Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SarahJ schreef:Ik vraag me trouwens af wat de gustregeling bij Totilas was, toen een kwakje nog 8000€ kostte.
Vulina schreef:SarahJ schreef:Ik vraag me trouwens af wat de gustregeling bij Totilas was, toen een kwakje nog 8000€ kostte.
Dat weet ik niet. Ik weet wel... Dat ik het eerste jaar een guste merrie had, 100% betaling (incl verzenden zo'n 3300 euro) jaar erna weer gust.. Dus de helft van het dekgeld betaald. Uiteindelijk nog 1 keer geprobeerden daar heb ik 4 dagen geleden dan eindelijk een veulen uit gekregen.
Vulina schreef:SarahJ schreef:Ik vraag me trouwens af wat de gustregeling bij Totilas was, toen een kwakje nog 8000€ kostte.
Dat weet ik niet. Ik weet wel... Dat ik het eerste jaar een guste merrie had, 100% betaling (incl verzenden zo'n 3300 euro) jaar erna weer gust.. Dus de helft van het dekgeld betaald. Uiteindelijk nog 1 keer geprobeerden daar heb ik 4 dagen geleden dan eindelijk een veulen uit gekregen. Had bijna verwacht dat hij gouden hoefjes had, maar ze zijn gewoon zwart
MariekeS_ schreef:baudyh schreef:Ik heb toevallig vannacht een tuigpaard veulen gekregen. Maar dat is niet in dit topic. Ha ha
Gefeliciteerd nog Baudy! Deze stond wel in het lijstje toch?zag de foto al op FB voorbij komen, stoer ding
janderegelaa schreef:SarahJ schreef:Als het bovendien om een forfaitair bedrag gaat dat de fokker betaalt, dan vind ik dat ze dat principe ook mogen doortrekken naar de verkoop van hun diepvriessperma. Vb. Een vast bedrag voor 6 rietjes. Daarmee heb je evengoed geen garantie op een levend veulen, maar mogelijks wel op twee. You win some, you loose some. Denk ik dan.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat ik achter de handel in illegale rietjes sta! Integendeel. Maar sta wel achter faire gustregelingen.)
Dat van die handel in illegale rietjes is zo'n flauwekul. Je koopt rietjes bij een hengstenhouder en wat je ermee doet moet je zelf weten. Of je er nu 1 of 2 veulens van maakt, het doorverkoopt of je gebruikt het als koffiemelk.
Civielrechtelijk hebben de hengstenhouders geen poot om op te staan.
Quir schreef:janderegelaa schreef:Dat van die handel in illegale rietjes is zo'n flauwekul. Je koopt rietjes bij een hengstenhouder en wat je ermee doet moet je zelf weten. Of je er nu 1 of 2 veulens van maakt, het doorverkoopt of je gebruikt het als koffiemelk.
Dat is niet helemaal waar, als er echt rietjes verkocht zijn wel (vaak met dv) en al haal je 10 veulens uit 1 rietje, blijft hetzelfde, maar tegenwoordig wordt er steeds vaker een dracht verkocht door hengsten houders. Daarom moet er bij steeds meer hengsten houders ook steeds vaker 2x dekgeld betaald worden als je uit 1 inseminatie 2 embryo's spoelt en dus twee drachten hebt (als ze aanslaan natuurlijk). Heel wisselend wel wat hengsten houders in hun voorwaarden hebben staan (Glock Heeft dat bijvoorbeeld heel duidelijk vermeld staan), maar wel iets om op te letten en als het in hun voorwaarden staat hebben ze juridisch wel degelijk een poot om op te staan.
Seppe schreef:Je krijgt toch maar 1 dekbewijs op naam van je merrie? Ook bij diepvries.
Schock en Helg: als je eerste inseminatie na 1/7 is én je merrie is gust, dan krijg je 100% korting het jaar erop. Dus als je merrie makkelijk drachtig wordt, is dat misschien een optie?
Quir schreef:janderegelaa schreef:
Dat van die handel in illegale rietjes is zo'n flauwekul. Je koopt rietjes bij een hengstenhouder en wat je ermee doet moet je zelf weten. Of je er nu 1 of 2 veulens van maakt, het doorverkoopt of je gebruikt het als koffiemelk.
Dat is niet helemaal waar, als er echt rietjes verkocht zijn wel (vaak met dv) en al haal je 10 veulens uit 1 rietje, blijft hetzelfde, maar tegenwoordig wordt er steeds vaker een dracht verkocht door hengsten houders. Daarom moet er bij steeds meer hengsten houders ook steeds vaker 2x dekgeld betaald worden als je uit 1 inseminatie 2 embryo's spoelt en dus twee drachten hebt (als ze aanslaan natuurlijk). Heel wisselend wel wat hengsten houders in hun voorwaarden hebben staan (Glock Heeft dat bijvoorbeeld heel duidelijk vermeld staan), maar wel iets om op te letten en als het in hun voorwaarden staat hebben ze juridisch wel degelijk een poot om op te staan.
Quir schreef:De rechter heeft in de zaak die ik van dichtbij meegemaakt heb, toch echt anders besloten.![]()
Voorwaarden stond verkoop van een dracht en sperma wat over is, werd in een andere merrie gestopt die ook drachtig werd (merrie houder dacht rietjes gekocht te hebben en niet "een dracht"). HH wilde daar dus ook dekgeld voor en hij heeft gelijk gekregen van de rechter waardoor merrie houder 2x dekgeld moest betalen, want 2 drachten.
_San87_ schreef:Quir schreef:De rechter heeft in de zaak die ik van dichtbij meegemaakt heb, toch echt anders besloten.![]()
Voorwaarden stond verkoop van een dracht en sperma wat over is, werd in een andere merrie gestopt die ook drachtig werd (merrie houder dacht rietjes gekocht te hebben en niet "een dracht"). HH wilde daar dus ook dekgeld voor en hij heeft gelijk gekregen van de rechter waardoor merrie houder 2x dekgeld moest betalen, want 2 drachten.
Hmmm, dat vind ik best bizar eigenlijk. Maar goed, het zij zo dan.
Edit: Mocht de merrie niet drachtig worden, zou de merriehouder dan al het betaalde dekgeld terug krijgen?
E_D_E schreef:Bij ons op stal dit vorig jaar meegemaakt. 1 inseminatie en 2 embryo's (tweeling) uit de merrie gespoeld. En hierdoor ook 2x dekgeld moeten betalen.
Quir schreef:_San87_ schreef:Hmmm, dat vind ik best bizar eigenlijk. Maar goed, het zij zo dan.
Edit: Mocht de merrie niet drachtig worden, zou de merriehouder dan al het betaalde dekgeld terug krijgen?
Beide merries waren al drachtig, merrie houder gaf aan de HH aan dat hij nog een merrie drachtig had van "dezelfde dosis" (merrie houder had 2 dosissen besteld ivm weekend, ei was echter na eerste inseminatie gesprongen, dus tweede niet nodig gehad en dit heeft hij in een andere merrie gestopt die op dat moment ook hengstig stond) en of de hengsten houder dat wilde registreren bij het stamboek. Daar ging hij dus niet mee akkoord tot voor de tweede ook het dekgeld betaald was.
Vind het dus eigenlijk ook helemaal niet zo bizar, anders bestel je maar voor één merrie sperma, en kan daarmee dus elke merrie insemineren die je maar wilt dat seizoen?
Wanneer je echt rietjes koopt, dus betaald voor elk rietje apart, is dat natuurlijk heel anders. Meestal betaal je echter niet per portie sperma, maar tot de merrie drachtig is (dus zelfde geld, ook al moet je 3x of weet ik hoe vaak in een seizoen insemineren, dekgeld voor dat seizoen blijft gelijk).
Wat ik overigens niet zeker weet hoe sterk een HH staat als je bijvoorbeeld 2 embryo's spoelt uit 1 inseminatie (daar kies je op zich niet bewust voor, terwijl "restant" sperma in een andere merrie stoppen, je dat wel bewust doet).
Quir schreef:Beide merries waren al drachtig, merrie houder gaf aan de HH aan dat hij nog een merrie drachtig had van "dezelfde dosis" (merrie houder had 2 dosissen besteld ivm weekend, ei was echter na eerste inseminatie gesprongen, dus tweede niet nodig gehad en dit heeft hij in een andere merrie gestopt die op dat moment ook hengstig stond) en of de hengsten houder dat wilde registreren bij het stamboek. Daar ging hij dus niet mee akkoord tot voor de tweede ook het dekgeld betaald was.
Vind het dus eigenlijk ook helemaal niet zo bizar, anders bestel je maar voor één merrie sperma, en kan daarmee dus elke merrie insemineren die je maar wilt dat seizoen?
Wanneer je echt rietjes koopt, dus betaald voor elk rietje apart, is dat natuurlijk heel anders. Meestal betaal je echter niet per portie sperma, maar tot de merrie drachtig is (dus zelfde geld, ook al moet je 3x of weet ik hoe vaak in een seizoen insemineren, dekgeld voor dat seizoen blijft gelijk).
Wat ik overigens niet zeker weet hoe sterk een HH staat als je bijvoorbeeld 2 embryo's spoelt uit 1 inseminatie (daar kies je op zich niet bewust voor, terwijl "restant" sperma in een andere merrie stoppen, je dat wel bewust doet).
E_D_E schreef:Bij ons op stal dit vorig jaar meegemaakt. 1 inseminatie en 2 embryo's (tweeling) uit de merrie gespoeld. En hierdoor ook 2x dekgeld moeten betalen.