijze dan.
En stempelhengsten inbrengen? Hoe dan? Oudere hengsten? Of meer hengsten opfokken? Je hebt niet zomaar een stempelhengst.. bovendien gaat er generaties over heen voordat duidelijk is dat een hengst een stempelhengst is. Wellicht zit er al wel een heuse stempelhengst tussen, maar heeft hij zich nog niet bewezen. Enige punt van aandacht is: als fokker moet je dan wel Gelderse hengsten een kans geven, want als ze niet dekken weet je zeker dat het geen stempelhengst wordt
GJ9 schreef:Leuk Carola, op wat voor merrie heb jij Livius gebruikt?
carola schreef:GJ9 schreef:Leuk Carola, op wat voor merrie heb jij Livius gebruikt?
Op een heeeeeel andere merrie als die van jou! Gave paarden heb je hoor! Maar mijn merrie is een heel ander, bloederiger type. Het is een Tuschinski x Wellington. Merrie met een super fijn karakter en heel degelijk, maar zou achter wat makkelijker tot dragen mogen komen. Ik ben heel benieuwd hoe het Livius veulen gaat worden. Dit is voor het eerst ooit dat ik dek met een hengst die ik nog nooit IRL heb gezien dus best een beetje spannend.
baudyh schreef:Ook wij hebben de eerste dracht. Vandaag op 16 dgn. Nog pril maar het is er. Blij mee.
Deze merrie was vorig jaar gust gebleven.
Naast onze dressuur merries hebben we ook 2 tuigpaard merries. Weet het past niet in dit topic. Maar een van onze merrie Diantha. Een eigengefokte elite merrie van Sander x Gibraltar. Is drachtig van de Duitse dressuur hengst dancier gold. Een jonge dancier. Dus dan mag wel in het topic toch?? Ha ha
LETS schreef:baudyh schreef:Ook wij hebben de eerste dracht. Vandaag op 16 dgn. Nog pril maar het is er. Blij mee.
Deze merrie was vorig jaar gust gebleven.
Naast onze dressuur merries hebben we ook 2 tuigpaard merries. Weet het past niet in dit topic. Maar een van onze merrie Diantha. Een eigengefokte elite merrie van Sander x Gibraltar. Is drachtig van de Duitse dressuur hengst dancier gold. Een jonge dancier. Dus dan mag wel in het topic toch?? Ha ha
Dancier Gold is gaaf!! Heb je dat al vaker gedaan, rijpaard x tuigpaard? Ik had vroeger een Julio Mariner x Indiaan. Kan goed uitpakken.
Mijn merrie staat op springen, ze heeft het steeds zwaarder.. Spannend! En ik twijfel iedere dag over de hengstenkeuze voor dit jaar. Hebben jullie daar ook zo'n last van, keuzestress? Ik neig naar Furstenball.. Of de jonge First Date. Of Total Hope... Of Lord Romantic... *zucht*
MyWishMax schreef:Ik vind het echt mooie types gj9. Nu snap ik wel waarom die van mij gelders aandoet, maar ik vind die van jou echt gaaf. Maar goed, ik kan verschillende types wel waarderen. Zelf heb ik liever iets forser of hoe wel je het noemen en geen poppetje of damespaardje, maar die kan ik wel bloedmooi vinden.
GJ9 schreef:MyWishMax schreef:Ik vind het echt mooie types gj9. Nu snap ik wel waarom die van mij gelders aandoet, maar ik vind die van jou echt gaaf. Maar goed, ik kan verschillende types wel waarderen. Zelf heb ik liever iets forser of hoe wel je het noemen en geen poppetje of damespaardje, maar die kan ik wel bloedmooi vinden.
Dankje!
Ik heb destijds overwogen om jouw merrie te kopen (de Negro, die zag ik toen te koop staan) en die te dekken met Imposant EM (zoon van mijn merrie Roosmarie). Omdat ik graag iets vrouwelijks over wilde houden uit Roosmarie. Gelukkig kreeg ik daarna nog 2 dochters van haar (ze kreeg eerst 7 hengsten). Ik houd van dat gouden randje wat Roosmarie m.i. heeft, en probeer dat vast te houden in de fokkerij.
SBravour schreef:Ik zie hier toch ook best een aantal rijpaarden voorbij komen. Heel graag wil ik volgend jaar of het jaar daarna een veulen fokken van mijn rijpaard. Het plan is dat dit dan een opvolger gaat worden, als het een merrie is, of verkocht gaat worden bij een hengst.
Hoe staan jullie in het fokken met je rij/wedtrijdpaard? Kun je daarna op dezelfde voet verder?
De betreffende merrie zit echt nog in haar opleiding, ik zou het zeer zonde vinden als ze na de dracht blijkt niet meer inzetbaar te zijn voor mijn dressuurambities. Uiteindelijk fok ik natuurlijk met haar omdat ik zo gek ben met haar.
Liaan schreef:SBravour schreef:Ik zie hier toch ook best een aantal rijpaarden voorbij komen. Heel graag wil ik volgend jaar of het jaar daarna een veulen fokken van mijn rijpaard. Het plan is dat dit dan een opvolger gaat worden, als het een merrie is, of verkocht gaat worden bij een hengst.
Hoe staan jullie in het fokken met je rij/wedtrijdpaard? Kun je daarna op dezelfde voet verder?
De betreffende merrie zit echt nog in haar opleiding, ik zou het zeer zonde vinden als ze na de dracht blijkt niet meer inzetbaar te zijn voor mijn dressuurambities. Uiteindelijk fok ik natuurlijk met haar omdat ik zo gek ben met haar.
Ik heb het gedaan met mijn merrie. Ze liep met 7 jaar al Z2 en dat jaar dus laten dekken. Nu heeft ze een 3-jarige dochter. Het heeft mij zeker een jaar gekost om haar echt terug te krijgen op haar oude niveau. En helaas door blessure van haar en ziekte bij mij zijn we er nog veel langer uitgeweest.