fokkerij en afstamming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 12:54

Ach Bokt staat volgende wel op het Horse Event om nieuwe users uit te leggen dat Bokt een interessant forum is voor paardenbezitters.
Moeten ze er wel bij vertellen dat dat niet voor serieuze fokkers geldt, anders schrikken die zo Haha! Haha! Haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:56

sarabande schreef:
Peterina schreef:
Aangezien dat je niets van mij weet of van mijn fok principes is dit een zeer kortzichtig antwoord!

OOk typeer je dat kleur EN kwaliteit niet samen kunnen. Wat jammer voor al de nederlandse dressuur fokkers van zwarte paarden ... die zouden ook op de hoogte gebracht moeten worden dat zij geen kwaliteit fokken omdat zij op kleur fokken!

Als je selekteert op Palomino, zoek je niet eerst kwaliteit en daarna de kleur, dat is verspilling van energie, daar doel ik op. Dat is een ander uitgangspunt..

En wie zegt dat ik op Palomino selekteer? Waarom in jou redenering kan niet eerst op kwaliteit geslecteert zijn en daarna (toevallig of niet) kleur toegevoegt zijn?

Ik vind alleen dat er erg chauvenistische en soms ronduit arrogant neergekeken wordt op een sportpaardfokker die (toevallig) kleur heeft en kan leveren. Blijkbaar kan je een paard hebben met een pedigree met beste namen maar zo gauw als er een 'aparte' kleurtje bij zit, behoor je in de 'kleur-fokker' categorie en wordt daarom niet aux serieus genomen. Helaas geldt dit voor alles dat niet in Nederland-'KWPN' en in Belgie-'BWP' denk patroontje valt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:03

Anne_GTI schreef:
Ik denk dat Sarabande probeert te zeggen dat je ten allertijde een gezond paard probeert te fokken wat door zijn exterieur geschikt is voor het doel waar je hem voor gefokt hebt. Kleur is dan volledig ondergeschikt en geen selectiecriterium. Pas als er na lang wikken en wegen twee hengsten uit de bus rollen die allebei aan de eisen voldoen als kandidaat voor je merrie komt misschien de keuze voor de kleur om de hoek kijken.

Maar waarom wordt er dan meteen gedacht dat een fokker die wel kleur heeft in zijn/haar stapel niet gefokt heeft volgens de 'selectiecriterium' zoals als hoort?

Het is niet om deze topic te 'verzieken' met referentie naar kleur (wat blijkbaar de meeste hier bang van zijn) maar gewoon een reactie op het feit dat indien men denkt dat je iets met kleur te maken hebt dat je antwoorden dan niet serieus genomen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:24

Peterina: kijk zelf eens naar de topics die nu bij Fokkerij Algemeen staan zonder je gelijk aangevallen te voelen.
'Wordt ie wit?' 'Welke kleur is dit?' 'Blijft ie vos?' etc zijn niet echt dingen die een serieuze fokker op dit stukje van het forum zou willen lezen, ongeacht welke kleur paard ze fokken.
Ik houd ook van aparte kleuren, maar vind het idioot dat het nu onder Fokkerij Algemeen staat.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:32

[***] schreef:
Peterina: kijk zelf eens naar de topics die nu bij Fokkerij Algemeen staan zonder je gelijk aangevallen te voelen.
'Wordt ie wit?' 'Welke kleur is dit?' 'Blijft ie vos?' etc zijn niet echt dingen die een serieuze fokker op dit stukje van het forum zou willen lezen, ongeacht welke kleur paard ze fokken.
Ik houd ook van aparte kleuren, maar vind het idioot dat het nu onder Fokkerij Algemeen staat.

Maar waar zou het dan onder moet staan?

Het is nu eenmaal een deel van het paard's exterieur en bepaald soms zelf zijn gezondheid.

Bokt is nu eenmaal een grote forum die mensen van alle leeftijden aanspreekt en je gaat zowiezo deze vragen krijgen in een 'Fokkerij' gedeelte krijgen van de zg 'pennies'.
Helaas vergeten de meeste onder ons dat wij ook ooit 'pennies' zijn geweest en dat wij ook vroeger dezelfde misschien stom klinkende vragen hebben gesteld EN dat de 'pennies' van vandaag de 'sportpaardfokker' is van morgen!!
Door de jaren heen en met bijkomend ervaring en kennis zullen ook deze 'pennies' (hopelijk) veranderen in verantwoordelijke fokkers .... maar gun ze nu de mogelijkheid om iets te leren.
De kennis vragen over kleuren levert toch veel informatie over genetica, en dit leidt direct of indirect tot meer onderzoek, interesse en vragen over 'andere' genetische onderwerpen ... en zo stilletjes aan krijg je meer 'verstandelijke' vragen over exterieur en fokbeleid.
Wat kleurengenetica niet allemaal goed voor is?!

Van een andere invals hoek bekeken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:54

Dan zou kraamstal en exterieur en hengstenkeuze en fokkerij evenementen ook allemaal hier horen.
Die zijn gesplitst om de boel overzichtelijker te maken, maar een 5e subforum voor kleuren stuit opeens op grote problemen.

Dat valt wat moeilijk te begrijpen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:02

Peterina schreef:

Onder fokkerij en afstamming maar dan in een subforum net als Exeterieur en Hengstenkeuze en familibanden.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:13

NatasjavE schreef:
Peterina schreef:

Onder fokkerij en afstamming maar dan in een subforum net als Exeterieur en Hengstenkeuze en familibanden.

Inderdaad... de ENIGE, CORRECTE OPLOSSING... maar er is hier helaas een aantal mensen, die daar blijkbaar niet in willen meewerken....

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:46

EENS

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:07

als kleurengek, ook eens Knipoog

zeg, gaan de fokkers en de kleurenliefhebbers het toch nog eens worden Knipoog
Blijf het wel jammer vinden dat als je de kleur MEENEEMT in je hengstenkeuze je kennelijk gelijk geen serieuze fokker bent... Moet je eens zien hoe serieus minipaarden fokkers (al dan niet AMHA) kunnen zijn! Wordt je bijna eng van Knipoog

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:15

Ik vind het een leuk initiatief dit topic, maar blijkbaar hebben al die serieuze fokkers geen topic om over te praten want anders werden die toch wel geplaatst op F-AM? Voorheen keek ik hier regelmatig maar het is dunnetjes met de interessante discussies.

Waar zouden de "serieuze fokkers" dan over willen praten?
- vererving van bepaalde hengsten?
- exterieur vererving, bouw- wat vind je wel goed en niet?
- doelstelling van je fokkerij?
- acties die je daarvoor neemt?
- informatie die je over een bepaalde hengst zoekt?
- opfoktraject?

zonder hierbij dan een hengst/ persoon of mening af te kraken! want dat is op bokt nog wel eens moeilijk. En daarom zal er waarschijnlijk ook nog maar zoweinig discussie over zijn, omdat iedereen zijn eigen mening heeft en op Bokt gewoon ongezouten geeft, zonder respect voor de ander op te brengen.

Dat die kleuren vragen irriteren, ja daar ben ik het mee eens. Want het zal mij de grootste worst zijn wat voor een kleur mijn fokprodukt krijgt. -dat is mijn mening- Maar ook voor kleuren zijn liefhebbers, en dus pleit ik ook voor een apart subforum.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:33

Ter info...
Het topic in FZ zit op slot ...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:36

Je kan over ieder onderwerp gewoon een topic openen, als je wilt dat de boel hier weer gaat leven.
Wat betreft respect, in dit topic wordt ik ook op persoonlijke manier aangevallen. Ik ben dat gewend, maar in tegenstelling tot vroeger ga ik er niet meer op in.
Het is een manier om Bokt te verzieken en zegt meer over de poster dan over hetgeen die te melden heeft.

Voor persoonlijke zaken bestaat pm

Dat iedereen een eigen mening heeft zie ik als een pre, net zoals eerlijkheid en opkomen voor die mening.
Maar het is de toon die de muziek maakt.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:44

Ik snap dat er hier gewoon een topic geopend kan worden maar blijkbaar doet niemand dat.

sarabande schreef:
Zijn er hier uberhaupt nog mensen geintereseerd in fokkerij kwesties???

dus het antwoord zal wel zijn: nee waarschijnlijk niet, of men weet niet waar over te beginnen.
Daarom mijn post;
Citaat:

Ik ben niet van het type TopicStarter, maar meer het meeluistertype. Ik probeer te luisteren en te leren van hetgene wat ik hoor. Net zoals ik dat doe als ik langs de lijn op concours/ keuring/ veiling naast dat boertje sta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:25

Open gewoon een topic over iets wat je vindt of je afvraagt, ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 17:35

Ja van vragen wordt je wijs Haha!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:37

[***] schreef:
Open gewoon een topic over iets wat je vindt of je afvraagt, ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is.

Ik WIL helemaal geen topic openen.

De vraag van TS is?
Citaat:
Zijn er hier uberhaupt nog mensen geintereseerd in fokkerij kwesties???

Mijn antwoord is; blijkbaar niet, het gros is geinteresseerd in kleur.

Citaat:
Ja van vragen wordt je wijs
Ik dacht van de antwoorden hier op bokt. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:44

lucas03 schreef:
Ik WIL helemaal geen topic openen.

Hou dan ook op met zeuren:

lucas03 schreef:
Ik snap dat er hier gewoon een topic geopend kan worden maar blijkbaar doet niemand dat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:53

Maar wat wil men dan precies? Want ik als niet warmbloed/sportpaard kenner zie toch genoeg topics staan die wel dit onderwerp betrekken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:55

Ik snap Lucas03`s haar punt wel.
Ik vond het ook altijd heel leuk om hier op Fokkerij mee te lezen, en om af en toe een vraag te stellen.
Maar topics openen doe ik ook niet, want ik heb totaal geen verstand van de fokkerij. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het niet interessant vind.
Jammer dat al die leuke topics verdwenen zijn, of zijn de mensen die altijd in die topics posten van bokt verdwenen?

B.v. het verrichtingsonderzoek, daar werden altijd uitgebreid de hengsten besproken, met elke week wel iemand die er heen was geweest en een verslag had en foto`s had gemaakt. Dat vond ik nou leuke topics.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:56

tja maarja, momenteel loopt er geen verrichtingsonderzoek toch? Dus logisch dat er dan geen topic over is

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 17:57

En voor je het weet verhuist het naar evenementen Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:58

stef schreef:
tja maarja, momenteel loopt er geen verrichtingsonderzoek toch? Dus logisch dat er dan geen topic over is

Was ook maar een voorbeeld Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:07

De afstammelingenkeuringen zijn nu en daar is wel een topic over.
Straks met de hengstenkeuring komt er ook wel weer een topic.
Als je er geen verstand van hebt wil dat niet zeggen dat je geen topic kan openen en vragen kunt stellen. Vragen staat vrij.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:26

lucas03 schreef:
- vererving van bepaalde hengsten?
- exterieur vererving, bouw- wat vind je wel goed en niet?
- doelstelling van je fokkerij?
- acties die je daarvoor neemt?
- informatie die je over een bepaalde hengst zoekt?
- opfoktraject?

zonder hierbij dan een hengst/ persoon of mening af te kraken!

Dat vind ik nu allemaal interessant! Denk dat ik dan helemaal niet meer op mijn bed kom.
asjemenou schreef:
Ik snap Lucas03`s haar punt wel.
Ik vond het ook altijd heel leuk om hier op Fokkerij mee te lezen, en om af en toe een vraag te stellen.
Maar topics openen doe ik ook niet, want ik heb totaal geen verstand van de fokkerij. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het niet interessant vind.

Ook dat was mijn punt! Hoe kun je nu een zinnig onderwerp starten als je nog niet veel weet?
sarabande schreef:
Ja van vragen wordt je wijs Haha!

En dat is nu net wat ik beetje bij beetje hoop te worden Bloos Knipoog