Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:13

Tja dat vind ik dan weer testjes waar je weinig tot niets aan hebt en vooral veel geld voor betaald.
Beetje hetzelfde als curiosoty of speed versus endurance etc.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:21

Ik zou bij een goed lab testen (AG of UC of VHL of zo) en niet bij Etalon, die zitten er vaker naast dan dat ze het goed hebben en hebben ook veel onzin testen die niets zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:53

Bij mij klopt kleur op 1x na gewoon (erfelijke afwijkingen kan ik zo niet zien met blote oog) op 10 testen
. Toen een vraag gesteld en was er iets daar niet goed gegaan met de invoer van de uitslag of iets en gratis een paar testen van witte aftekeningen gekregen (niet boeiend want die pony heeft enkel een kolletje maar toch netjes opgelost. Ook als ik invul dat een pony vos is komen ze met uitslag champagne cream op bruin basis en dat is de pony ook wel als je fenotype bekijkt en als kijkt naar de kleur van de ouders (champagne bruin basis en perlino). Ik heb ook wel eens wat gehad met andere labo's. Denk aan slijmmonsters zoek, geen uitslagen, halve uitslagen, verzin het. En toch zijn dat gewoon goede labo's waar wel gewoon mensen werken en hoe goed die ook hun best doen er kan iets mis gaan. Door mensen of door het fout gaan met digitaal inschrijven. Het wordt altijd netjes opgelost en hoewel het niet altijd handig (soms hebben onderzoeken wel spoed), het kan gebeuren...

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:49

Deze testjes zeggen mij persoonlijk niet zo veel. Is dit appaloosa gerelateerd?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:01

Hmm
Wat betreft de ERU risk:
De aanwezigheid van LP maakt de kans op het voorkomen van ERU 8x zo groot, dus in theorie kan je dan wel selecteren op een ander risico gen maar dan zit je alsnog met die 8x van de LP.
Volgens Etalon zegt dit stukje wat over de heftigheid van de ontsteking, als je het wetenschappelijke artikel erbij pakt zeggen ze dat het hebben van het gen waarschijnlijk bijdraagt aan het vormen van staar tijdens een ERU aanval.
In theorie zou je beter geen LP in je paard kunnen hebben, want minder kans op ERU lijkt me efficienter dan selecteren op minder zware ERU. Aan de andere kant, als je dan toch met een risico kleur fokt, kan je wellicht maar beter zo selecteren dan het risico op een ernstig verloop zo laag mogelijk is.
Genetisch gezien is het onderzoek netjes gedaan, maar ik weet te weinig van de veterinaire kant om te kunnen zeggen of het nu echt nuttig is om er rekening mee te houden. Ik mis bij onderzoeken van Etalon vaak een beetje het concrete praktische nut (als in 8x meer voorkomen bij LP is lekker concreet, een 'verhoogd risico op een zwaarder verloop' is zo weinig tastbaar).

CIA risk vind ik compleet irrelevant, ten eerste omdat ik het nog nooit tegen ben gekomen bij een paard in Nederland. Ten tweede omdat een homozygoot dus alsnog vrij kan zijn van het gebrek. Als ze een directe link hebben met een gebrek lijkt het me heel verstandig om daartegen te selecteren, maar hier heb je in mijn ogen geen drol aan.

Hetzelfde met EHM of de neurologische variant van Rhino. Het is nog super onduidelijk waarom sommige paarden de neurologische variant krijgen ipv verkoudheid. 1,43% extra risico is super weinig, zou voor mij niet meetellen in de risico analyse.

En nu ben ik er een beetje klaar mee om in artikelen te duiken. Valt me trouwens ook op dat ze vaak 1 ras hebben gebruikt en dan een conclusie trekken die voor alle rassen moet kloppen. In principe zijn het natuurlijk allemaal paarden, maar als je maar 1 ras onderzoekt kan het best zijn dat er andere factoren meespelen die in andere rassen niet relevant zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:40

Daar heb je een goed punt mooney. Een haflinger wordt niet zomaar een arabier, tenzij je zal gaan kruizen, en dus ook minder/nihil kans op diens genmutaties

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:23

Ik overweeg een merrieveulen te kopen om samen met mijn Roosje op te fokken, bij mij aan huis in de kudde met nog een merrie en 2 ruinen. Mocht iemand een leuk merrieveulen te koop weten, dan hoor ik het graag. Eisen:
- dit jaar geboren
- nrps, Duits of Welsh geregistreerd
- wordt D of E-pony
- moet correct zijn en fijn bewegen
- voorkeur voor een mooi hoofd
- normale prijsklasse.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:34

LaDonna75 schreef:
Ik overweeg een merrieveulen te kopen om samen met mijn Roosje op te fokken, bij mij aan huis in de kudde met nog een merrie en 2 ruinen. Mocht iemand een leuk merrieveulen te koop weten, dan hoor ik het graag. Eisen:
- dit jaar geboren
- nrps, Duits of Welsh geregistreerd
- wordt D of E-pony
- moet correct zijn en fijn bewegen
- voorkeur voor een mooi hoofd
- normale prijsklasse.

Ik weet wel wat, pb maar

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:06

Vandaag met 2 veulens naar de appaloosa keuring.
Beide een 2e premie. Ik ben er blij mee. Het bevestigd weer mijn beeld van het stamboek. Beide dieren wederom bij het nrps een 1e premie gelopen, een met lovend commentaar. Ik heb precies 1 veulen gehad in 14 jaar fokken die een 1e premie haalde bij het nas.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:29

Goh, bijzonder lailapri. Wat zoeken ze dan bij het NAS?!

Ik heb trouwens een merrieveulen gevonden, ik ben er blij mee. Een dochter van Reitlands Sir Obama uit een stermerrie van Steerwoldes VIP. Eind oktober komt ze.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:09

Zo gefeliciteerd.

Nou wat ze zoeken weet ik niet. Mooi plaatje en showy bewegingen komt wel altijd hoog op de keuring en een mankement kijken ze dan gewoon niet naar. Zag dr ook een lopen met 1a premie die voor raar op de voeten stond, hoog in de hakken, raar gegroeid teentje eraan. Erg stijle voeten. Maar ook wel serieuze standafwijkingen wegen minder zwaar als veel show al komt die show door de standafwinking omdat ze dan gewoon niet goed weg kunnen komen.

Op de website staat deze tekst:
Het fokdoel van het NAS is het verkrijgen van correcte, rijtypische paarden en pony’s die goed bruikbaar zijn in de sport en in de recreatie. Natuurlijk met die ene extra unieke eigenschap; de Appaloosa kleur.

De stokmaat loopt uiteen vanaf ca. 75cm tot ca. 170cm, deze stokmaten zijn onderverdeeld in de Mini Maat, Kleine Maat en Grote Maat.
De paarden en pony’s binnen het NAS voeren bloedlijnen van verschillende bekende en erkende stamboeken.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:31

lailapri schreef:
Zo gefeliciteerd.

Nou wat ze zoeken weet ik niet. Mooi plaatje en showy bewegingen komt wel altijd hoog op de keuring en een mankement kijken ze dan gewoon niet naar. Zag dr ook een lopen met 1a premie die voor raar op de voeten stond, hoog in de hakken, raar gegroeid teentje eraan. Erg stijle voeten. Maar ook wel serieuze standafwijkingen wegen minder zwaar als veel show al komt die show door de standafwinking omdat ze dan gewoon niet goed weg kunnen komen.

Op de website staat deze tekst:
Het fokdoel van het NAS is het verkrijgen van correcte, rijtypische paarden en pony’s die goed bruikbaar zijn in de sport en in de recreatie. Natuurlijk met die ene extra unieke eigenschap; de Appaloosa kleur.

De stokmaat loopt uiteen vanaf ca. 75cm tot ca. 170cm, deze stokmaten zijn onderverdeeld in de Mini Maat, Kleine Maat en Grote Maat.
De paarden en pony’s binnen het NAS voeren bloedlijnen van verschillende bekende en erkende stamboeken.

Wel jammer als je het niet zo goed kan volgen, maar zolang je er zelf blij mee bent is het belangrijkste toch. En bij het NRPS toch ook een eerste premie.

Leuk LaDonna! Twee baby's opgroeien. <3
Ben benieuwd naar je nieuwe aanwinst!

Deze had ik volgens mij hier nog niet gedeeld, vosje had het heel erg goed gedaan op de nationale keuring van het NRPS.
Ze werd in een grote groep in de kopgroep als tweede geplaatst en werd dus ook vlot voorlopig keur. Een van de oudste merries en al heel wat jaar stil gestaan en dan zo haar rondje lopen! Heel trots. <3

Afbeelding
Afbeelding

Ze loopt nu onder het zadel wat ze ook echt fantastisch doet, volgende maand ABOP en dan komt ze (hopelijk als keur merrie) weer naar huis! :):)
Daarna moeten haar nakomelingen het nog "even" gaan doen, maar de eerste is al goed op weg. De hengst staat nu al bijna een maand bij zijn nieuwe ruiter na een goed dekseizoen en doet het daar ook heel erg goed. Hele mooie combinatie en heel benieuwd hoe ze het in de sport gaan doen, maar alle vertrouwen in. :D

Enn ze is ook alweer ruim 3 maanden drachtig, heel benieuwd wat ze aan het bakken is.
Volgend jaar verwachten we 5 veulentjes, waarvan 4 pony's.

Zijn er hier nog die deze winter met een hengst naar de HK gaan?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:37

Jammer lailapri. Dat is wel een teleurstelling. Maar gelukkig kon een ander stamboek de kwaliteiten wel waarderen!!

Alice: nogmaals gefeliciteerd, echt goed en leuk! En natuurlijk prachtig voor het papier van haar zoon ook weer.

Nu we toch weer wat mooie resultaten delen...
Wij zijn heel erg trots op de resultaten van de nakomelingen van onze Cassanova.

Op de centrale merriekeuring streden maar liefst 3 dochters van hem om de kampioenstitel.

Onze Vpower Hailey mocht met de titels, volwassenkampioen en sectie kampioen naar huis!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 16:38

LaDonna75 schreef:

Ik heb trouwens een merrieveulen gevonden, ik ben er blij mee. Een dochter van Reitlands Sir Obama uit een stermerrie van Steerwoldes VIP. Eind oktober komt ze.

Tja, dat is de vraag, wat zoeken ze bij het NAS.... show en kleur, correctheid niet naar vragen alstublieft.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 16:38

marjolein88 schreef:
Jammer lailapri. Dat is wel een teleurstelling. Maar gelukkig kon een ander stamboek de kwaliteiten wel waarderen!!

Alice: nogmaals gefeliciteerd, echt goed en leuk! En natuurlijk prachtig voor het papier van haar zoon ook weer.

Nu we toch weer wat mooie resultaten delen...
Wij zijn heel erg trots op de resultaten van de nakomelingen van onze Cassanova.

Op de centrale merriekeuring streden maar liefst 3 dochters van hem om de kampioenstitel.

Onze Vpower Hailey mocht met de titels, volwassenkampioen en sectie kampioen naar huis!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Gefeliciteerd, prachtige ponys!!!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 16:55

Martina67 schreef:
LaDonna75 schreef:

Tja, dat is de vraag, wat zoeken ze bij het NAS.... show en kleur, correctheid niet naar vragen alstublieft.

Jammer hoor. Dan is het een kwestie van een paar jaar voordat het een prut-stamboek zal zijn. Zo’n afvoerputje.

Gefeliciteerd Marjolein!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 20:24

Er zijn al wat fokkers die overstappen naar andere stamboeken omdat ze meer sport willen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:36

Hey!

Zetten jullie je veulens altijd in de opfok ? Waar letten jullie op bij de opfok?

En zoekt er iemand nog opfok plekje ?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:58

Ik hou ze thuis of leen er soms 1 uit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:28

Ik heb altijd alles thuis gehouden.
Voorheen had ik vaak 2 veulens per jaar.
Merries en hengsten werden samen afgespeent en gingen hun eerste winter bij mijn volwassen hengst (echt de liefste papa die je kan bedenken). In het voorjaar gingen de merries weer bij de merries in het koppel en de hengsten in de ruinen groep (en mijn hengst bij zijn merries).

Ik heb nu een twenter lopen, toen maar 1 veulen en ook geen andere jeugd. Gelukkig zijn mijn oude hengst (inmiddels 27 en al jaren ruin) en mijn andere ruin aan hun 2e jeugd begonnen. Want heb er wel over gedacht om nog een veulen te kopen terwijl ik genoeg pony's heb.
Die ouwe was zoooo blij dat er weer een baby was, die zijn echt dikke mik met z'n 2en <3 , hij wil ieder jaar wel een veulentje (heeft dit jaar spontaan weer zijn best gedaan om een broertje of zusje te maken _O- ).

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:07

Janinevv schreef:
Hey!

Zetten jullie je veulens altijd in de opfok ? Waar letten jullie op bij de opfok?

En zoekt er iemand nog opfok plekje ?

Waarvoor zoek je een maatje?
Ik heb nog niks beslist voor Vigo.
Die mag thuis blijven in principe.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:04

Ik hou er 2 thuis en 1tje gaat volgende week naar de opfok

Is er nog iemand hier die interesse heeft in een fokmerrie ?
Voorl. Keur merrie grullo en drachtig

acerdurac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:25

Verschilt: ik heb twee hengsten thuis en niet echt de ruimte om meer dan drie paarden langdurig thuis te laten staan. Nu heb ik een opfok in de buurt (7 min met auto) die goed is en met redelijke prijs .

@ Marjolein: ik zou heel graag willen maar we hebben net te horen gekregen dat mijn man over een maand geen baan meer heeft dus wij moeten in iedergeval 1 van de 4 verkopen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:01

Die merrie is zo gaaf marjolein, en dragend, helaas heb ik er nu maar 1 dragend, wat dat betreft wel leuk voor volgend jaar. Maar ik denk dat ik niet de juiste prijs bijelkaar gespaard heb nog.

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:39

@Marjolein: helaas geen stal meer over. Of je moet haar willen ruilen voor een jaarling NWR merrie.
Ik denk dat je er snel een mooi plekje voor hebt gevonden. Prachtige merrie