Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:15

Njah die projecten zijn wel veelal ook jonge, groene ruiters. En de merrie gewoon een korte tijd naar een sportstal brengen? Dan kunnen zij de eerste sprongen maken, je dochter begeleiden en dan kan ze haar zelf overnemen.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:24

Komen die projecten wel wat vd grond?

Wat vinden jullie van Quel Homme De Hus?

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:04

Volgensmij zijn ze wel enthousiast over die projecten. Je hebt nu ook Horsify,worden fokmerries aangeboden en ook ruiters die een paard zoeken

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 17:25

Mijn merrie mocht gister weer even springen onder de man (vrouw in dit geval eigenlijk), blij dat de IBOP springen nog doorging vorige maand; de dracht begint haar nu toch wat te plagen vertelde ze.
Volgend jaar gaan we toch kijken of ze nog wat in het springen uitgebracht kan worden, dus ze wordt nu toch wel wat licht doorgetraind. Dressuurmatig loopt ze nog prima.
Hebben jullie ervaring met fokmerries uitbrengen in de springsport tussen de veulens door?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:03

Ik heb een merrie die 2 veulens heeft gehad(laatste 2020)we reden de merrie dressuurmatig heel lang door. En na het veulenen heel snel weer opgepakt. Ze was heel blij dat ze wat mocht doen en even bij het veulen weg. Maar begin nu pas te merken hoe veel ze te verduren had. Ze wordt nu pas sterker en gespierder

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:52

Weet iemand van jullie ook waar je kunt vinden hoeveel veulens er van een Zangersheide goedgekeurde hengst er geregistreerd zijn? Of moet je dan lid zijn van het stamboek? Zelf ben ik alleen Kwpn lid.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:00

geen idee, van welke hengst wil je dat weten? dan log ik wel even in.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:05

Jamboree TN

Dank je wel!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:17

Moska schreef:
Jamboree TN

Dank je wel!

Ik heb even gekeken, maar er staan maar 7 nakomelingen op van hem. Nu heb ik geen flauw idee hoeveel dat dier gedekt heeft, maar volgens mij zijn dat enkel nakomelingen die ook bij Zangersheide geregistreerd zijn. Heb het van een aantal andere hengsten ook bekeken, en daar staan ook maar geringe aantallen nakomelingen bij, en enkel als ze een Z achter de naam hebben.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:17

Even een vraagje tussendoor... Ik heb tot hiertoe altijd gefokt met een merrie die niet gereden werd. Nu is de pony van onze dochter ook drachtig, en dochter rijdt er nog mee. Tot hoelang rijden en springen jullie met drachtige merries? Ik had in mijn hoofd stoppen met springen als de pony 6 maand ver is en stoppen met rijden als ze 9 maand is?
(Pony is 1m37, wordt nu 3-4 per week gereden waarvan 1-2x keer springen 60cm, dochter is 7 jaar)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:26

Oehlala schreef:
Moska schreef:
Jamboree TN

Dank je wel!

Ik heb even gekeken, maar er staan maar 7 nakomelingen op van hem. Nu heb ik geen flauw idee hoeveel dat dier gedekt heeft, maar volgens mij zijn dat enkel nakomelingen die ook bij Zangersheide geregistreerd zijn. Heb het van een aantal andere hengsten ook bekeken, en daar staan ook maar geringe aantallen nakomelingen bij, en enkel als ze een Z achter de naam hebben.

Dat zou best kunnen kloppen hoor. Bij het Kwpn staan er ook maar een handjevol geregistreerd(28). Maar was wel benieuwd. Heb zelf een jonge hengst hiervan en zag dat bij Zangersheide er een hengst van goedgekeurd is en bij het Kwpn een naar de 2e bezichtiging. Is dan toch niet verkeerd uit zo weinig registraties.

Sinds ik mijn jonge paard heb, volg ik het allemaal wat meer en kriebelt het om in de toekomst ook een fokmerrie aan te schaffen en zelf te gaan fokken. Dus ik lees hier steeds graag mee.

Dank je wel voor het opzoeken.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:36

Antonius schreef:
Even een vraagje tussendoor... Ik heb tot hiertoe altijd gefokt met een merrie die niet gereden werd. Nu is de pony van onze dochter ook drachtig, en dochter rijdt er nog mee. Tot hoelang rijden en springen jullie met drachtige merries? Ik had in mijn hoofd stoppen met springen als de pony 6 maand ver is en stoppen met rijden als ze 9 maand is?
(Pony is 1m37, wordt nu 3-4 per week gereden waarvan 1-2x keer springen 60cm, dochter is 7 jaar)

Ik stop met springen inderdaad na +- 6 maanden. Rijden doorgaan zolang ze aangeven dat het kan. Minderen in intensiteit. Merrie is nu 8 maand ver en wordt nog 3x per week gereden. Geen galop meer en veel in het bos. Als ze aangeeft het niet meer fijn te vinden dan zet ik haar nog wel aan de longe.

2j terug heeft ze tot een maand voor bevalling het volgehouden

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:20

Ik vind doorrijden per paard/pony heel verschillend... onze Baloubet wou met 4 maand al niets meer en de Uno liep Z2 dressuur (even extra predicaat halen :p) met 8 maand...

Hier over 7 weken de eerste al uitgeteld: spannend!!!

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:23

Heeft iedereen hier al een soort van lijstje met hengsten voor 2021?

Ik denk momenteel aan volgende combi's:

* Grandorado x Premium de Laurby (Galoubat A)
* Exxon Hedonist (Ogano Sitte) x Think Big T&L (Toulon)

En over deze twijfel ik nog:
Voor mijn Giovanni (Graf Grannus) x Quidam de Revel merrie denk ik na over Diarado, Conthargos of Daily Magic (een jonge bonte Dominator zoon).
Ik zou graag een donkerbruin/zwart merrieveulen uit deze merrie halen om bij te houden. Vermogen heeft ze genoeg, mag meer beweging geven.
https://sportpaarden-laurentii.be/welko ... eveld.html

En voor mijn Ogano Sitte x Premium merrie twijfel ik nog tussen Dominator, Ermitage Kalone, El Barone, ...
Voor haar zoek ik een hengst met genoeg vermogen en eentje die maat geeft.
https://sportpaarden-laurentii.be/welko ... f%20z.html

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:28

Ik twijfel tussen 2 hengsten en ben er nog niet uit. Ik heb wel het idee dat zij mijlen ver uit elkaar liggen maar beiden kunnen wel dingen verbeteren

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:10

Mijn longlist voor Darco x Elanville:
Luigi d'Eclipse
Di Cantero van ter Hulst
Aganix
Utamaro
Comme Il Faut
Quickly de Kreisker

Wil graag achterhand (uitzwaaien) verbeteren, moet meer bloed in, fijner gebouwd paard. Echt ene beetje het hedendaagse, hete type zegmaar. Merrie is een hele klassieke, brave merrie.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:16

Iorrr 7 weken, dat schiet al weer op, leuk vooruitzicht!

Welke hengsten twijfel je tussen Caro?

Mijn lijstje komt nog, Quabri staat er in elk geval op. Wie weet waar hij afgelopen seizoen vers beschikbaar was? Ik wil eens informeren of hij begin dit seizoen nog vers beschikbaar is. Wij verwachten het veulen al op 2 maart dus zelfs met veulenhengstigheid overslaan kan ik vroeg beginnen.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:23

Ermitage kalone! Heel gaaf! Helaas heb ik daar geen merrie voor. Op mijn lijstje staat Escape Z voor mijn holsteiner merrie. Verder moeten we het thuis nog even eens worden over de rest ...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:24

Lante schreef:
Mijn merrie mocht gister weer even springen onder de man (vrouw in dit geval eigenlijk), blij dat de IBOP springen nog doorging vorige maand; de dracht begint haar nu toch wat te plagen vertelde ze.
Volgend jaar gaan we toch kijken of ze nog wat in het springen uitgebracht kan worden, dus ze wordt nu toch wel wat licht doorgetraind. Dressuurmatig loopt ze nog prima.
Hebben jullie ervaring met fokmerries uitbrengen in de springsport tussen de veulens door?

Tussen veulens door is hier nog nooit een succes geweest. Dressuurmatig wil het vaak wel weer na de geboorte (en houdt je paard in shape en in conditie), maar het bekken heeft toch veel te lijden van de geboorte, waardoor het rondspringen van een parcours vaak te veel van het goede is. Als er nog een veulen bij loopt kan ook een vol uier in de weg zitten.
Wij vragen altijd de chiropractor om langs te komen en nemen zo'n merrie wel mee op oefenparcours, maar dat is het dan ook. Als je merrie weer snel drachtig is gaat het ook maar om een paar maanden, dus je moet je ook afvragen waarvoor je het allemaal doet...

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:28

MizzMontana schreef:
Iorrr 7 weken, dat schiet al weer op, leuk vooruitzicht!

Welke hengsten twijfel je tussen Caro?

Mijn lijstje komt nog, Quabri staat er in elk geval op. Wie weet waar hij afgelopen seizoen vers beschikbaar was? Ik wil eens informeren of hij begin dit seizoen nog vers beschikbaar is. Wij verwachten het veulen al op 2 maart dus zelfs met veulenhengstigheid overslaan kan ik vroeg beginnen.

For treasure en dourkhan hero z
Langgelijnde merrie van 1.73m ster doc waar meer lichaamsgebruik, nuchterder karakter en werkwillendheid. Ultimo x Numero uno x Iroko. 1e veulen en wil die houden als het wat lijkt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:20

Laurievc schreef:
Luigi d'Eclipse
Di Cantero van ter Hulst
Aganix
Utamaro
Comme Il Faut
Quickly de Kreisker

Wil graag achterhand (uitzwaaien) verbeteren, moet meer bloed in, fijner gebouwd paard. Echt ene beetje het hedendaagse, hete type zegmaar. Merrie is een hele klassieke, brave merrie.

Op een hele klassieke merrie waar meer bloed in moet zou ik niet meteen bij Aganix beginnen
Quickly ook twijfelend ,moet er nog eerst nog wat betere nakomelingen van zien ( nog maar weinig overguigende nafok van gezien )

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:22

Vind Escape een gaaf springpaard maar vind de smalle stijle hoeven een minpunt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:59

besita schreef:
Laurievc schreef:
Luigi d'Eclipse
Di Cantero van ter Hulst
Aganix
Utamaro
Comme Il Faut
Quickly de Kreisker

Op een hele klassieke merrie waar meer bloed in moet zou ik niet meteen bij Aganix beginnen
Quickly ook twijfelend ,moet er nog eerst nog wat betere nakomelingen van zien ( nog maar weinig overguigende nafok van gezien )
Klopt, Quickly is degene waar ik ook nog het meeste aan twijfel. Aganix zou voor mij een beetje het karakter toevoegen, dat vind ik aan hem wel een pluspunt. Niet de makkelijkste paarden die eruit komen en dat mag mijn merrie wel wat meer doorgeven zegmaar. Maar wel goed om te lezen en rekening mee te houden!

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:50

quote="besita"]Vind Escape een gaaf springpaard maar vind de smalle stijle hoeven een minpunt[/quote]

Helemaal mee eens , als je er na kijkt schieten de tranen in je ogen!
Maar gelukkig is een slechte hoefsmid niet erfelijk...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:30

Een slechte smid niet, maar dat smalle fundament wel...
En ik geloof ook niet dat ze op zo'n internationale sportstal een slechte smid hebben :+

Hier gaat de Numero uno x Vaillant weer bij Ipsthar, daar had ik afgelopen jaar de draagmerrie helaas gust van op 3 maanden.
Voor Bella (abke x wellington) staat Gaspahr bovenaan de lijst, wil nog wel een keer een Berlin-zoon op haar gebruiken. En de Arezzo x Numero Uno gaat denk ik bij Landino, hoewel ik nog twijfel over Lafayette van de Hagenhorst.