Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:29

Er zit vooruitgang in, stal uit vind ze nog een stap te ver maar ze is rustiger en gaat langer verder weg vh veulen.
Afbeelding

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Hoi allen,

Ik kom een beetje binnenvallen in dit topic, op zoek naar " gelijk gestemde".
Ik was ooit een fanatieke bokker, door social media is dat verwaterd. Ik ben social media echter helemaal zat, maar met de aankomende veulens deel ik graag een beetje ervaringen...en opeens vroeg ik me af; zal bokt nog dikke buiken topics hebben!? En jawel!!

-Ontzettend sneu om te zien dat het net mis is gegaan en Blossem een dood veulentje heeft. Heel veel sterkte!!!

-Retlaw jij gefeliciteerd, je was er vroeg bij!!

Hier verwachten we 3 veulens; 2 mini's; een NMPRS en een NAS/NMPRS en daarnaast een PRE.

De mini's zitten nu op dag 293 en 294 en de PRE op dag 282.

En ondanks dat ik al best een heel aantal veulens heb gehad, zitten de zenuwen er al weer in vanaf dag 250

Mijn PRE is 18 en is ietsje verzakt, ze zuigt geen lucht aan, maar de veearts zei me haar dicht te zetten om geen vuil naar binnen te laten komen. Ik heb dit niet gedaan omdat ze ooit een keer abortus heeft gehad met 5.5 maand omdat de navelstreng in de knoop zat en er dus geen toevoer meer was naar het veulen. Ik was te bang dat dit weer zou gebeuren en dat ze dan niet losgemaakt zou zijn. Vooralsnog zit het nog keurig binnen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

Jeetje Mirjam wat een verdriet!

Arme Blossom, ik hoop dat het vandaag wat beter met haar gaat!

Welkom Cyrina, volgens mij ken ik jou nog wel van de PRE’s.

Wij hebben gisteren ook een zware dag gehad. Ik kwam op stal en mijn ruin had een gapend gat in zijn zij. DA kon het niet meer hechten dus het wordt een lange revalidatie.

Iloortje doet het gestaag goed maar ze heeft het erg zwaar. Ze staat inmiddels zonder deken want ze was flink aan het zweten onder de 0-grams.

Foto gat in spoiler:
Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ania op Gisteren, 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:39

Welkom cyrina.

Au Ania hoe heeft hij dat klaargespeeld. :\

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:16

Mirjamalvaro. Zo sneu. Duidelijk placentitis. Ik hoop dat ze uiteindelijk toch afscheid kan nemen.
Wild Thing wilde toen ook geen afscheid nemen. Veulen konden we niet weghalen. We hebben uiteindelijk de merrie uit de stal gehaald en buiten gezet. Of dit het beste was? Geen idee. Maar om ze zo langer als een dag laten staan vond ik ook geen optie. Ze is toen echt nog dagen van slag geweest.

Toch iets om nog om over na te denken. Ik heb ook ervaring gehad met placentitis en redelijk kunnen rekken maar uiteindelijk toch veulen verloren. Zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten. Veulen dood is één ding. Maar verdriet van de merrie is hart verscheurend.
Wild Thing heeft na placentitis gelukkig gewoon nog gezonde veulentjes gehad. Ze wordt wel altijd dicht gezet zodat er geen bacteriën naar binnen kunnen komen.

Mij ervaringen zover....
Met placentitis hebben ze geen koorts, geen ontstekingwaarde(bloed) . Dat verwacht iedereen altijd? Maar eigenlijk hebben ze dit volgens mij nooit. Scannen moet uitsluiten dat de wand verdikt is. Maar ze kunnen niet alles goed vastleggen op de echo. Als de tekenen er verder zijn, uier/afscheiding. Dan adviseert de dierenarts hier echt om medicatie te geven. Regumate, antibiotica en ontstekingsremmer.

Ania. Wat balen, nooit leuk zulke verwondingen

Cryina. Welkom. Dat is iets om niet bang voor te hoeven zijn. Helaas ook een keer gehad. Als het te krap is scheurt het vrijwel heel netjes is. Het ligt er misschien een beetje aan hoe de dierenarts ze dichtzet.

Maribor. Ja dat zie je wel vaker. Uier is mooi aan het vullen

Lijstje veilige merries wordt steeds langer *\o/* gaat toch echt weer kriebelen. Hier toch nog minstens een maandje geduld hebben. Wel vandaag het dekseizoen officeel begonnen voor mijn hengst. Ook weer leuk :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:56

Het veulen net weggehaald. Blossom wou weer naar de rest vd kudde. Eerst nog aantal keren heen en weer gegaan tussen buiten en veulen. Uiteindelijk ging ze grazen op de wei, toen veulen weg gehaald.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu hopelijk op naar 4 gezonde veulens.

Blossom krijgt geen veulens meer nu.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:59

AM-horses goed te weten.
Ik realiseer me nu pas dat waar het veulen van Blossem aan overleden is,precies het risico is wat mijn merrie nu ook loopt.

Ania; dat is een flinke wond!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:47

Ze nemen eigenlijk altijd wel afstand van een dood veulen. De ene sneller dan de andere.
Mooi dat het zo kon mirjam.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:58

Ja placentitus is een sluipmoordenaar als de da's ook niet precies weten wst ze dan wel en niet tonen. En wat ze dan aan medicatie moeten/willen geven..

Hier ook altijd op advies van da of insemineermeneer merries dicht laten zetten. Heb 1 van mn merries nu dicht en bij 1 is het (nog) niet nodig.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:12

Klopt AM, met placentitis krijgen ze nooit koorts en nooit verhoogde ontstekingswaarde, als ze dat wel hebben, is het geen placentitis.

Rond deze tijd zo uier ontwikkeling is bijna altijd door 3 oorzaken. Dood veulen, tweeling of placentitis. Dood veulen kan je goed uitsluiten en tweeling meestal ook met goede begeleiding (al kan je altijd missen). Dus moet je altijd uitgaan van placentitis en ook zo behandelen, ongeacht de ctup op echo afwijkend is of niet (deze waarde bepaald alleen op 1 plek, terwijl er vaker niet dan wel afwijking zichtbaar is). Juiste behandeling is NSAID (zoals metacam) én regumate én antibiotica (5 dagen is veel te kort), maar meestal alle 3 tot veilig. Ik vind de dierenarts bij deze dus ook nalatig geweest. Helaas is er nog steeds ook echt een groot gebrek aan kennis hierover.

Ook placentitis gehad, scan perfect in orde. Maar wilde perse behandeling en achteraf maar goed ook, placenta was rot bij de geboorte en stonk enorm, maar veulentje gezond en wel geboren, nu ondertussen een grote bijna 3 jarige hengst.

Veel sterkte Mirjam en hopelijk is Blossom ook weer snel de oude. Goed om t veulentje weg te halen als de merrie er zelf niet bij is, sommige merries denken dat het leeft als ze het veulentje "zien bewegen". Dus daarom nooit weg halen als de merrie er bij staat.

Op naar verder gezonde veulentjes. :knuffel:

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:23

Ergste nog dat deze DA deze winter cursus had gehad waarbij placentitis is besproken. Er werd daar gezegd dat placentitis vaak overschat werd en het het bijna nooit was. Nou lekker dan weer. :\

Ik probeer er nog achter te komen welke antibiotica ik hier het beste kon hebben. Ze kreeg orale, trimetoprim/sulfa.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Hippotrim had je dan denk ik? Die is wel goed, maar wel erg duur (zo uit mijn hoofd 1000 per 5 dagen?). Maar het is eerste keuze en dringt goed door in de baarmoeder, dus dat is wel de goede ab. Alleen 5 dagen is bij lange na niet voldoende en je hebt een nsaid nodig om ontstekingsreactie te remmen. AB dood alleen de bacterie.

De cursus mag dan ook terug op cursus. :=

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:58

Ik lees al een tijdje mee :)
Heel veel sterkte met het verlies!

Mijn merrie heeft ook placentitis, bijna 200 dagen drachtig nu. In het begin heeft ze 7 dagen ontstekingsremmers + pijnstillers gehad (iets vergelijkbaars met metacam) en tot op heden staat ze op de regumate en equibactin(2 tubes per dag).
Maar ik vraag mij af waarom stoppen op 320 dagen en het niet afmaken tot einde dracht?
Op de scan van vorige maand is er een verdikking gevonden ten grote van 1cm. Maar gelukkig wel een levend veulentje. We waren toen al een maand opweg met ab en regumate.
Morgen weer scannen hoe het er nu uit ziet.
Ik ga even vragen wat met betrekking tot ontstekingsremmer.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:19

Ja hippotrim, stervensduur maar ok :=

Ivank jeetje dat is helemaal ellendig lang in de zenuwen zitten.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Jaa het is nog een lange zit tot half juli..
Maar mijn merrie laat haar gelukkig makkelijk behandelen en scannen dus hopen op het beste.
Gelukkig dekt de verzekering, ik woon in Denemarken maar per maand gaat er ruim €1.000 aan medicatie doorheen op dit moment :$

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Oef wel fijn vd verzekering.
Hier moest ik 2 getuigen opgeven, euhhh veulen is doodgeboren? :=

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:05

Rosa is dus ook heel laagdrempelig gestart op AB bij minimale verdenking. En daar blijft ze voorlopig ook op. Nu gecombineerd met equioxx. En dan daarbij iedere 3-4 wkn scannen en plan aanpassen indien nodig. En dat is dus inmiddels ook al gebeurd. 1e scan was dubieus. 2e scan was beter. 3e scan verslechtering en dus ophoging ab met ontstekingsremmer erbij. Vooralsnog hier geen regumate, daar ga ik wel even over bellen of dat ook niet opgestart moet worden.

Vooralsnog doet het veulen het goed, maar ik loop wel met geknepen billen tot het goed en wel gezond ter wereld is gekomen.
Ik begreep ook dat veulens met een placentitis vaak ook nog een dag of 1-2 later fors achteruit kunnen gaan.
Hebben jullie daar ervaring mee?

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:15

Een vriendin van mij had problemen met de merrie na de geboorte. Het is ook niet niks een tijd op de medicatie. Mijn merrie krijgt op aanraden van de dierenarts probiotica voor de darmen.

Jeetje waren die getuigen voor de verzekering nodig?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Ja, maar wie heeft er in godsnaam onafhankelijke getuigen van geboorte. :=

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Jaa dat risico is er inderdaad, vooral als ze te weinig voedingsstoffen krijgen. Ze kunnen ook direct na de geboorte wat zwakker zijn.

Risico op red bag is groot en ook risico op baarmoeder ontsteking bij de merrie is groot, omdat de placenta zo fragiel is dat er heel makkelijk stukjes achter blijven. Zelfs als die heel lijkt te zijn.

Hier doen we ook echt altijd de merrie spoelen bij placentitis, better safe than sorry.

Even in spoiler, maar dit was dus de placenta toen. Echt heel erg stinken ook (alsof je m al week in een emmer had liggen zeg maar).

En enorm fragiel.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

Ik merk steeds vaker dat de juiste DA zo belangrijk is. Wij hebben een top DA maar hij is 75 en is er nu gedeeltelijk mee gestopt. Doet alleen alles rond de merriebegeleiding nog. Maar niet de “gewone” dingen. Hij heeft verder alles overgedaan aan dierenkliniek den ham. Die had ik hier dus van het weekend voor het eerst. Is ook prima hoor. Je weet tenminste dat er een paardenarts komt als je belt. Het gaat alleen allemaal niet meer zo snel als vroeger. Dat is ff schakelen. En ze hebben natuurlijk graag dat je naar de kliniek komt.
Het veranderd allemaal wel.

Klinkt trouwens erg logisch om zo een merrie te spoelen. Het was toch toxisch daar binnen.
Wij hebben over de 100 veulens gefokt maar het zelf nog nooit meegemaakt.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:49

Toch erg dat er zo makkelijk over gedacht wordt door de meeste dierenartsen. Wat uiteindelijk in een hoop verdriet eindigt wat voorkomen had kunnen worden.

Ik had het toen de tijd kunnen rekken tot 317 dagen. Placenta ook gelijk los. Beentje lag naar achteren. Ik was de dierenarts aan het bellen, maar moest ook met spoed ingrijpen om veulen er snel uit te halen. Uiteindelijk eruit, leefde wel, maar kreeg hem niet aan het ademen. Voordat de dierenarts er was, het was al te laat. Ik weet niet of ik nog foto's van de placenta heb. Edit gevonden
Spoiler:
Afbeelding
stukken verdikt en donker en duidelijk stukken niet meer goed doorbloed.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

lonniejj schreef:
Rosa is dus ook heel laagdrempelig gestart op AB bij minimale verdenking. En daar blijft ze voorlopig ook op. Nu gecombineerd met equioxx. En dan daarbij iedere 3-4 wkn scannen en plan aanpassen indien nodig. En dat is dus inmiddels ook al gebeurd. 1e scan was dubieus. 2e scan was beter. 3e scan verslechtering en dus ophoging ab met ontstekingsremmer erbij. Vooralsnog hier geen regumate, daar ga ik wel even over bellen of dat ook niet opgestart moet worden.

Vooralsnog doet het veulen het goed, maar ik loop wel met geknepen billen tot het goed en wel gezond ter wereld is gekomen.
Ik begreep ook dat veulens met een placentitis vaak ook nog een dag of 1-2 later fors achteruit kunnen gaan.
Hebben jullie daar ervaring mee?

Ik heb eventueel nog regumate over als je moet opstarten van de DA.
Zo'n fles is duur.

Mirjam, wat kwalijk van de arts zeg. Nu zullen we nooit weten of de kleine het had gered als je wel antibiotica had door gegeven, maar wordt echt verdrietig van die nalatigheid van de arts. In elk geval fijn dat Blossem weer bij de rest staat en langzaamaan weer zichzelf wordt.

Iedereen met foto's van de placenta's bedankt! Interessant om te zien hoe dat er uit ziet.

Ik denk dat mijn merrie dit jaar de eerste was met placentitis, maar ben zo blij dat iedereen in dit topic ook zo waakzaam en oplettend is voor anderen betreft deze aandoening.

Wij zitten vandaag op dag 318, medicatieloos en het veulen beweegt nog goed. Aan het uier te zien verwacht ik nog +- een week, maar we gaan wel al waken voor de zekerheid.

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:52

Tis wat dat placentitis gedoe :=

Vandaag gelijk maar weer overzichtfoto's gemaakt.

Chablis 311 dagen, schiet al op met de dagen. Maar euh uier niet (gelukkig even geen stress)
Afbeelding

Dan hebben we Roos, maiden op 251 dagen
Afbeelding

Sterre met 241 dagen, maar nog een zuipend veulen aan de voet. Dus tja euhmmm kun je denk ik nooit aan zien of ze placentitis heeft.
Afbeelding

Als laatste Eli, 232 dagen en zelfde verhaal als Sterre.
Afbeelding

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:20

Ik kan ons wel even voorstellen :o

Mijn merrie is drachtig van de hengst Donkey Boss, na een tweeling dracht waarvan het wegknijpen mislukte uiteindelijk drachtig van de inseminatie 23-8-25. Mijn merrie is een zwaar warmbloed (IHW)

Afbeelding
Mijn merrie in ‘sport conditie’

Afbeelding
Inmiddels mede door een blessure van vorige zomer in zwangerschap’s verlof conditie :P

Ik kom een beetje laat aanwaaien misschien in dit topic maar ik kijk er naar uit om jullie verhalen te volgen.