janderegelaa schreef:Quir schreef:
Beide merries waren al drachtig, merrie houder gaf aan de HH aan dat hij nog een merrie drachtig had van "dezelfde dosis" (merrie houder had 2 dosissen besteld ivm weekend, ei was echter na eerste inseminatie gesprongen, dus tweede niet nodig gehad en dit heeft hij in een andere merrie gestopt die op dat moment ook hengstig stond) en of de hengsten houder dat wilde registreren bij het stamboek. Daar ging hij dus niet mee akkoord tot voor de tweede ook het dekgeld betaald was.
Vind het dus eigenlijk ook helemaal niet zo bizar, anders bestel je maar voor één merrie sperma, en kan daarmee dus elke merrie insemineren die je maar wilt dat seizoen?
Wanneer je echt rietjes koopt, dus betaald voor elk rietje apart, is dat natuurlijk heel anders. Meestal betaal je echter niet per portie sperma, maar tot de merrie drachtig is (dus zelfde geld, ook al moet je 3x of weet ik hoe vaak in een seizoen insemineren, dekgeld voor dat seizoen blijft gelijk).
Wat ik overigens niet zeker weet hoe sterk een HH staat als je bijvoorbeeld 2 embryo's spoelt uit 1 inseminatie (daar kies je op zich niet bewust voor, terwijl "restant" sperma in een andere merrie stoppen, je dat wel bewust doet).
Ik vind dat wel een iets andere situatie. Als je een merrie dekt geef je eerst de gegevens door van de merrie en daar krijg je sperma voor.
Rietjes koop je gewoon. Ik heb rietjes die al jaren in het vat zitten. En ik denk ook dat als je een rechtszaak aanspant, de HH dit verliest. Hoe je het ook wend of keert, je hebt betaald voor die rietjes. En meestal zit daar geen gustregeling op.
Dat is inderdaad het verschil. Als je echt rietjes koopt, per rietje dus betaald en niet per dekking/dracht/seizoen, ben je vrij te doen wat je wilt ermee.
Er zijn echter wel soms gust regelingen met dv, maar dan betaal je inderdaad ook niet per rietje of minder oid.
Maar goed, vers sperma koop je dus meestal ook niet per rietje/portie sperma, maar dus echt per dracht/seizoen. En dat is wat ik bedoel en ook noem.
Of ze heel sterk staan als je 2 embryo's spoelt en beide aanslaan in draag merrie, dat durf ik niet te zeggen. Omdat je niet bewust 2 embryo's spoelt, al plaats je ze wel weer bewust in een merrie.
Maar als je 2 veulens hebt vind ik het ook niet meer dan normaal dan dat je voor 2 betaald... Vaak kan je korting krijgen (vaak betaal je dan maar 1x de vaste kosten in plaats van voor allebei) als je dit gewoon eerlijk meld dat je er 2 uit hebt.