Voorjaarsverrichtingsonderzoek KWPN

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voorjaarsverrichtingsonderzoek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:14

amaze schreef:
Pipo schreef:
Ben wel benieuwd hoe ze dit jaar scheve voorvoeten beoordelen op de stamboekkeuring voor merries Haha!

Je bedoelt hiermee 2 verschillende voorvoeten ?
Hangt natuulijk van de ''ernst'' van de afwijking af, en natuurlijk hoeveel kwaliteit de merrie verder heeft .
Begrijp me niet verkeerd ;naar mijn mening moeten 2 verschillende voeten zwaar afgestraft, worden en zouden zulke merries max stb waardig mogen zijn.

Nee geen ongelijke voeten, maar frans of toontredend.

Maar als jij vind dat scheve voeten max stb waardig mogen zijn, wat vind jij ervan dat de hengst met de hoogste punten tot nu toe die punten heeft gekregen met die scheve voet.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:31

amaze schreef:
Pipo schreef:
Je bedoelt hiermee 2 verschillende voorvoeten ?
Hangt natuulijk van de ''ernst'' van de afwijking af, en natuurlijk hoeveel kwaliteit de merrie verder heeft .
Begrijp me niet verkeerd ;naar mijn mening moeten 2 verschillende voeten zwaar afgestraft, worden en zouden zulke merries max stb waardig mogen zijn.

Nee geen ongelijke voeten, maar frans of toontredend.

Maar als jij vind dat scheve voeten max stb waardig mogen zijn, wat vind jij ervan dat de hengst met de hoogste punten tot nu toe die punten heeft gekregen met die scheve voet.

Of frans of toontredend ;daar kan ik mee leven, mits de afwijking niet te groot is ,maar 2 verschillende voeten in de zin van een hele platte en een hele steile, of een brede en een smalle... Rolleyes zeker niet !

Heeft Ampere dat dan ? (dat kon ik in Den Bosch vanaf de tribune niet zien Tong uitsteken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:36

Ja hij heeft een scheve voet. Bedoel, ik ga de gok wel nemen denk ik hoor, vind het een geweldig dier.

Maar het is best zuur dat je merrie straks op de keuring lage punten krijgt door hetzelfde euvel.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:41

Kun je iets duidelijker zijn; scheef is in .....? Koe

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:43

Een scheve voet is zeer erfelijk, ik dacht ( let wel, dacht ) dat ze een merrie met een duidelijk verschil in formaat van voet geen stb maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:45

janderegelaa schreef:
Een scheve voet is zeer erfelijk, ik dacht ( let wel, dacht ) dat ze een merrie met een duidelijk verschil in formaat van voet geen stb maken.

Doelde op frans of toontredend Haha! Dat was jij bedoeld noem ik meestal ongelijke voeten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:54

Je hebt gelijk, ongelijke voeten. Maar een franse of toontredende stand hoeft niet perse ongelijke voeten t hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:58

janderegelaa schreef:
Je hebt gelijk, ongelijke voeten. Maar een franse of toontredende stand hoeft niet perse ongelijke voeten t hebben.

Gelukkig niet Knipoog

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 00:45

janderegelaa schreef:

Toch wel, heb een tijdje een een 3jarige merrie voor iemand anders gereden die heel goed kon lopen maar toontredend stond en 1 van de voeten stond wel heel erg toontredend, duidelijk verschil. Daar kreeg ze dus ook een bemerking op en dat drukte de punten maar wel stb, ik geloof 80 of 85 voor beweging en 65 voor exterieur. Het is verder echt een prachtige merrie en het wordt een heel fijn dressuurpaard, maar voor de fokkerij is het toch erg jammer.
Wat dan nog mooier is is dat meneer Knaap himself vervolgens adviseerde de smid er een aantal keer bij te halen en het nogmaals te proberen en eventueel via een EPTM Knipoog
Zo sterk is dat beleid nou Haha!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 00:54

De hengstenkeuringscommissie heeft duidelijk aangegeven dat ze in het geval van Ampere de toontredende voorstand op de koop toe nemen. Omdat het een hengst is met zoveel duidelijke extra's. Dat zal bij de meeste merries met franse/toontredende stand, niet het geval zijn. En dan staat het wellicht wel een sterpredikaat in de weg.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 00:58

Desire schreef:
janderegelaa schreef:

Toch wel, heb een tijdje een een 3jarige merrie voor iemand anders gereden die heel goed kon lopen maar toontredend stond en 1 van de voeten stond wel heel erg toontredend, duidelijk verschil. Daar kreeg ze dus ook een bemerking op en dat drukte de punten maar wel stb, ik geloof 80 of 85 voor beweging en 65 voor exterieur. Het is verder echt een prachtige merrie en het wordt een heel fijn dressuurpaard, maar voor de fokkerij is het toch erg jammer.
Wat dan nog mooier is is dat meneer Knaap himself vervolgens adviseerde de smid er een aantal keer bij te halen en het nogmaals te proberen en eventueel via een EPTM Knipoog
Zo sterk is dat beleid nou Haha!

Als de vorm van de hoeven gelijk is hoeft een toontredende stand geen punt te zijn om stb te worden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:43

janderegelaa schreef:
Als de vorm van de hoeven gelijk is hoeft een toontredende stand geen punt te zijn om stb te worden.

Stb......... ja, dank je de koekoek.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:02

Vraagje voor degene die bij het verrichting onderzoek is geweest.

Wat vinden je van de hengst Chello III (contender x sandro) ?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:19

En toch begrijp ik het probleem niet helemaal met ongelijke hoeven.
Wat is er zo erg aan een iets bredere hoef met een iets smallere of een wat plattere en iets steilere hoef...
Je ziet toch dat het relatief vaak voorkomt bijv. een graasvoetje?
Zijn ze dan minder goed?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:43

Dan is er een vergroot risico op blessures door ongelijke belasting.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:44

Marijkeeee schreef:
Vraagje voor degene die bij het verrichting onderzoek is geweest.

Wat vinden je van de hengst Chello III (contender x sandro) ?

Ik heb Chello III zelf nog niet in het echt gezien, maar een goede vriend(= fokker) van m'n vriend, zag de hengst wel zitten en hij zei dat je die hengst in de gaten moest houden.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:13

Ampere werd gisteren op de Dalhoeve erg netjes voorgesteld aan het publiek, ik heb wat foto's gemaakt maar heb ze opgeslagen met lage kwaliteit in mijnalbum zodat het wat sneller ging, had niet veel tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer voor de liefhebber (ook foto's aan de hand)

http://www.mijnalbum.nl/Album=HKDXT8UY

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:30

Hoe vond jij hem Desire?
Was hij net zo als je verwacht had?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:33

Ik hoorde gisteren dat er voor Ampere definitief een wachtlijst bestaat. Als dat echt zo is, dan hoef je zo'n dier toch helemaal niet meer te laten zien eigenlijk?
Dan kun je elke discussie over zo'n hengst ook wel opschorten tot aanvang 2009.....? Tong uitsteken

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:42

Dit weekend werden ook bij VDL de jonge hengsten geshowd..

De Chin chin x Heartbreaker vind ik niks. Aan de hand was ie beter dan onder het zadel. Hij kwam met het springen ook helemaal niet overtuigend over. Ook leek ie wat knijperig. En hij is al aardig paard alleen is hij mij te kortbening met een achterbeen dat zeer gehoekt staat.

Chello III (contender x sandro) vind ik een erg mooi dier. Nog wel erg jeugdig. Onder het zadel begon ie nog mooier te bewegen dan aan de hand. Mooi galopade tussen de sprongen mooi werkend achterbeen. Tijdens het springen een mooi achterbeen, voor een beetje simpel.

Vond wel dat je aan de paarden kunt zien dat ze het niet makkelijk hebben gehad in Ermelo
Laatst bijgewerkt door Marijkeeee op 02-06-08 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:03

Marijkeeee schreef:
Dit weekend werden ook bij VDL de jonge hengsten geshowd..

De Chin chin x Heartbreaker vind ik niks. Aan de hand was ie beter dan onder het zadel. Hij kwam met het springen ook helemaal niet overtuigend over. Ook leek ie wat knijperig. En hij is al aardig paard alleen is hij mij te kortbening met een achterbeen dat zeer gehoekt staat.

Chello III (contender x sandro) vind ik een erg mooi dier. Nog wel erg jeugdig. Onder het zadel begon ik nog mooier te bewegen dan aan de hand. Mooi galopade tussen de sprongen mooi werkend achterbeen. Tijdens het springen een mooi achterbeen, voor een beetje simpel.

Vond wel dat je aan de paarden kunt zien dat ze het niet makkelijk hebben gehad in Ermelo

Ben jij ook geshowd Haha! ?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:22

Oh wat blond Tong uitsteken te snel getypt Bloos

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:03

Suzanne F. schreef:
Hoe vond jij hem Desire?
Was hij net zo als je verwacht had?

Ik vond hem erg fijn, hij werd ook heel fijn voorgesteld. De kwaliteiten van Den Bosch zijn niet vergaan (ik heb hem in de tussentijd niet meer gezien) en de galoppade was echt heel machtig, ik kan me niet herinneren dat ik dat in Den Bosch al zo super vond bij hem als nu.
Ik was weer erg van hem onder de indruk hoor!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:16

Er is geen wachtlijst Haha! voor "de professor" Haha!
Dat kan toch niet. Zoiets van de eerste vijf merries op maandag, de volgende vijf, in volgorde van
aanmelding, op dinsdag. De merrie zal toevallig ook nog hengstig moeten zijn.

Onze Inspekteur-merrie wordt morgen geinsemineerd van Ampere.
Vanavond pas aangemeld.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:50

misterA schreef:
Er is geen wachtlijst Haha! voor "de professor" Haha!

Het leek me persoonlijk ook al onzin.
Mooi dat je het even bevestigt......... Ja