Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 20:01

Hoe gaat het bij iedereen?

@Boedjang hoe gaat het met jou na je ongelukkige val?

Heb even een vraagje wat betreft voeding, mag ook via PB hoor. Spot gaat erg goed, super trots op hoe hij alles op pakt. Nu blijft hij best wel schraal, krijgt al best wel wat bijgevoerd maar ik zie er nog steeds niks aan veranderen. Hij groeit ook nog steeds dus misschien dat het daarmee te maken heeft. Over hopelijk 2 weken gaan ze langzaam aan weer het weiland op dus hoop ook dat dat gaat helpen met hem wat dikker maken. Hebben jullie hier ervaring mee? Hij is niet dun, maar er mag echt wel wat meer vet op komen anders kunnen we trainen wat we willen maar zal hij ook geen spieren kunnen gaan opbouwen. Ieder paard is anders hierin natuurlijk en misschien is het gewoon een laatbloeier en heeft hij meer tijd nodig om wat breder te worden.

Hierbij nog een paar foto's van de afgelopen week

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

boedjang

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 20:14

Agrobs Myo Protein Flakes
Heeft Mithras een tijdje gekregen hij deed het daar erg goed op.
Wat een prachtig paard is het ook die spot

Wat betreft mijn pootje. Volgende week weer naar ziekenhuis voor check.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 23:08

Veertje hoeveel hooi krijgt hij?

Boedjang hopelijk geneest het goed en voorspoedig

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 23:17

Ik zou in zo’n situatie sojaschroot gaan bijvoeren. Hoef je maar weinig van te geven (opbouwen naar 200 gram doet vaak al genoeg) en ze eten het graag. Ik had hier 2 van de 4 Tinkers (ja, het bestaat) die mij net even wat te schraal de winter uit kwamen, ondanks onbeperkt hooi en dekens. De een gebruikt veel energie om warm te blijven, de ander lijkt ambitie te hebben door te groeien tot Shire formaat. Even een paar maandjes wat soja door hun voer en ze staan er beide weer perfect bij. Door de jaren heen al heel wat paarden net even wat mooier erbij zien komen hierdoor. Zeker in de jaren van de groei (of juist oudere paarden) geeft het net dat beetje extra naast een vit/min korrel en onbeperkt hooi.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 07:18

Ik ga naar beide eens kijken! Bedankt!

Hoeveel qua kg geen idee, maar hij eet het buiten allemaal al niet eens op. Zijn bak buiten word echt flink vol gegooid, hij staat met de oudste van stal dus ze krijgen beide veel hooi. Ook op stal eet hij het lang niet altijd op. Ene keer is zijn hooinet bijna leeg en de andere keer als ik in de ochtend kijk is die nog niet leeg. Verschilt enorm, heb soms ook het gevoel dat nu hij nog niet op het weiland staat hij zich een beetje verveeld buiten en dus ook gewoon geen zin heeft om te eten. Hij moet het nog heel eventjes volhouden dan mogen ze weer opbouwen op het weiland

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 08:46

Krijgt onverpakt of verpakt ruwvoer
Mithras krijgt verpakt, niet perse mijn voorkeur maar ja kan ik niet veranderden, zonder van stal te verhuizen...
Wel sneller dunne bij niet zo'n fijne baal , ondanks van biologische afkomst.
Hij groeide er wel beter van
Mithras staat nu al weer op gras, daar doet hij het sowieso goed op

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 18:41

boedjang schreef:
Krijgt onverpakt of verpakt ruwvoer
Mithras krijgt verpakt, niet perse mijn voorkeur maar ja kan ik niet veranderden, zonder van stal te verhuizen...
Wel sneller dunne bij niet zo'n fijne baal , ondanks van biologische afkomst.
Hij groeide er wel beter van
Mithras staat nu al weer op gras, daar doet hij het sowieso goed op

Het is verpakt, is van eigen land dus ik kan ook niet veranderen. Dan moet ik zelf hooi aanschaffen maar dat is mij iets te duur. Qua mest heeft hij geen last van het hooi, of het eerste of tweede is. We testen wel regelmatig waardoor we weten hoe en wat

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:51

Ik heb je foto's bekeken en zie geen mager paard, eerder een paard zoals een sportpaard zou moeten zijn.
De ribben zijn niet te zien, zijn achterhand is niet ingevallen.

Hij is nog slank gebouwd en daar is niets mis mee. Het is geen pony of koudbloed hé.
Hij is 4, "en moet nog paard worden" zeggen ze bij ons. Daarmee bedoelt men dat hij nog veel in de breedte moet groeien.

Dat het geen grote eter is, daar kan je - behalve tandencontrole - weinig aan doen en zal waarschijnlijk wel zo blijven.

Dat hij niet bijkomt ondanks jouw voer is niet raar. Hij groeit nog in de hoogte, hij ruit nu, hij doet aan sport. Dat vreet allemaal energie. En het hooi vinden ze op het einde van de winter wel wat minder lekker.

Ik zou niet paniekerig worden en gewoon zo snel mogelijk op het gras laten. Lentegras is natuurlijk, lekker,, rijk, evenwichtig en gezond voor zo een paard. ( wel een overgangsperiode in acht nemen natuurlijk). Je zult hem zien veranderen!

De aanname dat hij vetter moet om spieren te kunnen opbouwen klopt echt niet. Kijk maar naar topsporters en al helemaal naar duursporters, daar hangt geen grammetje vet aan.

Gaan rommelen met soja of andere eiwitbron zou ik echt niet doen ( bodybuilders zijn een ongezond voorbeeld en als het op prestatiesport aankomt staan ze achteraan). Als "amateur-voedingsdeskundige" trekt men het dieet uit evenwicht.
Als je dat toch meer wil bijvoederen, kies dan liever voor een commerciële sportmengeling. Die grote merken hebben nutritionisten in dienst die alles veel beter kunnen uitpluizen dan wij.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:27

Hij heeft geen vet teveel. Maar lijkt mij ook enorm groot, dat kost ook veel energie om zo groot te groeien natuurlijk.

Hier vandaag feest, want mijn knapperdje is vandaag jarig! 4 alweer!! Hoe kan dat nou?? Het voelt als gister dat we de spanning hadden van de naderende geboorte. Ze is zo ontzettend leuk, ben echt heel erg tevreden met mijn eigen fok product, precies genoeg van vaders en moeders meegekregen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:30

Gefeliciteerd sanet

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:01

Gefeliciteerd Sanet.