Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Ik kijk vlak voor ik naar stal ga wat filmpjes. Ik probeer die te onthouden. Dan pluk ik Piet uit de groep en ga ik even kijken in wat voor bui hij is en waar ik aan moet werken. Soms is het probleem al bij meelopen dus ik probeer verder geen plan te maken van "Vandaag ga ik x doen" Het is vooral even kijken en voelen wat kan. Ik vind alleen dat er wel veel met achteruit lopen is en durf dat nog niet te veel te doen achter elkaar dus ik doe het echt in microstappen

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:10

Ja, precies zoals Flubberboot ga ik aan de slag! Ik heb 3 paarden, dus elke dag is het even kijken wie wat nodig heeft. Ik vindt vaak dat een plan maken niet zo goed werkt, want je weet nooit welke bui jezelf en je paard zijn die dag, op dat moment.

Voorbeeld: Mijn jaarling had last van wat spanning (de wind, hertjes, de schietbaan), dus in plaats van een stukje lopen, doen we een stapje of twee terug met dingetjes die ze goed kent. Daar gaat ze vaak van relaxen, want het is simpel en ze kent het heel goed, dus toch een stap voorruit ondanks de omstandigheden.

Ik ben daar zelf ook heel simpel mee, want ik vindt "iets doen" met je paard alleen leuk als zij daar ook zin in hebben.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:30

Inderdaad veel achterwaarts zou mijn paard ook nog niet aan toe zijn!

Is het eigenlijk bekend vanaf welke leeftijd de TRT methode echt oké is? Want zag gisteren ook een filmpje met echt inbuigen en dat soort dingen, dat zijn echt nog heel wat stappen te ver :) vandaar mijn vraag waar je best begint in deze cursus.

Ik beperk me nu ook tot af en toe eens halthouden aan de hand tijdens binnenzetten. Soms een pasje achteruit om te checken of er reactie is. Dat doet ze super dus laat ik verder zo.

Rustig stilstaan op stal terwijl ik het halster uitdoe vind ik ook belangrijk.

De 'oefening' waar we nu mee bezig zijn is een rondje lopen op een stukje van het erf dat ze nog niet kent. Af en toe gaat de staart dan hoog in de lucht en briest ze even, maar verder doet ze het best goed. Dat rondje wil ik steeds uitbreiden.

Meer grondwerk is ze echt nog niet aan toe, bij haar gaat alles echt in de kleinst mogelijk stapjes.

Binnenkort wil ik het vaststaan in de poetsplaats oefenen dat is wel belangrijk vind ik :)

Een vast plan heb ik ook niet, ik ben afhankelijk van 'wanneer het uitkomt', met wat geluk 2 keer per week. Gelukkig is dat niet zo erg.

LaDonna75
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:37

Een tijdje terug heb ik een grondwerklesje gehad met de dames. Erg leuk om te doen, kort maar krachtig. 10 minuten is lang genoeg, inderdaad rustig meelopen, halt op commando en een paar pasjes achterwaarts is voor nu prima. De rest komt later.

Thioro
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:45

Hier ook niet overdreven veel bezig met het veulen (bijna 2 jaar toch).
Een keer een borstel, beetje vaststaan (geduld is nog moeilijk), voetjes, netjes meelopen. Mini oefeningentest aan de hand, begin grondwerk. Af en toe een keer de trailer op wandelen.
En de basisregels niet vergeten, uit mijn ruimte blijven als ik het graag etc.

Ze is heel ondernemend en altijd in voor wat interactie, dat is wel fijn.

Maar verder ook van het principe enkel basiswerk en voor de rest gewoon lekker laten groeien.

Zou wel graag een keer een mountaintrail od aan de hand willen doen. Maar dan moet de trailer eerst nog wat meer bevestigd zijn.