Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:56

janderegelaa schreef:
Quir schreef:

Beide merries waren al drachtig, merrie houder gaf aan de HH aan dat hij nog een merrie drachtig had van "dezelfde dosis" (merrie houder had 2 dosissen besteld ivm weekend, ei was echter na eerste inseminatie gesprongen, dus tweede niet nodig gehad en dit heeft hij in een andere merrie gestopt die op dat moment ook hengstig stond) en of de hengsten houder dat wilde registreren bij het stamboek. Daar ging hij dus niet mee akkoord tot voor de tweede ook het dekgeld betaald was.

Vind het dus eigenlijk ook helemaal niet zo bizar, anders bestel je maar voor één merrie sperma, en kan daarmee dus elke merrie insemineren die je maar wilt dat seizoen?
Wanneer je echt rietjes koopt, dus betaald voor elk rietje apart, is dat natuurlijk heel anders. Meestal betaal je echter niet per portie sperma, maar tot de merrie drachtig is (dus zelfde geld, ook al moet je 3x of weet ik hoe vaak in een seizoen insemineren, dekgeld voor dat seizoen blijft gelijk).

Wat ik overigens niet zeker weet hoe sterk een HH staat als je bijvoorbeeld 2 embryo's spoelt uit 1 inseminatie (daar kies je op zich niet bewust voor, terwijl "restant" sperma in een andere merrie stoppen, je dat wel bewust doet).

Ik vind dat wel een iets andere situatie. Als je een merrie dekt geef je eerst de gegevens door van de merrie en daar krijg je sperma voor.

Rietjes koop je gewoon. Ik heb rietjes die al jaren in het vat zitten. En ik denk ook dat als je een rechtszaak aanspant, de HH dit verliest. Hoe je het ook wend of keert, je hebt betaald voor die rietjes. En meestal zit daar geen gustregeling op.

Dat is inderdaad het verschil. Als je echt rietjes koopt, per rietje dus betaald en niet per dekking/dracht/seizoen, ben je vrij te doen wat je wilt ermee.
Er zijn echter wel soms gust regelingen met dv, maar dan betaal je inderdaad ook niet per rietje of minder oid.

Maar goed, vers sperma koop je dus meestal ook niet per rietje/portie sperma, maar dus echt per dracht/seizoen. En dat is wat ik bedoel en ook noem.

Of ze heel sterk staan als je 2 embryo's spoelt en beide aanslaan in draag merrie, dat durf ik niet te zeggen. Omdat je niet bewust 2 embryo's spoelt, al plaats je ze wel weer bewust in een merrie.

Maar als je 2 veulens hebt vind ik het ook niet meer dan normaal dan dat je voor 2 betaald... Vaak kan je korting krijgen (vaak betaal je dan maar 1x de vaste kosten in plaats van voor allebei) als je dit gewoon eerlijk meld dat je er 2 uit hebt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:11

[***] schreef:
Ik had van 1 zending diepvries 2 jaar geleden (12 rietjes) 3 merries drachtig, had aanvankelijk voor 1 merrie betaald maar netjes de extra dracht dat jaar doorgegeven, daar kreeg ik korting op, ook op de dracht van afgelopen jaar.
Ik vind het belachelijk dat mensen geen dekgeld willen betalen bij dracht.
Maar volledig dekgeld bij een guste merrie vind ik ook belachelijk

Ik vind de regeling vast bedrag van +- 250 euro bij eerste keer dekken en rest dekgeld bij dracht in oktober het eerlijkst

Korting zou ik me nog enigszins kunnen voorstellen. Maar niet de volle mep betalen.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:36

Rietjes koop je gewoon. Ik heb rietjes die al jaren in het vat zitten. En ik denk ook dat als je een rechtszaak aanspant, de HH dit verliest. Hoe je het ook wend of keert, je hebt betaald voor die rietjes. En meestal zit daar geen gustregeling op.[/quote]

En als je dan dit seizoen een merrie drachtig hebt met dat zaad uit je diepvries, zou de HH dan gratis je merrie willen aangeven/dekbewijs geven?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:13

Seppe schreef:
Rietjes koop je gewoon. Ik heb rietjes die al jaren in het vat zitten. En ik denk ook dat als je een rechtszaak aanspant, de HH dit verliest. Hoe je het ook wend of keert, je hebt betaald voor die rietjes. En meestal zit daar geen gustregeling op.

En als je dan dit seizoen een merrie drachtig hebt met dat zaad uit je diepvries, zou de HH dan gratis je merrie willen aangeven/dekbewijs geven?[/quote]
Dat hoeft niet want je kunt je veulen gewoon aanmelden bij het KWPN.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:15

janderegelaa schreef:

Seppe schreef:
En als je dan dit seizoen een merrie drachtig hebt met dat zaad uit je diepvries, zou de HH dan gratis je merrie willen aangeven/dekbewijs geven?

Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 13-04-20 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:19

Ik heb de indruk dat er niet veel hengstenhouders zijn die nog losse rietjes verkopen (of daar promo rond maken). Losse rietjes worden tegenwoordig eerder aangeboden via veilingen. Als je tegenwoordig sperma koopt bij de HH, betaal je per dracht/embryo.

Enkele algemene voorwaarden:

TN:
... "verkoopt geen losse rietjes, alleen drachtigheden. U betaalt het dekgeld per drachtige merrie. Niet gebruikte rietjes blijven te allen tijde in eigendom van TN en dienen te worden geretourneerd aan het einde van het dekseizoen of mogen tegen betaling alsnog worden gebruikt."

V.U.:
"Bij embryotransplantatie is er dekgeld verschuldigd per gespoelde embryo."

V.O.:
... "dekgeld wordt per geslaagde embryo in rekening gebracht".

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:59

SarahJ schreef:
Ik heb de indruk dat er niet veel hengstenhouders zijn die nog losse rietjes verkopen (of daar promo rond maken). Losse rietjes worden tegenwoordig eerder aangeboden via veilingen. Als je tegenwoordig sperma koopt bij de HH, betaal je per dracht/embryo.

Enkele algemene voorwaarden:

TN:
... "verkoopt geen losse rietjes, alleen drachtigheden. U betaalt het dekgeld per drachtige merrie. Niet gebruikte rietjes blijven te allen tijde in eigendom van TN en dienen te worden geretourneerd aan het einde van het dekseizoen of mogen tegen betaling alsnog worden gebruikt."

V.U.:
"Bij embryotransplantatie is er dekgeld verschuldigd per gespoelde embryo."

V.O.:
... "dekgeld wordt per geslaagde embryo in rekening gebracht".

Maar nu staat er wel iets anders. Er staat u betaalt het dekgeld “per drachtige merrie”. Wat dus impliceert dat je niet hoeft te betalen als je geen dracht hebt. Dan is het ok. Maar als je rietjes af moet rekenen en je krijgt je geld niet terug als je geen dracht hebt dan koop je dus rietjes en geen dracht.

De rietjes van Jazz bijvoorbeeld, worden door Broere verkocht en je hoeft niets extra te betalen. Je koopt het rietje. En als de hengstenhouders het op die manier zouden doen dan hoeven ze ook niet zo spastisch te doen over dat dekgeld. Mijn hengst had 3 porties per sprong en dat is echt niet zoveel. 15 rietjes = 1500 euro. Springen + invriezen = 300. Maar je hebt ook hengsten die wel 10 porties hebben per sprong.

Vulina

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:18

Bij bovengenoemde en ook de bekendste Duitsers en Denen betaal je dubbel dekgeld bij 2 gespoelde en aangeslagen embryo's. Stond ook vorig jaar al in de voorwaarden..

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:27

janderegelaa schreef:
janderegelaa schreef:

Seppe schreef:

Echt? En het kwpn gelooft dan op je woord dat je een veulen van, pakweg, totilas gefokt hebt? Is de DNA test dan voldoende (het enige) wat ze checken?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:41

Jazeker, en niet alleen bij het KWPN hoor. En KWPN moet registreren als je een veulen aanmeldt. Wettelijk verplicht, dus of er wel of niet een rekening voldaan is heeft het KWPN niets mee te maken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:44

Nou, dat was tot vorig jaar nog wel zo? Ik had een levend veulen garantie dekking afgesloten met een hengstenhouder. Nadat het veulen geboren en dekgeld betaald was kon ik niet registeren; de HH had de dekking nog niet vrij gegeven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:55

Vulina schreef:
Nou, dat was tot vorig jaar nog wel zo? Ik had een levend veulen garantie dekking afgesloten met een hengstenhouder. Nadat het veulen geboren en dekgeld betaald was kon ik niet registeren; de HH had de dekking nog niet vrij gegeven.

Ik heb er een screenshotje bijgedaan. Als merrie heb ik een jaarlingmerrietje van Alexandro P ingevuld (die ook niet geregistreerd was toen ze geboren werd overigens).

En dan zie je dat je een hengst van een onbekende dekking in kunt vullen en het enige wat het KWPN dan doet is een DNA test.
Jij hebt gewacht tot de HH de dekking ingevuld had maar je had dus ook hengst van een onbekende dekking in kunnen vullen.

Afbeelding

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:37

Hoi allemaal! Ik kom even binnenvallen, omdat ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van wat info o.b.v. jullie ervaringen. Graag wil ik mijn merrie dit jaar laten dekken. Glock's Toto Jr. voldoet vrijwel aan alle eisen, maar ik lees dat hij zeker niet vergrotend, vaak zelfs klein fokt. Wat is jullie ervaring hiermee?

Mijn merrie is 1.68 en ik wil eigenlijk zeker niet kleiner fokken :)

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:53

Nsvc schreef:
Hoi allemaal! Ik kom even binnenvallen, omdat ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van wat info o.b.v. jullie ervaringen. Graag wil ik mijn merrie dit jaar laten dekken. Glock's Toto Jr. voldoet vrijwel aan alle eisen, maar ik lees dat hij zeker niet vergrotend, vaak zelfs klein fokt. Wat is jullie ervaring hiermee?

Poeh weet niet of ik je echt kan helpen, maar heb in mijn omgeving toch al zeker 4/5 echt kleine paarden ervan gezien. Allemaal 3 jaar en tussen de 1.53m en 1.60m.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:55

Boedha_1981 schreef:
Nsvc schreef:

Poeh weet niet of ik je echt kan helpen, maar heb in mijn omgeving toch al zeker 4/5 echt kleine paarden ervan gezien. Allemaal 3 jaar en tussen de 1.53m en 1.60m.

Hier ook al heel veel kleintjes gezien. Zullen vast ook grote zijn, maar ik ken er persoonlijk geen die de 1.70 haalt.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:57

Ik wel, uit een moeder van 1.65, kwam er een van 1.68m en 1.75m.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:15

Mijn vierjarige Toto is een paar maanden geleden 1.64m gemeten en komt uit een merrie van 1.68m.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:18

Je hoort inderdaad vaak dat er kleintjes van komen, maar ik ken dan weer iemand die uit een redelijk kleine merrie(1.65), 2 nakomelingen heeft waarvan de 1 op 2 jarige leeftijd al groter is dan de moeder, en de ander nu jaarling ook al flink aan de maat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:32

Ik heb een merrielijn met veel maat, zelfs nog nooit! een kleintje gefokt en van Toto jr twee 3 jarigen die zo’n 5 tot 10 cm kleiner zijn dan hun moeder
Ze zitten wel boven 1.60 maar uit merries van 1.72 en 1.70 vind ik hem toch echt verkleinen

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:45

Mijn 3-jarige Toto is nu zo’n 1.63 m en komt uit een merrie van 1.76 m. Dus hij geeft inderdaad wat klein soms. Maar ken ook 2 boven de 1.70m nakomelingen van hem.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:03

Het is geen geheim dat Toto geregeld een kleintje geeft, zijn vader heeft heel wat E ponies gegeven. Met de 1000 nakomelingen van Toto vind je ook wel genoeg mensen die een grote hebben gefokt of waar hij heeft vergroot.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:11

Iemand enig idee hoe zijn diepvries sperma is?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:18

Je kunt iig wel duidelijk concluderen dat Toto behoorlijk strooit wbt maat. :j

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:56

Als je in mijn profiel kijkt zie je mijn toto, is nog geen 3, (17-7) meet nu denk ik 1,65 moeder is ook ongeveer deze maat.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:14

Umeo schreef:
Iemand enig idee hoe zijn diepvries sperma is?

Koud