Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Spookje29 schreef:0 verstand welke lijn niet en welke lijn wel, maar voorkomen er een te kopen is wel zo handig, wat een ellende zie ik voorbij komen als ze er eenmaal last van hebben zo sneu!, en als ik op het zoekertje druk krijg ik ook niks te zien kwa pssm gelukkig, ik ga zondag kijken naar een veulen :
V. Nachtwind Br-A
M. Atlanta van Steenbergen
M.v. Athos van ter Beke
K_nolan schreef:Spookje29 schreef:0 verstand welke lijn niet en welke lijn wel, maar voorkomen er een te kopen is wel zo handig, wat een ellende zie ik voorbij komen als ze er eenmaal last van hebben zo sneu!, en als ik op het zoekertje druk krijg ik ook niks te zien kwa pssm gelukkig, ik ga zondag kijken naar een veulen :
V. Nachtwind Br-A
M. Atlanta van Steenbergen
M.v. Athos van ter Beke
Nachtwind is pssm vrij, atlanta kan je wel even aan ze navragen.
Spannend hoor veel plezier zondag!
PeerAppel schreef:Nachtwind is pssm1-vrij. Pssm2 wordt minder getest, zie bovenstaande discussie.
Gissen heeft weinig zin. Even laten testen is dan beter. Dat zou ik je adviseren.
cha_mira schreef:Lang geleden dat ik op bokt ben geweest. Maar helaas om te melden dat mijn haflinger merrie positief is getest op PSSM1 (P1/NN)
16 mei moet ze 2 jaar worden, ze heeft er vrij jong en al meteen heftige aanvallen van. Op dit moment kan ze al sinds 01.04 amper uit de voeten.
Ons management was al redelijk op orde qau voeding en stalling, ik lette al op suikers en etc. doordat mijn 2 oudjes PPID hebben en snel bevangen geraken.
Helaas laat de fokster haar merrie (nog) niet testen. En probeer ik uit te zoeken vanwaar het zou komen.
Haar afstamming:
V: Artos
VM: Athos Van Ter beke
VMM: Ambassador
maessie schreef:Balen dat de fokster nog steeds niet wil laten testen. Fokt die eigenlijk nog steeds? Aan de andere kant ook jammer dat de hh nog niet test, dan ist ook snel duidelijk.
Jossie schreef:Wat ik naast het gebrek aan verantwoordelijkheid nemen van de fokker in dit geval schrijnend vindt, is dat ook van de vader van deze Haflinger géén testresultaten zijn. Men kan zeggen dat die er wel zijn en dat er niets aan de hand is, maar mij lijkt dat je als hengstenhouder adverteert met het feit dat je hengst vrij is getest. En dat is in dit geval dus niet zo, de twijfel blijft dus of het van vader of moeder komt helaas…
Heel veel sterkte met de jongedame, ik hoop dat ze snel zich wat beter gaat voelen!
maessie schreef:Chamira er was wel wat aangegeven over de ouders van de moeder toch? Misschien dat daar nog wat te achterhalen valt?
Marigo schreef:Wat jammer en heftig voor jullie. Zo’n jong paard met symptomen. Heb je ook PSSM2 gecheckt? Veel sterkte en beterschap. Ik hoop dat je haar stabiel kunt krijgen. Het is een grote zorg en groot verdriet. Dat realiseren fokkers die niet testen zich onvoldoende. Hoeveel bloed, zweet, tranen en geld er in zieke dieren gestoken wordt door eigenaren. Het is emotioneel enorm zwaar en neemt het plezier in het hebben van een paard af. En dan heb ik het nog niet gehad over het leed wat het paard zelf ervaart. Soms is een eigen paard een grote droom die uitkomt, PSSM kan er dan al gauw een nachtmerrie van maken….
Wat me opvalt is dat vader, moeder en opa uit de A-lijn komen. Meestal is dat niet zo gebruikelijk toch? Ivm bloedvoering? Nu is de A-lijn heel groot, maar ben benieuwd wat het percentage incest is, en of dat ook geen factor kan zijn?
Woody2015 schreef:Ik heb ergens gelezen dat Artos pssm negatief zou zijn, ga uit van P1.
suffie schreef:Woody2015 schreef:Ik heb ergens gelezen dat Artos pssm negatief zou zijn, ga uit van P1.
Hier staat dat de merrie voor 2021 drachtig was van Artos pssm negatief.
https://kymmelshof.nl/merries/timeless-vdk/