Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:23

immii_clarr schreef:
Ik heb een vraag aan jullie. Zouden jullie het doc predicaat aanvragen voor een hengstveulen, of enkel bij een merrieveulen? Heeft het alleen nut als het een dekhengst betreft of is het sowieso niet verkeerd om te doen?

Dat heeft toch alleen maar nut als je ermee wil fokken? Bij verkoop zou ik eerder van te voren (als je hem wat ouder verkoopt) hem op de foto willen zien.

baudyh

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:45

Niet alleen als je ermee wil fokken. Het is een predicaat dus een toegevoegde waarde voor het dier.
En voor later als je voor het elite predicaat wil.
Natuurlijk is prok erbij nog mooier.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:54

Bedankt voor je antwoord Baudy!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:08

baudyh schreef:
Niet alleen als je ermee wil fokken. Het is een predicaat dus een toegevoegde waarde voor het dier.

Maar bij een hengstveulen wat niet opfokwaardig is voor de HK is het toch niet echt van toegevoegde waarde? Een hengst of ruin kan ster worden, maar nooit Elite. Dan zou ik hem op 3jarige leeftijd voor de sport laten keuren, dan heeft het invloed op de prijs als hij goed is, maar niet voor de fokkerij.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:12

Umeo schreef:
Ik heb het sperma van Zackerey vorig jaar via de Ijzeren man bestelt. Verliep heel netjes. :)

Hoe werkt dit? Betaal je het tussenstation (i.e. de Ijzeren Man) dan extra voor hun tussenkomst?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:46

SophievdV schreef:
baudyh schreef:

Maar bij een hengstveulen wat niet opfokwaardig is voor de HK is het toch niet echt van toegevoegde waarde? Een hengst of ruin kan ster worden, maar nooit Elite. Dan zou ik hem op 3jarige leeftijd voor de sport laten keuren, dan heeft het invloed op de prijs als hij goed is, maar niet voor de fokkerij.

Hengsten die ik niet wil opfokken voor de HK doe ik alleen Prok om te weten hoe hij in elkaar zit. En als 2,5 jarige kan d-oc ook nog prima mocht het er wel op lijken.

Ik weet nog steeds niet wat ik van die d-oc waarde moet vinden. Het zou om genetisch materiaal moeten gaan maar als de d-oc van een hengst kan veranderen als er meer nakomelingen zijn dan blijft het volgens mij toch een statistisch verhaal. Als iemand mij dat ooit eens uit kan leggen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:56

Voor de gezondheid zegt prok mij meer dan d-oc maar voor de verkoop willen ze het steeds vaker.
Bij de tuigpaarden kan het nog niet. De populatie is te klein. Dus daar is het gewoon nog steeds prok.

Ik heb toevallig vannacht een tuigpaard veulen gekregen. Maar dat is niet in dit topic. Ha ha

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:38

Voor de gezondheid zegt prok nog bijna niks...
Alleen voor de 'erfelijke' gezondheid.

Prok zegt veel minder dan een sportkeuring.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:56

SarahJ schreef:
Umeo schreef:
Ik heb het sperma van Zackerey vorig jaar via de Ijzeren man bestelt. Verliep heel netjes. :)

Hoe werkt dit? Betaal je het tussenstation (i.e. de Ijzeren Man) dan extra voor hun tussenkomst?

Goede vraag! Ik vermoed dat die tussenstations op commissie werken? Want de klant betaalt blijkbaar niet extra.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:12

Bij B.Agoniebos betaalde ik per tussenkomst extra. De Duitse hengstenhouder wou ook enkel op deze manier werken. Ik moest 5x bestellen, waardoor het aardig opliep.

Als het kan, bestel ik liever rechtstreeks bij de hengstenhouder.

Vorig jaar heb ik rechtstreeks bij Van Olst besteld. Heel handig en gen extra kosten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:10

s0173957 schreef:

Hoe kom je daar nou bij? Het röntgen gedeelte is niet anders. Denk zelfs strenger omdat dat door een commissie beoordeeld wordt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:19

Mark: ik denk dat ze ook bedoelt dat voor eens portkeuring tegenwoordig ook hals en rug op de foto wordt gezet en bij prok hoeven alleen de benen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:31

Voegt d-oc predikaat bij nakomelingen nog iets toe voor de merrie?
Of is het iets dat vooral voor de hengsten 'statistieken' bepaald wordt?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:55

Mer1980 schreef:
Mark: ik denk dat ze ook bedoelt dat voor eens portkeuring tegenwoordig ook hals en rug op de foto wordt gezet en bij prok hoeven alleen de benen.

Klopt dan hoef je alleen nog die te maken. En de Prok foto's van benen zijn strenger dan de gewone foto's

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:04

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:

Hoe kom je daar nou bij? Het röntgen gedeelte is niet anders. Denk zelfs strenger omdat dat door een commissie beoordeeld wordt.

PROK is minder foto's dan sportkeuring en volgens mij is er ook sprake van een andere hoek maar dat weet ik niet zeker. Voor PROK heeft het KWPN een speciale commissie aangesteld. Of eigenlijk 2, want je kunt ook een herkeuring doen en dan wordt het door de andere commissie beoordeeld. Ze kunnen aan de strenge kant zijn bij PROK.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:40

gewoonmarie schreef:
immii_clarr schreef:
Ik heb een vraag aan jullie. Zouden jullie het doc predicaat aanvragen voor een hengstveulen, of enkel bij een merrieveulen? Heeft het alleen nut als het een dekhengst betreft of is het sowieso niet verkeerd om te doen?

Dat heeft toch alleen maar nut als je ermee wil fokken? Bij verkoop zou ik eerder van te voren (als je hem wat ouder verkoopt) hem op de foto willen zien.

Als de merrie 3 nakomelingen heeft die ster of minimaal 2de bezichtiging heeft, wordt deze keur oid? Of is dat niet meer? De merriehouder van de moeder van onze ruin was maar wat blij dat wij met onze naar de keuring waren geweest en ster werd.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:55

Je bedoelt preferent denk ik?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:56

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:

Zoals al gezegd, een merrie kan perfect prok zijn en door geen enkele sportkeuring komen...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:11

SarahJ schreef:
Umeo schreef:

Ik heb de factuur erbij gepakt: wij betaalden 75 euro (+21% btw) voor verzendkosten en afdracht stamboek en het bedrag dat je bij Blue Hors per hengst ziet (+9%) voor het sperma. De merrie werd aan huis door hen geïnsemineerd.

Voor een particulier heeft dit het grote voordeel dat je laag tarief btw betaald. In Denemarken is het dacht ik 25% over sperma, als je als particulier direct bij Blue Hors of Helgstrand haalt betaal je de Deense btw. Is bij een hengst met dekgeld 1000 euro toch mooi 160 euro verschil.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:41

SophievdV schreef:
Je bedoelt preferent denk ik?

Zou ook kunnen. Ik weet het niet meer. Maar onze ster was de derde die hij nodig had, dus hij was er blij mee.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:06

s0173957 schreef:
Zoals al gezegd, een merrie kan perfect prok zijn en door geen enkele sportkeuring komen...

Je hebt in dit geval gelijk hoor ;)
Bij het PROK-onderzoek worden 22 opnamen gemaakt, in tegenstelling tot overigens een sportkeuring waar doorgaans 20 foto's worden gemaakt. Deze worden verzonden naar het KWPN alwaar de PROK-commissie ze beoordeelt. Het doel van dit onderzoek is de frequentie van voorkomen van een aantal (deels) erfelijke botafwijkingen in de paardenpopulatie terug te brengen. Er wordt daarom op een specifieke onderdelen beoordeeld. De uitslag van een PROK-onderzoek kan hierdoor wezenlijk verschillen van de uitslag van een keuring ten bate van de sport.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:08

Seppe schreef:
Goede vraag! Ik vermoed dat die tussenstations op commissie werken? Want de klant betaalt blijkbaar niet extra.

Wanneer je het sperma laat leveren op een tussenstation, krijgt dat station inderdaad commissie. Daar merkt de klant (meestal :P ) niets van

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:11

Klopt het dat Van Uytert dit jaar direct volledig factureert en niet eerst gusttarief (of pas factuur op het einde van het seizoen)?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:25

s0173957 schreef:
Klopt het dat Van Uytert dit jaar direct volledig factureert en niet eerst gusttarief (of pas factuur op het einde van het seizoen)?

Ja, en deed van Olst vorig jaar ook al.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:30

Dan liegen ze op de site...
Vind ik al niet direct eerlijk...