Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:12

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:
Klopt het dat Van Uytert dit jaar direct volledig factureert en niet eerst gusttarief (of pas factuur op het einde van het seizoen)?

Ja, en deed van Olst vorig jaar ook al.

van Olst stuurde eerst een factuur met de vaste kosten.
v.Uytert stuurde vorig jaar de factuur, incl. de vaste kosten in de loop van het dekseizoen. Ik kan me voorstellen dat hengstenhouders daar verandering in aanbrengen. Om 2 redenen, dit is echt niet meer van deze tijd om pas een half jaar na geleverde diensten te factureren en daarnaast menen een(groot) aantal fokkers dat ze pas hoeven te betalen na de geboorte van het veulen. Of helemaal niet betalen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:17

Bij mij niet en vorig jaar ook niet. Gewoon eerst een factuur van de vaste kosten incl verzenden, bij Van Olst.

Van Uytert wel volledige factuur, de vroege dekkingen wat eerder, de latere dekking ook pas oktober ofzo.

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:23

Hier vorig jaar gedekt in mei, factuur in oktober.
Zo heb ik het graag, zou anders een creditnota moeten gaan opstellen als ze niet drachtig is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:46

misterA schreef:
janderegelaa schreef:
Ja, en deed van Olst vorig jaar ook al.

van Olst stuurde eerst een factuur met de vaste kosten.
v.Uytert stuurde vorig jaar de factuur, incl. de vaste kosten in de loop van het dekseizoen. Ik kan me voorstellen dat hengstenhouders daar verandering in aanbrengen. Om 2 redenen, dit is echt niet meer van deze tijd om pas een half jaar na geleverde diensten te factureren en daarnaast menen een(groot) aantal fokkers dat ze pas hoeven te betalen na de geboorte van het veulen. Of helemaal niet betalen.

Ik kan het ook wel begrijpen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:58

Nog even over nagedacht, maar volgens mij had ik alleen de factuur van Totilas meteen binnen. Maar die moet sowieso volledig betaald, ook bij gust. Ik weet het eigenlijk niet precies meer.. Escamillo was voor het dekken de ene helft en bij dracht de andere helft.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:49

Heeft v uytert dat dan verandert, heb nu 4 X daar gedekt en altijd naar oktober pas betaald.

Ik snap dat je moet betalen voor geleverd sperma maar zonder dracht ga ik niet dat gehele bedrag betalen wat willen ze dan doen straks bij evt gust alles weer terug betalen of zie ik dat verkeerd.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:41

Tegenwoordig krijg je steeds vaker tussendoor facturen. Dat snap ik wel. Ze willen hun gemaakte kosten ook betaald hebben en er niet tig maanden op wachten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:30

Seven schreef:
Heeft v uytert dat dan verandert, heb nu 4 X daar gedekt en altijd naar oktober pas betaald.

Ik snap dat je moet betalen voor geleverd sperma maar zonder dracht ga ik niet dat gehele bedrag betalen wat willen ze dan doen straks bij evt gust alles weer terug betalen of zie ik dat verkeerd.

Nee, dat zie je goed.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 07:20

Dat is ook een administratieve rompslomp zeg.

Hmmm weer iets om over na te denken dus. Wij als boeren betalen liever na oktober in de zomer zijn de kosten hier altijd veel hoger.
Laatst bijgewerkt door Seven op 13-04-20 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 07:24

Ik stuurde net als Van Olst eerst een factuur met de standaard kosten die de merrie houder sowieso moest betalen. Zodra ik bericht kreeg dat de merrie drachtig was stuurde ik de factuur met de resterende kosten. Heb in 3 jaar 1 x gehad dat de merrie niet drachtig zou zijn. Echter, in het voorjaar kreeg ik toen een telefoontje dat er alsnog een veulen geboren was! Die fokker heeft toen het restant bedrag alsnog betaald.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 07:31

Zo hoort dat ook in mijn ogen Sophie

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:28

Ik vind dat het langs twee kanten moet werken.

Hengstenhouder kan niet garanderen dat het sperma in goede kwaliteit aankomt. Beweegt het niet meer, dan ben je als fokker een cyclus kwijt. Dat is verdorie zéér hard balen en ook 'geld' waard.

Een Schock. of Helgstr. die meteen de volle pot innen én vragen om in seizoen y bovenop te leggen als het in seizoen x niet gelukt is, dat is een dikke middenvinger naar de fokker. Deze regeling kan je hanteren wanneer je 750€ vraagt voor een dek. Niet wanneer je 1500€ of meer vraagt.

Ik heb een hengst van Schock. op het oog, en ben echt kwaad omwille van zijn asociale gustregeling. Ook al wordt mijn merrie gemakkelijk drachtig, het bezorgt me veel stress. Wat als ...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:42

Ik stond altijd op de kop om de kwaliteit wel te waarborgen. Nu heeft Floris uitmuntend zaad waardoor het ook gemakkelijker ging, maar het was binnen 24 uur bij de merrie. Vaak werd het door de hh daar nog gecontroleerd en ik kreeg altijd complimenten over de kwaliteit.

Wat voor gustregeling hebben ze dan precies Sarah? Ik kan het uit je tekst niet helemaal op maken.

Seven ja klopt hoor, maar komt natuurlijk ook bij dat de merrie houder mij nodig had voor de registratie van het veulen ;)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:04

Als je merrie gust blijft dan krijg je het volgende jaar 50% korting.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:12

Esplendido schreef:

Dat vind ik iets te mooi geformuleerd. ... dan leg je nog eens 50% bovenop ... Sluit meer aan bij mijn beleving ;) .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:14

Esplendido schreef:

Nou nee, je betaalt de volle prijs bij een guste merrie en het jaar daarop betaal je 50% van de prijs voor hopelijk een volle merrie. Je betaalt dus de dekprijs plus 50% voor het uiteindelijke veulen.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:18

Als het bovendien om een forfaitair bedrag gaat dat de fokker betaalt, dan vind ik dat ze dat principe ook mogen doortrekken naar de verkoop van hun diepvriessperma. Vb. Een vast bedrag voor 6 rietjes. Daarmee heb je evengoed geen garantie op een levend veulen, maar mogelijks wel op twee. You win some, you loose some. Denk ik dan.

(Waarmee ik niet wil zeggen dat ik achter de handel in illegale rietjes sta! Integendeel. Maar sta wel achter faire gustregelingen.)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:34

SarahJ schreef:
Esplendido schreef:

Dat vind ik iets te mooi geformuleerd. ... dan leg je nog eens 50% bovenop ... Sluit meer aan bij mijn beleving ;) .

Dat ben ik met je eens. Daarom probeer ik om hengstenhouders zonder gustregelingen te mijden. Soms, vroeg in het seizoen, een enkele keer. Stel, na een paar keer proberen geen dracht, dan nog maar een keer met een NL hengst die wel goed bevrucht, merrie drachtig, volgend jaar een vrij laat veulen, dan is mijn vraag, ga je het dan opnieuw proberen? Je begint alweer laat. Met een hengst waarmee het vorige jaar niet lukte en dan bij opnieuw gust weer minimaal 500 euro weggegooid geld? Van een hengst dier even niet meer dekt? Diepvries?
Dan zijn de NL dekvoorwaarden toch wel stukken beter.
Overigens, lang niet alle Duitse hh hanteren deze voorwaarden. En Helgstrand ook niet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:45

Ik vermijd ook echt hengsten houders met zo'n gustregeling of eigenlijk gewoon geen gust regeling.

Zoals het nu in Zweden gaat vind ik vaak wel prettig, je betaald de vaste kosten bij eerste inseminatie en de rest betaal je bij 90 dagen dracht (enkele hengst 45 dagen dracht) of je kiest voor levend veulen garantie (kan niet bij elke hengst, maar steeds meer wel) voor een wat hoger bedrag. Maar als je een dood veulen krijgt, betaal je dus alleen de vaste kosten (gemiddeld 350 euro). Dat laatste is vooral interessant als je de dracht niet verzekerd, want anders valt dat er gewoon weer onder de verzekering.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:47

Voor de volledigheid had ik er inderdaad beter nog bij kunnen zetten dat je het jaar dat de merrie gust blijft het volledige bedrag moet betalen. En dat het een veel minder gunstige regeling is dan de regeling die de Nederlandse HH hanteren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:50

SarahJ schreef:
Als het bovendien om een forfaitair bedrag gaat dat de fokker betaalt, dan vind ik dat ze dat principe ook mogen doortrekken naar de verkoop van hun diepvriessperma. Vb. Een vast bedrag voor 6 rietjes. Daarmee heb je evengoed geen garantie op een levend veulen, maar mogelijks wel op twee. You win some, you loose some. Denk ik dan.

(Waarmee ik niet wil zeggen dat ik achter de handel in illegale rietjes sta! Integendeel. Maar sta wel achter faire gustregelingen.)

Moet wel zeggen dat ik van Olst pas de volledige rekening kreeg toen ik geen sperma meer bestelde. Omdat de merrie drachtig was.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:52

SarahJ schreef:

Dat van die handel in illegale rietjes is zo'n flauwekul. Je koopt rietjes bij een hengstenhouder en wat je ermee doet moet je zelf weten. Of je er nu 1 of 2 veulens van maakt, het doorverkoopt of je gebruikt het als koffiemelk.

Civielrechtelijk hebben de hengstenhouders geen poot om op te staan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:00

Ik ga ook enkel een hengst gebruiken met een gust regeling

Je zou maar twee x gust hebben bij hs bijv dan ben je 150% kwijt
never ever ever :D

Ben er hier nog steeds niet uit lastig dit jaar, ik had al zo iets van laat maar voor dit jaar. Eerst geen dierenarts van onze vaste da die aan huis komt, toen het gedoe met corona etc etc

Maar m'n man wil alsnog graag dit jaar dekken dus daar gaan we dan voor :D

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:07

Seven schreef:
Ik ga ook enkel een hengst gebruiken met een gust regeling

Je zou maar twee x gust hebben bij hs bijv dan ben je 150% kwijt
never ever ever :D

Ben er hier nog steeds niet uit lastig dit jaar, ik had al zo iets van laat maar voor dit jaar. Eerst geen dierenarts van onze vaste da die aan huis komt, toen het gedoe met corona etc etc

Maar m'n man wil alsnog graag dit jaar dekken dus daar gaan we dan voor :D

Gewoon doen. Wat is er nu mooier dan een paar veulens rond je huis. Valt er nog wat te genieten van de fokkerij hobby.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:25

janderegelaa schreef:
SarahJ schreef:

Dat van die handel in illegale rietjes is zo'n flauwekul. Je koopt rietjes bij een hengstenhouder en wat je ermee doet moet je zelf weten. Of je er nu 1 of 2 veulens van maakt, het doorverkoopt of je gebruikt het als koffiemelk.

Civielrechtelijk hebben de hengstenhouders geen poot om op te staan.

Ik zou denken dat dit afhangt van wat de hengstenhouder precies verkoopt, vastgelegd in het contract dat hij en fokker afsluiten. (1) Verkoopt hij een rietje? Dan kan je het rietje doorverkopen. (2) Verkoopt hij een kans op een veulen? Dan kan je die kans doorverkopen. (3) Verkoopt hij een kans op een veulen uit jouw merrie? Dan kan je die kans niet doorverkopen.