Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lexa

Berichten: 764
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:54

Bij ons is het dagelijkse aanvoer van paarden met deze voeten ....
Mijn vriend doet niet anders dan deze paarden fixen... dus ik ben er zeker niet bang voor.
gomir schreef:
Een slechte smid niet, maar dat smalle fundament wel...
En ik geloof ook niet dat ze op zo'n internationale sportstal een slechte smid hebben :+

Hier gaat de Numero uno x Vaillant weer bij Ipsthar, daar had ik afgelopen jaar de draagmerrie helaas gust van op 3 maanden.
Voor Bella (abke x wellington) staat Gaspahr bovenaan de lijst, wil nog wel een keer een Berlin-zoon op haar gebruiken. En de Arezzo x Numero Uno gaat denk ik bij Landino, hoewel ik nog twijfel over Lafayette van de Hagenhorst.

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:15


Laurentii

Berichten: 2098
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:18

besita schreef:
Laurievc schreef:
Mijn longlist voor Darco x Elanville:
Luigi d'Eclipse
Di Cantero van ter Hulst
Aganix
Utamaro
Comme Il Faut
Quickly de Kreisker

Wil graag achterhand (uitzwaaien) verbeteren, moet meer bloed in, fijner gebouwd paard. Echt ene beetje het hedendaagse, hete type zegmaar. Merrie is een hele klassieke, brave merrie.

Op een hele klassieke merrie waar meer bloed in moet zou ik niet meteen bij Aganix beginnen
Quickly ook twijfelend ,moet er nog eerst nog wat betere nakomelingen van zien ( nog maar weinig overguigende nafok van gezien )


Ik deel deze mening.
Aganix durft wel grovere paarden te geven.

Conthargos zou ook wel passen als ik de eisen zo lees.

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:25

lexa schreef:
quote="besita"]Vind Escape een gaaf springpaard maar vind de smalle stijle hoeven een minpunt


Helemaal mee eens , als je er na kijkt schieten de tranen in je ogen!
Maar gelukkig is een slechte hoefsmid niet erfelijk...[/quote]
Die smalle hoge hoeven is echt wel erfelijk en je mag nog de beste hoefsmid hebben dat blijft
En ik denk ook niet dat we moeten twijfelen aan de smod van HS ;)

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:28

Lisetjj schreef:
Wat leuk om hier veel verschillende hengsten voorbij te zien komen.

Ik ben voor mijn merrie op zoek naar een passende springhengst.
Hebben jullie leuke suggesties? :)

[EHK] Springhengst voor Cavalier x Nabuur

Ik denk eigenlijk meteen aan Arezzo
Maar er zijn zeker veel hengsten die kunnen toevoegen wat je wil verbeteren aan je merrie

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:31

Laurentii schreef:
besita schreef:

Op een hele klassieke merrie waar meer bloed in moet zou ik niet meteen bij Aganix beginnen
Quickly ook twijfelend ,moet er nog eerst nog wat betere nakomelingen van zien ( nog maar weinig overguigende nafok van gezien )


Ik deel deze mening.
Aganix durft wel grovere paarden te geven.

Conthargos zou ook wel passen als ik de eisen zo lees.
Ik heb opzich geen schrik voor een grover paard, zolang er voldoende bloed in zit. Dat heeft mijn merrie gewoon echt te weinig.

Conthargos ga ik eens bekijken, maar prijs speelt ook wel een rol. Dan vind ik een 1400 van Utamaro aantrekkelijker dan 2000 van Conthargos haha

Revali

Berichten: 1216
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:24

Die aganixen die wij op stal hebben staan durf ik wel van te zeggen dat het de beste paarden zijn met de meeste kwaliteit. Maar exterieurmatig ben ik er niet weg van. Voorbenen zozo. Strakke rug en te veel de kop erop.
Ik twijfel dus ook om die op onze merrie te gebruiken 8)7 Eerst maar even zien wat er nu uit komt(Dominator)

En we verwachten nog een Luigi **\O/** ben zo benieuwd wat hier uitkomt.

Ik heb Mumbai heel hoog op mijn lijstje staan(commercieel gezien, want het bloed ben ik persoonlijk niet heel gek van)
En heb Quel homme de hus nog in mijn hoofd zitten

Revali

Berichten: 1216
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:26

besita schreef:
Lisetjj schreef:
Wat leuk om hier veel verschillende hengsten voorbij te zien komen.

Ik ben voor mijn merrie op zoek naar een passende springhengst.
Hebben jullie leuke suggesties? :)

[EHK] Springhengst voor Cavalier x Nabuur

Ik denk eigenlijk meteen aan Arezzo
Maar er zijn zeker veel hengsten die kunnen toevoegen wat je wil verbeteren aan je merrie


Ja goede suggestie! Maar wat je zegt er zijn meer hengsten die het in zich hebben ;)

Revali

Berichten: 1216
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:32

Laurenti: daarom heb ik voor Luigi gekozen. Leek mij een moderne hengst.
Voor deze merrie;
Afbeelding

Revali

Berichten: 1216
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:35

gomir schreef:
Een slechte smid niet, maar dat smalle fundament wel...
En ik geloof ook niet dat ze op zo'n internationale sportstal een slechte smid hebben :+

Hier gaat de Numero uno x Vaillant weer bij Ipsthar, daar had ik afgelopen jaar de draagmerrie helaas gust van op 3 maanden.
Voor Bella (abke x wellington) staat Gaspahr bovenaan de lijst, wil nog wel een keer een Berlin-zoon op haar gebruiken. En de Arezzo x Numero Uno gaat denk ik bij Landino, hoewel ik nog twijfel over Lafayette van de Hagenhorst.


<3 ik ben natuurlijk bevooroordeeld :D

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:12

Ik hoop dat ik mijn merrie na het veulen weer op kan gaan pakken met rijden, maar staat nu helaas met een peesblessure. Wil haar het voorjaar voor het veulen komt laten scannen, maar als het er nog niet goed uitziet denk ik dat we haar ook terug laten dekken.

Ipsthar ben ik wel gek van, dus die staat bovenaan mijn lijstje.
Verder Justice HL / Jardonnay VDL / Grand Slam VDL.

Belangrijkste punten om te verbeteren voor mijn merrie zijn;
- bovenlijn > ze heeft best een weke rug
- karakter > in de cross gaat ze altijd maar met springen durft ze me nogal eens te laten zitten als het mevrouw niet zint.
- beweging > Ze heeft prima gangen, maar voor de eventing is dat toch belangrijk, en de meeste springpaarden hebben ook niet zo'n denderende stap/draf. Dus iets om echt rekening mee te houden.

Op dit moment is ze drachtig van Manden I Sonderbygaard (Heathrow) Wat mij betreft het enige minpunt dat die heeft is dat hij 1.75m is. Dat is voor mij écht te groot. Maar goed, je weet niet hoe die fokt, en van mijn merrie weet ik ook niks, wat ik van horsetelex kan vinden in haar moederlijn zijn ze allemaal niet boven de 1,70 dus die gok nemen we maar. Verder voldoet hij echt aan al mijn wensen.

Iemand nog tips wbt hengsten?

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:37

Connect schijnt ook fijne paarden te geven die ook in de eventing boven komen drijven. Maar ik weet even niet of dat bij jouw merrie past qua type en bloedvoering.
Van Up to date komen ook best wat eventers en ook regelmatig goede bewegers. Ze kunnen wel wat heet zijn.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:40

Van aganix idd veel springers gezien met vooral grote instelling.

Laurievc, ga je met aganix niet te veel Darco bloed fokken? Darco bloed is wel goed voor instelling en vermogen maar vaak geen mooie hoofd en harde mond. Zou voor Luigi gaan. Catoki bloed geeft mooie paarden die goed van bouw zijn. En betere gangwerk vind ik persoonlijk.

Ikzelf weet niet of ik ga fokken dit jaar. De eerste nakomeling van mijn merrie is recent goedgekeurde hengst. Is dat soms meerwaarde voor verkoop van veulens? Nu is ze drachtig van Leandro vg.
Indien ik zou fokken zoek ik echt bloedgemaakte hengst type comme il faut.

Andere merrie (commilfoo plus z) drachtig van zoon van Kannan (Qannando b&v) omwille voor vermogen en koelbloedigheid. Voor hengstenkeuze dit jaar wacht ik het veulen af. Het zal zeker met Kannan bloed zijn (of carthago, suggestie zijn welkom). Merrie is kort in rug maar reflexen zijn extreem.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... nnando-b-v
https://fb.watch/2XU-QO1QQe/

Revali

Berichten: 1216
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:53

Dakario schreef:
Van aganix idd veel springers gezien met vooral grote instelling.

Laurievc, ga je met aganix niet te veel Darco bloed fokken? Darco bloed is wel goed voor instelling en vermogen maar vaak geen mooie hoofd en harde mond. Zou voor Luigi gaan. Catoki bloed geeft mooie paarden die goed van bouw zijn. En betere gangwerk vind ik persoonlijk.

Ikzelf weet niet of ik ga fokken dit jaar. De eerste nakomeling van mijn merrie is recent goedgekeurde hengst. Is dat soms meerwaarde voor verkoop van veulens? Nu is ze drachtig van Leandro vg.
Indien ik zou fokken zoek ik echt bloedgemaakte hengst type comme il faut.

Andere merrie (commilfoo plus z) drachtig van zoon van Kannan (Qannando b&v) omwille voor vermogen en koelbloedigheid. Voor hengstenkeuze dit jaar wacht ik het veulen af. Het zal zeker met Kannan bloed zijn (of carthago, suggestie zijn welkom). Merrie is kort in rug maar reflexen zijn extreem.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... nnando-b-v
https://fb.watch/2XU-QO1QQe/


Qanthago van 't Huka? Kannan x Carthago

Antonius

Berichten: 2321
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:01

@rozebadeend: Heb je Stakkato's Golden al eens bekeken? Ik wacht liever nog even af tot hij wat ouder is, maar zeker voor eventers vind ik dit een hele interessante hengst. Goed springen maar ook zéér goed lopen.

lexa

Berichten: 764
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:58

Zijn er ook mensen hier die de BWP hengstenkeuring volgen?

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:04

Ja probeer het maar moet wel werken ook. Dus Clipmyhorse op telefoonschermpje.

Oehlala
Berichten: 4325
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:59

lexa schreef:
Zijn er ook mensen hier die de BWP hengstenkeuring volgen?


nee helaas niet. ik zie wel wat voorbijkomen op instagram. jij al wat leuks gezien?

voor dit jaar weet ik het nog niet. ben groot fan van Quickly de K, maar las hier in het topic dat zijn nafok niet meeviel. kan iemand dat toelichten?

conthargos is een goeie, maar staat nu op 2300€, dat is wat teveel van het goede voor ons.

Utamaro ben ik ook fan van, en die zal ook wel flink dekken. heb het gevoel dat de prijzen in zijn algemeenheid ook wel behoorlijk gestegen zijn.

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:03

Zangersheide doet wel veel voor de fokkers
De prijzen vallen echt goed mee voor bewezen hengsten
En de meeste dekgelden zijn te betalen in 2022 :j

lexa

Berichten: 764
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:37

Bij mij vielen de nakomelingen van Ermitage Kalone wel op! Dat is Catoki X Kannan .

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:52

De enige waarbij keer op keer de nakomelingen opvallen is Emerald _/-\o_

Jammer dat het dekgeld zo duur is geworden maar ik fok dan zelf liever 1 goeie dan 2 minder goeie

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:57

zag ook een paar goede bewegers voorbij komen beter dan menig dressuurpaard

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:17

besita schreef:
De enige waarbij keer op keer de nakomelingen opvallen is Emerald _/-\o_

Jammer dat het dekgeld zo duur is geworden maar ik fok dan zelf liever 1 goeie dan 2 minder goeie

Anders uitkijken naar de zonen ervan uit goede moeders? Bv el baronne 111

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:07

Emerald is gaaf! Maar de d-oc waarde van Emerald is zo laag, 90. Dat vind ik dan wat spannend.

Marijkeeee
Berichten: 6313
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:30

Mieke schreef:
Emerald is gaaf! Maar de d-oc waarde van Emerald is zo laag, 90. Dat vind ik dan wat spannend.


Daar zou ik mij niet te veel zorgen om maken. Wij hebben een merrie van pommerol zoon van emerald en die heeft het d-oc predicaat gekregen met een score van 100. Maar oké moet er ook bij zeggen dat tot nu toe alle paarden uit onze moederlijn het d-oc krijgen met een perfecte score.