Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

acerdurac

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 04:45

Ik had er best moeite mee. De middemoot tot redelijk oke is moeilijk te verkopen op het moment. Zeker als ze jonger zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 05:34

Ik heb ook nog een ponyveulen te koop. Mijn dierenarts vind hem beter als menig kwpn veulen maar er komt niemand om. Wasrschijnlijk omdat het ponyxpaard is, alles wat maat betreft is dus een verrassing.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:39

Quir schreef:
LDRD schreef:
Quir, die van jou zijn gewoon té knap :+ .

Hier één merrie die volgend jaar gedekt wordt. Een merrie uit de rechtstreekse moederlijn van Hesselteichs Golden Dream. Die wordt gedekt met onze eigen hengst Call me Pomme :j .
Altijd wel jammer dat de draagtijd zo lang is, ben daar eigenlijk te ongeduldig voor :D .

Ah wat spannend! Ben heel benieuwd naar zijn veulens, komt hij ook ter dekking te staan verder?

Ja dat geduld is wel een dingetje. Kan ook niet wachten op Milo zijn veulens volgend jaar, gelukkig wordt de eerste al begin maart geboren. :))

Ik heb nog geen idee of hij ter dekking komt. Dat zal ook afhangen van de interesse, want ik ga dat niet aanhalen voor een paar knullige dekkingen.
Op zich zou het jammer zijn, want deze hengst kan echt wel iets toevoegen aan de fokkerij, sportgenen in overvloed, top karakter en nog heel fijn springen ook al is hij dressuurgefokt :j .

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:43

Verkoop is wat lastiger dan voorgaande jaren. Het duurde nu iets langer, maar ik heb mijn veulen naar tevredenheid verkocht en een andere pony ook. Die laatste ging bizar snel.
Ik ben net maar eens op mijn palominootje gestapt na 5 weken. Ging nog goed ook :D braaf beestje

Mooie foto's komen er voorbij. Zuinig op zijn!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:55

Heerlijk is dat als je zo weer op kan stappen na een paar weken :j . Karakter is toch zó belangrijk!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 13:02

Jaaa zeker bij pony's! (Al vind ik het bij paarden ook hoor)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 07:12

LDRD schreef:
Heerlijk is dat als je zo weer op kan stappen na een paar weken :j . Karakter is toch zó belangrijk!

zijn er dieren waarbij dat niet kan? ik heb er nog geen gehad. weken boxrust met beenwond, mag weer stappen, gelijk op wandeling buiten in de wind en tussen grootverkeer met een kind erop. Ik ken wel paarden die boxrust niet konden hebben maar als paarden gewoon voldoende buiten staan, op een plek waar ze ook kunnen bewegen (en dus niet van een box van 3 bij 3 naar een paddock van 4 bij 4 voor een half uurtje), in balans zijn (passende voeding, geen medicatie een evenwichtige kudde/stal buren) zie ik geen gekkigheid.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:57

Ik kom uit de dressuurpaardenfokkerij dus mijn referentiekader is wellicht anders :D .
Daar zijn ze er echt wel die gewoon buiten komen, maar vervolgens af gaan met een zadel erop. Mijn oude fokmerrie die nu gezond en wel 26 jaar is en nog steeds onder het zadel is, moet je nog steeds opnieuw zadelmak maken als ze een dag stilgestaan heeft :') . En dan bedoel ik niet een dag stilstaan in een hok van 3x3. Ze is het allerliefste schaap zolang iedereen ernaast staat, kleutertjes kunnen letterlijk alles met haar. Maar als het zadel erop gaat, gaat ze 'aan'.

En het is natuurlijk geen realiteit dat iedereen zijn paarden/pony's op de wijze kan houden zoals jij (en ik ook overigens) doet. Dus daarom is letten op het karakter zeker een ding vind ik. En dan bedoel ik ook het karakter onder het zadel hè. Gewoon fijne rustige brave dieren, maar ook weer geen slapers. In de sport heb je wel een bepaalde alertheid nodig, zonder dat het hinderlijk wordt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 13:01

Mijn 42 jarige was ook zo, maar die was altijd zo. Stap lange teugel of hard en liefst met bokken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 06:52

Veulen en twenterspam. Beide pony x paard.
Afbeelding

Nu 4x een kruising ponymoeder x paard gemaakt en van de oudste zelfs alweer een veulen van een ponyhengst. Zeer content met deze kruisingen al missen sommige wat de ponyopdruk die ik graag weer terug wil fokken.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:17

Hier ook een pony X paard combi waar ik enorm tevreden mee ben! De KWPN hengst heeft zelf wat ponyuitstraling dus m’n veulen lijkt wel mooi nog de ponyopdruk te hebben <3 de grote oren komen van moeders denk ik…

Afbeelding
Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:10

Welke kwpn hengst is dat?

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:48

lailapri schreef:
Welke kwpn hengst is dat?

McLaren <3

Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:17

Oja ook een prachtig dier. Ik ga hem eens nazoeken.
Ik heb gebruikt:
Glamourdale (foutje)
Gorgeous black art
Gorgeous Latino
T-nequeen
Die laatste 2 hebben wel veel pony uitstraling.

Afbeelding
Achter de latino, voor de black art.

Afbeelding
Afbeelding
De t-nequeen (uit dezelfde moeder als de latino)

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 07:52

lailapri schreef:
Oja ook een prachtig dier. Ik ga hem eens nazoeken.
Ik heb gebruikt:
Glamourdale (foutje)
Gorgeous black art
Gorgeous Latino
T-nequeen
Die laatste 2 hebben wel veel pony uitstraling.

[ Afbeelding ]
Achter de latino, voor de black art.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
De t-nequeen (uit dezelfde moeder als de latino)

Ohja die 2 zijn ook wel ponyachtig! Hoe groot zijn je combi’s geworden?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 09:03

Morgen ga ik mijn 2 paard x pony combi's ophalen uit de opfok. Ik ben zo benieuwd naar ze. Ik heb ze juni voor het laatst gezien. Wel wat filmpjes gekregen, maar dat is toch anders.
Fellow is inmiddels 2,5 jaar en Ivory 1,5 jaar. Volle broer en zus, maar ik heb een vermoeden dat Ivy zo maar eens groter kan zijn dan Fellow. :+ Ze gaan samen op de trailer, dus dan is het wel goed te zien.
Ze kennen elkaar helemaal niet, dus wordt ook nog wel even spannend.

Ik zal morgen wat foto's plaatsen :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 09:32

Ohh spannend dus!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 10:03

Spannend Setteli! Ben benieuwd naar de foto's :j .

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 12:51

Spannend hoor!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:58

Helaas, vandaag nog geen foto's van mij. Ik ben de hele dag met mijn moeder in het ziekenhuis geweest ivm hartritmestoornissen. Het gaat gelukkig goed, ze moet alleen een dagje blijven ter observatie.

Morgen gaan we ze dan gelukkig wel ophalen. Dus jullie houden de foto's tegoed!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 07:15

Gelukkig gaat het wel weer goed. Netjes dat ze ter observatie blijft.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 10:22

Dat is schrikken Setteli. Sterkte met je moeder.

Succes vandaag!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:43

Dank je! Het gaat gelukkig de goede kant op. Komende dagen nog wat onderzoeken en dan weten we hopelijk wanneer ze naar huis kan.

Maar dan vandaag toch de jonkies opgehaald. Gingen lekker makkelijk de trailer op en onderweg ook heel rustig. Thuis samen in de paddock gedaan en dat ging echt zo goed. Heel rustig en lief naar elkaar. Fellow beet alleen een keer in het been van Ivy en toen kreeg ie gelijk een paar klappen terug. Daar was ze niet van gediend!
Fellow is toch nog iets groter dan Ivy, maar het scheelt niet veel.

Hierbij een paar foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze blijven even een paar dagen in deze paddock met schuilstal totdat ik ze ontwormd heb. Daarna krijgen ze er een stuk weiland bij.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:18

Grappig dat het verschil maar zo weinig is :D .

Zijn ze inmiddels een beetje gewend?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:55

Hoe is het inmiddels Setteli?

Hier heeft Dream inmiddels zijn eerste officiële wedstrijdje gehad en ik ben meer dan tevreden.
Eerst in de ochtend in het donker laden en samen met een andere hengst op de trailer. Daarna hup in een vreemde stal om te wachten. Vervolgens in een grote drukke rubriek losrijden. Hij deed enorm zijn best en werkte super mee. Daarna de ring in en ja hier heb je toch echt wel 80% planken/borden en kijkerige hindernissen. Daarnaast een grote piste een binnenterras etc etc. Hij sprong een heel prima rondje al had hij op de hindernis na de uitgang even last van zijwind. Tja dat is hem helemaal vergeven. Op naar de volgende.

En ja het ruitertje is alweer aan de grote kant, maar het blijft wel een jonge hengst en de ruiter is werkelijk de lucht in geschoten.