Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:26

Ik vraag me trouwens af wat de gustregeling bij Totilas was, toen een kwakje nog 8000€ kostte.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:28

Dat is ook zo misterA dit is het eerste jaar dat we zelf geen veulen hebben naar 4 jaar wel en moet zeggen ik mis de spanning, het gedartel door de wei etc.
Heb wel twee geiten drachtig waarvan we 1 kind nu hebben gekregen maar is toch niet het zelfde :D

Ga nu maar weer eens verder neuzen voor een geschikte combi voor onze Rousseau merrie

Rex_Rolfo

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:29

Ik meen dat ik wel eens gezien heb dat je sommige Duitse hengsten via de NL vertegenwoordiger kon krijgen met de in NL gebruikelijke gustregeling. Kan dat kloppen?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:36

SarahJ schreef:
Ik vraag me trouwens af wat de gustregeling bij Totilas was, toen een kwakje nog 8000€ kostte.

Dat weet ik niet. Ik weet wel... Dat ik het eerste jaar een guste merrie had, 100% betaling (incl verzenden zo'n 3300 euro) jaar erna weer gust.. Dus de helft van het dekgeld betaald. Uiteindelijk nog 1 keer geprobeerd O:) en daar heb ik 4 dagen geleden dan eindelijk een veulen uit gekregen. Had bijna verwacht dat hij gouden hoefjes had, maar ze zijn gewoon zwart :')

Ik gebruik er dit jaar 2 van Helgstrand. Dus maar heel hard duimen dat dat goed gaat. Nog 2 andere in Duitsland gestationeerde hengsten die ik dit jaar wil gebruiken, hebben gelukkig wel een goede gustregeling..

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:57

Vulina schreef:
SarahJ schreef:

Dat weet ik niet. Ik weet wel... Dat ik het eerste jaar een guste merrie had, 100% betaling (incl verzenden zo'n 3300 euro) jaar erna weer gust.. Dus de helft van het dekgeld betaald. Uiteindelijk nog 1 keer geprobeerd O:) en daar heb ik 4 dagen geleden dan eindelijk een veulen uit gekregen.

8)7 ;)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:59

Wij hadden vorig jaar een Duitse hengst gebruikt. Niet bij nagedacht. Via ned hengstenhouder geregeld en inderdaad uiteindelijk uit Duitsland een factuur met het volle bedrag. Na bellen naar Duitsland kwamen we er inderdaad achter dat het daar heel anders werkt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:45

Vulina schreef:
SarahJ schreef:

Dat weet ik niet. Ik weet wel... Dat ik het eerste jaar een guste merrie had, 100% betaling (incl verzenden zo'n 3300 euro) jaar erna weer gust.. Dus de helft van het dekgeld betaald. Uiteindelijk nog 1 keer geprobeerd O:) en daar heb ik 4 dagen geleden dan eindelijk een veulen uit gekregen. Had bijna verwacht dat hij gouden hoefjes had, maar ze zijn gewoon zwart :')

Je kan veel zeggen maar doorzettingsvermogen heb je wel _O- en de 3e poging, was het toen weer 50%? Of 25%? :')

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:49

baudyh schreef:
Ik heb toevallig vannacht een tuigpaard veulen gekregen. Maar dat is niet in dit topic. Ha ha

Gefeliciteerd nog Baudy! Deze stond wel in het lijstje toch? :D zag de foto al op FB voorbij komen, stoer ding 8-)

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:01

Je krijgt toch maar 1 dekbewijs op naam van je merrie? Ook bij diepvries.

Schock en Helg: als je eerste inseminatie na 1/7 is én je merrie is gust, dan krijg je 100% korting het jaar erop. Dus als je merrie makkelijk drachtig wordt, is dat misschien een optie?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:40

MariekeS_ schreef:
baudyh schreef:
Ik heb toevallig vannacht een tuigpaard veulen gekregen. Maar dat is niet in dit topic. Ha ha

Gefeliciteerd nog Baudy! Deze stond wel in het lijstje toch? :D zag de foto al op FB voorbij komen, stoer ding 8-)

Ik weet niet welk lijstje je bedoeld maar het veilige lijstje heeft ze niet gehaald. Precies op dag 320 geboren. Door dat ze 2 weken te vroeg is moet ze nog wel uitvouwen hoor. Maar ze word elke keer mooier.
Afbeelding

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:49

Het lijstje in dit topic waar je jezelf steeds moest terug plakken :(:)
Deze toch:
Citaat:
Baudyh-27/4 Icellie x Tendens

Lieve foto!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:36

MariekeS_ schreef:
Het lijstje in dit topic waar je jezelf steeds moest terug plakken :(:)
Deze toch:
Citaat:
Baudyh-27/4 Icellie x Tendens

Lieve foto!

Oh dat lijstje, ha ha ja die ja.

Er staat er nog 1 in het lijstje maar dat duurt nog ff
1 juni uitgerekend. Cassio ( van ooseven) drachtig van IL divo

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:33

janderegelaa schreef:
SarahJ schreef:
Als het bovendien om een forfaitair bedrag gaat dat de fokker betaalt, dan vind ik dat ze dat principe ook mogen doortrekken naar de verkoop van hun diepvriessperma. Vb. Een vast bedrag voor 6 rietjes. Daarmee heb je evengoed geen garantie op een levend veulen, maar mogelijks wel op twee. You win some, you loose some. Denk ik dan.

(Waarmee ik niet wil zeggen dat ik achter de handel in illegale rietjes sta! Integendeel. Maar sta wel achter faire gustregelingen.)

Dat van die handel in illegale rietjes is zo'n flauwekul. Je koopt rietjes bij een hengstenhouder en wat je ermee doet moet je zelf weten. Of je er nu 1 of 2 veulens van maakt, het doorverkoopt of je gebruikt het als koffiemelk.

Civielrechtelijk hebben de hengstenhouders geen poot om op te staan.

Dat is niet helemaal waar, als er echt rietjes verkocht zijn wel (vaak met dv) en al haal je 10 veulens uit 1 rietje, blijft hetzelfde, maar tegenwoordig wordt er steeds vaker een dracht verkocht door hengsten houders. Daarom moet er bij steeds meer hengsten houders ook steeds vaker 2x dekgeld betaald worden als je uit 1 inseminatie 2 embryo's spoelt en dus twee drachten hebt (als ze aanslaan natuurlijk). Heel wisselend wel wat hengsten houders in hun voorwaarden hebben staan (Glock Heeft dat bijvoorbeeld heel duidelijk vermeld staan), maar wel iets om op te letten en als het in hun voorwaarden staat hebben ze juridisch wel degelijk een poot om op te staan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:26

Quir schreef:
janderegelaa schreef:
Dat van die handel in illegale rietjes is zo'n flauwekul. Je koopt rietjes bij een hengstenhouder en wat je ermee doet moet je zelf weten. Of je er nu 1 of 2 veulens van maakt, het doorverkoopt of je gebruikt het als koffiemelk.

Dat is niet helemaal waar, als er echt rietjes verkocht zijn wel (vaak met dv) en al haal je 10 veulens uit 1 rietje, blijft hetzelfde, maar tegenwoordig wordt er steeds vaker een dracht verkocht door hengsten houders. Daarom moet er bij steeds meer hengsten houders ook steeds vaker 2x dekgeld betaald worden als je uit 1 inseminatie 2 embryo's spoelt en dus twee drachten hebt (als ze aanslaan natuurlijk). Heel wisselend wel wat hengsten houders in hun voorwaarden hebben staan (Glock Heeft dat bijvoorbeeld heel duidelijk vermeld staan), maar wel iets om op te letten en als het in hun voorwaarden staat hebben ze juridisch wel degelijk een poot om op te staan.

Zelfs dan niet. Dat iets in de voorwaarden staat betekent niet automatisch dat het rechtsgeldig is. Ze kunnen wel zeggen dat ze een dracht verkopen maar dat doen ze niet. Ze verkopen sperma. Als ik een zak graszaad koop dan verkopen ze mij geen grasveld.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:28

Seppe schreef:
Je krijgt toch maar 1 dekbewijs op naam van je merrie? Ook bij diepvries.

Schock en Helg: als je eerste inseminatie na 1/7 is én je merrie is gust, dan krijg je 100% korting het jaar erop. Dus als je merrie makkelijk drachtig wordt, is dat misschien een optie?

Je krijgt geen dekbewijs meer bij het KWPN. De hengstenhouder zet de dekking in het systeem maar je kunt je veulen ook zelf online aanmelden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:30

Quir schreef:
janderegelaa schreef:

Volgens mij klopt dit niet. Er wordt een portie sperma verkocht. Wat jij vervolgens met dat sperma doet moet niet uitmaken, of je er nu vijf merries mee insemineert of er een smoothie van roert.

Ik denk dat veel fokkers niet te moeilijk zijn, er hoeft er maar één op te staan die de gang naar de rechter niet boeiend vindt en dan denk ik dat er best veel hengstenhouders door de mand gaan vallen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:32

Koffiemelk, smoothies en grasvelden...bedankt voor het quarantaine vermaak :')

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:58

De rechter heeft in de zaak die ik van dichtbij meegemaakt heb, toch echt anders besloten. :D

Voorwaarden stond verkoop van een dracht en sperma wat over is, werd in een andere merrie gestopt die ook drachtig werd (merrie houder dacht rietjes gekocht te hebben en niet "een dracht"). HH wilde daar dus ook dekgeld voor en hij heeft gelijk gekregen van de rechter waardoor merrie houder 2x dekgeld moest betalen, want 2 drachten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:10

Quir schreef:
De rechter heeft in de zaak die ik van dichtbij meegemaakt heb, toch echt anders besloten. :D

Voorwaarden stond verkoop van een dracht en sperma wat over is, werd in een andere merrie gestopt die ook drachtig werd (merrie houder dacht rietjes gekocht te hebben en niet "een dracht"). HH wilde daar dus ook dekgeld voor en hij heeft gelijk gekregen van de rechter waardoor merrie houder 2x dekgeld moest betalen, want 2 drachten.

Hmmm, dat vind ik best bizar eigenlijk. Maar goed, het zij zo dan.

Edit: Mocht de merrie niet drachtig worden, zou de merriehouder dan al het betaalde dekgeld terug krijgen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:24

_San87_ schreef:
Quir schreef:

Edit: Mocht de merrie niet drachtig worden, zou de merriehouder dan al het betaalde dekgeld terug krijgen?

Beide merries waren al drachtig, merrie houder gaf aan de HH aan dat hij nog een merrie drachtig had van "dezelfde dosis" (merrie houder had 2 dosissen besteld ivm weekend, ei was echter na eerste inseminatie gesprongen, dus tweede niet nodig gehad en dit heeft hij in een andere merrie gestopt die op dat moment ook hengstig stond) en of de hengsten houder dat wilde registreren bij het stamboek. Daar ging hij dus niet mee akkoord tot voor de tweede ook het dekgeld betaald was.

Vind het dus eigenlijk ook helemaal niet zo bizar, anders bestel je maar voor één merrie sperma, en kan daarmee dus elke merrie insemineren die je maar wilt dat seizoen?
Wanneer je echt rietjes koopt, dus betaald voor elk rietje apart, is dat natuurlijk heel anders. Meestal betaal je echter niet per portie sperma, maar tot de merrie drachtig is (dus zelfde geld, ook al moet je 3x of weet ik hoe vaak in een seizoen insemineren, dekgeld voor dat seizoen blijft gelijk).

Wat ik overigens niet zeker weet hoe sterk een HH staat als je bijvoorbeeld 2 embryo's spoelt uit 1 inseminatie (daar kies je op zich niet bewust voor, terwijl "restant" sperma in een andere merrie stoppen, je dat wel bewust doet).

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:29

Bij ons op stal dit vorig jaar meegemaakt. 1 inseminatie en 2 embryo's (tweeling) uit de merrie gespoeld. En hierdoor ook 2x dekgeld moeten betalen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:32

E_D_E schreef:
Bij ons op stal dit vorig jaar meegemaakt. 1 inseminatie en 2 embryo's (tweeling) uit de merrie gespoeld. En hierdoor ook 2x dekgeld moeten betalen.

Ik heb nog nooit 2 keer dekgeld betaald als ik een dubbel embryo had. Ik krijg toch ook niet mijn geld terug als ik niks heb met diepvries.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:37

Quir schreef:
_San87_ schreef:

Beide merries waren al drachtig, merrie houder gaf aan de HH aan dat hij nog een merrie drachtig had van "dezelfde dosis" (merrie houder had 2 dosissen besteld ivm weekend, ei was echter na eerste inseminatie gesprongen, dus tweede niet nodig gehad en dit heeft hij in een andere merrie gestopt die op dat moment ook hengstig stond) en of de hengsten houder dat wilde registreren bij het stamboek. Daar ging hij dus niet mee akkoord tot voor de tweede ook het dekgeld betaald was.

Vind het dus eigenlijk ook helemaal niet zo bizar, anders bestel je maar voor één merrie sperma, en kan daarmee dus elke merrie insemineren die je maar wilt dat seizoen?
Wanneer je echt rietjes koopt, dus betaald voor elk rietje apart, is dat natuurlijk heel anders. Meestal betaal je echter niet per portie sperma, maar tot de merrie drachtig is (dus zelfde geld, ook al moet je 3x of weet ik hoe vaak in een seizoen insemineren, dekgeld voor dat seizoen blijft gelijk).

Wat ik overigens niet zeker weet hoe sterk een HH staat als je bijvoorbeeld 2 embryo's spoelt uit 1 inseminatie (daar kies je op zich niet bewust voor, terwijl "restant" sperma in een andere merrie stoppen, je dat wel bewust doet).

Ik vind dat wel een iets andere situatie. Als je een merrie dekt geef je eerst de gegevens door van de merrie en daar krijg je sperma voor.

Rietjes koop je gewoon. Ik heb rietjes die al jaren in het vat zitten. En ik denk ook dat als je een rechtszaak aanspant, de HH dit verliest. Hoe je het ook wend of keert, je hebt betaald voor die rietjes. En meestal zit daar geen gustregeling op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:39

Quir schreef:

Ooh, hij had twee dosissen besteld, dan snap ik wel dat er voor nog een dekking betaald moet worden. Anders zou je inderdaad onbeperkt verschillende merries kunnen bevruchten, dat klopt niet.

E_D_E schreef:

Dat vind ik best raar, eigenlijk. Het is niet dat je bewust twee embryo's spoelt, daarnaast gaat het nog steeds om één dekking, die toevallig twee eitjes bevrucht. Bij een tweeling betaal je toch ook niet dubbel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:47

Ik had van 1 zending diepvries 2 jaar geleden (12 rietjes) 3 merries drachtig, had aanvankelijk voor 1 merrie betaald maar netjes de extra dracht dat jaar doorgegeven, daar kreeg ik korting op, ook op de dracht van afgelopen jaar.
Ik vind het belachelijk dat mensen geen dekgeld willen betalen bij dracht.
Maar volledig dekgeld bij een guste merrie vind ik ook belachelijk

Ik vind de regeling vast bedrag van +- 250 euro bij eerste keer dekken en rest dekgeld bij dracht in oktober het eerlijkst