Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 23:19

SylS schreef:
@Marjolein: helaas geen stal meer over. Of je moet haar willen ruilen voor een jaarling NWR merrie.
Ik denk dat je er snel een mooi plekje voor hebt gevonden. Prachtige merrie

Ja ik hoop ook echt op een 5* plekje voor een enthousiaste fokker die weer veel plezier ervan mag hebben.
Ruilen is voor mij helaas geen optie, omdat ik dus juist wat pony's moet gaan verkopen vanwege dat ik er nu echt te veel heb kwa tijd om alles bij te kunnen houden.
Geef namelijk ook nog veel les, jureer, en du Bois products groeit ook wat meer uit ( wat ik ook echt enorm leuk vind om te doen). Dus vandaar deze keuzes

acerdurac

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 22:09

@ marjolein, zou ik misschien toch wat meer informatie mogen over de merrie? Nu hebben we helaas nog niet de mogelijkheid maar misschien in het nieuwe jaar…. je kunt me een pb sturen!

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:02

Hoi allemaal :wave: ik wil me ook graag melden. Ik verwacht eind april/begin mei een Welsh Cob veulentje uit mijn merrie <3 Vandaag nog een keertje gescant en alles zag er goed uit!
Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:31

Leuk al die verschillende pony types.

Welkom, mooie combi

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 08:57

Ik weet dat het vroeg is maar hier al iemand bezig met de hengstenkeuze voor volgend jaar? :o

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:31

Ik ben al aan het kijken idd. Zit nog wel te denken aan in de ban van pjotr. Verder hoop ik dat marjolein de next champion weer ter dekking heeft. En ik zat te denken voor mijn merrie dewi (gorgeous Latino X Djamaï du Bois) aan davinci du bois.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 10:38

Nog niet. Maar ik heb nu niks drachtig (bewust) en dat vind ik ook wel raar, geen veulentje in de wei volgend jaar. Eventueel volgend jaar 4 fokmerries zoals het nu lijkt dus eerst eens zien welke combinatie ik wat voor voel. En dan hopelijk 1 of 2 mooie combinaties maken.

Mijn hengstje is zondag weg gegaan. Het gaat goed met hem en hij heeft een super leuk tehuis gekregen. Blij mee. En nog eentje fijn verkocht vorige week. Iets minder werk zo en dat is voor nu even goed.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:10

Ja en nee.

Ik zou helemaal niet dekken, maar een dekking gewonnen. Bij een hengstenhouder, dus heb nog wat keus ook.
Een van de hengsten die hij heeft staan had was er al eentje die Moratoetje opnoemde met de stamboek opname, voor als ik ooit zou willen dekken. En dat ik later de hengstenhouder sprak vond hij mijn merrie heel veel weg hebben van een van zijn hengsten.
Dus die keuze was snel gemaakt.

Ik hoef niet perce de beste New Forest pony te fokken, doel is het mooist passende span-maatje te fokken als menner.
Het zal dus bijna zeker Comm’s Forest Dille worden, vind hem echt heel gaaf en de merries die ik er van gezien heb spreken mij ook zeker aan.
Al spreekt Knavesash Spiritual mij ook heel erg aan, was op de stamboek opname heel erg fan van een merrie van hem, die merrie werd uit eindelijk kampioen 3 jarige en daarna algemeen dagkampioen.
Maar zoals ik al zei, als ik fok wil ik een pontentieel span-maatje fokken, en dan is dicht bij het type en maat van je merrie blijven het mooist.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:55

Wel al mee bezig ja. Wat hengsten die voor dit jaar op m’n lijstje stonden gaan mee naar volgend jaar, en verder de CHK afwachten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:26

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier volgend jaar niet dekken. Treasure gaat alweer als de brandweer op wedstrijden en gaat aankomend jaar dus ook meer richting L/M springen en cross en dat werkt niet met een dracht.
Afbeelding
Afbeelding

Haar zoon zijn we ook langzaamaan zadelmak aan het maken en die proberen we aankomend jaar te starten.

Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:21

absque_dubio schreef:
Wel al mee bezig ja. Wat hengsten die voor dit jaar op m’n lijstje stonden gaan mee naar volgend jaar, en verder de CHK afwachten.

Zeker al druk met de jouwe haha *\o/*

Ik weet nog niet zeker of ik ga dekken, het hangt af van hoe goed het rijden gaat.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 16:23

Hi allemaal! Ik wil mij ook even melden, zal vanaf nu waarschijnlijk een stille meelezer zijn haha!

Ik heb een (nu bijna) 2 jarige EJ Shot Gun x Super Natural x Samaii (pinto x dressage warmblood) staan waar ik misschien volgend jaar of het jaar erna iets mee wil. Ik denk er sterk overna om rietjes van een europese hengst in te laten vliegen, vooral omdat de keuze hier niet is wat ik zoek. Ik weet ook nog niet precies wat ik zoek, omdat ik nog niet weet wat de voor- en nadelen van mijn merrie zijn.

Weten jullie misschien hoe het werkt om rietjes te importeren? Ik neem aan dat ik niet zomaar met een koelbox in het vliegtuig kan zitten met paardensperma :Y) :') ?

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:50

Zeer waarschijnlijk laat ik mijn merrie volgend jaar (na 2 jaar bewust gust) weer dekken. Ik heb nu nog geen hengst op het oog. Ik wacht in ieder geval de hengstenkeuringen nog af.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:31

lailapri schreef:
Ik ben al aan het kijken idd. Zit nog wel te denken aan in de ban van pjotr. Verder hoop ik dat marjolein de next champion weer ter dekking heeft. En ik zat te denken voor mijn merrie dewi (gorgeous Latino X Djamaï du Bois) aan davinci du bois.

In de ban van Pjotr staat ook op mijn lijstje. Maar hij dekt volgend jaar voor het laatst en ik wilde eigenlijk nog een jaar wachten. Want dan kan ik mijn nu 1,5 jarige ook laten dekken (die is in 2026 3 jaar).
Ik heb thuis voorzichtig al een balletje opgegooid en dat werd niet echt enthousiast ontvangen :+
Eerst moet mijn 2,5 jarige ruin worden verkocht. Die staat nu nog in de opfok en haal ik volgende week zaterdag naar huis, samen met de 1,5 jarige merrie (volle broer en zus uit Phoebe van FS Mr Right).

Dan zal ik ook weer even wat foto's maken. Wel denk ik dat de palomino merrie van 1,5 jaar groter is dan haar vos broer van 2,5 jaar.... We zullen het gaan zien

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 22:50

Umeo schreef:
Ik weet dat het vroeg is maar hier al iemand bezig met de hengstenkeuze voor volgend jaar? :o

Bijna alle keuzes zijn alweer gemaakt (onder voorbehoud van gezondheid/beschikbaarheid).
Ik heb vaak al een lijn in gedachte voor de komende jaren.

kyrkelover schreef:

Wauwww wat staat het hoofdstel haar toch mooi!

lailapri schreef:

Wat leuk !! Bij leven en welzijn zullen ze beide beschikbaar zijn in '25 !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 06:05

top marjolein!

Ik ben zelfs al aan het kijken voor mijn nu 1,5 jarige, wat voor bloedlijn mooi zou matchen. De uiteindelijke bouw en beweging is natuurlijk lastig te zeggen.

Ik ben het even kwijt maar at schurf was niet EU toch en danica duen ook niet toch (met de laatste geen fijne ervaring)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 08:46

Hier ook al aan het kijken (eigenlijk gewoon altijd haha). Hoop vooral ook dat er wat leuks op de keuringen komt!

Nu wel weer lekker alles thuis op de palomino hengst na, dus nu kunnen we langzaam aan gaan aftellen naar de veulentjes volgend jaar, 5 stuks. <3

Deze is ook weer lekker thuis, bijna 5 maanden drachtig. :):)
Afbeelding

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 10:39

Wat staat er op je lijstje Marjolein als ik vragen mag?

@Quir: wat een leuke merries is het toch! <3

Wat vinden jullie van de nakomelingen van Golden Grey?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:56

Ik vind ze wisselend. De spreekt me totaal niet aan, de ander juist wel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 14:56

Umeo schreef:
Wat staat er op je lijstje Marjolein als ik vragen mag?

@Quir: wat een leuke merries is het toch! <3

Wat vinden jullie van de nakomelingen van Golden Grey?

Ja zo blij met de merrie. :):)
Nog maar 6 maanden tot haar veulen.

Van mij weet je wat ik van Golden Grey vind! Ik ben wel fan en zou ook nog 100 kopietjes willen van de Golden Grey van dit jaar. <3

Afbeelding

Behalve de varkens genen, die mogen wel weg blijven.

Afbeelding

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:09

Quir, die van jou zijn gewoon té knap :+ .

Hier één merrie die volgend jaar gedekt wordt. Een merrie uit de rechtstreekse moederlijn van Hesselteichs Golden Dream. Die wordt gedekt met onze eigen hengst Call me Pomme :j .
Altijd wel jammer dat de draagtijd zo lang is, ben daar eigenlijk te ongeduldig voor :D .

SuperMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:28

Keuzes voor volgend jaar…. Lastig, voor Vaderhoeve’s Dream zit er nog wat in “het vat”. Zij is helaas niet drachtig geworden, maar heeft het wel goed gedaan op de ABOB in Lunteren. Slechts 5 weken terug onder het zadel na 1 jaar een jaar met verlof te zijn geweest, 42.5 punt en hierdoor nu ook keur geworden.

Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:39

LDRD schreef:
Quir, die van jou zijn gewoon té knap :+ .

Hier één merrie die volgend jaar gedekt wordt. Een merrie uit de rechtstreekse moederlijn van Hesselteichs Golden Dream. Die wordt gedekt met onze eigen hengst Call me Pomme :j .
Altijd wel jammer dat de draagtijd zo lang is, ben daar eigenlijk te ongeduldig voor :D .

Ah wat spannend! Ben heel benieuwd naar zijn veulens, komt hij ook ter dekking te staan verder?

Ja dat geduld is wel een dingetje. Kan ook niet wachten op Milo zijn veulens volgend jaar, gelukkig wordt de eerste al begin maart geboren. :))

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:31

Nu komt dit topic voorbij en meld ik mij ook hier. Ik heb altijd meegedaan in het dikke buiken topic van de laatste twee drachten.

Ik heb welshjes in verschillende secties. In 2017 mijn eerste welsh NWR gefokt en deze is nog steeds in mijn bezit.
In 2018 weer gedekt, NWR merrie x een B hengst maar dat pakte helaas niet en kocht toen een hele goede zoon van die hengst. Deze is inmiddels verkocht maar heb daar weer een heel goede zoon van dit jaar van aangehouden.
In 2019 wederom gedekt, helaas een dood veulen in 2020 Y;(
In 2020, na groen licht, weer gedekt. Dit keer geen welsh en tijdens dracht spijt gehad maar een mooi gezond veulen in 2021. Nog steeds in mijn bezit en echt een topper en mooi groot uitgegroeid, nu 160cm. Daarna was ik wel even klaar met fokken. De betreffende fokmerrie is toen naar een heel goed huisje gegaan.

In 2022 een heel mooi welsh B merrieveulen uit Wales geïmporteerd. Een droom die uitkwam. De welsh B heeft mijn hart stiekem wel gestolen. Ik ben van plan haar volgend jaar te dekken. Echter is mevrouw nu met 2,5 jaar al 138cm dus denk dat ik een hengst kies om d pony mee te fokken. Dus ja, hier ook al wel aan het rondkijken wat zou passen, wat mij aanstaat etc..
Afbeelding
Afbeelding

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 18:28

Quir ik weet sinds kort ook waar de uitdrukking vettig spook vandaan komt :D

Hebben jullie dit jaar gemakkelijk kunnen verkopen?

Het is toch wel een speciale markt heb ik het idee. Of bij de paarden toch. Pony heb ik gemakkelijk verkocht maar die had in Rheinland gewonnen dus die heeft zichzelf zowat verkocht :))

Ik ben ook heel erg benieuwd naar onze aankomende Milo-baby 8-)